Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Zweitse schreef:
Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
Tis even de vraag of je diodes nog goed zijn......
Ik heb twee bestukte printen liggen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
ds23man schreef:
Zweitse schreef:
Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
Tis even de vraag of je diodes nog goed zijn......
Ik heb twee bestukte printen liggen. :mrgreen:
Dan heb je vanavond nog genoeg vuurwerk! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ronnydepony »

Mijn print van Knuisje geeft geen contact, en ziet er dus OK uit :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ik zal de andere print nog even controleren, maar dit zou dus het probleem kunnen zijn. Klopt het dan dat ik 61 volt meet?
Even kijken of het nog lukt wat zinnigs te zeggen :-s .
Als dat spoor eenmaal doorgebrand is kan het verder geen kwaad er spanning op te zetten.Anders eerst de sluiting doorkrassen.
Een mededeling "ik meet 61 volt" zegt niet veel.Een spanning is tussen twee punten,zonder die twee te noemen weten we het niet.
Tov het sterpunt zou aan een dikke elco +34 volt (ong.) moeten te vinden zijn.Op de andere elco dan -34volt.
Over de diodes zou ik me niet te veel zorgen maken,zijn zwaar overbemeten :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Dan »

Zweitse schreef:
Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand. :evil: Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6V

Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Dan schreef:
Zweitse schreef:
Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand. :evil: Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6V

Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

mischa72 schreef:
Dat weet ik niet 200% zeker, maar de layout is identiek en de gaten komen ook overeen.

Gr. Mischa
Die print is niet van mij maar van SuperR. Ik heb helaas in goed vertrouwen mijn layout aan hem ter beschikking gesteld. Hij heeft met verkeerde clearance instellingen een set printen laten maken en aan forumleden verkocht. Ik stuur gratis een goede print naar je toe Mischa, pb maar even je adres.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Zweitse schreef:
Dan schreef:
Zweitse schreef:
Helaas, helaas, versterkerprintje doorgebrand. :evil: Tijdens het testen van de spanning is er iets fout gegaan. Ik meet rond de 61 volt en één van de massa banen is doorgebrand. Ik heb de trafo aangesloten zoals in de handleiding, en begrijp niet wat ik verkeert doe? Help
2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6V

Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?
Meet je secundaire trafodraden even door. Tussen de middenaftakking en de 2 andere draden moet je onbelast circa 23Vac meten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Een meetpen aan de buitenste, dan meten aan de centertap, daarna aan de andere buitenste.
Indien trafo aan, meten met VAC, indien trafo uit, meten in weerstandsmodus.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
mischa72 schreef:
Dat weet ik niet 200% zeker, maar de layout is identiek en de gaten komen ook overeen.

Gr. Mischa
Die print is niet van mij maar van SuperR. Ik heb helaas in goed vertrouwen mijn layout aan hem ter beschikking gesteld. Hij heeft met verkeerde clearance instellingen een set printen laten maken en aan forumleden verkocht. Ik stuur gratis een goede print naar je toe Mischa, pb maar even je adres.
PB verstuurd. Heel erg bedankt Peter.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
Zweitse schreef:
Dan schreef:
2 x 22V =44V x 1.414 = 62,6V

Weet je zeker dat je de trafo parallel hebt aangesloten en niet in serie?
Ik heb de trafo zo aangesloten als in de handleiding, dat zou toch goed moeten zijn. Hoe kan ik controleren of ze in serie staan?
Meet je secundaire trafodraden even door. Tussen de middenaftakking en de 2 andere draden moet je onbelast circa 23Vac meten.
Daar meet ik inderdaad ongeveer 23 VAC.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Marp »

hrscharft schreef:
Overigens niets ten nadele van Super maar heb daar zelf ook een paar van gehad en er waren er een aantal bij waar een foutje in zat.

Een van de condensatoren hing direct aan de massa.
Heb je die printjes nog kunnen herstellen en ook probleemloos in gebruik genomen?

Ik heb 9 stuks op de plank liggen, en op de vorige pagina kreeg ik al de indruk dat ik die waarschijnlijk stuk voor stuk met de loep en een kraspen of freesje zal moeten nalopen. De foto van Mischa maakt echter duidelijk dat tussen alle sporen wel bijzonder weinig ruimte zit in vergelijking met die van Knuisje.

Tegenwoordig laat ik versterkers niet meer permanent aanstaan, maar enkele dagen wil toch nog wel eens gebeuren. Het zou een fijne gedachte zijn dat warmte niet zomaar kortsluiting doet ontstaan wanneer de meest kritieke punten onderhanden worden genomen.
mischa72 schreef:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Het wordt hier op het forum nog wel eens vergeten waarom je een pcb ontwerpt en gebruikt; naast dat het er mooi uitziet is doe je dat om een betrouwbaar product te hebben, reproduceerbaar en omdat de clearances en kruipafstanden vastliggen voor de veiligheid.

Natuurlijk is Itead hier in gebreke gebleven, die had direkt aan de bel moeten trekken toen er Gerbers binnen kwamen die niet aan hun design rules voldeden, maar het is een prijsvechter waar het er niet altijd even correct aan toe zal gaan. In eerste instantie ben je als ontwerper verantwoordelijk voor de Gerbers die je opstuurt. Ik kan vertellen dat ook bij de grote printboeren soms helemaal nergens naar gekeken wordt en domweg de Gerbers worden geproduceerd.

De 'foute' printen, zoals Marp al aangeeft, krijg je vast wel aan de praat maar je gaat voorbij aan eerdergenoemde redenen waarom je een pcb gebruikt. In dit geval is het verlies nemen, ervan leren, en nieuwe printen bestellen. De 0.15mm clearance die Itead opgeeft is gerelateerd aan hun toleranties, als je daaronder gaat zitten heb je een onbetrouwbare print. Thuis moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar als het printen zijn die doorverkocht worden aan anderen moet dit in orde zijn.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door molekuul »

Barry2001 schreef:
Het wordt hier op het forum nog wel eens vergeten waarom je een pcb ontwerpt en gebruikt; naast dat het er mooi uitziet is doe je dat om een betrouwbaar product te hebben, reproduceerbaar en omdat de clearances en kruipafstanden vastliggen voor de veiligheid.
Hmm er wordt anders juist om betouwbaarheids redenen andersom geredeneerd

Citaat van Dick van Merwe:"
PCB of hardwired?
Buizenschakelingen vind ik zelf echter nog steeds het het mooiste als de montage hard-wired is. De buis, met de buishouder, lijkt ook gemaakt om van punt naar punt te bedraden. In de industrie zie je de hard-wired techniek hoofdzakelijk nog bij de duurdere en/of exclusieve versterkers. Het is tijdverslindend en bewerkelijk, deze montagetechniek, maar het punt tijd telt voor ons zelfbouwers uiteraard niet of in ieder geval veel minder.
Hard bedraden geeft, tenminste, als het goed gedaan wordt, met nette goed doorgevloeide soldeerlassen, ook de meest duurzame resultaten. Met andere woorden, de constructie kan jaren en jaren mee en heeft niet zelden de levensduur van een goed verzorgde papegaai.
PCB’s met buizen, en dan met name de eindbuizen er op gesoldeerd verouderen sneller door de in de buisaansluitpennen gegenereerde warmte. En daarbij: met de relatief weinige onderdelen die je in de regel in een buizenbak vind is het kort door de bocht van punt naar punt bedraden toch vrij recht toe recht aan, daar heb je helemaal geen PCB voor nodig."
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Eh, molekuul.

- We hebben het hier over een solidstate schakeling, en niet over een buizentrap.
- Barry is PCB layouter van beroep, hij weet heus wel waar hij het over heeft...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

knuisje schreef:
Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
Dat is wel heel erg netjes! ! :goeie:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hrscharft »

Voor de mensen die toch de printen van Superr willen gebruiken over het algemeen zit het foutje op de rood omcirkelde plek.
Als je dat eilandje even goed loskrast van de gnd laag zijn ze goed te gebruiken.
Heb er hier zelf ook nog twee in gebruik en die staan bijna 24/7 te draaien.
Bijlagen
2013-12-31 17.35.46.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Kappa7 schreef:
knuisje schreef:
Iedereen die een 'foute' print heeft van SuperR (zie plaatje hierboven) kan van mij gratis een goede print krijgen. Stuur maar een PB.
Dat is wel heel erg netjes! ! :goeie:
Dat kan volgens mij ook alleen maar hier. Grote klasse Peter :rock:

Er zijn wel meer erg kritische plekken op de print. Ik zou de hele print erg goed nakijken voordat er spanning op komt te staan.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Tweede print even doorgemeten en geen vuurwerk, keurig rond de 31 volt gemeten. Volgende stap het solderen van het IC. Zit nog wel een beetje met de vraag of ik wel of geen koppelcondensator moet opnemen in de signaalweg, heb nog wel een aantal 2.2uF Obbligato Gold premium aluminum film caps liggen, maar wat is wijsheid :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dre »

Gewoon doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Dan hoop ik dat er een juiste zekering op het bord zit. Clearance is gewoon te klein, kan je misschien in de toekomst sluiting opleveren. Die 0.15mm wordt aangehouden door de printleverancier ivm hun toleranties.

je kunt notabene een nieuw bord krijgen van Peter, klasse aktie trouwens.

Zou voor mij een onacceptabel risico zijjn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Dan hoop ik dat er een juiste zekering op het bord zit. Clearance is gewoon te klein, kan je misschien in de toekomst sluiting opleveren. Die 0.15mm wordt aangehouden door de printleverancier ivm hun toleranties.

je kunt notabene een nieuw bord krijgen van Peter, klasse aktie trouwens.

Zou voor mij een onacceptabel risico zijjn.
Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Beide PCB's zijn van Knuisje, dus het zou verder goed moeten gaan. In de eerste PCB zat gewoon een fout. Er zat een soldeer eilandje aan de massa, niet erg netjes, maar het is niet anders. Gebeurt is gebeurt.
Is de tweede dan wel in orde ? Zou een serie met dezelfde fout kunnen zijn :(
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Okee, dat is inderdaad goed te verhelpen. Dacht dat je de printjes met het clearance probleem had.
Plaats reactie