Maar met zo'n trafo krijg ik boze vermoedens,je hebt die toch niet voor de 9V EN 12V gebruikt
Dan gaat 't mis.Kan wel met een aansluiting van de brug voor de 9V los te maken.Beter gescheiden 9 en 12V wikkelingen.
Anne
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
er was een miniskuul klein blaadje bij dat zei : blauw = 220V, rood = 9V, geel=12Vray5150 schreef:En hoe wist je welke van die kleuren je aan de netspanning moest hangen ?
@Anne, jawel dus, voor beide. Leek me logisch : de verkoper levert een trafo met twee secundaire wikkelingen, er is een print bij die om twee spanningen vraagt, dan is de volgende stap logischerwijs die alletwee aansluiten. Tja, kijk, als je een kit koopt mag ik als domme consument er ergens wel van uit gaan dat de dingen gaan werken als ik ze correct aansluit. Maar dankzij een goed ontwikkeld buikgevoel had ik over de aansluitingsmogelijkheden grote twijfels, die zijn duidelijk genoeg geformuleerd geweest.Maar met zo'n trafo krijg ik boze vermoedens,je hebt die toch niet voor de 9V EN 12V gebruikt![]()
Verdikke jij hebt een mooie trafo. De mijne is één die al een leven achter de rug heeft, ergens uitgerukt, waarschijnlijk nog een wikkeling aan toegevoegd die niet deugd. En niks van specs op. Al wat slecht is kortom.koifarm schreef:Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Schema's, daar ben ik erg goed inkoifarm schreef:Dus maak een schema en ga de fout zoeken.
Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?koifarm schreef:Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Je wou van de week nog zelf een FM tuner gaan bouwen !Muug schreef:Schema's, daar ben ik erg goed inkoifarm schreef:Dus maak een schema en ga de fout zoeken.![]()
![]()
Jahaa, weet ik.ray5150 schreef:Je wou van de week nog zelf een FM tuner gaan bouwen !Muug schreef:Schema's, daar ben ik erg goed inkoifarm schreef:Dus maak een schema en ga de fout zoeken.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Twee gewone trafo's gebruiken, is ook nog beter. Dus 1 trafo met 2 x12v/0.5a en 1 trafo met 1 x 9v/1a.Muug schreef:Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?
Met den deze zou je een heel eind komenMuug schreef:Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?koifarm schreef:Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Dat gaan die afvlakkers niet fijn vinden, Anne. die zijn maar 25 VDC...Ah!buis schreef:
Zoals koifarm dus.ray5150 schreef:Dat gaan die afvlakkers niet fijn vinden, Anne. die zijn maar 25 VDC...Ah!buis schreef:
Ik wilde juist voorstellen om 2 aparte trafo's te nemen.
Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag.koifarm schreef:En dan primair rood en blauw aansluiten.
Ja 11 wordt 10V en 18 naar 16V ,topgelijkrichter 14V en 22V,geen man eh elco overboordray5150 schreef:Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag.koifarm schreef:En dan primair rood en blauw aansluiten.
De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.Ah!buis schreef:Ja 11 wordt 10V en 18 naar 16V ,topgelijkrichter 14V en 22V,geen man eh elco overboordray5150 schreef:Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag.koifarm schreef:En dan primair rood en blauw aansluiten.![]()
Anne
Met een ohm-meter (liefst wel + aan +)op de elco,krijg je een lage waarde die oploopt tot enkele 100den k.Muug schreef:Anne, de X in jouw schema staat dus bij zo'n Elco van 4700µF. Hoe test ik dat ding?
Die 14V en de 0 wat -12 zou moeten zijn lijkt me niet juist.Muug schreef:? Had ik daar al niet foto's van gepubliceerd?koifarm schreef:Maak eens een foto hoe de voedingsprint is aangesloten. Je bent 2x12 a 15v AC en 1x9 a 12v AC nodig voor de voedingsprint met 4 stabilizatoren.
Trouwens, de "voedingprint met vier stabilisatoren" : is dat is toch de blauwe voedingsprint ?
Ivm handleidingen en zo : voor deze blauwe voedingsprint heb ik GEEN handleiding, niks nougabollen. Anders zou ik niet zoveel vrageen hebben![]()
Ik heb zonet even de gelijkspanningen gemeten die geleverd worden door de blauwe print. Hij levert twee keer een massa, twee keer +5V, één keer +14V en één keer 0V, wat eigenlijk -12V zou moeten zijn.... Tien minuten later, nadat ik de voeding nog eens inschakel meet ik bijna +7V en -1V. Het is alsof er een component onstabiel is. Logisch dat die opamp niks kan doen dan.
Als je slim bent heb doe je er ook gelijk een paar 317/337 en een kluit elco's bij...Muug schreef:De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.
Ehm, ik ben niet slim...ray5150 schreef:Als je slim bent heb doe je er ook gelijk een paar 317/337 en een kluit elco's bij...Muug schreef:De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.