Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

duelund is wel erg extreem,wat er nu gebruikt wordt eigenlijk ook al.

als moet ik zeggen dat b&w in de 800 series ook silver/gold/oil gebruikt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

De S/G/O is weliswaar vrij extreem, maar dat geldt eigenlijk ook voor de gebruikte AT mid en AMT tweeter. Hoe dan ook, als eventuele absolute 'high end' optie denk ik dat er zat mensen prima willen betalen voor zo'n dure condensator in een Daudio speaker.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Is er inmiddels al meer bekend over de vlakke baffle uitvoering?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

De proef baffle is binnen, zit helaas wel een fout in. Het deel dat voor de woofers staat is 3cm te lang aan de onderkant waardoor de woofer baffle er op een verhoging moet worden ingezet. Ongelooflijk hoe gemakkelijk het fout kan gaan met technische tekeningen. Het is wel goed genoeg om mee te gaan werken, dwz meten en filteren. Zal met de hemelvaart of zo wel mijn kant op komen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Je gaat toch twee concepten ermee maken?

1) laag aktief
2) volledig passief

Wellicht ook leuk voor het forum om eens wat foto's van die 2x10" AT laagunits te plaatsen, zijn indrukwekkende monsters met een overdreven grote magneet :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Mijn voorkeur is volledig passief, dus daar begin ik mee. Het zal niet duurder zijn dan actief, want het scheelt een actief filter en eindversterker. Daarentegen moet er natuurlijk in het passieve filter heel wat koper bij en grote kwaliteitscondensators, dus goedkoper wordt het ook niet. Maar wel eenvoudiger toepasbaar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?

Groetjes Walter
Mischien dat dsp nog niet zo goed door ontwikkelt was kwalitatief als hedendaags ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Dat zou toch precies omgekeerd zijn?

Overigens gebruikt Jeroen geen DSP maar ASP, dus geen extra DA omzettingen nodig.

GroetjesWalter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Wat is dan eigenlijk de reden dat je voor de MOB3W niet voor volledig passief bent gegaan toendertijd?

Groetjes Walter
MOB3W is minder open aan de achterzijde waardoor de woofers niet zo hoog inzetbaar zijn. De cirkelvormige openingen op de vrij diepe baffle geven een resonantie. Bovendien was oorspronkelijk ook het idee om zonder subs te werken en dan moet je de woofers toch al actief gaan aansturen.

Wil je passief filteren zonder allerlei correctie circuits voor de middentoner, dan moet de crossover frequentie minimaal 300Hz zijn. Ik denk dat die frequentie met de nieuwe baffle en de AT woofers uitstekend haalbaar is. Maar dat zijn zo van die dingen die je moet uitproberen. Als het niet bevalt gaan we alsnog actief.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Hi forumleden,

Even een fotootje van het tweede model. De onderkant is nu te lang. Daar wordt een korter versie van gemaakt, zodat het gat tussen de top en de onderkant groter wordt en de onderste woofer dichter bij de grond komt. Maar het geeft al wel een beeld van hoe het gaat worden. Eigenlijk is iets hoger ook best mooi. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Het achterframe, waar de woofers in zitten staat los. Je ziet dat die nu iets te kort is, daarom met 30 mm verhoogt.

Groet, Hans

PS: Ik was even een weekje weg, op tournee in China met het Nijmeegsamusementsorkest ( http://www.nijmeegsamusementsorkest.nl ) Vandaar even uit de lucht :-) Heb daar mooie concerten gegeven in geweldige grote zalen (1500 man). Wat een geweldig leuke ervaring. Nu meer met de benen op de grond in Nederland. Lekker verder klussen met de luidsprekers.
Bijlagen
IMG_8999.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Vinculum »

Mooi!
Eerste proefmodel klaar voor Breda? ;)

Hij oogt wat luchtiger dan de eerste en meer als de gemiddelde dipool. Om echt te zeggen welke mooier is zou ik ze beide in afgewerkte staat moeten zien en met drivers.
Ik vraag me af, is het mogelijk om die schuine platen achteraan (de wigvorm) weg te kunnen laten? Dan is het nog wat meer plank-met-drivers. Nadeel kan zijn dat het niet stevig genoeg is en dat het gaat buigen of resoneren.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Vinculum schreef:
Mooi!
Eerste proefmodel klaar voor Breda? ;)

Hij oogt wat luchtiger dan de eerste en meer als de gemiddelde dipool. Om echt te zeggen welke mooier is zou ik ze beide in afgewerkte staat moeten zien en met drivers.
Ik vraag me af, is het mogelijk om die schuine platen achteraan (de wigvorm) weg te kunnen laten? Dan is het nog wat meer plank-met-drivers. Nadeel kan zijn dat het niet stevig genoeg is en dat het gaat buigen of resoneren.
Het proefmodel zal niet klaar zijn voor Breda. Het maken van het filter en afstemming gaat nog wel een tijdje duren. Daarbij hebben we alle componenten helaas nog niet binnen. Wel zullen wij het W-frame demonstreren in Breda.

De wigvorm weglaten zal betekenen dat we de baffle veel dikker moeten maken, om de stevigheid te waarborgen. Wel is het mogelijk om de wigvorm van transparant plexiglas te maken. Bij een eerder proefmodel hebben we de wigvorm van een contrast kleur voorzien, en dan oogt de speaker al veel slanker. De woofers zijn ongeveer 15cm diep dus ze steken best uit aan de achterzijde, echt slank krijg je de speaker dus niet met deze drivers.

En we leveren juist meerdere modellen, zodat klanten het model kunnen kiezen dat zij het mooist vinden.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Leobus »

Hallo

Zoals wel bekend heb ik wat ervaring met het maken van super stijve kasten. Meerlaags systeem met Twaron weefsel in epoxy ertussen op twee niveaus.
Ik maak mij sterk als je zoiets zou toepassen in de baffle en het de hoek om laat doorlopen tot in de voet, dat je de steun achter niet nodig hebt. Heb je ook een super stijve en dempende baffle. Kan ook nog in de baffle van de midunit.
Wel enorm veel werk! :D

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Hoewel dat technisch een zeer goede oplossing zal zijn is het denk ik veel te duur en omslachtig voor een commerciële luidspreker gegeven dat je deze nog betaalbaar wilt houden...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Hallo Leo,

Hoewel dat technisch een zeer goede oplossing zal zijn is het denk ik veel te duur en omslachtig voor een commerciële luidspreker gegeven dat je deze nog betaalbaar wilt houden...

Groetjes Walter
Dat is dan juist een voordeel als je het pakket af kunt nemen in een staat zoals je dat zelf wenst, dus alleen de onderdelen en zelf het houtpakket maken met kevlar/aramide/twaron, en je hebt het zoals je het wilt. :kwijl:........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Leobus schreef:
Hallo

Zoals wel bekend heb ik wat ervaring met het maken van super stijve kasten. Meerlaags systeem met Twaron weefsel in epoxy ertussen op twee niveaus.
Ik maak mij sterk als je zoiets zou toepassen in de baffle en het de hoek om laat doorlopen tot in de voet, dat je de steun achter niet nodig hebt. Heb je ook een super stijve en dempende baffle. Kan ook nog in de baffle van de midunit.
Wel enorm veel werk! :D

Groet,

Leobus
Moeten we de 18de of de 30ste maar even over verder praten. Belangrijk voor ons is dat we het goed willen hebben. Maw door een bedrijf dat dit goed en voor een redelijke prijs kan produceren. Daarbij de units van AT of SEAS zijn wel zwaar. En met z´n tweeen in beweging wordt er best wat gevraagd van de stevigheid van de baffle. Ben heel benieuwd hoe jij dit zou willen maken en wie jij denkt dat dit goed kan produceren.

En Walt en Hannesie, ik ben het helemaal eens met jullie opmerkingen, misschien te duur voor productie (zal moeten worden onderzocht), maar natuurlijk zeker voor de zelfbouw een goede optie.


Daudio heeft als doel om dipool met een mooi design te promoten. Wij pretenderen niet alles te weten, innovaties van zelfbouwende klanten zijn natuurlijk erg welkom en dat willen we ook stimuleren. Ook berekenen wij geen ontwikkelingskosten door. Onze ontwerpen zijn een slimme combinatie van via internet en fora vergaarde kennis gecombineerd met onze eigen 20 jaar ervaring met zelfbouw van speakers.
De prijsopbouw van de daudio producten bestaat uit de componenten en het werk dat wij moeten of laten uitvoeren om de speakers of de randapparatuur te bouwen, dan wel de meet- en afstemwerkzaamheden bij de klant thuis.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door mischa72 »

Komt D-Audio ook naar Breda?

Gr. Mischa
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Leobus »

Hallo Hans,

Laten we er inderdaad maar eens over praten de 18e of de 30e.
Je vroeg min of meer wie zoiets zou kunnen bouwen.
Ooit mocht ik een keer een rondleiding hebben bij "de Klerk" in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
Die maken binnenwerken voor zeer luxe jachten. Wat ik daar gezien heb grenst aan het ongelovelijke. Als die bijvoorbeeld een ronde vorm nodig hebben, lijmen ze gewoon een flink aantal stukken fineer in de gewenste vorm op elkaar. Ik zag werkstukken tot wel 3 cm dik. Als ze een paar laagjes door Twaron weefsel vervangen, heb je wat je wilt.
Ze hadden toen al een enorme CNC bank staan. Afwerken kunnen ze tot je je er in kunt spiegelen. Een pracht bedrijf.
Ik denk wel dat ze vette prijzen rekenen, gezien hun soort klanten.

http://Www.dkb.nl

Kijk maar wat ze kunnen.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

mischa72 schreef:
Komt D-Audio ook naar Breda?

Gr. Mischa
Daudio komt naar Breda. We zullen daar ons eerste model tonen.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Leobus schreef:
Hallo Hans,

Laten we er inderdaad maar eens over praten de 18e of de 30e.
Je vroeg min of meer wie zoiets zou kunnen bouwen.
Ooit mocht ik een keer een rondleiding hebben bij "de Klerk" in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
Die maken binnenwerken voor zeer luxe jachten. Wat ik daar gezien heb grenst aan het ongelovelijke. Als die bijvoorbeeld een ronde vorm nodig hebben, lijmen ze gewoon een flink aantal stukken fineer in de gewenste vorm op elkaar. Ik zag werkstukken tot wel 3 cm dik. Als ze een paar laagjes door Twaron weefsel vervangen, heb je wat je wilt.
Ze hadden toen al een enorme CNC bank staan. Afwerken kunnen ze tot je je er in kunt spiegelen. Een pracht bedrijf.
Ik denk wel dat ze vette prijzen rekenen, gezien hun soort klanten.

http://Www.dkb.nl

Kijk maar wat ze kunnen.

Groet,

Leo
Leo bedankt, ik ga eens kijken. Ziet er zeker professioneel uit.
We spreken elkaar op de 18de of de 30ste wel. Ben namelijk heel benieuwd hoe jij dit zou willen construeren.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Kappa7 »

Je kunt het toch ook verstevigen met een set metalen beugels lijkt me prima betaalbaar te maken.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

De nieuwe woofers staan in te spelen. Filtering klopt nog totaal niet, deze woofers reageren heel anders. Toch klinkt het zeer veelbelovend. Wel lachen op zich, het verschil in magneet grootte tussen de 10" AT woofers en de 12" Peerless woofers. Het frame met deze eenvoudige constructie blijkt goed stevig en trilt heel weinig mee.
Bijlagen
inspelen.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Zweitse »

Daudio schreef:
De nieuwe woofers staan in te spelen. Filtering klopt nog totaal niet, deze woofers reageren heel anders. Toch klinkt het zeer veelbelovend. Wel lachen op zich, het verschil in magneet grootte tussen de 10" AT woofers en de 12" Peerless woofers. Het frame met deze eenvoudige constructie blijkt goed stevig en trilt heel weinig mee.
Zijn de units te breed voor de baffle, of lijkt dat maar zo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Henkjan »

wat een enorme magneet zeg :shock:
Gesloten