Ik denk een beter stereobeeld te horen, grappig eigenlijk. Maar, grote maar, ik heb niet AB getest en ben me bewust van ik-heb-iets-nieuws-dus-zal-het-wel-beter-zijn effect. De hele exercitie is gedaan om er een DSP tussen te kunnen zetten.
Heb ik al liggen, er nog niet tussen gehad.
Het Tony filter dat er nu in zit is dan mijn referentie, met de brugjes achterop de calpamosjes kan ik verschillende settings proberen.
Dat eigenlijk uit nieuwsgierigheid / interesse om inzicht in de materie te krijgen, misschien levert het helemaal geen winst op. Mogelijkheid is er dan ook om buizen te gaan gebruiken voor het mid-hoog. Wat roommodes hoor ik ook nog wel, misschien dat daar ook nog wat in te tunen is.
Grootste winst is de ruimte aanpassing geweest, dit is echt significant. Kun je met geen audiofilio kabeltjes tegenop... iedereen moet doen wat íe zelf wil, maar mijn idee voor een goede setup is degelijke componenten gebruiken (houd je geld in de knip voor exotisch spul), vooral goede voeding voor je versterking, versterking zelf moet natuurlijk in orde zijn, en voldoende headroom. En degelijke kabels/connectoren aan in- en uitgang versterking. Degelijk en goed, niks exotisch. Als iemand er wel hobby aan heeft vooral doen, ik hoor het gewoon niet.
M'n hele leven ben ik al aan de hobby met audio, het luisteren naar muziek en dit zo goed mogelijk te laten klinken. Vanaf m'n jeugd toen ik m'n eerste luidspreker bouwde van Philips K12 TV luidsprekers

Ik ben er inmiddels wel achter wat ik zelf wel en niet hoor: verschil in interlinks hoor ik niet, ik denk wel eens verschil in luidsprekerkabel gehoord te hebben. Minimaal verschil. Dure koppel c's, uitgebreid in buizenversterkers geprobeerd, ik hoor het verschil niet. Gewoon een goede polypropyleen, kost geen drol en does the job.
De kamer zoals ik die nu heb met akoestische aanpassingen is iets wat ik altijd al een keer wilde doen, en nu eindelijk de mogelijkheid voor heb. Ja het kan beter, met name voor het laag kun je geen demping genoeg hebben, er zou nog wat op de vloer kunnen, maar beide zit er praktisch niet in (het heeft ook af en toe nog functie als woonkamer). Wat het ook oplevert is rust. De rust als je in de kamer zit met minder galm en getetter, vooral als je er met meer mensen zit. Rust geeft tussen de oren ook een positief effect als je naar een goede plaat luistert. Je hoort het al als je de kamer pratend inloopt, direct merk je de demping.
Ben voorlopig in audio even uitgebouwd, heb andere zaken waar ik de komende tijd mee bezig wil gaan. Eerst maar eens veel luisteren, ben ook vooral blij dat de platenspeler er weer staat.
Het luidspreker bouwen doe ik te weinig helaas, vond ik wel gaaf om te doen en wil ik zeker meer gaan doen. Als er tenminste nog een beetje hout verkrijgbaar/betaalbaar blijft
Nog een paar picjes, ook van de setting met gordijn dicht wat ook een ander geluid geeft... paar settings op de DSP zetten, gordijn op - gordijn dicht