TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Daar was ik inderdaad eerst vanuit gegaan.
Echter was juist het idee van het ontwerp om de tda wat verder in klasse A te dwingen om zo doende de vervorming wat verder terug te dwingen.
Daarnaast voegt de buis dan ook nog wat 2e harmonische toe om het geheel wat prettiger te maken in het gehoor.
Wat ik nu heb zijn alleen de 2e harmonische. Met wat extra stroom door de tda zou ook het klasse A gedeelte beter moeten worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

He he Hetheeft even geduurd maar ik heb eindelijk muziek uit de versterker.
Nu nog maar met op een kanaal een buis morgen neemt Loek een 2e trafo mee zo dat allebij de buizen mee kunnen doen.
Net even een plaat gedraaid en dat klonk zonder buizen al wel erg goed.
Ik merk duidelijk dat deze versterker wat meer controle heeft op het laag.
Morgen dus in elk geval minimaal de chip amp met een beetje mazzel ook de buis erbij. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Nu de versterker speelt en het op de plank het prima doet wordt de volgende stap een nette behuizing maken.
Hierbij heb ik nog een aantal overwegingen.
Als eerste de trafo's.
Nu heb ik er 5 nodig en zijn de gene die op de plank zitten behoorlijk overbemeten.
Mijn overweging is nu om dit terug te brengen tot 2 stuks die alle benodigde spanningen kunnen leveren.
De bestaande 800VA trafo's zijn daarvoor prima geschikt. Ik wil dus wikkeldraad bestellen en de 8V - 3A voor de gloei en de 32V 1A voor de hoogspanning er bij wikkelen.
De gloeispanning moet nog gestabiliseerd worden dus daar moet ik nog iets voor maken.
Volgende ding is de inschakel vertraging deze is nog wat nukkig en wil ik ook wat anders voor maken.
De huidige inschakel vertraging reageert alleen op de neergaande flank van de knop en is niet stabiel te krijgen.
Daarnaast werkt de remote functie niet juist.
Door het toe dienen van een 5V spanning moet de versterker aan en uit schakelen.
Nu nog gaat de versterker wel aan bij het gebruiken van de remote maar niet meer uit als de 5V weg valt.

Dan de opbouw van de kast.
De bedoeling is om een klassieke buizen versterker behuizing te maken met de trafo's en de buizen boven op de kast.
De 2 800VA trafo's komen dan naast elkaar onder 1 kap met de buizen er voor.
Ik weet nu ongeveer wat ik aan ruimte nodig heb en dat moet prima gaan passen zo als ik het nu zie.

Net hier nog even een paar plaatjes gedraaid en de versterker voldoet het qua geluid aan mijn verwachtingen :rock:
Met de maggies kan ik toch een behoorlijke geluidsdruk (100dB op de luisterplek) neerzetten en heb de versterker nog niet in de problemen horen komen. Het kan dus nog harder.
Verder is de plaatsing nog weer verbeterd ten opzichte van mijn oude versterker en is het laag gecontroleerder.
Ook hoor ik weer wat meer details die ik nog niet eerder gehoord heb.
Ik ben erg tevreden met dit resultaat!!! \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door cool »

De korte tijd dat ik hem over de 3-weg van Dre heb gehoord was niet mis!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door dre »

Nee,ik was er ook zeer over te spreken!
Prima controle,ruimtelijk,gedetailleerd en een mooie klankkleur.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Even een tekening gemaakt voor het idee van de behuizing.
Knipsel.PNG
Het plan is om aluminium plaat op maat te bestellen en deze middels koeklijn aan elkaar te zetten.
De koellichamen aan de zijkant vormen eigenlijk de basis van de kast waar alles op vastgezet wordt.
De kap voor de trafo zal ik zelf moeten maken.
Deze kan ik in de diameter van 180mm niet vinden.
Ik ga deze dus zelf van ijzer maken.
Deze las ik dan van de binnenzijde de mantel aan de dop en vervolgens netjes de hoek rond slijpen.
De voorzijde wordt van MDF zo als alle kasten die ik zelf maak.
Al het aluminium wil ik zwart anodiseren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door dre »

Project Bastogne? :lagge:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door pappaleo »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Bastogne :?: wat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen :mrgreen:

De leveranciers van kappen die ik ken hebben 'm alleen kleiner inderdaad George. Kun je zelf lassen daar, of heb je een adresje? Alternatief is de Xenos / Ikea oid bezoeken en iets zoeken wat als kap kan dienen en je op de bovenplaat kunt monteren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Bastogne :?: wat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen :mrgreen:
Misschien dat hij toch hoeklijn gaat gebruiken als koeklijn te bros wordt. :mrgreen:

Deze versterker is zeer goed, maar de met omvang van de plank vreesde ik voor een mega kast.
Maar dit kastontwerp ziet er netjes en redelijk compact uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

dre schreef:
Project Bastogne? :lagge:
:lagge: :lagge: :lagge: :lagge: en we hebben een naam voor het project :dank:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Bastogne :?: wat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen :mrgreen:

De leveranciers van kappen die ik ken hebben 'm alleen kleiner inderdaad George. Kun je zelf lassen daar, of heb je een adresje? Alternatief is de Xenos / Ikea oid bezoeken en iets zoeken wat als kap kan dienen en je op de bovenplaat kunt monteren.
Ik zag de grap zelf eigenlijk ook niet zo snel maar ik vind het een leuke verschrijving. :oops:

Voor de kappen heb ik al aardig wat afgezocht maar niets kunnen vinden in die maat wat ik mooi vond.
De gevonden kappen die kunnen passen hebben eigenlijk allemaal een felsnaad en dat vind in niet mooi.
De hoek moet met een mooie radius zijn, de kap is dan uit een stuk plaat getrokken.
En ik heb bij mijn ouders een mig las apparaat staan dus dan kan ik net zo goed zelf iets makken dat precies naar mijn smaak is.
Wel komen de trafo's dan in een gezamenlijk huisje maar dat is eigenlijk wel netjes.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

dre schreef:
Project Bastogne? :lagge:
Bij ons heet dat Bastenaken, heeft idd nogal wat aken en ogen :-$ :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Dit wordt de eerste eetbare versterker :lagge: Op de volgende luisterdag mogen we allemaal een stukje proeven :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Gewoon een echt lekkere versterker :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

Kokkerellen met George. Moet wel zeggen dat de versie in Breda al wel iets van een bruidstaart had :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Zijn inmiddels had bezig er een light versie van te maken.
Het eerst staal voor de gloeispanning kan er al af :rock:
Net even bij Eoo wat wikkeldraad gehaald en het bij wikkelen valt mij erg mee.
Met 10 wikkelingen kom ik op 5.92V uit.
P1070353.JPG
Als ik dan uitreken wat ik nodig heb om op 8V uit te komen dan heb ik 14 wikkelingen nodig
P1070356.JPG
Klopt precies. \:D/
Nog even gekeken wat hij met 11 wikkelingen doet.
Onbelast
P1070355.JPG
En belast met de gloeidraad
P1070354.JPG
De spanningval door de gloeidraad valt dus erg mee.

Nu eens kijken wat ik aan wikkelingen nodig heb voor 32V
Die moet er ook nog bij namelijk.
Dan heb ik aan 2 trafo's genoeg om de hele versterker mee te bouwen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

En de 34V wikkeling zit er ook bij.
Totaal 57 wikkelingen.
P1070359.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

En de eerste trafo is op een stukje krimpkous na helemaal klaar.
P1070362.JPG
Gelijk maar even de datasheet aangepast van de trafo.
RKT_80030-2.pdf
(285.58 KiB) 69 keer gedownload
De trafo is netjes afgewerkt met kunststof wikkel spul wat Loek nog had liggen waar voor dank :goeie:
Nu de 2e trafo nog maar dat wordt pas morgen voor dat ik daar aan begin.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Gister even de modules gemaakt voor het gelijkrichten van de gloeispanning.
Begonnen met het schema.
Knipsel.JPG
Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk.
P1070363.JPG
Even doorzagen en netjes afwerken.
2016-06-03 12.57.35.jpg
Dan wat gaatjes opboren die wat groter mogen en het koelprofiel pas gemaakt.
2016-06-03 14.33.19.jpg
Vervolgens de rest van de componenten erop.
P1070365.JPG
Even testen.
P1070367.JPG
Lijkt prima, die 0.4V teveel moet nog wel bijgesteld worden.
Echter is dat niet het grootste probleem.
De buis trekt koud 3A en zakt daarna in naar 1.75A
Deze schakeling heeft aan 8VAC niet voldoende om de LM350 voldoende goed te laten werken.
Ik moet er nog 2 wikkelingen bij leggen (9VAC) om de LM350 zijn werk te kunnen laten doen.
Ook wordt de LM350 niet alleen erg warm, de diodebrug wordt zonder koeling gloeiend heet en moet gekoeld gaan worden.
Oplossing is om de LM350 te vervangen voor de LT1085 dan kan ik gewoon op 8VAC blijven en scheelt het wat in de afvoer van de warmte.
De diode brug kan ook nog door schottky diodes wat ook minder verlies heeft dus ook minder warmte produceert.
Ander alternatief is om de gloei toch maar op AC uit te voren en er een paar wikkelingen af te halen.
In Breda hebben jullie geluisterd naar de AC gevoede buis.
Gelijkrichten van de spanning is meetbaar maar is slechts een piekje op 100Hz war 20 dB boven de ruisvloer uitkomt die slechts op -110dB ligt. dus of het gelijkrichten van de gloeistroom wat toevoegt?????
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

Tsja, een keuze. Wel goed bezig daar! Als je interesse hebt, heb nog printjes liggen voor 4x Schottky, elco en LT1085 met koelprofiel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Tsja, een keuze. Wel goed bezig daar! Als je interesse hebt, heb nog printjes liggen voor 4x Schottky, elco en LT1085 met koelprofiel.
Heb even gekeken en die zie er netjes uit.
Laat even weten wat je voor 2 printjes wil hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

Zit op het bluesfestival in Grollo (camping), neem thuis ff contact met je op ok?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
.... Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk ....
en hoe gaat die?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Zit op het bluesfestival in Grollo (camping), neem thuis ff contact met je op ok?
Geniet ervan ik heb geen haast :beer:
Plaats reactie