Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Dat jij het zelf zo wil uitvoeren, moet je zelf weten. Maar het is niet de correcte methode en de kans bestaat dat andere mensen op dit forum gaan denken dat dit afdoende is. En dat is het niet....

Op deze site staat veel informatie:

http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Mee eens,

Overigens als je en directe hit krijgt kan je aarden wat je wil maar dan is elke beveiliging onvoldoende.
En toch zijn er dingen die dan nog wel helpen maar dat is in ons geval meer geluk als wijsheid geweest :mrgreen:
Ik heb dus een aantal jaren voor mijn werk straalverbindingen gebouwd.
Daar heb je dus buiten in een mast de antenne en in de computer ruimte de indoor apparatuur waar op het netwerk van de klant wordt aangesloten. zo ook bij een mast in Zevenaar waar we een inkoppel punt hadden voor de CAI al daar.
Deze mast werd vol getroffen en niet eigenlijk alle apparatuur die aan die mast vast zat had de klap niet overleeft.
Je kan hier rustig aannemen dat de mast van ongeveer 45M goed beveiligt conform alle nen normen die je kan verzinnen.
Alle telefoon providers die in die mast zaten moesten de apparatuur vervangen en ook wij hadden een team gestuurd met nieuw materiaal want alles was weg. echter waren wij de enige die niet ook de indoor apparatuur aan het vervangen waren, Aangezien we niets aan aarde hadden gelegd en er overlengte in de antenne kabel zat was deze in een spoel onder de vloer gelegd. hier is de klapo niet door heen gekomen en was alleen da apparatuur buiten overleden.

Mijn standpunt is dus aarden zorgt er voor dat alles dat in het zelfde aard net zit kapot is na een inslag.
En het dus verstandiger is om zo min mogelijk tegen bliksem inslag te doen.
Een afleiding met eigen aardpennen separaat van de huis aardpin zonder koppeling is dan nog het beste de rest is onzin.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Dat is wel heel erg kort door de bocht George, denk dat er in jouw voorbeeld een ander probleem aan de hand is geweest: TOTAAL geen coordinatie qua bliksembeveiliging en aardingsmethodieken. Zo'n zendmast moet je als 1 beveiligde zone behandelen en doordachte maatregelen nemen. En als er dan allerlei bedrijven onafhankelijk van elkaar apparatuur in en aan gaan knopen heb je echt een rampconcept. Ze mogen nog van gelukspreken dat de handel niet uitgebrand is....

Leesvoer voor de liefhebbers:

http://www.dehn-international.com/sites ... _Guide.pdf
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Precies, ik ben ook nooit gaan prediken dat dit een directe inslag kan hebben. Het is gewoon de DIY-Turbo versie van een surgemaster.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

En tegen een indirecte inslag ook niet, dan moet je alle inkomende leidingen ( stroom, telefoon, cai enz) affilteren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Telefoon ligt er niet en kabel is ook beveiligd met flashfuses, verder nog iets?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Ja, je kunt ook gewoon de stekkers eruit trekken als het gaat onweren! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Dat is wel heel erg kort door de bocht George, denk dat er in jouw voorbeeld een ander probleem aan de hand is geweest: TOTAAL geen coordinatie qua bliksembeveiliging en aardingsmethodieken. Zo'n zendmast moet je als 1 beveiligde zone behandelen en doordachte maatregelen nemen. En als er dan allerlei bedrijven onafhankelijk van elkaar apparatuur in en aan gaan knopen heb je echt een rampconcept. Ze mogen nog van gelukspreken dat de handel niet uitgebrand is....

Leesvoer voor de liefhebbers:

http://www.dehn-international.com/sites ... _Guide.pdf
Dat was juist het bijzondere alle andere apparatuur was conform de regels door gecertificeerde bedrijven aangelegd en gecontroleerd.
Wij zaten daar als enige in zonder aan iets van aarding te doen.
Dat is juist de redding geweest.
De top van de mast is overigens verwijderd om dat deze te veel door de klap was aangetast.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Dank voor jullie bijdrage, het is me duidelijk dat 1/7 van m'n budget mogelijk niet goed besteed wordt, da's altijd nog beter dan het aan de overheid geven :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

:proost:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Goed, na al het goed bedoelde advies en de nodige barpraat, (die ineens ook weer verdwenen was?), kunnen we weer door;
bliksembeveiliger 2.jpg
Die is binnen :rock:
powercon's.jpg
En meneer TNT kwam nog wat van Bax brengen :mrgreen:

Morgen de kolomboor eens aanslingeren :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Vandaag de powercons op hun plek gezet, aardig gelukt ook nog :goedzo:
Ook voor de iec opening netjes een oplossing gevonden, aan/uit schakelaar was binnen vandaag en wat din rail op maat gemaakt voor het binnenwerk.
Nu wachten op de rest van de componenten, moet ook nog een gat van 60x60mm in het frontpaneel :shock:
Plus de statusleds van de beveiligingen :mrgreen:
Oh ja en de aan/uit knop 8-[
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door BertDB »

Bedoel je daarmee de statusleds van het bewakingsrelais of achter elke trap een relais ter controle?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Statusleds van de beveiligingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Die status led's wil ik trouwens 2-kleurig hebben; groen als oké en rood als beveiligd/fout.
20141104_125254.jpg
Schroefjes via de achterkant zijn nog vervangen door zwarte die gelijk liggen met het oppervlak :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door rjmulder »

De achterkant ziet er netjes uit, ondanks dat er al een "verkeert" gat zit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Gewoon alu plaatje maken met gat van 24mm en de bevestigingsgaten aanboren...plaatje zwart maken en klaar...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Zo die is er ook en hij zit er in;
frontpanel 1.jpg
En hij doet het nog ook :rock:
frontpanel 2.jpg
Gat voor de knop en de led's ook aangeboord 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Nou kleine update;
20150113_203433.jpg
Alles op z'n plek 8)
20150113_203527.jpg
Voltage bewaker en bliksem beveiliger
20150113_203514.jpg
Filters liggen gestapeld ivb ruimte
20150113_203455.jpg
Stroomspoel 50/5 1,25va van Phoenix
20150113_203449.jpg
Zekeringhouders en relais
20150114_215522.jpg
Stukje bedrading al gedaan, had helaas de juiste amp's niet voor op de powercon's (4,8mm blauw) bedrading is 2,5mm2 voor de voedings en aardings kabels, 0,75mm2 voor de sturing en bewaking.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

:rock:
20150118_220343.jpg
20150118_220353.jpg
nog een dc bronnetje/voorschakelprintje voor de leds vd schakelaar en de statusleds maken \:D/
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ray5150 »

Ziet er niet verkeerd uit.
Zelf doe ik altijd een krimpkousje over die AMP schuifstekkers, onder het mom van "better safe than sorry."
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 19 jan 2015, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Kan ik nog eens doen, op de powercons is dat lastiger...
Dank voor de positieve feedback!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ray5150 »

Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit met powercon heb gewerkt.
Zie ik dat daar een soort kunststof rand omheen zit, waar de fastons invallen ?
Dan zal krimpkous daar niet echt nodig zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Nee zijn naar de buitenkant gewoon open, dit is ook mijn eerste rondje met powercons trouwens...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Vandaag eens de laatste bugs eruit gaan halen, nr1 al gevonden, hij doet het nu hopelijk :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”