Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio gaat 'live'
duelund is wel erg extreem,wat er nu gebruikt wordt eigenlijk ook al.
als moet ik zeggen dat b&w in de 800 series ook silver/gold/oil gebruikt.
als moet ik zeggen dat b&w in de 800 series ook silver/gold/oil gebruikt.
Re: Daudio gaat 'live'
De S/G/O is weliswaar vrij extreem, maar dat geldt eigenlijk ook voor de gebruikte AT mid en AMT tweeter. Hoe dan ook, als eventuele absolute 'high end' optie denk ik dat er zat mensen prima willen betalen voor zo'n dure condensator in een Daudio speaker.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
Is er inmiddels al meer bekend over de vlakke baffle uitvoering?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
De proef baffle is binnen, zit helaas wel een fout in. Het deel dat voor de woofers staat is 3cm te lang aan de onderkant waardoor de woofer baffle er op een verhoging moet worden ingezet. Ongelooflijk hoe gemakkelijk het fout kan gaan met technische tekeningen. Het is wel goed genoeg om mee te gaan werken, dwz meten en filteren. Zal met de hemelvaart of zo wel mijn kant op komen.
Re: Daudio gaat 'live'
Hallo Jeroen,
Je gaat toch twee concepten ermee maken?
1) laag aktief
2) volledig passief
Wellicht ook leuk voor het forum om eens wat foto's van die 2x10" AT laagunits te plaatsen, zijn indrukwekkende monsters met een overdreven grote magneet
Groetjes Walter
Je gaat toch twee concepten ermee maken?
1) laag aktief
2) volledig passief
Wellicht ook leuk voor het forum om eens wat foto's van die 2x10" AT laagunits te plaatsen, zijn indrukwekkende monsters met een overdreven grote magneet
Groetjes Walter
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Mijn voorkeur is volledig passief, dus daar begin ik mee. Het zal niet duurder zijn dan actief, want het scheelt een actief filter en eindversterker. Daarentegen moet er natuurlijk in het passieve filter heel wat koper bij en grote kwaliteitscondensators, dus goedkoper wordt het ook niet. Maar wel eenvoudiger toepasbaar.
Re: Daudio gaat 'live'
Hallo Jeroen,
Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?
Groetjes Walter
Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?
Groetjes Walter
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Mischien dat dsp nog niet zo goed door ontwikkelt was kwalitatief als hedendaags ?Walt schreef:Hallo Jeroen,
Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
Dat zou toch precies omgekeerd zijn?
Overigens gebruikt Jeroen geen DSP maar ASP, dus geen extra DA omzettingen nodig.
GroetjesWalter
Overigens gebruikt Jeroen geen DSP maar ASP, dus geen extra DA omzettingen nodig.
GroetjesWalter
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
MOB3W is minder open aan de achterzijde waardoor de woofers niet zo hoog inzetbaar zijn. De cirkelvormige openingen op de vrij diepe baffle geven een resonantie. Bovendien was oorspronkelijk ook het idee om zonder subs te werken en dan moet je de woofers toch al actief gaan aansturen.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?
Groetjes Walter
Wil je passief filteren zonder allerlei correctie circuits voor de middentoner, dan moet de crossover frequentie minimaal 300Hz zijn. Ik denk dat die frequentie met de nieuwe baffle en de AT woofers uitstekend haalbaar is. Maar dat zijn zo van die dingen die je moet uitproberen. Als het niet bevalt gaan we alsnog actief.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Hi forumleden,
Even een fotootje van het tweede model. De onderkant is nu te lang. Daar wordt een korter versie van gemaakt, zodat het gat tussen de top en de onderkant groter wordt en de onderste woofer dichter bij de grond komt. Maar het geeft al wel een beeld van hoe het gaat worden. Eigenlijk is iets hoger ook best mooi. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Het achterframe, waar de woofers in zitten staat los. Je ziet dat die nu iets te kort is, daarom met 30 mm verhoogt.
Groet, Hans
PS: Ik was even een weekje weg, op tournee in China met het Nijmeegsamusementsorkest ( http://www.nijmeegsamusementsorkest.nl ) Vandaar even uit de lucht
Heb daar mooie concerten gegeven in geweldige grote zalen (1500 man). Wat een geweldig leuke ervaring. Nu meer met de benen op de grond in Nederland. Lekker verder klussen met de luidsprekers.
Even een fotootje van het tweede model. De onderkant is nu te lang. Daar wordt een korter versie van gemaakt, zodat het gat tussen de top en de onderkant groter wordt en de onderste woofer dichter bij de grond komt. Maar het geeft al wel een beeld van hoe het gaat worden. Eigenlijk is iets hoger ook best mooi. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Het achterframe, waar de woofers in zitten staat los. Je ziet dat die nu iets te kort is, daarom met 30 mm verhoogt.
Groet, Hans
PS: Ik was even een weekje weg, op tournee in China met het Nijmeegsamusementsorkest ( http://www.nijmeegsamusementsorkest.nl ) Vandaar even uit de lucht
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Mooi!
Eerste proefmodel klaar voor Breda?
Hij oogt wat luchtiger dan de eerste en meer als de gemiddelde dipool. Om echt te zeggen welke mooier is zou ik ze beide in afgewerkte staat moeten zien en met drivers.
Ik vraag me af, is het mogelijk om die schuine platen achteraan (de wigvorm) weg te kunnen laten? Dan is het nog wat meer plank-met-drivers. Nadeel kan zijn dat het niet stevig genoeg is en dat het gaat buigen of resoneren.
Eerste proefmodel klaar voor Breda?
Hij oogt wat luchtiger dan de eerste en meer als de gemiddelde dipool. Om echt te zeggen welke mooier is zou ik ze beide in afgewerkte staat moeten zien en met drivers.
Ik vraag me af, is het mogelijk om die schuine platen achteraan (de wigvorm) weg te kunnen laten? Dan is het nog wat meer plank-met-drivers. Nadeel kan zijn dat het niet stevig genoeg is en dat het gaat buigen of resoneren.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Het proefmodel zal niet klaar zijn voor Breda. Het maken van het filter en afstemming gaat nog wel een tijdje duren. Daarbij hebben we alle componenten helaas nog niet binnen. Wel zullen wij het W-frame demonstreren in Breda.Vinculum schreef:Mooi!
Eerste proefmodel klaar voor Breda?
Hij oogt wat luchtiger dan de eerste en meer als de gemiddelde dipool. Om echt te zeggen welke mooier is zou ik ze beide in afgewerkte staat moeten zien en met drivers.
Ik vraag me af, is het mogelijk om die schuine platen achteraan (de wigvorm) weg te kunnen laten? Dan is het nog wat meer plank-met-drivers. Nadeel kan zijn dat het niet stevig genoeg is en dat het gaat buigen of resoneren.
De wigvorm weglaten zal betekenen dat we de baffle veel dikker moeten maken, om de stevigheid te waarborgen. Wel is het mogelijk om de wigvorm van transparant plexiglas te maken. Bij een eerder proefmodel hebben we de wigvorm van een contrast kleur voorzien, en dan oogt de speaker al veel slanker. De woofers zijn ongeveer 15cm diep dus ze steken best uit aan de achterzijde, echt slank krijg je de speaker dus niet met deze drivers.
En we leveren juist meerdere modellen, zodat klanten het model kunnen kiezen dat zij het mooist vinden.
Re: Daudio gaat 'live'
Hallo
Zoals wel bekend heb ik wat ervaring met het maken van super stijve kasten. Meerlaags systeem met Twaron weefsel in epoxy ertussen op twee niveaus.
Ik maak mij sterk als je zoiets zou toepassen in de baffle en het de hoek om laat doorlopen tot in de voet, dat je de steun achter niet nodig hebt. Heb je ook een super stijve en dempende baffle. Kan ook nog in de baffle van de midunit.
Wel enorm veel werk!
Groet,
Leobus
Zoals wel bekend heb ik wat ervaring met het maken van super stijve kasten. Meerlaags systeem met Twaron weefsel in epoxy ertussen op twee niveaus.
Ik maak mij sterk als je zoiets zou toepassen in de baffle en het de hoek om laat doorlopen tot in de voet, dat je de steun achter niet nodig hebt. Heb je ook een super stijve en dempende baffle. Kan ook nog in de baffle van de midunit.
Wel enorm veel werk!
Groet,
Leobus
Re: Daudio gaat 'live'
Hallo Leo,
Hoewel dat technisch een zeer goede oplossing zal zijn is het denk ik veel te duur en omslachtig voor een commerciële luidspreker gegeven dat je deze nog betaalbaar wilt houden...
Groetjes Walter
Hoewel dat technisch een zeer goede oplossing zal zijn is het denk ik veel te duur en omslachtig voor een commerciële luidspreker gegeven dat je deze nog betaalbaar wilt houden...
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
Dat is dan juist een voordeel als je het pakket af kunt nemen in een staat zoals je dat zelf wenst, dus alleen de onderdelen en zelf het houtpakket maken met kevlar/aramide/twaron, en je hebt het zoals je het wilt.Walt schreef:Hallo Leo,
Hoewel dat technisch een zeer goede oplossing zal zijn is het denk ik veel te duur en omslachtig voor een commerciële luidspreker gegeven dat je deze nog betaalbaar wilt houden...
Groetjes Walter
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Moeten we de 18de of de 30ste maar even over verder praten. Belangrijk voor ons is dat we het goed willen hebben. Maw door een bedrijf dat dit goed en voor een redelijke prijs kan produceren. Daarbij de units van AT of SEAS zijn wel zwaar. En met z´n tweeen in beweging wordt er best wat gevraagd van de stevigheid van de baffle. Ben heel benieuwd hoe jij dit zou willen maken en wie jij denkt dat dit goed kan produceren.Leobus schreef:Hallo
Zoals wel bekend heb ik wat ervaring met het maken van super stijve kasten. Meerlaags systeem met Twaron weefsel in epoxy ertussen op twee niveaus.
Ik maak mij sterk als je zoiets zou toepassen in de baffle en het de hoek om laat doorlopen tot in de voet, dat je de steun achter niet nodig hebt. Heb je ook een super stijve en dempende baffle. Kan ook nog in de baffle van de midunit.
Wel enorm veel werk!![]()
Groet,
Leobus
En Walt en Hannesie, ik ben het helemaal eens met jullie opmerkingen, misschien te duur voor productie (zal moeten worden onderzocht), maar natuurlijk zeker voor de zelfbouw een goede optie.
Daudio heeft als doel om dipool met een mooi design te promoten. Wij pretenderen niet alles te weten, innovaties van zelfbouwende klanten zijn natuurlijk erg welkom en dat willen we ook stimuleren. Ook berekenen wij geen ontwikkelingskosten door. Onze ontwerpen zijn een slimme combinatie van via internet en fora vergaarde kennis gecombineerd met onze eigen 20 jaar ervaring met zelfbouw van speakers.
De prijsopbouw van de daudio producten bestaat uit de componenten en het werk dat wij moeten of laten uitvoeren om de speakers of de randapparatuur te bouwen, dan wel de meet- en afstemwerkzaamheden bij de klant thuis.
Re: Daudio gaat 'live'
Komt D-Audio ook naar Breda?
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Daudio gaat 'live'
Hallo Hans,
Laten we er inderdaad maar eens over praten de 18e of de 30e.
Je vroeg min of meer wie zoiets zou kunnen bouwen.
Ooit mocht ik een keer een rondleiding hebben bij "de Klerk" in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
Die maken binnenwerken voor zeer luxe jachten. Wat ik daar gezien heb grenst aan het ongelovelijke. Als die bijvoorbeeld een ronde vorm nodig hebben, lijmen ze gewoon een flink aantal stukken fineer in de gewenste vorm op elkaar. Ik zag werkstukken tot wel 3 cm dik. Als ze een paar laagjes door Twaron weefsel vervangen, heb je wat je wilt.
Ze hadden toen al een enorme CNC bank staan. Afwerken kunnen ze tot je je er in kunt spiegelen. Een pracht bedrijf.
Ik denk wel dat ze vette prijzen rekenen, gezien hun soort klanten.
http://Www.dkb.nl
Kijk maar wat ze kunnen.
Groet,
Leo
Laten we er inderdaad maar eens over praten de 18e of de 30e.
Je vroeg min of meer wie zoiets zou kunnen bouwen.
Ooit mocht ik een keer een rondleiding hebben bij "de Klerk" in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
Die maken binnenwerken voor zeer luxe jachten. Wat ik daar gezien heb grenst aan het ongelovelijke. Als die bijvoorbeeld een ronde vorm nodig hebben, lijmen ze gewoon een flink aantal stukken fineer in de gewenste vorm op elkaar. Ik zag werkstukken tot wel 3 cm dik. Als ze een paar laagjes door Twaron weefsel vervangen, heb je wat je wilt.
Ze hadden toen al een enorme CNC bank staan. Afwerken kunnen ze tot je je er in kunt spiegelen. Een pracht bedrijf.
Ik denk wel dat ze vette prijzen rekenen, gezien hun soort klanten.
http://Www.dkb.nl
Kijk maar wat ze kunnen.
Groet,
Leo
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Daudio komt naar Breda. We zullen daar ons eerste model tonen.mischa72 schreef:Komt D-Audio ook naar Breda?
Gr. Mischa
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Leo bedankt, ik ga eens kijken. Ziet er zeker professioneel uit.Leobus schreef:Hallo Hans,
Laten we er inderdaad maar eens over praten de 18e of de 30e.
Je vroeg min of meer wie zoiets zou kunnen bouwen.
Ooit mocht ik een keer een rondleiding hebben bij "de Klerk" in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
Die maken binnenwerken voor zeer luxe jachten. Wat ik daar gezien heb grenst aan het ongelovelijke. Als die bijvoorbeeld een ronde vorm nodig hebben, lijmen ze gewoon een flink aantal stukken fineer in de gewenste vorm op elkaar. Ik zag werkstukken tot wel 3 cm dik. Als ze een paar laagjes door Twaron weefsel vervangen, heb je wat je wilt.
Ze hadden toen al een enorme CNC bank staan. Afwerken kunnen ze tot je je er in kunt spiegelen. Een pracht bedrijf.
Ik denk wel dat ze vette prijzen rekenen, gezien hun soort klanten.
http://Www.dkb.nl
Kijk maar wat ze kunnen.
Groet,
Leo
We spreken elkaar op de 18de of de 30ste wel. Ben namelijk heel benieuwd hoe jij dit zou willen construeren.
Groet, Hans
Re: Daudio gaat 'live'
Je kunt het toch ook verstevigen met een set metalen beugels lijkt me prima betaalbaar te maken.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
De nieuwe woofers staan in te spelen. Filtering klopt nog totaal niet, deze woofers reageren heel anders. Toch klinkt het zeer veelbelovend. Wel lachen op zich, het verschil in magneet grootte tussen de 10" AT woofers en de 12" Peerless woofers. Het frame met deze eenvoudige constructie blijkt goed stevig en trilt heel weinig mee.
Re: Daudio gaat 'live'
Zijn de units te breed voor de baffle, of lijkt dat maar zo.Daudio schreef:De nieuwe woofers staan in te spelen. Filtering klopt nog totaal niet, deze woofers reageren heel anders. Toch klinkt het zeer veelbelovend. Wel lachen op zich, het verschil in magneet grootte tussen de 10" AT woofers en de 12" Peerless woofers. Het frame met deze eenvoudige constructie blijkt goed stevig en trilt heel weinig mee.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
wat een enorme magneet zeg 
