Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Kappa7 »

Ook ik heb op mijn PD ruis, dat zit in het ontwerp.
Dat was voor mij ook de reden om zo veel versterking niet meer met buizen te doen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Maar waarom zeggen de originele ontwikkelaars Dick en Doede dan dat hij doodstil is, zelfs de Scratch versie was dat (zeggen zij) :think:
Ik vind het geluid wel erg goed nu ik hem een poosje gebruik, mooi vol, alles aanwezig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door ray5150 »

Jouw versie is inderdaad qua indeling vrijwel hetzelfde.
Daar zou het niet aan moeten liggen.
De bedrading is wel door Dick wat netter uitgevoerd.
Ook heeft hij een sterpunt aan de kastmassa gemaakt.
360.jpg
phonodude_pcb_bovenaanzicht.jpg
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door 211audio »

Kappa7 schreef:
Ook ik heb op mijn PD ruis, dat zit in het ontwerp.
Dat was voor mij ook de reden om zo veel versterking niet meer met buizen te doen.
Vreemd, ik heb totaal geen last van ruis of brom en mijn lay-out ziet er zo uit (en alles staat pal op elkaar):
PD-Boven.JPG
Ik heb wel de hele amp op één bordje met een gemeenschappelijke signaalmassa. Alle verbindingen zijn zo kort mogelijk om 'antenne' symptomen te voorkomen. Ook de buizen afschermingskokers liggen aan massa via de buizenvoeten.
PD-PCB.JPG
Laatst gewijzigd door 211audio op di 03 apr 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Dat nette zie ik niet zo (vaak wel, hier niet) maar dat het zo "slordig" toch goed werkt (volgens Dick) was voor mij de reden het eens te proberen; ik heb ook een sterpunt voor aarde aan de kast op de zelfde plaats als Dick.
Ik ga de eerste buizen nog inpakken en misschien nieuwe buisjes bestellen.
Ruud
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door 211audio »

Netjes is ook geen issue. Wel kort bedraad en ingeval van wisselspanning zoveel mogelijk 90 graden hoeken maken met het overbruggen van draden.
Één centraal massapunt bij de voeding en één massaterminal bij het versterkerdeel helpt veel.

Ik draai met 5755 in V1 en 6N3p-DR in V2
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Kappa7 »

211audio schreef:
Kappa7 schreef:
Ook ik heb op mijn PD ruis, dat zit in het ontwerp.
Dat was voor mij ook de reden om zo veel versterking niet meer met buizen te doen.
Vreemd, ik heb totaal geen last van ruis of brom en mijn lay-out ziet er zo uit (en alles staat pal op elkaar):

PD-Boven.JPG

Ik heb wel de hele amp op één bordje met een gemeenschappelijke signaalmassa. Alle verbindingen zijn zo kort mogelijk om 'antenne' symptomen te voorkomen. Ook de buizen afschermingskokers liggen aan massa via de buizenvoeten.

PD-PCB.JPG
Op zich is mijn PD wel goed en stil maar niet stil genoeg voor mij.
Ik verwacht dat hier iets soortgelijk aan de hand is.
Met Fets krijg ik de ruisvloer zo veel lager als met buizen waardoor dat voor mij beter werkt.
Zeker als je luid speelt en muziek hebt waar veel dynamiek in zit ga je de ruis gewoon merken.
pvdmaas
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:05

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door pvdmaas »

Enige tijd geleden dat het topic actief was (bijna 3 jaar :? ) maar ik ga ook de PhonoDude bouwen, onderdelen zoals de trafoset bij AE, pcb's bij Doede en RIAA module zijn inmiddels besteld.

Alleen de behuizing nog niet. Er is er 1 te koop kant en klaar met de afmetingen 410 x 330 x 100 mm. Misschien te groot?
Wat zijn de afmetingen van jullie behuizingen? Anders moet ik wachten tot ik alles heb en de trafoset duurt minimaal 4 weken.
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Jeroen211 »

Mijn phonoDude staat in 430 x 310 x 125 mm en heeft daarmee de twijfelachtige eer het grootste apparaat in mijn installatie te zijn. Echt veel te groot, kan wel de helft kleiner...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Henkjan »

welkom pvdmaas! (of moet ik zeggen: van harte met je eerste post?)
pvdmaas
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:05

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door pvdmaas »

Inderdaad de eerste maal dat ik iets meld hier op de website echter lees ik wel vaak het één en ander.
Ik ben niet zo heel technisch met stroompjes, meer mechanisch maar knutsel wel vaak met platenspelers, onlangs de DDAC1974 die bijna af is en nu de PhonoDude. Maar bedankt voor het verwelkommen!
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door johan283 »

Kappa7 schreef:
Met Fets krijg ik de ruisvloer zo veel lager als met buizen waardoor dat voor mij beter werkt.
Zeker als je luid speelt en muziek hebt waar veel dynamiek in zit ga je de ruis gewoon merken.
Inderdaad daarom ben ik af gestapt van Buis en naar solid state gegaan.
Was me gewoon weg niet stil genoeg, beter gezegd ik kreeg het niet stil genoeg :roll:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Kappa7 »

johan283 schreef:
Kappa7 schreef:
Met Fets krijg ik de ruisvloer zo veel lager als met buizen waardoor dat voor mij beter werkt.
Zeker als je luid speelt en muziek hebt waar veel dynamiek in zit ga je de ruis gewoon merken.
Inderdaad daarom ben ik af gestapt van Buis en naar solid state gegaan.
Was me gewoon weg niet stil genoeg, beter gezegd ik kreeg het niet stil genoeg :roll:
Herkenbaar :goedzo:
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door johan283 »

Het zijn uiteindeljik gewoon je persoonlijke voorkeuren :lol:
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door 211audio »

Wat je nog wel kunt proberen, is het op doorvoerrubbers zetten van de trafo's, zodat de kern (via montageboutjes) niet in contact komt met het chassis. Dat scheelt niet alleen in mechanische brom, maar ook in een 'drens' op de achtergrond.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

211audio schreef:
Wat je nog wel kunt proberen, is het op doorvoerrubbers zetten van de trafo's, zodat de kern (via montageboutjes) niet in contact komt met het chassis. Dat scheelt niet alleen in mechanische brom, maar ook in een 'drens' op de achtergrond.
En meetrillende buizen kunnen ook brom opleveren (microphonie).
Anne
Plaats reactie