nog een PHONODUDE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

OK, pin 5 ligt aan massa en spoor pin 6 is smaller .
Zowel boven- als onderkant hebben nu een grondlaag.
rest enkel nog versie 1 of versie 2 ?
phonodude 2.png
phonodude.png
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Ondertussen zijn de printen van de Phonodude ook klaar :
DSC01828.JPG
DSC01829.JPG
DSC01830.JPG
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

OK, zoals je kan zien heb ik door de nieuwe ontwikkelingen de 6.3V uitgang over van de trafo.
phonodude2.JPG
Kan ik dit open laten ?
Indien niet , wat is een simpele oplossing?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Vandaag aan de bekabeling begonnen.

Mijn vraag is nu , kan ik die voeding van Ray uittesten zonder belasting ?
Indien niet , wat is een simpele oplossing zonder eerst aan te sluiten op de printen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Moet geen probleem zijn.Per slot, voordat de buizen opwarmen, is ie ook zonder belasting.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Bedankt Anne.
Rest mij nog enkel mag die 6.3V van de trafo ongebruikt blijven ?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Jan Geert »

Natuurlijk, geen probleem
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Eerste test gedaan en gloeispanning werkt, kan ik makkelijk afregelen op 12.6 V.

Maar die RNT400 oscilleert tot en met en zelfs heel goed hoorbaar.
Nochtans die buitenste diodes weggelaten :
Supply%20RNT400.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Raar, zit toch ergens iets mis.Ray heeft zo'n ding in gebruik (weet 't want hij had een wat te lichte potmeter verbrand) en die gaat goed.
Eerst 's eten (net gebracht, is hier vroeg) dan 's kijken of er een mogelijkheid is tot oscilleren bij deze simpele schakeling.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Ondertussen gevonden, had een diode verkeerd geplaatst :oops:

Uitgangsspanning is nu afgeregeld op 320V en B+ is 308V en B++ 307V.
Denk dat dit goed is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Gelukkig geen fatale fout.Zener omgekeerd ?
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Neen, een van de ingangsdioden , was blijkbaar niet heleaal wakker :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Oei, da's heel ongezond voor de twee diodes en de trafo.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Het heeft het gelukkig allemaal overleefd
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Barry2001 »

Dan heb je de trafo kortgesloten :D Goed dat alles heel is gebleven.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Phonodude werkt :yeah:

Alleen heb ik 2 problemen :
1 is brom; als er muziek speelt is het bijna onhoorbaar,nu heb ik wel van die afdekkappen besteld, maar worden de buizen dan niet te warm als alles binnen in een kast is gemonteerd.
zien jullie nog problemen die brom kunnen veroorzaken ?
2 de uitgang is nogal redelijk luid , is aangesloten op een versterker en moet die praktisch maar tussen 1/4 en 1/2 opendraaien, kan dit gemakkelijk worden aangepast ?
DSC01834.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
Phonodude werkt :yeah:

Alleen heb ik 2 problemen :
1 is brom; als er muziek speelt is het bijna onhoorbaar,nu heb ik wel van die afdekkappen besteld, maar worden de buizen dan niet te warm als alles binnen in een kast is gemonteerd.
zien jullie nog problemen die brom kunnen veroorzaken ?
Die buizen worden niet zo heet.Enkel de gelijkrichter iets meer.
Of die kappen veel verschil zullen maken ? Waar de brom vandaan komt is wat zoekwerk, ziet er zo niet slecht uit.
2 de uitgang is nogal redelijk luid , is aangesloten op een versterker en moet die praktisch maar tussen 1/4 en 1/2 opendraaien, kan dit gemakkelijk worden aangepast ?
R15 (12k) overbruggen bijv. Wordt de brom misschien gelijk ook minder.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Volgens Dick zijn site kunnen die kappen ongeveer 15dB schelen in brom
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Op de originele voeding zit nog een condensator van 470µF, met de voeding van Ray die ik nu gebruik, moet die er nog bij of niet ?
PhonoDude-2014-voeding 2.png
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Jan Geert »

Die voeding vervangt zo te zien het hele Pi-filter (en de diodebuis), dus nee niet nodig. In feite is dat nu de 68uF uitgangselco achter de mosfet. C1 in de eagle file op pagina 1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Kappa7 »

Hoe heb je de aarde aangesloten die van je dt komt?
Ik zie een aardpunt die nu naar de randaarde lijkt tegaan.
Die moet je los maken en naar de 0 van beide printen brengen.
De randaarde met een diode brug aan de 0 hangen van je printen.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

sorry hoor maar wat die dt is begrijp ik niet.
Daarom een voorbeeld hoe ik alle massa's heb aangesloten :
phonodude 2.JPG
Dus waar ik het verkeerd heb aangesloten laat maar weten
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Kappa7 »

De dt = draaitafel.
Je hebt nu alles op een centraal aardpunt aangesloten dat moet je wat uitelkaar trekken.
De behuizing en de randaarde kunen goed aanelkaar maar de aarde van je circuit kan je het beste scheiden met een weerstand van 100 ohm of een diode brug.
Verder zou ik de aarde van de voeding niet direct naar je centrale aardpunt laten lopen maar eerst naar je voedingsprinten en dan je versterker printen.
Vervolgens hang je dan het aardpunt van je versterker print aan je centrale aardpunt. Naar dit aardpunt gaat ook de draad die uit je dt komt.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Ik weet het , reeds een old-topic, maar mijn vraag is, bij het originele concept, welke stroom moet die 10Henry spoel kunnen verdragen ?
PhonoDude-2014-voeding.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
Ik weet het , reeds een old-topic, maar mijn vraag is, bij het originele concept, welke stroom moet die 10Henry spoel kunnen verdragen ?
Zo'n dude verbruikt minder dan 2x 5mA.Een smoorspoel voor zeg 15mA is al ruim.
Een EZ81 die wel 150mA aankan is wel erg overdreven hier.
Anne
Plaats reactie