blueznl schreef:Zie ik daar nou naar voren en naar achteren stralende tweeters? Nog even en de oude Magnat Magnasphere komt weer terug

Die luidspreker kende ik nog niet. Het concept is ook gebruikt in de Revel Ultima Studio (foto hieronder).
reddoortranscendence schreef:Mooie speakers! Ben benieuwd hoe het klinkt. Ruimtelijk denk ik sowieso
Zie het antwoord van architect, hij heeft zijn Orions al een paar jaar spelen. Bij hem heb ik ze voor het eerst gehoord en was onder de indruk hoe natuurlijk de Orions klinken. Als de mijne af zijn dan zal ik een bericht plaatsen om een avond te komen luisteren.
mischa72 schreef:Heb je die achtertweeters op hetzelfde niveau spelen als de voortweets?
Voor- en achter-tweeters zijn parallel aan elkaar verbonden. De achter-tweeter is ongeveer 3dB zachter dan de voorste door een weerstand in serie met de achterste tweeter. De luidheid is afhankelijk van akoestiek van de kamer waarin hij staat.
Onderaan deze pagina staat een fraai plaatje wat meer zegt dan ik in 10 zinnen kan uitleggen:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm
Hier staat ook een mooi plaatje hoe de bewegingsrichtingen van de conussen zijn.
TubeHead schreef:wat is eigenlijk het nut van de achterste tweeter ?
Kort gezegd komt het er op neer dat hierdoor de luidspreker in alle frequenties, ook de hoge tonen, een dipool wordt.
Voor de volledige uitleg zie de link hierboven, want zo goed als Linkwitz kan ik het niet uitleggen.
architect schreef:verder zou ik je wel willen adviseren de tweeter en de mid verdiept uit te voeren
De mid en tweeter zijn toch al vlak met de front baffle door het plaatsen van een voorpaneel? Of moeten ze nog net iets dieper om de rand van de driver perfect vlak te krijgen met de baffle?