Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Op hoeveel Volt draait die versterker eigenlijk, Peter ?
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Nominaal ergens op + en - 13V, maar kan ook wat hoger. Moet het 2e printje nog verder afmaken en heb ze nog niet beide op de huidige voeding gehad. Ga er vanavond aan verder... Als beide op de voeding zitten kan ik wat meer over zeggen.ray5150 schreef:Op hoeveel Volt draait die versterker eigenlijk, Peter ?
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Wat noem je destijdsPjotr schreef:Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.
In mijn tijd zou dat een heeel dure versterker zijn geworden.
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Hadden ze in België geen dumphandel dan waar je die bussen voor een habbekrats haalde?Ah!buis schreef:Wat noem je destijdsPjotr schreef:Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.![]()
In mijn tijd zou dat een heeel dure versterker zijn geworden.
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Niet dat ik weet.Wel wat ze "Stock Americain" noemde, hadden vanalles uit WOII.In m'n jonge jaren wel 's walkietalkies gekocht, buizen 40m band dik pak batterijen voor HS en gloei.Was leuk tot het leeg was, nieuwe batt. ook onbetaalbaar toen.Pjotr schreef:Hadden ze in België geen dumphandel dan waar je die bussen voor een habbekrats haalde?
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Die had z'n lol opgekund bij een zaak als Quakkelstein of Twenthe. 
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Bij Twenthe heb ik idd in de '60-ers nog zender/ontv. gehaald.Miniatuur (7pin) buizen, 48MHz band, 5-delige varco met vertragingray5150 schreef:Die had z'n lol opgekund bij een zaak als Quakkelstein of Twenthe.
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Zow het monster gromt weer
Is nog een hele overhauling geworden. Het soldeer van het 2e printje was dermate geoxideerd dat een nieuw printje sneller was:
De voeding staat ergens tussen de 13,8V en 14,3V en de bias op 0,6A Heel netjes dus. Daarbij levert hij op de kop af 8W in 8ohm voordat hij gaat clippen. Hier nog een close-up van het printje:
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Zozo, nogal werk van gemaakt.Kan die weer twintig jaar mee
.
Mare, klinkt 't niet scheef ?
Twee verschillende printjes
Anne
Mare, klinkt 't niet scheef ?
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Ik heb zo het vermoeden dat Norbert jou eeuwig dankbaar zal zijn, Peter.
Mooi opgeruimde werkbank trouwens ook.
Mooi opgeruimde werkbank trouwens ook.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Kwestie van een bezem Rayray5150 schreef:Ik heb zo het vermoeden dat Norbert jou eeuwig dankbaar zal zijn, Peter.
Mooi opgeruimde werkbank trouwens ook.
Duurt trouwens wel erg lang, ca. 4uur, voordat hij helemaal door gewarmd is en de bias stabiel blijft. Het goed instellen van de bias en gelijk krijgen van beide kanalen nam daarom nogal wat tijd in beslag.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Het ziet er waanzinnig uit .. ik kan niet wachten tot morgen 
En ik denk zelfs nog wel wat langer dan eeuwig als de klank ook nog steeds goed is
En ik denk zelfs nog wel wat langer dan eeuwig als de klank ook nog steeds goed is
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
En ik ben dan wel benieuwd hoe zo een Monster klinkt,
Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Jammer genoeg kan ik einde mei niet bij de luister sessies zijn in Breda, maar als ik er volgende keer wel bij kan zijn, dan neem ik wellicht het monster mee.hannesie schreef:En ik ben dan wel benieuwd hoe zo een Monster klinkt,
Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Dat is ook wel het PMMA wat het hem doethannesie schreef:Dat is dan ook weer sodemieters mooi werk, wat er afgeleverd wordt, een audiofile snoepje.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Bert, zeg 'ns eerlijk. heb jij die koelbokken ook uit een Apple Macintosh gesloopt ?

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Je hebt weer mooi werk geleverd Peter!
Werkelijk tegek dat je dit zo wil doen.
Al vermoed ik dat het iets meer werk is geworden als je eerst gedacht had.
Werkelijk tegek dat je dit zo wil doen.
Al vermoed ik dat het iets meer werk is geworden als je eerst gedacht had.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Zeker is het wat meer werk geworden dan het in eerste instantie leek George. Maar als het het niet waard was geweest was ik er niet aan begonnen. We hebben er vanavond een mooi glas wijn op gedronken en ga binnenkort bij Norbert eens luisteren hoe het op zijn JMR opera's met hoog rendement klinkt.
Nog even de uiteindelijke vervorming gemeten: Bij 8 Watt (tegen clippen aan) blijft die onder de 0,05% en is hoofdzakelijk de 2e harmonische, de 3e is ook nog zichtbaar maar de rest komt niet boven de ruis uit. En bij lager output komen de harmonischen helemaal niet meer boven de ruis uit (die op ca -90 dB ligt).
Nog even de uiteindelijke vervorming gemeten: Bij 8 Watt (tegen clippen aan) blijft die onder de 0,05% en is hoofdzakelijk de 2e harmonische, de 3e is ook nog zichtbaar maar de rest komt niet boven de ruis uit. En bij lager output komen de harmonischen helemaal niet meer boven de ruis uit (die op ca -90 dB ligt).
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Haha, aan deze reaktie te zien was 't al te merken dat de eenvoud bedriegt.
Blijft een leuk ding waar wel alles op alles invloed heeft.En dan zitten er geeneens gepaarde fet's in, erger de verkeerde.
Hoe dan ook 't is mooi voor elkaar, iedereen blij
Nu nog een voor eigen gebruik ?
Anne
Maar om "het ware" te bereiken waren er de nodige angels en voetklemmen dan wel aders in 't gras.Pjotr schreef:Zou je denken? Laten we het vooralsnog maar bij dat denken houden, 'Tis zo al werk genoeg.
Blijft een leuk ding waar wel alles op alles invloed heeft.En dan zitten er geeneens gepaarde fet's in, erger de verkeerde.
Hoe dan ook 't is mooi voor elkaar, iedereen blij
Nu nog een voor eigen gebruik ?
Anne
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Hoi Ray .. nee persoonlijk heb ik ze daar niet uitgehaald, maar dat wil niet zeggen dat ze daar oorspronkelijk niet uitkomen. Hoewel ik op dat plaatje van jou niet een hoekje uit die koelblokken zie, zoals dat bij mij het geval is.ray5150 schreef:Bert, zeg 'ns eerlijk. heb jij die koelbokken ook uit een Apple Macintosh gesloopt ?![]()
![]()
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Vanavond het Monstertje weer opgehaald bij Peter en thuisgekomen snel aangesloten. Morgen nog ff goed luisteren als ie goed opgewarmd is, maar zo op het eerste gehoord is ie weer loep zuiver.
Peter bedankt .. en kom snel eens luisteren.
Neem een paar cd's mee met referentie muziek.
Peter bedankt .. en kom snel eens luisteren.
Neem een paar cd's mee met referentie muziek.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
FR_Aad schreef:Ik zeg Breda!!
Maar hij komt niet, zoals BertXXL al liet weten.
Co
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Inderdaad deze keer kan ik helaas niet, de volgende keer wellicht wel en dan zal ik het monster mee sjouwen.cve schreef:FR_Aad schreef:Ik zeg Breda!!
Maar hij komt niet, zoals BertXXL al liet weten.
Co
