Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

rho schreef:
Wel opletten dat je de tin mooi laat vloeien. Het lijkt net alsof er bij wat weerstanden de tin niet helemaal door je print gevloeid is. Aan de achterkant moet je een mooi bergje (geen bolletje!) hebben en aan de voorkant moet het gaatje netjes gevuld zijn.
Een aantal heb ik in het begin overnieuw gedaan omdat de tin niet voldoende door de enorm dikke printplaat (4 mm denk ik) was gegaan terwijl de andere zijde er prima uitzag.
Ben in het begin waarschijnlijk te bang geweest om de componenten te warm te laten worden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door rho »

Ja, het vraagt wat ervaring. En een hele dikke pcb helpt niet altijd.
Maar ik zie het wel helemaal goed komen. Je steekt er iig de nodige moeite in. :D
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

1. je kunt de pcb gewoon nog een keer onderhanden nemen en alle soldeerpunten verhitten met een beetje extra tin, dan lopen ze de gaatjes een beetje vol, maar vast is vast hoor; de soldeer hoort een beetjes te glimmen als je klaar bent

2. de midspeaker zit vast met een draadeind dat aan de ene zijde in de faseplug vast zit en aan de andere zijde met een moer op een volgring

3. het testen van de printplaat staat vrij duidelijk omschreven, dacht ik
Bijlagen
oud schetsje, 1. vilt is niet toegepast 2. moer is niet verdiept uitgevoerd 3. de onderste schroef is ook niet geplaatst, de speaker klemt gewoon stevig op het achterhout
oud schetsje, 1. vilt is niet toegepast 2. moer is niet verdiept uitgevoerd 3. de onderste schroef is ook niet geplaatst, de speaker klemt gewoon stevig op het achterhout
P1000829.JPG
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

architect schreef:
de midspeaker zit vast met een draadeind dat aan de ene zijde in de faseplug vast zit en aan de andere zijde met een moer op een volgring
Dank je voor de duidelijke tekening! Je kunt met die koperen buis ook makkelijk de driver losser of vaster draaien, zonder gereedschap, goed over nagedacht!

De eerste bouwresultaten van de laatste versie (v3.5) van de Orion beginnen ook binnen te druppelen op het internet.
Onderstaande foto's zijn van een erg mooie bouw van iemand in Australië. Die zijpanelen van aluminium vind ik fantastisch!

Hij schrijft dat hij nog gaat uitproberen of het geluid nog beter wordt met de standaard zijpanelen; ben benieuwd.

Bron: http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... post659115
Bijlagen
Orions-1.jpg
Orions-2.jpg
Orions-3.jpg
Orions-4.jpg
Orions-6.jpg
Orions-7.jpg
Orions-12.jpg
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door blueznl »

Zie ik daar nou naar voren en naar achteren stralende tweeters? Nog even en de oude Magnat Magnasphere komt weer terug 8)
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door reddoortranscendence »

Mooie speakers! Ben benieuwd hoe het klinkt. Ruimtelijk denk ik sowieso :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door mischa72 »

Even een vraagje: Heb je die achtertweeters op hetzelfde niveau spelen als de voortweets?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door TubeHead »

wat is eigenlijk het nut van de achterste tweeter ?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door mischa72 »

Ik denk meer ruimtelijkheid. De andere units zijn als dipool gebruikt, dat is met een tweeter iets lastiger, dus om daar dezelfde ruimtelijkheid te krijgen, plaatst men een achtertweet.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door TubeHead »

ahso ! duidelijk :D
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

klinkt prima hoor met die achtertweeter

wel riskant om af te wijken van het ontwerp. het Australische ontwerp hinkt wat mij betreft qua vormgeving op drie gedachten en dat is op lange termijn minder sterk, grapjes zijn even leuk maar niet lang. Wat ontwerpen betreft, heeft Linkwitz een mooie poster op zijn website staan. http://www.linkwitzlab.com/links.htm#Less%20and%20More

verder zou ik je wel willen adviseren de tweeter en de mid verdiept uit te voeren, ik meen ergens gelezen te hebben dat dat uitmaakt volgens Siegfried Linkwitz.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

blueznl schreef:
Zie ik daar nou naar voren en naar achteren stralende tweeters? Nog even en de oude Magnat Magnasphere komt weer terug 8)
Die luidspreker kende ik nog niet. Het concept is ook gebruikt in de Revel Ultima Studio (foto hieronder).
Afbeelding
reddoortranscendence schreef:
Mooie speakers! Ben benieuwd hoe het klinkt. Ruimtelijk denk ik sowieso
Zie het antwoord van architect, hij heeft zijn Orions al een paar jaar spelen. Bij hem heb ik ze voor het eerst gehoord en was onder de indruk hoe natuurlijk de Orions klinken. Als de mijne af zijn dan zal ik een bericht plaatsen om een avond te komen luisteren.
mischa72 schreef:
Heb je die achtertweeters op hetzelfde niveau spelen als de voortweets?
Voor- en achter-tweeters zijn parallel aan elkaar verbonden. De achter-tweeter is ongeveer 3dB zachter dan de voorste door een weerstand in serie met de achterste tweeter. De luidheid is afhankelijk van akoestiek van de kamer waarin hij staat.
Onderaan deze pagina staat een fraai plaatje wat meer zegt dan ik in 10 zinnen kan uitleggen:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm
Hier staat ook een mooi plaatje hoe de bewegingsrichtingen van de conussen zijn.
TubeHead schreef:
wat is eigenlijk het nut van de achterste tweeter ?
Kort gezegd komt het er op neer dat hierdoor de luidspreker in alle frequenties, ook de hoge tonen, een dipool wordt.
Voor de volledige uitleg zie de link hierboven, want zo goed als Linkwitz kan ik het niet uitleggen.
architect schreef:
verder zou ik je wel willen adviseren de tweeter en de mid verdiept uit te voeren
De mid en tweeter zijn toch al vlak met de front baffle door het plaatsen van een voorpaneel? Of moeten ze nog net iets dieper om de rand van de driver perfect vlak te krijgen met de baffle?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door markbakk »

Tymen schreef:
TubeHead schreef:
wat is eigenlijk het nut van de achterste tweeter ?
Kort gezegd komt het er op neer dat hierdoor de luidspreker in alle frequenties, ook de hoge tonen, een dipool wordt.
Wat ik nou wel sjiek vind is dat veel bouwers voor die naar achter stralende tweet ook gewoon een Seas Millennium nemen. Cost no object blijkbaar. Maar voor een echt dipooleffect van 3 tot 20kHz moet je ook wat aan de randjes van het frame doen, die zorgen voor aardig wat verstorende diffractie. En ik zou 'm eerst eens zonder achtertweet bouwen...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Vinculum »

Het concept is ook gebruikt in de Revel Ultima Studio).
Ook Sonus Faber heeft het in zijn laatste 2 modellen, de Aida en The.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vinculum op wo 15 feb 2012, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door jeroen_d »

Zonder achtertweet is geen optie. Klinkt duidelijk minder goed. Dat Linkwitz de millennium heeft genomen voor de reartweeter, ja dat is wat jammer gezien de kosten. Het is ook wel gemakkeliljk, geen separaat filter + versterker nodig.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door markbakk »

Tsja. Je kunt natuurlijk ook de achterkamer van de Millennium eraf slopen. Ik geloof overigens zó dat het beter klinkt met 'achtertweeter', maar vraag me wel af of dat nu komt door de extra hoogenergie die via de achterwand komt (bose-effect) of door (de zo bedoelde) vermindering van de reflecties op zijwanden a.g.v. de dipoolkarakteristiek. Volgens mij gooit de vorm van de baffle voor dat laatste teveel roet in het eten. Maar dat is puur een gevoel, ik heb er niet aan gemeten.

[Edit] toch nog maar eens SL's pagina's gelezen. Het 'bose-effect' dus. Hmmm...
gelukkig postuleert Linkwitz ook de randvoorwaarden aan de luisterruimte (m.i.) vrij correct.
Samenvattend: if you can't beat room acoustics, join 'em! Maar ik ben er niet van overtuigd dat je daarvoor zulke tweeters en middentoners nodig hebt.
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 15 feb 2012, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

Tymen schreef:
blueznl schreef:
mischa72 schreef:
Heb je die achtertweeters op hetzelfde niveau spelen als de voortweets?
Voor- en achter-tweeters zijn parallel aan elkaar verbonden. De achter-tweeter is ongeveer 3dB zachter dan de voorste door een weerstand in serie met de achterste tweeter. De luidheid is afhankelijk van akoestiek van de kamer waarin hij staat.
Onderaan deze pagina staat een fraai plaatje wat meer zegt dan ik in 10 zinnen kan uitleggen:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm
Hier staat ook een mooi plaatje hoe de bewegingsrichtingen van de conussen zijn.
onder het plaatje staat dat de achterste tweeter niet wordt afgezakt

4/21/07 After extensive testing and extended listening it was found that the rear tweeter should be at the same output level as the front tweeter, provided that some slight, but highly critical, adjustments have been made to the ASP frequency response and tweeter level setting. For specific details see your ORION Owner Support page.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

jeroen_d schreef:
Zonder achtertweet is geen optie. Klinkt duidelijk minder goed. Dat Linkwitz de millennium heeft genomen voor de reartweeter, ja dat is wat jammer gezien de kosten. Het is ook wel gemakkeliljk, geen separaat filter + versterker nodig.
die 500 euro voor de 2 tweeters is beter besteed dan aan kabels lijkt mij
verder is de orion ook niet bedacht om de kosten laag te houden, daarvoor zijn ontwerpen te over te vinden
doel was een goed geluid, die 2e tweeter is op een zeker moment een verbetering van het toenmalig ontwerp en die werd hartelijk ontvangen vanwege het betere geluid.
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

architect schreef:
onder het plaatje staat dat de achterste tweeter niet wordt afgezakt
Ik was al op zoek gegaan naar een geschikte potmeter om de luidheid van de achterste tweeter te kunnen variëren. Gelukkig, is dat dus ook niet meer nodig.
Ben weer erg blij met je inbreng, wordt gewaardeerd! :D
jeroen_d schreef:
geen separaat filter + versterker nodig
Met jouw open baffle ben je uitgegaan van een Air Motion Transformer. Heb je nog geëxperimenteerd met baffle vormen aan de achterzijde?
Vinculum schreef:
Ook Sonus Faber heeft het in zijn laatste 2 modellen, de Aida en The.
Leuk! Het lijkt een beetje een trend te worden. Ik kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat de topontwerpers niet stiekem met een schuin oog naar de site van Linkwitz kijken.
Ook erg leuk om te zien dat lyngdorf net een topmodel heeft uitgebracht wat ook een dipool is.
Trouwens, interessante fase-kegels op de magneten van die mids:
Afbeelding

bron: http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/6218 ... eluid.html
Ps jeroen_d: is dit dezelfde AMT als in jouw ontwerp?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hannesie »

Tymen schreef:
Trouwens, interessante fase-kegels op de magneten van die mids:
Ook leuk is dat je via de achterzijde in de woofer kunt kijken.
En via de poolboring dan dus tegen de achterkant van de dustcap kijkt van de woofer. :kwijl: :kwijl:
Nog leuker is het om ze te horen. :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door markbakk »

hannesie schreef:
Nog leuker is het om ze te horen. :rock:
Ik vind het wel knap, 117dB uit een dipool met vier x 12"... Maar ze hebben wel wat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door jeroen_d »

Tymen schreef:
Met jouw open baffle ben je uitgegaan van een Air Motion Transformer. Heb je nog geëxperimenteerd met baffle vormen aan de achterzijde?
Vinculum schreef:
Ook Sonus Faber heeft het in zijn laatste 2 modellen, de Aida en The.
Leuk! Het lijkt een beetje een trend te worden. Ik kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat de topontwerpers niet stiekem met een schuin oog naar de site van Linkwitz kijken.
Ook erg leuk om te zien dat lyngdorf net een topmodel heeft uitgebracht wat ook een dipool is.
Trouwens, interessante fase-kegels op de magneten van die mids:
Afbeelding

bron: http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/6218 ... eluid.html
Ps jeroen_d: is dit dezelfde AMT als in jouw ontwerp?
Voordat ik aan de dipooltweeters ging (eerst NEO3 en daarna AMT die duurder is maar een stuk beter klinkt, ook de andere open baffles met NEO3 hebben me nooit kunnen overtuigen in het hoog), heb ik geëxperimenteerd met tweeters a la Linkwitz. Ik wilde echte symmetrie op een smalle baffle, dat maakte een dipooltweeter noodzakelijk. Ik vind mijn hoog, van de MOB3W, mooier dan dat van de Orion. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik het zelf heb ontworpen en gebouwd, ik kan moeilijk objectief zijn hierin.

De tweeter in de Steinway Lyngdorf is inderdaad dezelfde. Fantastisch ontwerp die Steinway Lyngdorf, maar onbetaalbaar! Tegenwoordig brengt Mundorf een enigszins andere tweeter uit, die een verbeterde respons boven 10kHz heeft. Fantastisch ding: http://frequence.dk/sider/amt-2310-mundorf.htm
Niet geschikt voor Linkwitz, want die wil een octaaf lager crossen dan dat Mundorf aanbeveelt. Door de W22 zit je aan een laag overnamepunt vast en daarmee ook aan de millennium-achtige tweeters. Hij zou nog kunnen gaan voor de AMT2510, maar dat zal hij wel niet willen. Teveel verticale bundeling, maar ik weet nu al dat het beter zou zijn. Ik ken het resultaat dat dre met termino heeft bereikt en waarin de AMT2510 ook is gebruikt. Als je Linkwitz een beetje kent, dan weet je echter dat hij zeer strikt aan ontwerp principes vasthoudt en dat wil zeggen dat hij de tweeter zoveel mogelijk wil laten rondstralen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door bertor »

Zou je die verticale bundeling niet wat kunnen temmen met foam-pads, zoals bij een RAAL ribbon?

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=92070.0

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Eindelijk ben ik bij mijn ouders langs geweest en de drivers uit de verpakking kunnen halen.
Hieronder staan de foto's van de Seas L26RO4Y woofer. Wat allereerst opvalt is dat er een ENORME magneet op zit. Nu snap ik ook dat hij 10 kg weegt.
Deze woofers moeten wel een flinke uitslag hebben; de rubber rand is hoger dan de dikte van mijn wijsvinger.
Ze zijn mooi afgewerkt en de conus heeft een coating over het aluminium waardoor er een soort regenboogkleuren in ontstaan (niet op de foto te zien).
Erg fraai, heb er hard voor gespaard en ben er erg blij mee :D

De laatste onderdelen van Mouser en DigiKey zijn ook binnen. Dus vanavond lekker solderen, heb er zin in!
Bijlagen
Linkwitz Orion Seas L26RO4Y.jpg
Linkwitz Orion Seas L26RO4Y side overview.jpg
Linkwitz Orion Seas L26RO4Y voicecoil.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Barry2001 »

Kan me van de demo in Beetserzwaag ook de enorme uitslag van de woofer herinneren.. mooi dat je weer verder kunt, leuk project!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”