PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik heb ook even gekeken naar mijn meting met en zonder calibratiebestand. Dit is een XT25 in een wg300 waveguide nearfield gemeten. (tweets volgens mij van jou gekocht Douwe (-; )
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat kan prima haha, toevallig met Dayton drivers? Weet even niet meer of die tegelijk verkocht zijn 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik heb er ook 2 die in aanmerking komen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Je had toch ook een andere speaker gemeten om te checken dat de dip niet aan de microfoon lag? En dat leek zo te zijn en heeft het topic aardig op een dwaalspoor gezet. Die speaker heeft dus blijkbaar een bult in de responsie op die plek, moet je ook wat aan doen. Maar toont maar weer aan, goede metingen doen is niet zo eenvoudig, leer meer op je oren te vertrouwen, en train deze om beter te worden.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Klopt ook, met de tweeter uit het midden zit de dip er ook. Maar de twijfel was er en die wilde ik wegnemen. Uiteindelijk de Behringer gekocht en deze meet heel anders. De kalibratie file is ook mooi schoon, iets dat we van de file van de Dayton niet kunnen zeggen, die gaat echt alle kanten op.
Vwb mn oren vertrouwen begrijp ik wat je zegt, ik mis daar gewoon nog een stuk ervaring denk ik, waardoor ik misschien te veel focus op de gemeten response.
Ik heb van Troels ook wel eens gelezen dat hij een filter met onrustigere response boven een vlakkere verkoos omdat hij dit beter vond klinken, iets om in mn achterhoofd te houden.
Vwb mn oren vertrouwen begrijp ik wat je zegt, ik mis daar gewoon nog een stuk ervaring denk ik, waardoor ik misschien te veel focus op de gemeten response.
Ik heb van Troels ook wel eens gelezen dat hij een filter met onrustigere response boven een vlakkere verkoos omdat hij dit beter vond klinken, iets om in mn achterhoofd te houden.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Van je mooie perfect vlakke respons blijft sowieso weinig over als je een speaker in een kamer neerzet en op normale afstand ernaar gaat luisteren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat een frequentierespons best een berglandschap mag zijn en dat dat berglandschap weer een heel ander berglandschap wordt door de kamerakoestiek.
Alleen gouden oortjes kunnen dus vaststellen of het een beetje klopt, lees ik hieruit
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 28 dec 2022, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat begrijp ik ook, echter ik moet ergens beginnen en dan ga ik dus voor een nette response voordat ik ga luisteren. Toch?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik ook wel,maar liever een betere fase als een kaarsrechte response.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Sowieso klinkt vlak niet optimaal, een licht dalende responsie van laag naar hoog heeft de voorkeur. Wat Dre ook zegt, tijddomein is belangrijker.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nog veel belangrijker is voldoende zelfbeschikkingsrecht in het vrijetijddomein 
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Vooral dat laatste is nogal een uitdaging inderdaad...
Maar ik neem fase en werking crossover hierin ook mee, dat laatste attendeerde Wouter of Jeroen me een keer op. Dat er geen gekke bult in de elektrische werking vande tweeter moest zitten.
Nu we het er toch over hebben... Dip bij fase, wat is "goed" 30dB meer of is minder ook prima?
Maar ik neem fase en werking crossover hierin ook mee, dat laatste attendeerde Wouter of Jeroen me een keer op. Dat er geen gekke bult in de elektrische werking vande tweeter moest zitten.
Nu we het er toch over hebben... Dip bij fase, wat is "goed" 30dB meer of is minder ook prima?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat is toch ook een kwestie van luisteren.
Onderhand moet je er voor gaan zitten en eens kijken wat het nu is.
Dan bepaal je wat je niet lekker vind gaan,meten en aanpassen.
Het laatste stukje gaat op gehoor.
Onderhand moet je er voor gaan zitten en eens kijken wat het nu is.
Dan bepaal je wat je niet lekker vind gaan,meten en aanpassen.
Het laatste stukje gaat op gehoor.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Juist, ga ik dat doen 
Hopelijk morgen de 2e spelend...
Hopelijk morgen de 2e spelend...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
dB of 30 is prima volgens mij. Met analoge filters is het natuurlijk wat lastiger om het onderste uit de kan te halen (mocht je dat toch willen). Met actief kun je blijven klooien. Hier speelt dan vaak mijn OCD op:
Qua gehoor maakt die paar dB waarschijnlijk niets uit...maar ja...omdat het kan...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Haha dat is een flinke ja! Ik zit nu rond de 30.
2e is klaar en het staat te spelen in de huiskamer, de classix2 gaan een stukje lager natuurlijk dus daar mis ik wel wat maar dat is logisch.
Toch klinkt het heel compleet, zo op het eerste gehoor geen gekke dingen wel duidelijk meer detail. Wellicht wordt dat wat vermoeiend op den duur en moet ik het hoog wat terug nemen.
2e is klaar en het staat te spelen in de huiskamer, de classix2 gaan een stukje lager natuurlijk dus daar mis ik wel wat maar dat is logisch.
Toch klinkt het heel compleet, zo op het eerste gehoor geen gekke dingen wel duidelijk meer detail. Wellicht wordt dat wat vermoeiend op den duur en moet ik het hoog wat terug nemen.
Laatst gewijzigd door Douwe84 op do 29 dec 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nu dan een kleine week kunnen "luisteren" vooral als achtergrondmuziek maar ook een paar uur film/ serie en echt muziek luisteren er op zitten.
Wat opvalt tegenover de andere set is dat de stemmen veel meer in het midden "vallen" iets dat de goede off axis response te danken is lijkt mij. Het hoog is erg gedetailleerd en het laag leek wel erg weinig, dit dacht ik te wijten aan het feit dat het gesloten speakers zijn tegenover de gepoorte set.
Tot ik me bedacht dat de audyssy room correctie nog aan stond... nadat die uit ging was er een stuk meer punch. natuurlijk niet laag laag maar veel meer balans, het hoog is veel beter op niveau tov het laag. Heel tevreden al, ik ga nog wat spelen met de serie weerstand voor de tweeter maar ik hoor eigenlijk niks waar ik me aan stoor....
Wat opvalt tegenover de andere set is dat de stemmen veel meer in het midden "vallen" iets dat de goede off axis response te danken is lijkt mij. Het hoog is erg gedetailleerd en het laag leek wel erg weinig, dit dacht ik te wijten aan het feit dat het gesloten speakers zijn tegenover de gepoorte set.
Tot ik me bedacht dat de audyssy room correctie nog aan stond... nadat die uit ging was er een stuk meer punch. natuurlijk niet laag laag maar veel meer balans, het hoog is veel beter op niveau tov het laag. Heel tevreden al, ik ga nog wat spelen met de serie weerstand voor de tweeter maar ik hoor eigenlijk niks waar ik me aan stoor....
