Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Ik zou wel proberen om één van de twee spoelen op het filter een kwartslag te draaien.
Dan is de onderlinge beïnvloeding weg.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Dan is de onderlinge beïnvloeding weg.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Even terugkomend op het chamferen van speakergaten. Voor het frezen van afschuiningen gebruik ik een V-groef frees:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1454713
Deze is 32 mm en gaat tot 16 mm diep, dieper kan met deze frezen in meerdere stappen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1454713
Deze is 32 mm en gaat tot 16 mm diep, dieper kan met deze frezen in meerdere stappen.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Ik gebruik d'r zo één, in drie formaten, de grootste is 60mm diameter.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Jah, is min of meer hetzelfde. Maar 60mm? Zo groot heb ik ze nog niet gevonden voor een bovenfrees.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Zit in een set afschuinfrezen van Edesso die ik gekocht heb bij de Frezenshop, pakweg 90 euro voor de hele set, exacte bestelnummer van de set kan ik helaas niet meer achterhalen.Pjotr schreef:Jah, is min of meer hetzelfde. Maar 60mm? Zo groot heb ik ze nog niet gevonden voor een bovenfrees.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
die set heb ik ook denk ik.. een enorme grote 45° frees, past niet eens door de zool van m'n frees. ik hoop dat de kwaliteit van deze beter is dan die van de rechte frezen van de zelfde serie, want die zijn vooral goed in roken
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Je moet ze ook niet oproken, je moet ermee frezen, alhoewel de houten doos waarin ze geleverd worden wel zeer brandbaar oogt?Henkjan schreef:... want die zijn vooral goed in roken
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Ok heren. Missie geslaagd. Ik weet niet of dit nou frezen heet of niet, maar met een handige boorkop en de losse pols heb ik het aardig gered.
Het loopt nog 15mm recht. Wat schuren en vooral stofzuigen later:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Een ideaal stuk gereedschap !!!!
Ik heb zelf een iets grotere maat, maar hij gaat ook prima door PVC als de boel een keer verstopt zit.
Ervaring.

Ik heb zelf een iets grotere maat, maar hij gaat ook prima door PVC als de boel een keer verstopt zit.
Ervaring.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's
Zo gaat 't ook natuurlijk 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
een reep schuurlinnen werkt ook super!


- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Volgens mij schuur je je dan een tenniselleboog?dre schreef:een reep schuurlinnen werkt ook super!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
met korrel 40 om te beginnen?
een lange reep en het schuurt echt super,ik gebruik het eigenlijk bij elke kast.
een lange reep en het schuurt echt super,ik gebruik het eigenlijk bij elke kast.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Als je echt desperaat bent kun je nog altijd de decoupeerzaag onder verstek instellen. Leuk bij zijpanelen en braces. Maar de volgende keer is het eenvoudiger om het gat in de binnenste plaat gewoon wat ruimer te maken en daarna pas de twee platen te verlijmen.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
1) het uitruimen van de gaten is al gelukt
2) zijn broer heeft de kasten gemaakt
3) het is 38mm MDF dus 1 plaat en geen 2 op elkaar
Groetjes Walter
2) zijn broer heeft de kasten gemaakt
3) het is 38mm MDF dus 1 plaat en geen 2 op elkaar
Groetjes Walter
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Ja, dat is ook weer waar...
Nou, dan maar weer over de kastdemping. Dat met vilt en BAF is nog niet erg overtuigend. Heb je straks een mooie kast, gooi je het kind met het badwater weg door de interne demping niet goed te verzorgen.
Gezien de aanwezige subwoofer kun je rustig kiezen voor een minder effectieve BR-output. In tweewegsystemen zit je nl. altijd met het compromis dat je zo min mogelijk demping wil hebben rond Fs, maar dat je midden- en hoogfrequent alles weg wil dempen. Nu is dat eerste met de sub opgelost (output genoeg), dus kun je je volledig toeleggen op het tweede: effectief dempen van al het geluid dat in de kast wordt geproduceerd (evenveel als erbuiten...). Dat gaat vooral goed met ruimtevullende materialen: bekleed niet alleen de wanden, maar breng het juist aan op plekken waar het materiaal goed dempt. En gebruik een materiaal dat effectief z'n werk doet. BAF is redelijk effectief, maar je moet het wel gaan proppen. Akoestisch schuim (van de juiste kwaliteit) is beter.
[Edit]Volgens mij kun je in de CSD-plot op Sander's site ook een hele mooie resonantie zien op circa 400 Hz. Zou best eens kunnen dat dat de staande golf is in de lengterichting van de kast. QED, zou ik zeggen.
Nou, dan maar weer over de kastdemping. Dat met vilt en BAF is nog niet erg overtuigend. Heb je straks een mooie kast, gooi je het kind met het badwater weg door de interne demping niet goed te verzorgen.
Gezien de aanwezige subwoofer kun je rustig kiezen voor een minder effectieve BR-output. In tweewegsystemen zit je nl. altijd met het compromis dat je zo min mogelijk demping wil hebben rond Fs, maar dat je midden- en hoogfrequent alles weg wil dempen. Nu is dat eerste met de sub opgelost (output genoeg), dus kun je je volledig toeleggen op het tweede: effectief dempen van al het geluid dat in de kast wordt geproduceerd (evenveel als erbuiten...). Dat gaat vooral goed met ruimtevullende materialen: bekleed niet alleen de wanden, maar breng het juist aan op plekken waar het materiaal goed dempt. En gebruik een materiaal dat effectief z'n werk doet. BAF is redelijk effectief, maar je moet het wel gaan proppen. Akoestisch schuim (van de juiste kwaliteit) is beter.
[Edit]Volgens mij kun je in de CSD-plot op Sander's site ook een hele mooie resonantie zien op circa 400 Hz. Zou best eens kunnen dat dat de staande golf is in de lengterichting van de kast. QED, zou ik zeggen.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Hm. Het vilt is er al bijna allemaal ingelijmd, en ik heb al een flinke zoot BAF wadding klaarliggen. Sander zei zelf dat die combo het beste resultaat geeft, en dat er wat mee geëxperimenteerd moet worden met de hoeveelheid wadding (niet te veel niet te weinig). Dat ben ik ook van plan tenzij er echt iets veel beters is.
Tijd voor een kleine onthulling. Ik weet niet hoeveel vrienden ik hiermee ga maken, maar ik wil nu wel eens vertellen hoe ik de speakers dacht af te gaan werken. Met tapijt
. En wel Tapijt Turbo om precies te zijn. Zo heb ik die subwoofer ook afgewerkt, en ik vind het wel wat hebben.
Het wordt ook gewoon een set. En meteen minder zorgen om krassen en stootjes! Moet wel wat letten op de verzinking van de tweeter, maar dat komt wel goed.
Gedachten?
Tijd voor een kleine onthulling. Ik weet niet hoeveel vrienden ik hiermee ga maken, maar ik wil nu wel eens vertellen hoe ik de speakers dacht af te gaan werken. Met tapijt
Gedachten?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Ach, aaibaar is het zeker, dus tot zover geheel in overeenstemming met de topic titelThe Brick schreef:Tijd voor een kleine onthulling. Ik weet niet hoeveel vrienden ik hiermee ga maken, maar ik wil nu wel eens vertellen hoe ik de speakers dacht af te gaan werken..
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Mijn smaak is dat tapijt niet helemaal, ik associeer het spul met van die el-cheapo boomboxen...
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Hahaha, zulke mooie verstekken, en dan tapijt erop plakken
.
Ik krijg ook die boombox-associatie, maar ach, je moet gewoon vooral doen wat je leuk vindt.
Ik krijg ook die boombox-associatie, maar ach, je moet gewoon vooral doen wat je leuk vindt.
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
wat zal z`n broer wel niet denken..... 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #2
Nieuwe trend? Loop ik weer hopeloos achter?Henkjan schreef:tapijt afwerking heerst
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
