Mee eens,ds23man schreef:Dat jij het zelf zo wil uitvoeren, moet je zelf weten. Maar het is niet de correcte methode en de kans bestaat dat andere mensen op dit forum gaan denken dat dit afdoende is. En dat is het niet....
Op deze site staat veel informatie:
http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Overigens als je en directe hit krijgt kan je aarden wat je wil maar dan is elke beveiliging onvoldoende.
En toch zijn er dingen die dan nog wel helpen maar dat is in ons geval meer geluk als wijsheid geweest
Ik heb dus een aantal jaren voor mijn werk straalverbindingen gebouwd.
Daar heb je dus buiten in een mast de antenne en in de computer ruimte de indoor apparatuur waar op het netwerk van de klant wordt aangesloten. zo ook bij een mast in Zevenaar waar we een inkoppel punt hadden voor de CAI al daar.
Deze mast werd vol getroffen en niet eigenlijk alle apparatuur die aan die mast vast zat had de klap niet overleeft.
Je kan hier rustig aannemen dat de mast van ongeveer 45M goed beveiligt conform alle nen normen die je kan verzinnen.
Alle telefoon providers die in die mast zaten moesten de apparatuur vervangen en ook wij hadden een team gestuurd met nieuw materiaal want alles was weg. echter waren wij de enige die niet ook de indoor apparatuur aan het vervangen waren, Aangezien we niets aan aarde hadden gelegd en er overlengte in de antenne kabel zat was deze in een spoel onder de vloer gelegd. hier is de klapo niet door heen gekomen en was alleen da apparatuur buiten overleden.
Mijn standpunt is dus aarden zorgt er voor dat alles dat in het zelfde aard net zit kapot is na een inslag.
En het dus verstandiger is om zo min mogelijk tegen bliksem inslag te doen.
Een afleiding met eigen aardpennen separaat van de huis aardpin zonder koppeling is dan nog het beste de rest is onzin.
