Ik heb twee bestukte printen liggen.ds23man schreef:Tis even de vraag of je diodes nog goed zijn......Zweitse schreef:Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan heb je vanavond nog genoeg vuurwerk!Zweitse schreef:Ik heb twee bestukte printen liggen.ds23man schreef:Tis even de vraag of je diodes nog goed zijn......Zweitse schreef:Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Build topic LM4780 versterker
Mijn print van Knuisje geeft geen contact, en ziet er dus OK uit 
Re: Build topic LM4780 versterker
Even kijken of het nog lukt wat zinnigs te zeggenZweitse schreef:Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
Als dat spoor eenmaal doorgebrand is kan het verder geen kwaad er spanning op te zetten.Anders eerst de sluiting doorkrassen.
Een mededeling "ik meet 61 volt" zegt niet veel.Een spanning is tussen twee punten,zonder die twee te noemen weten we het niet.
Tov het sterpunt zou aan een dikke elco +34 volt (ong.) moeten te vinden zijn.Op de andere elco dan -34volt.
Over de diodes zou ik me niet te veel zorgen maken,zijn zwaar overbemeten
Anne
Re: Build topic LM4780 versterker
2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6VZweitse schreef:Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand.Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?Dan schreef:2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6VZweitse schreef:Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand.Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Re: Build topic LM4780 versterker
Die print is niet van mij maar van SuperR. Ik heb helaas in goed vertrouwen mijn layout aan hem ter beschikking gesteld. Hij heeft met verkeerde clearance instellingen een set printen laten maken en aan forumleden verkocht. Ik stuur gratis een goede print naar je toe Mischa, pb maar even je adres.mischa72 schreef:Dat weet ik niet 200% zeker, maar de layout is identiek en de gaten komen ook overeen.
Gr. Mischa
Re: Build topic LM4780 versterker
Meet je secundaire trafodraden even door. Tussen de middenaftakking en de 2 andere draden moet je onbelast circa 23Vac meten.Zweitse schreef:Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?Dan schreef:2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6VZweitse schreef:Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand.Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Re: Build topic LM4780 versterker
Een meetpen aan de buitenste, dan meten aan de centertap, daarna aan de andere buitenste.
Indien trafo aan, meten met VAC, indien trafo uit, meten in weerstandsmodus.
Indien trafo aan, meten met VAC, indien trafo uit, meten in weerstandsmodus.
Re: Build topic LM4780 versterker
PB verstuurd. Heel erg bedankt Peter.knuisje schreef:Die print is niet van mij maar van SuperR. Ik heb helaas in goed vertrouwen mijn layout aan hem ter beschikking gesteld. Hij heeft met verkeerde clearance instellingen een set printen laten maken en aan forumleden verkocht. Ik stuur gratis een goede print naar je toe Mischa, pb maar even je adres.mischa72 schreef:Dat weet ik niet 200% zeker, maar de layout is identiek en de gaten komen ook overeen.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Build topic LM4780 versterker
Daar meet ik inderdaad ongeveer 23 VAC.knuisje schreef:Meet je secundaire trafodraden even door. Tussen de middenaftakking en de 2 andere draden moet je onbelast circa 23Vac meten.Zweitse schreef:Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?Dan schreef:2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6V
Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je die printjes nog kunnen herstellen en ook probleemloos in gebruik genomen?hrscharft schreef:Overigens niets ten nadele van Super maar heb daar zelf ook een paar van gehad en er waren er een aantal bij waar een foutje in zat.
Een van de condensatoren hing direct aan de massa.
Ik heb 9 stuks op de plank liggen, en op de vorige pagina kreeg ik al de indruk dat ik die waarschijnlijk stuk voor stuk met de loep en een kraspen of freesje zal moeten nalopen. De foto van Mischa maakt echter duidelijk dat tussen alle sporen wel bijzonder weinig ruimte zit in vergelijking met die van Knuisje.
Tegenwoordig laat ik versterkers niet meer permanent aanstaan, maar enkele dagen wil toch nog wel eens gebeuren. Het zou een fijne gedachte zijn dat warmte niet zomaar kortsluiting doet ontstaan wanneer de meest kritieke punten onderhanden worden genomen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Het wordt hier op het forum nog wel eens vergeten waarom je een pcb ontwerpt en gebruikt; naast dat het er mooi uitziet is doe je dat om een betrouwbaar product te hebben, reproduceerbaar en omdat de clearances en kruipafstanden vastliggen voor de veiligheid.
Natuurlijk is Itead hier in gebreke gebleven, die had direkt aan de bel moeten trekken toen er Gerbers binnen kwamen die niet aan hun design rules voldeden, maar het is een prijsvechter waar het er niet altijd even correct aan toe zal gaan. In eerste instantie ben je als ontwerper verantwoordelijk voor de Gerbers die je opstuurt. Ik kan vertellen dat ook bij de grote printboeren soms helemaal nergens naar gekeken wordt en domweg de Gerbers worden geproduceerd.
De 'foute' printen, zoals Marp al aangeeft, krijg je vast wel aan de praat maar je gaat voorbij aan eerdergenoemde redenen waarom je een pcb gebruikt. In dit geval is het verlies nemen, ervan leren, en nieuwe printen bestellen. De 0.15mm clearance die Itead opgeeft is gerelateerd aan hun toleranties, als je daaronder gaat zitten heb je een onbetrouwbare print. Thuis moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar als het printen zijn die doorverkocht worden aan anderen moet dit in orde zijn.
Natuurlijk is Itead hier in gebreke gebleven, die had direkt aan de bel moeten trekken toen er Gerbers binnen kwamen die niet aan hun design rules voldeden, maar het is een prijsvechter waar het er niet altijd even correct aan toe zal gaan. In eerste instantie ben je als ontwerper verantwoordelijk voor de Gerbers die je opstuurt. Ik kan vertellen dat ook bij de grote printboeren soms helemaal nergens naar gekeken wordt en domweg de Gerbers worden geproduceerd.
De 'foute' printen, zoals Marp al aangeeft, krijg je vast wel aan de praat maar je gaat voorbij aan eerdergenoemde redenen waarom je een pcb gebruikt. In dit geval is het verlies nemen, ervan leren, en nieuwe printen bestellen. De 0.15mm clearance die Itead opgeeft is gerelateerd aan hun toleranties, als je daaronder gaat zitten heb je een onbetrouwbare print. Thuis moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar als het printen zijn die doorverkocht worden aan anderen moet dit in orde zijn.
Re: Build topic LM4780 versterker
Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
Re: Build topic LM4780 versterker
Hmm er wordt anders juist om betouwbaarheids redenen andersom geredeneerdBarry2001 schreef:Het wordt hier op het forum nog wel eens vergeten waarom je een pcb ontwerpt en gebruikt; naast dat het er mooi uitziet is doe je dat om een betrouwbaar product te hebben, reproduceerbaar en omdat de clearances en kruipafstanden vastliggen voor de veiligheid.
Citaat van Dick van Merwe:"
PCB of hardwired?
Buizenschakelingen vind ik zelf echter nog steeds het het mooiste als de montage hard-wired is. De buis, met de buishouder, lijkt ook gemaakt om van punt naar punt te bedraden. In de industrie zie je de hard-wired techniek hoofdzakelijk nog bij de duurdere en/of exclusieve versterkers. Het is tijdverslindend en bewerkelijk, deze montagetechniek, maar het punt tijd telt voor ons zelfbouwers uiteraard niet of in ieder geval veel minder.
Hard bedraden geeft, tenminste, als het goed gedaan wordt, met nette goed doorgevloeide soldeerlassen, ook de meest duurzame resultaten. Met andere woorden, de constructie kan jaren en jaren mee en heeft niet zelden de levensduur van een goed verzorgde papegaai.
PCB’s met buizen, en dan met name de eindbuizen er op gesoldeerd verouderen sneller door de in de buisaansluitpennen gegenereerde warmte. En daarbij: met de relatief weinige onderdelen die je in de regel in een buizenbak vind is het kort door de bocht van punt naar punt bedraden toch vrij recht toe recht aan, daar heb je helemaal geen PCB voor nodig."
Re: Build topic LM4780 versterker
Eh, molekuul.
- We hebben het hier over een solidstate schakeling, en niet over een buizentrap.
- Barry is PCB layouter van beroep, hij weet heus wel waar hij het over heeft...
- We hebben het hier over een solidstate schakeling, en niet over een buizentrap.
- Barry is PCB layouter van beroep, hij weet heus wel waar hij het over heeft...
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat is wel heel erg netjes! !knuisje schreef:Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
Re: Build topic LM4780 versterker
Voor de mensen die toch de printen van Superr willen gebruiken over het algemeen zit het foutje op de rood omcirkelde plek.
Als je dat eilandje even goed loskrast van de gnd laag zijn ze goed te gebruiken.
Heb er hier zelf ook nog twee in gebruik en die staan bijna 24/7 te draaien.
Als je dat eilandje even goed loskrast van de gnd laag zijn ze goed te gebruiken.
Heb er hier zelf ook nog twee in gebruik en die staan bijna 24/7 te draaien.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat kan volgens mij ook alleen maar hier. Grote klasse PeterKappa7 schreef:Dat is wel heel erg netjes! !knuisje schreef:Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
Er zijn wel meer erg kritische plekken op de print. Ik zou de hele print erg goed nakijken voordat er spanning op komt te staan.
Gr. Mischa
Re: Build topic LM4780 versterker
Tweede print even doorgemeten en geen vuurwerk, keurig rond de 31 volt gemeten. Volgende stap het solderen van het IC. Zit nog wel een beetje met de vraag of ik wel of geen koppelcondensator moet opnemen in de signaalweg, heb nog wel een aantal 2.2uF Obbligato Gold premium aluminum film caps liggen, maar wat is wijsheid 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan hoop ik dat er een juiste zekering op het bord zit. Clearance is gewoon te klein, kan je misschien in de toekomst sluiting opleveren. Die 0.15mm wordt aangehouden door de printleverancier ivm hun toleranties.
je kunt notabene een nieuw bord krijgen van Peter, klasse aktie trouwens.
Zou voor mij een onacceptabel risico zijjn.
je kunt notabene een nieuw bord krijgen van Peter, klasse aktie trouwens.
Zou voor mij een onacceptabel risico zijjn.
Re: Build topic LM4780 versterker
Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.Barry2001 schreef:Dan hoop ik dat er een juiste zekering op het bord zit. Clearance is gewoon te klein, kan je misschien in de toekomst sluiting opleveren. Die 0.15mm wordt aangehouden door de printleverancier ivm hun toleranties.
je kunt notabene een nieuw bord krijgen van Peter, klasse aktie trouwens.
Zou voor mij een onacceptabel risico zijjn.
Re: Build topic LM4780 versterker
Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijnZweitse schreef:Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Okee, dat is inderdaad goed te verhelpen. Dacht dat je de printjes met het clearance probleem had.
