Deze post is bedoeld om de bouw van een set Linkwitz Orion's 3.5 in bij te houden.
Allereerst hoe ik bij deze keuze ben gekomen.
Mijn eerste luidsprekers heb ik gekocht toen ik 12 jaar was.
Het betrof een set Vifa Carat die ik samen met mijn vader heb gebouwd.
Deze set heb ik tot nu toe zelf nog spelend staan en klinkt niet eens zo slecht als je beseft dat ze ruim 20 jaar oud zijn.
Hierna wilde ik wat echt goeds en heb toen een set B&W 805s voor een goede prijs uit Engeland kunnen kopen.
De top van het beroemde merk, nou dat moest het toch wel zijn.
Daar nog een classé CAP-151 versterker bij gekocht.
Maar na een jaar kon ik nog steeds niet wennen aan het scherpe geluid van de tweeter. Het middengebied was overigens prima in orde.
Uiteindelijk gingen de B&W's dan ook weer de deur uit.
Toen ben ik de propaganda van de Hifi-recensenten pas echt door de ogen van een verkoper te zien en begon mijn zoektocht.
Na vele uren in verschillende audiozaken te hebben geluisterd (en evenzoveel audio-fabeltjes van verkopers) kwam ik tot mijn eigen conclusies.
Ik was er wel achter dat het een 3-weg moest worden.
Met een 2-weg heb je te weinig bas om een concertzaal geloofwaardig neer te zetten.
De voordelen van een 4-weg heb ik in uitzonderlijke gevallen (film en orgels) wel gemerkt maar voor 95% voor wat ik luister heb ik dat niet nodig. Ook wordt zo'n systeem wel erg groot en complex.
Aan de andere kant merkte ik dat uitgewogen bas (ik klink al bijna als een *kuch* recensent) belangrijker is dan ik dacht.
Echter voor mij niet het belangrijkste, dat is het middengebied. Daar kan ik kort over zijn; stemmen en piano moeten nou eenmaal overtuigend klinken.
Het hoog was ik in het begin niet zo kritisch op.
Al snel merkte ik dat de luidsprekers waar ik in eerste instantie enthousiast over het heldere hoog was vaak niet degenen waren waar ik lang naar kon luisteren.
Het hoog was gewoon te vermoeiend op de lange termijn. Ik herkende dat ik dat vaak bij mijn 805s had.
Gek genoeg waren sommige luidsprekers erg goed in het subtiel en toch duidelijk weergeven van hoge tonen zonder vermoeiend te worden. Een voorbeeld zijn de ScanSpeak D2905-9900 die heb beluisterd. Dat wilde ik ook.
Tot ik op een dag een set Quad elektrostaten hoorde. Hier hoorde ik niet de dynamiek waarnaar ik op zoek was maar wel het gedetailleerde midden en hoog. Toen ik wat meer ging lezen over het werkingsmechanisme kwam ik ook steeds meer met het het begrip "open baffle" in aanraking.
Waar ik ook zocht, nergens is er een goede commerciële open baffle luidpreker te beluisteren. Een Jamo r909 kwam wel in de buurt.
Via Google word je links of rechtsom toch naar de site van Linkwitz gebracht als je de term "open baffle" intikt.
Maar ja toch een hele investering en je weet niet echt wat je koopt.
Twijfels dus, maar met de goede herinneringen aan het bouwen van de Vifa luidsprekers met mijn vader in mijn achterhoofd wel erg veel zin in.
Gelukkig staan er op de site ook een lijst early adopters die aanbieden om de Orions te komen beluisteren.
Na een mailtje van een bouwer was ik al hartelijk welkom (ik weet niet of ik zijn naam mag noemen en respecteer zijn privacy).
Wow, over gastvrij gesproken! Hij heeft er toch totaal geen commercieel belang bij dat ik langs kom?
De avond dat ik bij hem thuis was, stond ik in een kamer zonder demping.
Plavuizen op te vloer, harde wanden, kortom een moderne huiskamer; Akoestisch niet het meest ideale.
Daarna kreeg ik een uitleg van de bouw. Toch best een complex geheel met een actief filter en 6 versterkers.
Natuurlijk was ik geïnteresseerd in de bouw, maar het belangrijkste is toch hoe hij klinkt!
Nou, daar kan ik kort over zijn, er is niets speciaals aan het geluid. En laat ik voorop zetten dat dat heel speciaal is!
Ik wist niet dat een luidspreker zo natuurlijk kon klinken. Ook na een aantal uren trad geen vermoeidheid op.
Dat moest hem dus worden. Dezelfde week nog Linkwitz gemaild.
Hij vertelde dat er een nieuwe versie (3.4) aan kwam met nieuwe Seas woofers die iets meer dynamiek moeten geven.
Dus nog even wachten...
Ja dat heb ik geweten, want inmiddels kwam versie 3.5 ook al snel uit.
Die zou hetzelfde moeten klinken als 3.4 maar heeft woofers tegengesteld aan elkaar staan.
Hierdoor zouden trillingen minder aan de vloer worden doorgegeven.
Nu ik toch vanaf nul begin, waarom dan ook niet de meest recente bouwen?
Maar het idee dat je kunt upgraden is wel lekker meegenomen ... weer een voordeel van diy waar ik niet zo snel aan dacht.
Zoals je ziet heb ik inmiddels de printplaten en de bouwbeschrijving.
Ook druppelen de weerstanden en condensators via de brievenbus binnen.
Linkwitz heeft nogal kleine toleranties voor de condensators opgegeven.
Ik heb daarom van elk maar een paar extra besteld die ik ga doormeten en matchen.
Van elke stap zal ik een post maken. Dit zal een lange termijn project worden, ivm mijn drukke baan.
Ik hoop dan ook dat jullie me via dit forum enthousiast houden om dit tot een goed eindresultaat te laten leiden
En tips van ervaren bouwers worden altijd gewaardeerd!