[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
een mail naar OKW sturen voor meer info.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor je info krijgt. Ik ben al een week aan het wachten op een tekening van een behuizing.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo, de MiniSharc plugin die op 96Khz werkt zit er nu in, ook nu locked de AFDAC zonder mekkeren, het display zegt nu 96Khz. Prijs die je betaald voor de hogere sample rate? simpel, minder FIR taps die je kunt gebruiken, maar dat is voor mij nog niet aan de orde.

Ook de scoop even aan de linker gebalanceerde uitgang gehangen en de sinussen vliegen op het ritme van de muziek over het schermpje. De andere uitgangen heb ik nog niet gemeten of daar iets uitkomt want, kuch, kuch, ik moet nog drie I2S lijntjes leggen…..had er even geen trek in, priegel werk….
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
hsmeets schreef:
een mail naar OKW sturen voor meer info.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor je info krijgt. Ik ben al een week aan het wachten op een tekening van een behuizing.

Gr. Mischa

Maak mij nou niet blij man !

Anders bel ik ze gewoon…….
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Nou ja, de tekening moet vanuit de USA komen. Uiteindelijk heb ik het op een andere manier opgelost, maar nog is het niet netjes als ze op de website beloven een tekening binnen 24 uur op te sturen, je ze na 4 dagen nog niet hebt.

Ach, misschien heb ik gewoon pech gehad.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ow, ik dacht van bij OKW…

Nog even speuren en in hun grote catalogus waar alles in staat vind ik nog dit plaatje:
Schermafbeelding 2014-01-20 om 22.29.14.png
Als je dat een beetje liberaal interpreteert lijkt het er op dat er naast de LED's mogelijk ook weerstandjes op de print zitten…….

Hier nog een plaatje dat het lijkt te bevestigen:
Schermafbeelding 2014-01-20 om 22.37.05.~png.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Ja, inderdaad van OKW. Heb aangevraagd in DL, maar tekeningen komen blijkbaar vanuit USA.

Er zitten inderdaad weerstanden op het printje.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door SARK »

Barry2001 schreef:
maar serie schakelen helaas nooit geprobeerd.
Met de kans dat ik een open deur intrap 8-[ ... http://led.linear1.org/led.wiz
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Barry2001 schreef:
hsmeets schreef:
Barry2001 schreef:
Nee, maar zelfs al zou je 1 kleur willen hebben, hoe stuur je dat aan? Gewoon spanning erop gaat niet werken denk ik.
Nee op zijn minst met een simpele voorschakelweerstand om de stroom door de LED's te beperken.
Dat sowieso, een led kan zelf geen stroom beperken. Maar wat ik bedoel te zeggen, worden led's in serie niet of pwm aangestuurd, dus dat ze part-time aanstaan, of met een stroombron gestuurd? Heb een tijd geleden met m'n led kubus veel met led's gestoeid, maar serie schakelen helaas nooit geprobeerd. Misschien gaat het ook wel goed, is er geen documentatie bij ofzo?
Er zitten 4 RGB leds, dus 12 afzonderlijke leds op het printje, ik tel ook 12 weerstanden en 4 aansluitdraden. Dan zitten alle anode's aan elkaar (draad met + gemarkeerd) en de kathodes zitten per 3 R, G en B led paralel geschakeld een van de drie andere kabeltjes. Waren ze per kleur serie geschakeld hadden er minder weerstanden op het printje aanwezig geweest.

De weerstandwaarde per kleur/led is wel te meten op het printje en de forward-spanning van de LED is ook gedocumenteerd, op basis daarvan is wel een educated guess te maken welke voedingspanning de ontwerper in gedachten had.

Uitgaande van een 20mA per led moet je voeding, als je alle drie de kleuren aanstuurt, 12x20 = 240mA leveren,

Mengkleuren en dimmen die je het handigst door ze met PWM aan te sturen maar dat zit niet op dit printje, dat moet je zelf in elkaar fietsen met een ucontroller of i.c.m. een IC dat zoiets kan en via I2C commando's ontvangt van een ucontroller. Omdat per kleur wel tot 80mA stroom verwerkt moet worden moet je wel opletten met de spec's van de IC en eventueel nog een transistor er bij zetten om de werkelijke last te schakelen.

Door de voorschakelweerstand zal een LED driver IC iets moeilijker toe te passen zijn. As je die n.l. ook met 5V voedt zal er geen regelruimte zijn voor de stroombron. Verder zittende LED's paralel per kleur en dat is ook lastig voor stroomsturing omdat je de 4 leds niet apart kunt aansturen (door de weerstanden te vervangen door draadbruggen). Door kleine verschillen in daadwerkelijk specs zouden ze niet identiek helder zijn.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Mengkleuren en dimmen die je het handigst door ze met PWM aan te sturen maar dat zit niet op dit printje, dat moet je zelf in elkaar fietsen met een ucontroller of i.c.m. een IC dat zoiets kan en via I2C commando's ontvangt van een ucontroller. Omdat per kleur wel tot 80mA stroom verwerkt moet worden moet je wel opletten met de spec's van de IC en eventueel nog een transistor er bij zetten om de werkelijke last te schakelen.
Dat kan met zoiets, de voorweerstanden moet je dan overbruggen of vervangen door 0 ohm weerstanden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Gisteravond nog eens de fles sKetchup open gemaakt......die knop van OKW er in geplempt en rekening houdende met alle gaten en sleuven die al in het paneel zitten het overall ontwerp aangepast. Bij Conrad ook nog een alleraardigst knopje gevonden voor de standby. Moet wel nog de details fine-tunen.
SabreSharcRender.~png.jpg
Ja, weer terug naar een eerder ontwerp, groter display waar op termijn (winter 2014/15??) een groter LED dot-matrix array achter kan passen. Dan zal ik denkelijk ook een bronkeuze voor de Minisharc inbouwen: schakelen tussen 2 toslink/2 coax.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

Het is ook nog wel een kunst om de kleuren van het display en de knop in balans te houden. Het zou uiteraard het mooist zijn als ze dezelfde kleur uitstralen.

Maar het word steeds "lekkerder", net als wijn, moet ook rijpen. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Het is ook nog wel een kunst om de kleuren van het display en de knop in balans te houden. Het zou uiteraard het mooist zijn als ze dezelfde kleur uitstralen.

Maar het word steeds "lekkerder", net als wijn, moet ook rijpen. :mrgreen:
Kleur van de ledring mag geen probleem zijn, er zitten rgb led's achter.

Nog even in de pause prutsen en de rendering nog iets aangepast: materialkleur van de draaiknop aangepast, display eigenschappen aangepast, van de ring in de draaiknop een 'emitter' gemaakt en er een vloertje onder gezet.
SabreSharcRender2.~png.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Om even een collega te citeren: Affenschwanzgeil !!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ipv "Volume/Source/Menu" is het denkelijk beter om er "Volume/Source/Setup" of "../Settings" te maken.

Text graveren is een optie maar moet eens zoeken naar een firma die custom transfers kan maken en daarna met een matte of zijdeglans lak het front overspuiten....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Om even een collega te citeren: Affenschwanzgeil !!
Werken jij! niet surfen ook al is het een water(sport) gelieerd bedrijf! :-)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door John P »

Tekst kun je ook laseren in de anodelaag, het wordt apenstaartestrak maar het contrast is niet zo hoog als met witte verf. Ik zou zelf de teksten gewoon weglaten, het is een privé apparaat en jij weet donders goed waar die knoppen voor zijn.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

John P schreef:
Tekst kun je ook laseren in de anodelaag, het wordt apenstaartestrak maar het contrast is niet zo hoog als met witte verf. Ik zou zelf de teksten gewoon weglaten, het is een privé apparaat en jij weet donders goed waar die knoppen voor zijn.
Zonder text, raar maar waar, maar dan ziet het er niet uit.

Contrast hoeft ook iet super hoog te zijn, mag gewoon 'alu-grijs' zijn, heb je ergens een url met voorbeeld hoe zo'n laser bewerking uitziet? Met laseren kan ik de SabreSHARC ook nog iets meer grafisch vormgeven hoop ik......
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door John P »

Hier heb ik een voorbeeldje dat ik zelf gemaakt heb. Toen het paneel net uit de laser kwam was die fantastisch. Toen begon ik gaten te boren en te zagen en te vijlen. Kortom ik had er een folie over heen moeten plakken voordat het grove werk begon. Je kunt wel goed de kwaliteit van het laserwerk zien, vergelijkbaar met 600 dpi.
gelaserd achterpaneel
gelaserd achterpaneel
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Hoi John,

Dat ziet er prima uit en dat kan op het "FebLeb Mestreech"? Wat voor soort input is daar voor nodig?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door John P »

Uiteindelijk heb je daar een dxf bestand voor nodig. Het probleem is dat de letters als polylijnen gedefinieerd moeten zijn. Dat kan het eenvoudigste door de tekst in bv Illustrator te maken, deze dan als outline te maken (rechtermuisknop), en dan als dxf (r13) uit te voeren.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Freeskees kan ook panelen laseren. Hier een voorbeeld van een paneel dat hij voor mij heeft gemaakt.
Bijlagen
DSC03253.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Quasie om de hoek ligt een FabLab (Maastricht) waar ik wel terecht kan. Is handig als je er zelf bij bent en John P kent er de weg.

Nog even de would-be werktuigbouwkundige uitgehangen en gestart met de constructie details.

Het front paneel met alle 'ex works' gaatjes en sleuven maar ook met de uitsparingen voor mijn project, deze met het OLED moduul. Onder en boven de uitsparing voor het display zitten bevestigingspunten voor een 'carrier' waarop het OLED moduul zelf zit. De knop van OWK moet verzonken gemonteerd worden omdat de front dikte maximaal 3mm mag zijn. Dat dit (bijna) door bestaande gaten gaat maakt niks uit:
Schermafbeelding 2014-01-23 om 22.08.01.png
De voorkant:
Schermafbeelding 2014-01-23 om 22.08.33.png
Ook even passen met een rits 8x8 LED matrix blokjes (misschien ooit eens project).
Schermafbeelding 2014-01-23 om 22.10.13.png
Schermafbeelding 2014-01-23 om 22.10.45.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Kappa7 »

Wordt wel heel mooi zo. :goeie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Wordt wel heel mooi zo. :goeie:
+1
Plaats reactie