ESP Project 88 Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Als je alleen een DAC hebt idd. Maar met verschillende bronnen met verschillende uitgangsspanning is het wel prettig. Zeker als je het met de ingangskeuze mee kunt schakelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Ik vond het wel een mooie universele oplossing. en ik had de DIP schakelaartjes al in huis. O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 06 sep 2023, 8:03
Het gaat ook om de kleintjes zoals de 1 nF aan de ingang. Neem voor de koppelcondensatoren dezelfde 2 uF PP-condensatoren als welke in de CA zitten. Hebben bewezen prima te voldoen ;)
Gelukkig had ik de BOM van de CA nog bewaard.
Dat moet dus deze condensator zijn : https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEM ... SgWg%3D%3D die ga ik op de lijst zetten.
Zal ook nog even zoeken naar 1nF in FKP2.
Nog suggesties voor 2 condensatortjes die over de opamp komen te zitten ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Gewoon bij Mouser op wima FKP2 zoeken :D Bom straat ook bij het CA draadje, staat ie in. Voor de C'tjes over de op-amps C0G (C-nul-G) of NP0 (N-P-nul).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Het schema een beetje geupdate, dat wil zeggen componenten namen opnieuw ingedeeld vanwege alle toegevoegde onderdelen.
Naamloos4.png
Aan de layout zit wel nog wat werk.
Naamloos5.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

En de layout een beetje gefatsoeneerd. er komt ook nog een toplaag (massavlak) over te liggen.
De afmetingen zijn nu ongeveer 46 mm in het vierkant.
Naamloos6.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

En de toplaag aangebracht, ik vind het er wel aardig uitzien zo.
Naamloos7.png
Ook heb ik een 5pF condensatortje gevonden :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Wur ... B7Xg%3D%3D

Zijn er forumleden die ook interesse in z'n printje zouden hebben ? dan weet ik een beetje hoeveel ik er mettertijd moet bestellen.
Eventueel kan ik de 4 SMD condensatortjes er al van te voren op kleien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Schema en Layout van de voeding. deze is overgenomen van de Relaixed 2 van Jos van Eindhoven.
Er komt ook wat schakel logica in de voorversterker te zitten dus er is ook een 12 Volt benodigd.
Naamloos22.jpg
Naamloos23.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

De Ingangskeuze, daar zijn verschillende mogelijkheden toe.
Simpelste is natuurlijk de draaischakelaar, iets netter in moeilijker is de draaischakelaar in combinatie met relais.
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden met drukknoppen in combinatie met logica of een controller, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.

Ik kwam een ontwerp tegen uit de Elektuur uit iets van 1987. het betreft een draaischakelaar relais, en een zooi logica die een aantal relais aansturen.
Voordeel hiervan is een inschakelvertraging, snelle uitschakeling als de stroom eraf gaat, en onderbreken van de uitgang tijdens het omschakelen. heel sjiek dus.
Zie ook hier : https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html

Plan was eerst om de logica in SMD uit te voeren, want die IC's kostten maar de helft van de DIP versies, maar een rondje door mijn magazijnbakjes leverden 6 van de 7 IC's in DIP op. het word dus gewoon conventioneel trough hole uitgevoerd.

Voor de layout heb ik die zoveel mogelijk overgenomen van het origineel.
Layout Sturing.png
Naamloos30.png
Naamloos31.png
Ook heb ik enkele SMD weerstanden voor Led's op het frontpaneel toegevoegd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door John P »

Kun je niet veel eenvoudiger een arduino gebruiken voor de logica?
https://www.instructables.com/Arduino-P ... ator-and-/
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door douwebakker »

John P schreef: di 03 okt 2023, 17:03
Kun je niet veel eenvoudiger een arduino gebruiken voor de logica?
Ben ik met John eens. Je moet geen 40 jaar oude techniek willen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Nou, Douwe gooi je buizenvoorraad dam ook maar in de kliko ! :lagge:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: di 03 okt 2023, 17:23
Nou, Douwe gooi je buizenvoorraad dam ook maar in de kliko ! :lagge:
1-0 voor jou.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

John P schreef: di 03 okt 2023, 17:03
Kun je niet veel eenvoudiger een arduino gebruiken voor de logica?
https://www.instructables.com/Arduino-P ... ator-and-/
Maarre, wat is daar dan eenvoudiger aan vraag ik me af ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door John P »

Het is in ieder geval flexibeler, je kan het vormen naar je eigen wensen. Ik weet ook niet of dat oude ontwerp wel een afstandsbediening heeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: di 03 okt 2023, 17:23
Nou, Douwe gooi je buizenvoorraad dam ook maar in de kliko ! :lagge:
Niet het praktische met het romantische gaan verwarren hoor :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

John P schreef: di 03 okt 2023, 19:34
Het is in ieder geval flexibeler, je kan het vormen naar je eigen wensen. Ik weet ook niet of dat oude ontwerp wel een afstandsbediening heeft.
Nee, maar het is ook nergens gesteld dat dit een vereiste zou zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

En tot slot nog het ingangsprintje met de relais.
Ik heb gekozen voor dit type :
https://www.eoo-bv.nl/relais-mini/12855 ... v-smd.html

Schema :
Naamloos21.png
En de layout :
Naamloos22.png
Omdat het een SMD relais is, kan de layout lekker compact blijven.
Deze meet nu 95 mm lengte, met een breedte van 45 mm.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

De printjes zoals ze uit China waren binnegenkomen :
00 - Kale PCB's.jpg
En voorzien van alle benodigde componenten :
01 - PCB's met componenten.jpg
En natuurlijk de benodigde trafootjes :
02 - Transformatoren.jpg
Om te testen gaat het geheel de komende tijd op een plaatje multiplex gemonteerd en provisorisch bedraad worden.
Mocht dat allemaal goed werken dan ga ik een Italiaans kastje bestellen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig geweest :goedzo:
Ziet er netjes uit zo.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door cool »

:rock: Mooi project weer van jou !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Niet echt quick, wel dirty...
03 - Testplankje.jpg
De komende avonden maar eens wat bedrading toevoegen.
Ben benieuwd of het nog een beetje gaat werken zoals bedoeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Ziet er wel netjes uit zo met die luchtdraadjes! :D B.t.w. komt er nog iets van een klankregeling (hoog/laag) bij?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Nee, blijft zo simpel al mogelijk is. in het oorspronkelijke ESP ontwerp zat ook een balansregelaar, heb ik ook laten vervallen.
Kan er altijd nog een externe EQ achter knopen als dat nodig of wenselijk mocht zijn. heb er meerdere liggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Ja balans is overbodig. Maar wat hoog of laag trimmen kan wel prettig zijn. Zo 's-avonds laat ter ontspanning wil ik nog wel eens wat hoog minderen b.v. Om fouten van je speakers/kamer te corrigeren er mee is i.d.d. onzin.
Plaats reactie