Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Op hoeveel Volt draait die versterker eigenlijk, Peter ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Op hoeveel Volt draait die versterker eigenlijk, Peter ?
Nominaal ergens op + en - 13V, maar kan ook wat hoger. Moet het 2e printje nog verder afmaken en heb ze nog niet beide op de huidige voeding gehad. Ga er vanavond aan verder... Als beide op de voeding zitten kan ik wat meer over zeggen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.
Wat noem je destijds :?
In mijn tijd zou dat een heeel dure versterker zijn geworden.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.
Wat noem je destijds :?
In mijn tijd zou dat een heeel dure versterker zijn geworden.
Anne
Hadden ze in België geen dumphandel dan waar je die bussen voor een habbekrats haalde?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Hadden ze in België geen dumphandel dan waar je die bussen voor een habbekrats haalde?
Niet dat ik weet.Wel wat ze "Stock Americain" noemde, hadden vanalles uit WOII.In m'n jonge jaren wel 's walkietalkies gekocht, buizen 40m band dik pak batterijen voor HS en gloei.Was leuk tot het leeg was, nieuwe batt. ook onbetaalbaar toen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Die had z'n lol opgekund bij een zaak als Quakkelstein of Twenthe. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Die had z'n lol opgekund bij een zaak als Quakkelstein of Twenthe. :lol:
Bij Twenthe heb ik idd in de '60-ers nog zender/ontv. gehaald.Miniatuur (7pin) buizen, 48MHz band, 5-delige varco met vertraging :kwijl: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Zow het monster gromt weer :D Is nog een hele overhauling geworden. Het soldeer van het 2e printje was dermate geoxideerd dat een nieuw printje sneller was:
IMG_2393_1.jpg
De voeding staat ergens tussen de 13,8V en 14,3V en de bias op 0,6A Heel netjes dus. Daarbij levert hij op de kop af 8W in 8ohm voordat hij gaat clippen. Hier nog een close-up van het printje:
IMG_2398_2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Zozo, nogal werk van gemaakt.Kan die weer twintig jaar mee :D .
Mare, klinkt 't niet scheef ? :? Twee verschillende printjes :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Ik heb zo het vermoeden dat Norbert jou eeuwig dankbaar zal zijn, Peter.
Mooi opgeruimde werkbank trouwens ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik heb zo het vermoeden dat Norbert jou eeuwig dankbaar zal zijn, Peter.
Mooi opgeruimde werkbank trouwens ook.
Kwestie van een bezem Ray :D En dat eeuwig ben ik wel voor :lol:

Duurt trouwens wel erg lang, ca. 4uur, voordat hij helemaal door gewarmd is en de bias stabiel blijft. Het goed instellen van de bias en gelijk krijgen van beide kanalen nam daarom nogal wat tijd in beslag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door jeroen_d »

Jeetje. Geweldig werk Peter!
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Het ziet er waanzinnig uit .. ik kan niet wachten tot morgen :yeah:

En ik denk zelfs nog wel wat langer dan eeuwig als de klank ook nog steeds goed is :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door hannesie »

En ik ben dan wel benieuwd hoe zo een Monster klinkt,

Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

hannesie schreef:
En ik ben dan wel benieuwd hoe zo een Monster klinkt,

Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Jammer genoeg kan ik einde mei niet bij de luister sessies zijn in Breda, maar als ik er volgende keer wel bij kan zijn, dan neem ik wellicht het monster mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Dat is ook wel het PMMA wat het hem doet :D Overigens wie zich zorgen maakte of dat wel goed gaat met die hete koelprofielen: Die profielen blijven onder de 60 gr.C en PMMA verweekt pas boven de 90 graden. Het PMMA onder de profielen wordt echter niet heter dan een graad of 30.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Bert, zeg 'ns eerlijk. heb jij die koelbokken ook uit een Apple Macintosh gesloopt ? :shock: :lol:
IMG_0315.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Kappa7 »

Je hebt weer mooi werk geleverd Peter!
Werkelijk tegek dat je dit zo wil doen. =D> =D> =D>
Al vermoed ik dat het iets meer werk is geworden als je eerst gedacht had.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Zeker is het wat meer werk geworden dan het in eerste instantie leek George. Maar als het het niet waard was geweest was ik er niet aan begonnen. We hebben er vanavond een mooi glas wijn op gedronken en ga binnenkort bij Norbert eens luisteren hoe het op zijn JMR opera's met hoog rendement klinkt.

Nog even de uiteindelijke vervorming gemeten: Bij 8 Watt (tegen clippen aan) blijft die onder de 0,05% en is hoofdzakelijk de 2e harmonische, de 3e is ook nog zichtbaar maar de rest komt niet boven de ruis uit. En bij lager output komen de harmonischen helemaal niet meer boven de ruis uit (die op ca -90 dB ligt).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Haha, aan deze reaktie te zien was 't al te merken dat de eenvoud bedriegt.
Pjotr schreef:
Zou je denken? Laten we het vooralsnog maar bij dat denken houden, 'Tis zo al werk genoeg.
Maar om "het ware" te bereiken waren er de nodige angels en voetklemmen dan wel aders in 't gras.
Blijft een leuk ding waar wel alles op alles invloed heeft.En dan zitten er geeneens gepaarde fet's in, erger de verkeerde.
Hoe dan ook 't is mooi voor elkaar, iedereen blij :D
Nu nog een voor eigen gebruik ? :hide: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

ray5150 schreef:
Bert, zeg 'ns eerlijk. heb jij die koelbokken ook uit een Apple Macintosh gesloopt ? :shock: :lol:
Hoi Ray .. nee persoonlijk heb ik ze daar niet uitgehaald, maar dat wil niet zeggen dat ze daar oorspronkelijk niet uitkomen. Hoewel ik op dat plaatje van jou niet een hoekje uit die koelblokken zie, zoals dat bij mij het geval is.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Vanavond het Monstertje weer opgehaald bij Peter en thuisgekomen snel aangesloten. Morgen nog ff goed luisteren als ie goed opgewarmd is, maar zo op het eerste gehoord is ie weer loep zuiver.

Peter bedankt .. en kom snel eens luisteren.
Neem een paar cd's mee met referentie muziek.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door FR_Aad »

Ik zeg Breda!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door cve »

FR_Aad schreef:
Ik zeg Breda!! :mrgreen:

Maar hij komt niet, zoals BertXXL al liet weten.

Co
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

cve schreef:
FR_Aad schreef:
Ik zeg Breda!! :mrgreen:

Maar hij komt niet, zoals BertXXL al liet weten.

Co
Inderdaad deze keer kan ik helaas niet, de volgende keer wellicht wel en dan zal ik het monster mee sjouwen.
Plaats reactie