ESP Project 88 Voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Als je alleen een DAC hebt idd. Maar met verschillende bronnen met verschillende uitgangsspanning is het wel prettig. Zeker als je het met de ingangskeuze mee kunt schakelen.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Ik vond het wel een mooie universele oplossing. en ik had de DIP schakelaartjes al in huis. 
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Gelukkig had ik de BOM van de CA nog bewaard.
Dat moet dus deze condensator zijn : https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEM ... SgWg%3D%3D die ga ik op de lijst zetten.
Zal ook nog even zoeken naar 1nF in FKP2.
Nog suggesties voor 2 condensatortjes die over de opamp komen te zitten ?
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Gewoon bij Mouser op wima FKP2 zoeken
Bom straat ook bij het CA draadje, staat ie in. Voor de C'tjes over de op-amps C0G (C-nul-G) of NP0 (N-P-nul).
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Het schema een beetje geupdate, dat wil zeggen componenten namen opnieuw ingedeeld vanwege alle toegevoegde onderdelen.
Aan de layout zit wel nog wat werk.
Aan de layout zit wel nog wat werk.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
En de layout een beetje gefatsoeneerd. er komt ook nog een toplaag (massavlak) over te liggen.
De afmetingen zijn nu ongeveer 46 mm in het vierkant.
De afmetingen zijn nu ongeveer 46 mm in het vierkant.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
En de toplaag aangebracht, ik vind het er wel aardig uitzien zo.
Ook heb ik een 5pF condensatortje gevonden :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Wur ... B7Xg%3D%3D
Zijn er forumleden die ook interesse in z'n printje zouden hebben ? dan weet ik een beetje hoeveel ik er mettertijd moet bestellen.
Eventueel kan ik de 4 SMD condensatortjes er al van te voren op kleien.
Ook heb ik een 5pF condensatortje gevonden :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Wur ... B7Xg%3D%3D
Zijn er forumleden die ook interesse in z'n printje zouden hebben ? dan weet ik een beetje hoeveel ik er mettertijd moet bestellen.
Eventueel kan ik de 4 SMD condensatortjes er al van te voren op kleien.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Schema en Layout van de voeding. deze is overgenomen van de Relaixed 2 van Jos van Eindhoven.
Er komt ook wat schakel logica in de voorversterker te zitten dus er is ook een 12 Volt benodigd.
Er komt ook wat schakel logica in de voorversterker te zitten dus er is ook een 12 Volt benodigd.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
De Ingangskeuze, daar zijn verschillende mogelijkheden toe.
Simpelste is natuurlijk de draaischakelaar, iets netter in moeilijker is de draaischakelaar in combinatie met relais.
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden met drukknoppen in combinatie met logica of een controller, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.
Ik kwam een ontwerp tegen uit de Elektuur uit iets van 1987. het betreft een draaischakelaar relais, en een zooi logica die een aantal relais aansturen.
Voordeel hiervan is een inschakelvertraging, snelle uitschakeling als de stroom eraf gaat, en onderbreken van de uitgang tijdens het omschakelen. heel sjiek dus.
Zie ook hier : https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
Plan was eerst om de logica in SMD uit te voeren, want die IC's kostten maar de helft van de DIP versies, maar een rondje door mijn magazijnbakjes leverden 6 van de 7 IC's in DIP op. het word dus gewoon conventioneel trough hole uitgevoerd.
Voor de layout heb ik die zoveel mogelijk overgenomen van het origineel.
Ook heb ik enkele SMD weerstanden voor Led's op het frontpaneel toegevoegd.
Simpelste is natuurlijk de draaischakelaar, iets netter in moeilijker is de draaischakelaar in combinatie met relais.
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden met drukknoppen in combinatie met logica of een controller, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.
Ik kwam een ontwerp tegen uit de Elektuur uit iets van 1987. het betreft een draaischakelaar relais, en een zooi logica die een aantal relais aansturen.
Voordeel hiervan is een inschakelvertraging, snelle uitschakeling als de stroom eraf gaat, en onderbreken van de uitgang tijdens het omschakelen. heel sjiek dus.
Zie ook hier : https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
Plan was eerst om de logica in SMD uit te voeren, want die IC's kostten maar de helft van de DIP versies, maar een rondje door mijn magazijnbakjes leverden 6 van de 7 IC's in DIP op. het word dus gewoon conventioneel trough hole uitgevoerd.
Voor de layout heb ik die zoveel mogelijk overgenomen van het origineel.
Ook heb ik enkele SMD weerstanden voor Led's op het frontpaneel toegevoegd.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Kun je niet veel eenvoudiger een arduino gebruiken voor de logica?
https://www.instructables.com/Arduino-P ... ator-and-/
https://www.instructables.com/Arduino-P ... ator-and-/
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Nou, Douwe gooi je buizenvoorraad dam ook maar in de kliko ! 
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Maarre, wat is daar dan eenvoudiger aan vraag ik me af ?John P schreef: ↑di 03 okt 2023, 17:03Kun je niet veel eenvoudiger een arduino gebruiken voor de logica?
https://www.instructables.com/Arduino-P ... ator-and-/
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Het is in ieder geval flexibeler, je kan het vormen naar je eigen wensen. Ik weet ook niet of dat oude ontwerp wel een afstandsbediening heeft.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
En tot slot nog het ingangsprintje met de relais.
Ik heb gekozen voor dit type :
https://www.eoo-bv.nl/relais-mini/12855 ... v-smd.html
Schema : En de layout : Omdat het een SMD relais is, kan de layout lekker compact blijven.
Deze meet nu 95 mm lengte, met een breedte van 45 mm.
Ik heb gekozen voor dit type :
https://www.eoo-bv.nl/relais-mini/12855 ... v-smd.html
Schema : En de layout : Omdat het een SMD relais is, kan de layout lekker compact blijven.
Deze meet nu 95 mm lengte, met een breedte van 45 mm.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
De printjes zoals ze uit China waren binnegenkomen :
En voorzien van alle benodigde componenten :
En natuurlijk de benodigde trafootjes :
Om te testen gaat het geheel de komende tijd op een plaatje multiplex gemonteerd en provisorisch bedraad worden.
Mocht dat allemaal goed werken dan ga ik een Italiaans kastje bestellen.
Mocht dat allemaal goed werken dan ga ik een Italiaans kastje bestellen.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Niet echt quick, wel dirty...
De komende avonden maar eens wat bedrading toevoegen.
Ben benieuwd of het nog een beetje gaat werken zoals bedoeld.
De komende avonden maar eens wat bedrading toevoegen.
Ben benieuwd of het nog een beetje gaat werken zoals bedoeld.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Ziet er wel netjes uit zo met die luchtdraadjes!
B.t.w. komt er nog iets van een klankregeling (hoog/laag) bij?
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Nee, blijft zo simpel al mogelijk is. in het oorspronkelijke ESP ontwerp zat ook een balansregelaar, heb ik ook laten vervallen.
Kan er altijd nog een externe EQ achter knopen als dat nodig of wenselijk mocht zijn. heb er meerdere liggen.
Kan er altijd nog een externe EQ achter knopen als dat nodig of wenselijk mocht zijn. heb er meerdere liggen.
Re: ESP Project 88 Voorversterker
Ja balans is overbodig. Maar wat hoog of laag trimmen kan wel prettig zijn. Zo 's-avonds laat ter ontspanning wil ik nog wel eens wat hoog minderen b.v. Om fouten van je speakers/kamer te corrigeren er mee is i.d.d. onzin.
