Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

En dan moet het maar eens af :D van de week het verzaagde eikenhoten tafelblad 3x van Glitsa voorzien. Na 1 laag gaan de houtvezeltjes wat overeind staan. Licht schuren, ook tussen de lagen door, geeft een mooi degelijk en superglad bovenblad. Prettig materiaal om mee te werken.
IMG_1707.JPG
M'n vriendin kocht een tijdje geleden bij het Zweedse meubelgebeuren een klein zijtafeltje, dat eigenlijk in de nieuwe kamersetting wel mooi past met de Akupanels en kleuren van de Calpamosjes.
IMG_1716.JPG
Zo kwam het idee het audio/tv meubel ook die setting te geven. Heb de kast zwart gerold, het bovenblad is ook eiken en met lak gelijk in kleur, de tv kast is dezelfde kleur (RAL9001) als de muur om zo min mogelijk op te vallen. Steekt nu wat af, maar straks tegen de muur moet het mooi passen.
Het hele ding wordt al zwaar zat, dus ik heb het bovenblad in de kamer op het meubel gelijmd.
IMG_1713.JPG
Met meubelvilt eronder zodat ik 'm zo op de plek kan schuiven. Ziet er nu zo uit:
IMG_1714.JPG
Paar kleine dingen nog doen, handgreepje op de klep, paar kabeltjes maken en dan kan de boel definitief geinstalleerd worden.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Mooi man :rock:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dank je.

Afgelopen weekend de boel verder geinstalleerd.
Final1.JPG
Dit was (te) lang geleden :(
Final3.JPG
En ook eindelijk Bi-Amping enabled. De 2e ZBA CA stond al een aardige tijd stof te happen, op de Calpamosjes is het slechts een brugje los schroeven op de achterkant. En een extra setje kabels leggen natuurlijk.
Final5.JPG
Vanaf de bank is dit het uitzicht:
Final4.JPG
TV heeft ook z'n definitieve plekje gekregen. Kiekeboe :mrgreen:

[ Bekijk op youtube ]

[ Bekijk op youtube ]

Achter de klep staat de de tv ontvanger, de media player, en de HDMI transmitter naar de beamer toe. Ook staat hier de HDMI bridge (tip George :goedzo: ), zodat ik de bronnen kan schakelen tussen TV en beamer.
Final6.JPG
Aan de zijkant vaan de kast zit een hoofdschakelaar waar ik alles in de kast spanningsloos mee kan maken. Er zit een spanningsslof in de kast die schakelt, en 1 die permanent 230V heeft. Daar zit de ZBA CA op, en de ZBA CA schakelt de Bi-Amp en de streamer mee aan en uit. De draaitafel heeft een eigen harde aan-uit. Maw wat niet gebruikt wordt staat ook geen sluipverbruik te doen.

Paar kleine dingetjes nog, verder is het af zo, geen kabels meer in zicht. En naar wens, tis geworden zoals we het voor ogen hadden, tevreden over :relax:
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Mooie setup zo, goede oplossing voor de tv.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi! =D>
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Fijn dat het nu naar wens is! :)
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Heel mooi Barry.
Mijn complimenten.
Douwe
ray5150

Bericht door ray5150 »

Netjes hoor. een mooi geheel zo.
Echt iets om trots op te zijn. =D> =D>
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mensen!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Mooi man :goedzo:
Shadow

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: ma 28 mar 2022, 18:24
Bedankt mensen!
Heeft het biampen nog wat gebracht behalve meer stroomverbruik? :-k
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik denk een beter stereobeeld te horen, grappig eigenlijk. Maar, grote maar, ik heb niet AB getest en ben me bewust van ik-heb-iets-nieuws-dus-zal-het-wel-beter-zijn effect. De hele exercitie is gedaan om er een DSP tussen te kunnen zetten.
IMG_9836 (002).JPG
Heb ik al liggen, er nog niet tussen gehad.

Het Tony filter dat er nu in zit is dan mijn referentie, met de brugjes achterop de calpamosjes kan ik verschillende settings proberen.
Dat eigenlijk uit nieuwsgierigheid / interesse om inzicht in de materie te krijgen, misschien levert het helemaal geen winst op. Mogelijkheid is er dan ook om buizen te gaan gebruiken voor het mid-hoog. Wat roommodes hoor ik ook nog wel, misschien dat daar ook nog wat in te tunen is.

Grootste winst is de ruimte aanpassing geweest, dit is echt significant. Kun je met geen audiofilio kabeltjes tegenop... iedereen moet doen wat íe zelf wil, maar mijn idee voor een goede setup is degelijke componenten gebruiken (houd je geld in de knip voor exotisch spul), vooral goede voeding voor je versterking, versterking zelf moet natuurlijk in orde zijn, en voldoende headroom. En degelijke kabels/connectoren aan in- en uitgang versterking. Degelijk en goed, niks exotisch. Als iemand er wel hobby aan heeft vooral doen, ik hoor het gewoon niet.

M'n hele leven ben ik al aan de hobby met audio, het luisteren naar muziek en dit zo goed mogelijk te laten klinken. Vanaf m'n jeugd toen ik m'n eerste luidspreker bouwde van Philips K12 TV luidsprekers :D Ik ben er inmiddels wel achter wat ik zelf wel en niet hoor: verschil in interlinks hoor ik niet, ik denk wel eens verschil in luidsprekerkabel gehoord te hebben. Minimaal verschil. Dure koppel c's, uitgebreid in buizenversterkers geprobeerd, ik hoor het verschil niet. Gewoon een goede polypropyleen, kost geen drol en does the job.

De kamer zoals ik die nu heb met akoestische aanpassingen is iets wat ik altijd al een keer wilde doen, en nu eindelijk de mogelijkheid voor heb. Ja het kan beter, met name voor het laag kun je geen demping genoeg hebben, er zou nog wat op de vloer kunnen, maar beide zit er praktisch niet in (het heeft ook af en toe nog functie als woonkamer). Wat het ook oplevert is rust. De rust als je in de kamer zit met minder galm en getetter, vooral als je er met meer mensen zit. Rust geeft tussen de oren ook een positief effect als je naar een goede plaat luistert. Je hoort het al als je de kamer pratend inloopt, direct merk je de demping.

Ben voorlopig in audio even uitgebouwd, heb andere zaken waar ik de komende tijd mee bezig wil gaan. Eerst maar eens veel luisteren, ben ook vooral blij dat de platenspeler er weer staat.

Het luidspreker bouwen doe ik te weinig helaas, vond ik wel gaaf om te doen en wil ik zeker meer gaan doen. Als er tenminste nog een beetje hout verkrijgbaar/betaalbaar blijft :hide:

Nog een paar picjes, ook van de setting met gordijn dicht wat ook een ander geluid geeft... paar settings op de DSP zetten, gordijn op - gordijn dicht :relax:
Final8.JPG
Final7.JPG
Final10.JPG
Final9.JPG
rikpost

Bericht door rikpost »

Mooie set zo !
Zijn deze luidsprekers ook geschikt om hele drukke muziek vervormloos weer te geven ?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Echt een prachtig resultaat, Barry.
Schitterend :goeie:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

rikpost schreef: di 29 mar 2022, 9:50
Mooie set zo !
Zijn deze luidsprekers ook geschikt om hele drukke muziek vervormloos weer te geven ?
Dank je Rik. Wat bedoel je met drukke muziek, metal bv? Vooral toen ik de akoestische aanpassingen nog niet had werd het 1 brei. 1 slag galmt nog na en de volgende komt er al in. Dat is veel beter geworden, maar ik denk wel dat als je echt een metalhead bent je liever een luidspreker met een kleinere conus hebt, die in elk geval soepeler is. Nu luister ik wel metal maar in de kamer wat minder, vriendin heeft er niks mee, meer onderweg / of tijdens sport. Of bij de klant op dopjes als die weer zit te zeuren :twisted:
pappaleo schreef: di 29 mar 2022, 9:52
Echt een prachtig resultaat, Barry.
Schitterend :goeie:
Dankjewel Leo!
rikpost

Bericht door rikpost »

Oké helder verhaal ik dacht vanwege de dynamiek het misschien wel wat zou kunnen zijn maar het kan ook teveel zijn natuurlijk
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

@Barry, Je onderstreept weer het item wat de man ( Henry van Hessen?) van Transtec jaren geleden al beweerde, zonder goede akoestische ruimte krijg je geen goede weergave.
Wat trouwens ook wel leuk is dat je dan met de gordijnen de ruimte nog een beetje kunt trimmen. Ik heb de ruimte ook al best lekker kunnen aanpassen en heb dan dat met de grindepoxy vloer ook dan ook een gunstige basis, en dat samen met de andere gordijnen e.d. het ook al best voor elkaar.

Nu dus lekker genieten.........!!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wie met de bokaal van "Woonkamer van het Jaar" gaat strijken straks is al wel duidelijk :goeie:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi strak en opgeruimd!
Ik zou er nog een vloerkleed in leggen voor de akoestiek nog wat te verbeteren?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef: di 29 mar 2022, 14:53
@Barry, Je onderstreept weer het item wat de man ( Henry van Hessen?) van Transtec jaren geleden al beweerde, zonder goede akoestische ruimte krijg je geen goede weergave.
Wat trouwens ook wel leuk is dat je dan met de gordijnen de ruimte nog een beetje kunt trimmen. Ik heb de ruimte ook al best lekker kunnen aanpassen en heb dan dat met de grindepoxy vloer ook dan ook een gunstige basis, en dat samen met de andere gordijnen e.d. het ook al best voor elkaar.

Nu dus lekker genieten.........!!
Ben ik zeker aan het doen, elke avond er even voor vrijmaken :D De kamer is vrij leeg en dan heeft alles wat je doet al vrij veel invloed op het geluid. Met het meer thuiswerken luister ik ook veel muziek op de werkkamer, naar Refmon's. Fijne speakers, kan niet anders zeggen, maar de kamer staat veel voller en is eigenlijk al wel goed op zichzelf qua akoestiek. De wat legere woonkamer (stonden 2 kasten die we weg hebben gedaan) geeft een bepaalde rust die ik eigenlijk wel prettig vind.
Grindepoxy, is dat ook niet vrij hard? Is dat open of heb je daar nog een coating overheen?
Henkjan schreef: di 29 mar 2022, 18:38
wie met de bokaal van "Woonkamer van het Jaar" gaat strijken straks is al wel duidelijk :goeie:
:oops:
Hondasnl schreef: di 29 mar 2022, 21:02
Mooi strak en opgeruimd!
Ik zou er nog een vloerkleed in leggen voor de akoestiek nog wat te verbeteren?
Dank je. Nee vloerkleed is geen optie helaas, om praktische redenen. Wel heb ik vanwege het ontbreken van een vloerkleed Flamex op het plafond geplakt, om in elk geval de vloer-plafond reflecties te minimaliseren.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Erg mooi geworden zo.
Ziet er keurig en verzorgd uit.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Grindepoxy, is dat ook niet vrij hard? Is dat open of heb je daar nog een coating overheen?
grind1 .png
Er zit nog wat schaduw in de foto, maar het USB stickje geeft een indruk van de korrelgrote, en het is dus een open opzet.
Het werkt juist als een lichte demping, geen harde bounce van het geluid.
rikpost

Bericht door rikpost »

Hey wat doet die usb stick op de bodem van dat aquarium :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef: wo 30 mar 2022, 22:24
grind1 .pngEr zit nog wat schaduw in de foto, maar het USB stickje geeft een indruk van de korrelgrote, en het is dus een open opzet.
Het werkt juist als een lichte demping, geen harde bounce van het geluid.
Kan me er wel iets bij voorstellen, oneffen oppervlak. Vroeg het omdat vrienden het hadden in hun vorige huis. Met kinderen, een hond, als je wat vloeibaars laat vallen verdwijnt het ook in de vloer, die wilden het niet weer hebben. Tsja. We don't care, het moet pro audio zijn :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Daarom hebben wij ook een waterstofzuiger, voor als dat gebeurt, en dan is het af en toe dan met met een professionele schoonmaakdienst dan ook goed om dat wel eens te doen.

Zelfs onze kruimeldief kan met water werken. :D :D

In de keuken was het open niet goed, en hebben we daar gekozen voor Braziliaans Leisteen, een sediment gesteente, en die hebben we dan ook als achterwand in de keuken, net op het stramien van 60x60 cm op de vloer.
En je merkt dan wel dat dan de overgang naar een ander materiaal op de vloer het meest kwetsbare is.
keuk.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”