PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Ryvm »

Ik heb ook even gekeken naar mijn meting met en zonder calibratiebestand. Dit is een XT25 in een wg300 waveguide nearfield gemeten. (tweets volgens mij van jou gekocht Douwe (-; )

test-emm6-met calibratiefile.jpg
test-emm6-zonder calibratiefile.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Dat kan prima haha, toevallig met Dayton drivers? Weet even niet meer of die tegelijk verkocht zijn :)
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Ryvm »

Douwe84 schreef: di 27 dec 2022, 17:11
Dat kan prima haha, toevallig met Dayton drivers? Weet even niet meer of die tegelijk verkocht zijn :)
klopt met de dayton rs drivers...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ryvm schreef: di 27 dec 2022, 17:46
Douwe84 schreef: di 27 dec 2022, 17:11
Dat kan prima haha, toevallig met Dayton drivers? Weet even niet meer of die tegelijk verkocht zijn :)
klopt met de dayton rs drivers...
:goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

wouter schreef: di 27 dec 2022, 15:34
Ryvm schreef: di 27 dec 2022, 15:12
dan ga ik dat maar eens doen! bedankt!
misschien maar weer eens een groepsactie waarbij tezamen al die mics naar de oosterburen worden gestuurd? Ik heb er ook 2 die ik graag zou laten calibreren in ieder geval :-)
Ik heb er ook 2 die in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Je had toch ook een andere speaker gemeten om te checken dat de dip niet aan de microfoon lag? En dat leek zo te zijn en heeft het topic aardig op een dwaalspoor gezet. Die speaker heeft dus blijkbaar een bult in de responsie op die plek, moet je ook wat aan doen. Maar toont maar weer aan, goede metingen doen is niet zo eenvoudig, leer meer op je oren te vertrouwen, en train deze om beter te worden.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Klopt ook, met de tweeter uit het midden zit de dip er ook. Maar de twijfel was er en die wilde ik wegnemen. Uiteindelijk de Behringer gekocht en deze meet heel anders. De kalibratie file is ook mooi schoon, iets dat we van de file van de Dayton niet kunnen zeggen, die gaat echt alle kanten op.

Vwb mn oren vertrouwen begrijp ik wat je zegt, ik mis daar gewoon nog een stuk ervaring denk ik, waardoor ik misschien te veel focus op de gemeten response.

Ik heb van Troels ook wel eens gelezen dat hij een filter met onrustigere response boven een vlakkere verkoos omdat hij dit beter vond klinken, iets om in mn achterhoofd te houden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Van je mooie perfect vlakke respons blijft sowieso weinig over als je een speaker in een kamer neerzet en op normale afstand ernaar gaat luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

wat suggereer je daarmee Walt?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: wo 28 dec 2022, 8:29
wat suggereer je daarmee Walt?
Dat een frequentierespons best een berglandschap mag zijn en dat dat berglandschap weer een heel ander berglandschap wordt door de kamerakoestiek.

Alleen gouden oortjes kunnen dus vaststellen of het een beetje klopt, lees ik hieruit
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 28 dec 2022, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Dat begrijp ik ook, echter ik moet ergens beginnen en dan ga ik dus voor een nette response voordat ik ga luisteren. Toch?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Douwe84 schreef: wo 28 dec 2022, 8:47
Dat begrijp ik ook, echter ik moet ergens beginnen en dan ga ik dus voor een nette response voordat ik ga luisteren. Toch?
Zo doe ik het ook :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Ik ook wel,maar liever een betere fase als een kaarsrechte response.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Sowieso klinkt vlak niet optimaal, een licht dalende responsie van laag naar hoog heeft de voorkeur. Wat Dre ook zegt, tijddomein is belangrijker.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Nog veel belangrijker is voldoende zelfbeschikkingsrecht in het vrijetijddomein :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Vooral dat laatste is nogal een uitdaging inderdaad...

Maar ik neem fase en werking crossover hierin ook mee, dat laatste attendeerde Wouter of Jeroen me een keer op. Dat er geen gekke bult in de elektrische werking vande tweeter moest zitten.

Nu we het er toch over hebben... Dip bij fase, wat is "goed" 30dB meer of is minder ook prima?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Dat is toch ook een kwestie van luisteren.
Onderhand moet je er voor gaan zitten en eens kijken wat het nu is.
Dan bepaal je wat je niet lekker vind gaan,meten en aanpassen.
Het laatste stukje gaat op gehoor.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Juist, ga ik dat doen :)

Hopelijk morgen de 2e spelend...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door satefan »

Douwe84 schreef: wo 28 dec 2022, 10:27
Nu we het er toch over hebben... Dip bij fase, wat is "goed" 30dB meer of is minder ook prima?
dB of 30 is prima volgens mij. Met analoge filters is het natuurlijk wat lastiger om het onderste uit de kan te halen (mocht je dat toch willen). Met actief kun je blijven klooien. Hier speelt dan vaak mijn OCD op:
Screenshot 2022-12-28 at 18.38.11.png
Qua gehoor maakt die paar dB waarschijnlijk niets uit...maar ja...omdat het kan...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Haha dat is een flinke ja! Ik zit nu rond de 30.

2e is klaar en het staat te spelen in de huiskamer, de classix2 gaan een stukje lager natuurlijk dus daar mis ik wel wat maar dat is logisch.

Toch klinkt het heel compleet, zo op het eerste gehoor geen gekke dingen wel duidelijk meer detail. Wellicht wordt dat wat vermoeiend op den duur en moet ik het hoog wat terug nemen.
IMG_20221229_133252.jpg
Laatst gewijzigd door Douwe84 op do 29 dec 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door timpert »

Je avocado's doen het goed!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

timpert schreef: do 29 dec 2022, 14:28
Je avocado's doen het goed!
Zeker, 1,5 jaar nu ongeveer.... Mn mango overleefde de vloerverwarming niet helaas. Eigen schuld maar toch.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Als vind ik het paard wat mager....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

dre schreef: do 29 dec 2022, 16:06
Als vind ik het paard wat mager....
En de beren opgesloten...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Nu dan een kleine week kunnen "luisteren" vooral als achtergrondmuziek maar ook een paar uur film/ serie en echt muziek luisteren er op zitten.

Wat opvalt tegenover de andere set is dat de stemmen veel meer in het midden "vallen" iets dat de goede off axis response te danken is lijkt mij. Het hoog is erg gedetailleerd en het laag leek wel erg weinig, dit dacht ik te wijten aan het feit dat het gesloten speakers zijn tegenover de gepoorte set.

Tot ik me bedacht dat de audyssy room correctie nog aan stond... nadat die uit ging was er een stuk meer punch. natuurlijk niet laag laag maar veel meer balans, het hoog is veel beter op niveau tov het laag. Heel tevreden al, ik ga nog wat spelen met de serie weerstand voor de tweeter maar ik hoor eigenlijk niks waar ik me aan stoor....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”