Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door RobertD »

Ik zou wel proberen om één van de twee spoelen op het filter een kwartslag te draaien.
Dan is de onderlinge beïnvloeding weg.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Pjotr »

Even terugkomend op het chamferen van speakergaten. Voor het frezen van afschuiningen gebruik ik een V-groef frees:

Afbeelding

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1454713

Deze is 32 mm en gaat tot 16 mm diep, dieper kan met deze frezen in meerdere stappen.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Sassiness »

Ik gebruik d'r zo één, in drie formaten, de grootste is 60mm diameter.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Pjotr »

Jah, is min of meer hetzelfde. Maar 60mm? Zo groot heb ik ze nog niet gevonden voor een bovenfrees.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Sassiness »

Pjotr schreef:
Jah, is min of meer hetzelfde. Maar 60mm? Zo groot heb ik ze nog niet gevonden voor een bovenfrees.
Zit in een set afschuinfrezen van Edesso die ik gekocht heb bij de Frezenshop, pakweg 90 euro voor de hele set, exacte bestelnummer van de set kan ik helaas niet meer achterhalen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Henkjan »

die set heb ik ook denk ik.. een enorme grote 45° frees, past niet eens door de zool van m'n frees. ik hoop dat de kwaliteit van deze beter is dan die van de rechte frezen van de zelfde serie, want die zijn vooral goed in roken
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Sassiness »

Henkjan schreef:
... want die zijn vooral goed in roken
Je moet ze ook niet oproken, je moet ermee frezen, alhoewel de houten doos waarin ze geleverd worden wel zeer brandbaar oogt? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door The Brick »

Ok heren. Missie geslaagd. Ik weet niet of dit nou frezen heet of niet, maar met een handige boorkop en de losse pols heb ik het aardig gered.
DSCF4800.jpg
Het loopt nog 15mm recht. Wat schuren en vooral stofzuigen later:
DSCF4806.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door hannesie »

Een ideaal stuk gereedschap !!!!

Ik heb zelf een iets grotere maat, maar hij gaat ook prima door PVC als de boel een keer verstopt zit.
Ervaring. :mrgreen: :sure: :lol:
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door Sassiness »

Zo gaat 't ook natuurlijk :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door dre »

een reep schuurlinnen werkt ook super!

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door SSassen »

dre schreef:
een reep schuurlinnen werkt ook super!

Afbeelding
Volgens mij schuur je je dan een tenniselleboog?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door The Brick »

Wel drie denk ik zelfs :D.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door dre »

met korrel 40 om te beginnen?
een lange reep en het schuurt echt super,ik gebruik het eigenlijk bij elke kast.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door markbakk »

Als je echt desperaat bent kun je nog altijd de decoupeerzaag onder verstek instellen. Leuk bij zijpanelen en braces. Maar de volgende keer is het eenvoudiger om het gat in de binnenste plaat gewoon wat ruimer te maken en daarna pas de twee platen te verlijmen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door Walt »

1) het uitruimen van de gaten is al gelukt
2) zijn broer heeft de kasten gemaakt
3) het is 38mm MDF dus 1 plaat en geen 2 op elkaar

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door markbakk »

Ja, dat is ook weer waar... :?

Nou, dan maar weer over de kastdemping. Dat met vilt en BAF is nog niet erg overtuigend. Heb je straks een mooie kast, gooi je het kind met het badwater weg door de interne demping niet goed te verzorgen.

Gezien de aanwezige subwoofer kun je rustig kiezen voor een minder effectieve BR-output. In tweewegsystemen zit je nl. altijd met het compromis dat je zo min mogelijk demping wil hebben rond Fs, maar dat je midden- en hoogfrequent alles weg wil dempen. Nu is dat eerste met de sub opgelost (output genoeg), dus kun je je volledig toeleggen op het tweede: effectief dempen van al het geluid dat in de kast wordt geproduceerd (evenveel als erbuiten...). Dat gaat vooral goed met ruimtevullende materialen: bekleed niet alleen de wanden, maar breng het juist aan op plekken waar het materiaal goed dempt. En gebruik een materiaal dat effectief z'n werk doet. BAF is redelijk effectief, maar je moet het wel gaan proppen. Akoestisch schuim (van de juiste kwaliteit) is beter.

[Edit]Volgens mij kun je in de CSD-plot op Sander's site ook een hele mooie resonantie zien op circa 400 Hz. Zou best eens kunnen dat dat de staande golf is in de lengterichting van de kast. QED, zou ik zeggen.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door The Brick »

Hm. Het vilt is er al bijna allemaal ingelijmd, en ik heb al een flinke zoot BAF wadding klaarliggen. Sander zei zelf dat die combo het beste resultaat geeft, en dat er wat mee geëxperimenteerd moet worden met de hoeveelheid wadding (niet te veel niet te weinig). Dat ben ik ook van plan tenzij er echt iets veel beters is.

Tijd voor een kleine onthulling. Ik weet niet hoeveel vrienden ik hiermee ga maken, maar ik wil nu wel eens vertellen hoe ik de speakers dacht af te gaan werken. Met tapijt :D. En wel Tapijt Turbo om precies te zijn. Zo heb ik die subwoofer ook afgewerkt, en ik vind het wel wat hebben.
2007_0207_202635AA.JPG
DSCF4773.jpg
Het wordt ook gewoon een set. En meteen minder zorgen om krassen en stootjes! Moet wel wat letten op de verzinking van de tweeter, maar dat komt wel goed.

Gedachten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door SSassen »

The Brick schreef:
Tijd voor een kleine onthulling. Ik weet niet hoeveel vrienden ik hiermee ga maken, maar ik wil nu wel eens vertellen hoe ik de speakers dacht af te gaan werken..
Ach, aaibaar is het zeker, dus tot zover geheel in overeenstemming met de topic titel :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door dinguz »

Mijn smaak is dat tapijt niet helemaal, ik associeer het spul met van die el-cheapo boomboxen...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door Arno »

Hahaha, zulke mooie verstekken, en dan tapijt erop plakken :lol: .
Ik krijg ook die boombox-associatie, maar ach, je moet gewoon vooral doen wat je leuk vindt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door dre »

wat zal z`n broer wel niet denken..... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
Nieuwe trend? Loop ik weer hopeloos achter?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2

Bericht door dre »

nee,jij hebt wel smaak! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”