TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Moderator: Beheerdersteam
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Daar was ik inderdaad eerst vanuit gegaan.
Echter was juist het idee van het ontwerp om de tda wat verder in klasse A te dwingen om zo doende de vervorming wat verder terug te dwingen.
Daarnaast voegt de buis dan ook nog wat 2e harmonische toe om het geheel wat prettiger te maken in het gehoor.
Wat ik nu heb zijn alleen de 2e harmonische. Met wat extra stroom door de tda zou ook het klasse A gedeelte beter moeten worden.
Echter was juist het idee van het ontwerp om de tda wat verder in klasse A te dwingen om zo doende de vervorming wat verder terug te dwingen.
Daarnaast voegt de buis dan ook nog wat 2e harmonische toe om het geheel wat prettiger te maken in het gehoor.
Wat ik nu heb zijn alleen de 2e harmonische. Met wat extra stroom door de tda zou ook het klasse A gedeelte beter moeten worden.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
He he Hetheeft even geduurd maar ik heb eindelijk muziek uit de versterker.
Nu nog maar met op een kanaal een buis morgen neemt Loek een 2e trafo mee zo dat allebij de buizen mee kunnen doen.
Net even een plaat gedraaid en dat klonk zonder buizen al wel erg goed.
Ik merk duidelijk dat deze versterker wat meer controle heeft op het laag.
Morgen dus in elk geval minimaal de chip amp met een beetje mazzel ook de buis erbij.

Nu nog maar met op een kanaal een buis morgen neemt Loek een 2e trafo mee zo dat allebij de buizen mee kunnen doen.
Net even een plaat gedraaid en dat klonk zonder buizen al wel erg goed.
Ik merk duidelijk dat deze versterker wat meer controle heeft op het laag.
Morgen dus in elk geval minimaal de chip amp met een beetje mazzel ook de buis erbij.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Nu de versterker speelt en het op de plank het prima doet wordt de volgende stap een nette behuizing maken.
Hierbij heb ik nog een aantal overwegingen.
Als eerste de trafo's.
Nu heb ik er 5 nodig en zijn de gene die op de plank zitten behoorlijk overbemeten.
Mijn overweging is nu om dit terug te brengen tot 2 stuks die alle benodigde spanningen kunnen leveren.
De bestaande 800VA trafo's zijn daarvoor prima geschikt. Ik wil dus wikkeldraad bestellen en de 8V - 3A voor de gloei en de 32V 1A voor de hoogspanning er bij wikkelen.
De gloeispanning moet nog gestabiliseerd worden dus daar moet ik nog iets voor maken.
Volgende ding is de inschakel vertraging deze is nog wat nukkig en wil ik ook wat anders voor maken.
De huidige inschakel vertraging reageert alleen op de neergaande flank van de knop en is niet stabiel te krijgen.
Daarnaast werkt de remote functie niet juist.
Door het toe dienen van een 5V spanning moet de versterker aan en uit schakelen.
Nu nog gaat de versterker wel aan bij het gebruiken van de remote maar niet meer uit als de 5V weg valt.
Dan de opbouw van de kast.
De bedoeling is om een klassieke buizen versterker behuizing te maken met de trafo's en de buizen boven op de kast.
De 2 800VA trafo's komen dan naast elkaar onder 1 kap met de buizen er voor.
Ik weet nu ongeveer wat ik aan ruimte nodig heb en dat moet prima gaan passen zo als ik het nu zie.
Net hier nog even een paar plaatjes gedraaid en de versterker voldoet het qua geluid aan mijn verwachtingen
Met de maggies kan ik toch een behoorlijke geluidsdruk (100dB op de luisterplek) neerzetten en heb de versterker nog niet in de problemen horen komen. Het kan dus nog harder.
Verder is de plaatsing nog weer verbeterd ten opzichte van mijn oude versterker en is het laag gecontroleerder.
Ook hoor ik weer wat meer details die ik nog niet eerder gehoord heb.
Ik ben erg tevreden met dit resultaat!!!

Hierbij heb ik nog een aantal overwegingen.
Als eerste de trafo's.
Nu heb ik er 5 nodig en zijn de gene die op de plank zitten behoorlijk overbemeten.
Mijn overweging is nu om dit terug te brengen tot 2 stuks die alle benodigde spanningen kunnen leveren.
De bestaande 800VA trafo's zijn daarvoor prima geschikt. Ik wil dus wikkeldraad bestellen en de 8V - 3A voor de gloei en de 32V 1A voor de hoogspanning er bij wikkelen.
De gloeispanning moet nog gestabiliseerd worden dus daar moet ik nog iets voor maken.
Volgende ding is de inschakel vertraging deze is nog wat nukkig en wil ik ook wat anders voor maken.
De huidige inschakel vertraging reageert alleen op de neergaande flank van de knop en is niet stabiel te krijgen.
Daarnaast werkt de remote functie niet juist.
Door het toe dienen van een 5V spanning moet de versterker aan en uit schakelen.
Nu nog gaat de versterker wel aan bij het gebruiken van de remote maar niet meer uit als de 5V weg valt.
Dan de opbouw van de kast.
De bedoeling is om een klassieke buizen versterker behuizing te maken met de trafo's en de buizen boven op de kast.
De 2 800VA trafo's komen dan naast elkaar onder 1 kap met de buizen er voor.
Ik weet nu ongeveer wat ik aan ruimte nodig heb en dat moet prima gaan passen zo als ik het nu zie.
Net hier nog even een paar plaatjes gedraaid en de versterker voldoet het qua geluid aan mijn verwachtingen
Met de maggies kan ik toch een behoorlijke geluidsdruk (100dB op de luisterplek) neerzetten en heb de versterker nog niet in de problemen horen komen. Het kan dus nog harder.
Verder is de plaatsing nog weer verbeterd ten opzichte van mijn oude versterker en is het laag gecontroleerder.
Ook hoor ik weer wat meer details die ik nog niet eerder gehoord heb.
Ik ben erg tevreden met dit resultaat!!!
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
De korte tijd dat ik hem over de 3-weg van Dre heb gehoord was niet mis!
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Nee,ik was er ook zeer over te spreken!
Prima controle,ruimtelijk,gedetailleerd en een mooie klankkleur.
Prima controle,ruimtelijk,gedetailleerd en een mooie klankkleur.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Even een tekening gemaakt voor het idee van de behuizing.
Het plan is om aluminium plaat op maat te bestellen en deze middels koeklijn aan elkaar te zetten.
De koellichamen aan de zijkant vormen eigenlijk de basis van de kast waar alles op vastgezet wordt.
De kap voor de trafo zal ik zelf moeten maken.
Deze kan ik in de diameter van 180mm niet vinden.
Ik ga deze dus zelf van ijzer maken.
Deze las ik dan van de binnenzijde de mantel aan de dop en vervolgens netjes de hoek rond slijpen.
De voorzijde wordt van MDF zo als alle kasten die ik zelf maak.
Al het aluminium wil ik zwart anodiseren.
De koellichamen aan de zijkant vormen eigenlijk de basis van de kast waar alles op vastgezet wordt.
De kap voor de trafo zal ik zelf moeten maken.
Deze kan ik in de diameter van 180mm niet vinden.
Ik ga deze dus zelf van ijzer maken.
Deze las ik dan van de binnenzijde de mantel aan de dop en vervolgens netjes de hoek rond slijpen.
De voorzijde wordt van MDF zo als alle kasten die ik zelf maak.
Al het aluminium wil ik zwart anodiseren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Bastogne
wat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen
De leveranciers van kappen die ik ken hebben 'm alleen kleiner inderdaad George. Kun je zelf lassen daar, of heb je een adresje? Alternatief is de Xenos / Ikea oid bezoeken en iets zoeken wat als kap kan dienen en je op de bovenplaat kunt monteren.
De leveranciers van kappen die ik ken hebben 'm alleen kleiner inderdaad George. Kun je zelf lassen daar, of heb je een adresje? Alternatief is de Xenos / Ikea oid bezoeken en iets zoeken wat als kap kan dienen en je op de bovenplaat kunt monteren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Misschien dat hij toch hoeklijn gaat gebruiken als koeklijn te bros wordt.Barry2001 schreef:Bastognewat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen
![]()
Deze versterker is zeer goed, maar de met omvang van de plank vreesde ik voor een mega kast.
Maar dit kastontwerp ziet er netjes en redelijk compact uit.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
dre schreef:Project Bastogne?
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Ik zag de grap zelf eigenlijk ook niet zo snel maar ik vind het een leuke verschrijving.Barry2001 schreef:Bastognewat is de grap. Nou is een grap nooit leuk als je 'm moet uitleggen
![]()
De leveranciers van kappen die ik ken hebben 'm alleen kleiner inderdaad George. Kun je zelf lassen daar, of heb je een adresje? Alternatief is de Xenos / Ikea oid bezoeken en iets zoeken wat als kap kan dienen en je op de bovenplaat kunt monteren.
Voor de kappen heb ik al aardig wat afgezocht maar niets kunnen vinden in die maat wat ik mooi vond.
De gevonden kappen die kunnen passen hebben eigenlijk allemaal een felsnaad en dat vind in niet mooi.
De hoek moet met een mooie radius zijn, de kap is dan uit een stuk plaat getrokken.
En ik heb bij mijn ouders een mig las apparaat staan dus dan kan ik net zo goed zelf iets makken dat precies naar mijn smaak is.
Wel komen de trafo's dan in een gezamenlijk huisje maar dat is eigenlijk wel netjes.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Bij ons heet dat Bastenaken, heeft idd nogal wat aken en ogendre schreef:Project Bastogne?
Anne
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp
Dit wordt de eerste eetbare versterker
Op de volgende luisterdag mogen we allemaal een stukje proeven 
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Kokkerellen met George. Moet wel zeggen dat de versie in Breda al wel iets van een bruidstaart had 
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Zijn inmiddels had bezig er een light versie van te maken.
Het eerst staal voor de gloeispanning kan er al af
Net even bij Eoo wat wikkeldraad gehaald en het bij wikkelen valt mij erg mee.
Met 10 wikkelingen kom ik op 5.92V uit. Als ik dan uitreken wat ik nodig heb om op 8V uit te komen dan heb ik 14 wikkelingen nodig Klopt precies.
Nog even gekeken wat hij met 11 wikkelingen doet.
Onbelast En belast met de gloeidraad De spanningval door de gloeidraad valt dus erg mee.
Nu eens kijken wat ik aan wikkelingen nodig heb voor 32V
Die moet er ook nog bij namelijk.
Dan heb ik aan 2 trafo's genoeg om de hele versterker mee te bouwen.
Het eerst staal voor de gloeispanning kan er al af
Net even bij Eoo wat wikkeldraad gehaald en het bij wikkelen valt mij erg mee.
Met 10 wikkelingen kom ik op 5.92V uit. Als ik dan uitreken wat ik nodig heb om op 8V uit te komen dan heb ik 14 wikkelingen nodig Klopt precies.
Nog even gekeken wat hij met 11 wikkelingen doet.
Onbelast En belast met de gloeidraad De spanningval door de gloeidraad valt dus erg mee.
Nu eens kijken wat ik aan wikkelingen nodig heb voor 32V
Die moet er ook nog bij namelijk.
Dan heb ik aan 2 trafo's genoeg om de hele versterker mee te bouwen.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
En de 34V wikkeling zit er ook bij.
Totaal 57 wikkelingen.
Totaal 57 wikkelingen.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
En de eerste trafo is op een stukje krimpkous na helemaal klaar.
Gelijk maar even de datasheet aangepast van de trafo.
De trafo is netjes afgewerkt met kunststof wikkel spul wat Loek nog had liggen waar voor dank
Nu de 2e trafo nog maar dat wordt pas morgen voor dat ik daar aan begin.
Nu de 2e trafo nog maar dat wordt pas morgen voor dat ik daar aan begin.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Gister even de modules gemaakt voor het gelijkrichten van de gloeispanning.
Begonnen met het schema. Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk. Even doorzagen en netjes afwerken. Dan wat gaatjes opboren die wat groter mogen en het koelprofiel pas gemaakt. Vervolgens de rest van de componenten erop. Even testen. Lijkt prima, die 0.4V teveel moet nog wel bijgesteld worden.
Echter is dat niet het grootste probleem.
De buis trekt koud 3A en zakt daarna in naar 1.75A
Deze schakeling heeft aan 8VAC niet voldoende om de LM350 voldoende goed te laten werken.
Ik moet er nog 2 wikkelingen bij leggen (9VAC) om de LM350 zijn werk te kunnen laten doen.
Ook wordt de LM350 niet alleen erg warm, de diodebrug wordt zonder koeling gloeiend heet en moet gekoeld gaan worden.
Oplossing is om de LM350 te vervangen voor de LT1085 dan kan ik gewoon op 8VAC blijven en scheelt het wat in de afvoer van de warmte.
De diode brug kan ook nog door schottky diodes wat ook minder verlies heeft dus ook minder warmte produceert.
Ander alternatief is om de gloei toch maar op AC uit te voren en er een paar wikkelingen af te halen.
In Breda hebben jullie geluisterd naar de AC gevoede buis.
Gelijkrichten van de spanning is meetbaar maar is slechts een piekje op 100Hz war 20 dB boven de ruisvloer uitkomt die slechts op -110dB ligt. dus of het gelijkrichten van de gloeistroom wat toevoegt?????
Begonnen met het schema. Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk. Even doorzagen en netjes afwerken. Dan wat gaatjes opboren die wat groter mogen en het koelprofiel pas gemaakt. Vervolgens de rest van de componenten erop. Even testen. Lijkt prima, die 0.4V teveel moet nog wel bijgesteld worden.
Echter is dat niet het grootste probleem.
De buis trekt koud 3A en zakt daarna in naar 1.75A
Deze schakeling heeft aan 8VAC niet voldoende om de LM350 voldoende goed te laten werken.
Ik moet er nog 2 wikkelingen bij leggen (9VAC) om de LM350 zijn werk te kunnen laten doen.
Ook wordt de LM350 niet alleen erg warm, de diodebrug wordt zonder koeling gloeiend heet en moet gekoeld gaan worden.
Oplossing is om de LM350 te vervangen voor de LT1085 dan kan ik gewoon op 8VAC blijven en scheelt het wat in de afvoer van de warmte.
De diode brug kan ook nog door schottky diodes wat ook minder verlies heeft dus ook minder warmte produceert.
Ander alternatief is om de gloei toch maar op AC uit te voren en er een paar wikkelingen af te halen.
In Breda hebben jullie geluisterd naar de AC gevoede buis.
Gelijkrichten van de spanning is meetbaar maar is slechts een piekje op 100Hz war 20 dB boven de ruisvloer uitkomt die slechts op -110dB ligt. dus of het gelijkrichten van de gloeistroom wat toevoegt?????
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Tsja, een keuze. Wel goed bezig daar! Als je interesse hebt, heb nog printjes liggen voor 4x Schottky, elco en LT1085 met koelprofiel.
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Heb even gekeken en die zie er netjes uit.Barry2001 schreef:Tsja, een keuze. Wel goed bezig daar! Als je interesse hebt, heb nog printjes liggen voor 4x Schottky, elco en LT1085 met koelprofiel.
Laat even weten wat je voor 2 printjes wil hebben.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Zit op het bluesfestival in Grollo (camping), neem thuis ff contact met je op ok?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
en hoe gaat die?Kappa7 schreef:.... Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk ....
Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project
Geniet ervan ik heb geen haastBarry2001 schreef:Zit op het bluesfestival in Grollo (camping), neem thuis ff contact met je op ok?
