Luidsprekers met een 2e kans.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Kappa7 »

Zo leuk als je met je echtgenote een hobby kunt delen.
Hier ook een huis vol lapjes overigens maar niet in de luister ruimte. [-(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Quilt Hans en jij? :shock:
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 30 okt 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Kappa7 »

wist je dat niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Hij deed iets ooit met bloemetjes schikken weet ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Kappa7 »

Dat is zo ontspoort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Ik heb in een grijs verleden een vriendinnetje gehad die mijn zelfbouw versterkerkastjes maar niks vond. Dan brei jij er toch een paar was mijn antwoord. Hetgeen ze nog deed ook: Met knopjes van roze, oranje en groene fluoriserende wol :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Om dan even een probleem te duiden, ik had bij de nieuwe luidsprekers een idee dat het laag nog niet optimaal was.
Afgelopen week dus bezoek gehad door mensen met luisterervaring, en dan ga je piekeren en proberen tot het beter wordt.
Wat uiteindelijk bleek dat in de oude situatie het laag actief was aangestuurd er er geen duiding was van de nu geconstateerde tekortkoming.

Het laag was door een verkeerd uitgevoerde reparatie, van de Neutrik speakON stekker en aantal jaren terug, niet goed geg/daan.

Nu dan direct op het filter geeft dat een duidelijk tekort aan laag, en zeer goed te horen, had ik in eerste instantie niet in de gaten. :hide:


Goed, nu dat duidelijk is en er nu dan maar een kabel aan die wat makkelijker voor dit soort fouten behoed, er aan gekoppeld.
kabel.png
De kasten dan nu wel weer op ongeveer de oude plaats als vroeger gezet, en het geluid staat toch echt heel behoorlijk mooi in de ruimte.

Voor het kleine David boxje zijn de rolrandjes binnen, en dan kunnen we eens zien of die dan ook weer gaan klinken.
Dat zal wel een verschil zijn.
Schermafbeelding 2023-11-05 005314.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Leeuwarden »

En met die andere kabel is je laag weer wat je laag zou moeten zijn en dus nu weer geworden is na vervanging van die oude kabel?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door FR_Aad »

Ik begrijp niets van dat verhaal.
Komt dat door het tijdstip van posten, of door dat ik nog niet wakker ben??? :think:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door VintageHarry »

Het lag niet aan de kabel maar aan de aansluiting tussen filter en plug in de box begrijp ik.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door cool »

Ik kan wel wat opheldering geven. De speaker was verbonden met een kabel vanaf de versterker met aan het eind een overgang (van Neutrik Speakon naar een stukje kabel) die aan de luidspreker aansluiting achterop de nw speaker(filter dus) zit.
Deze kabel is blijkbaar in zijn geheel vervangen door de bruine kabel die op de foto staat. Ik denk dat ik het zo goed omschrijf.
Prima verbetering Hans!!!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door ds23man »

Ik heb het idee dat er wat uit fase heeft gestaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Klopt!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door cool »

=D> Gerhard
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door SARK »

Och de Visonik (Little) David .... daar heb ik goeie herinneringen aan, een oude vriend had deze met de sub (weet niet zeker of dat de Goliath was) en daar kwam een lekker geluid uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Zo zie je maar. Spiekers altijd een 3e kans geven! :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Ieder keer als ik die aan iemand geef om te bekijken, zie je de schrik en verbazing, dat die kleintjes letterlijk zoveel gewicht hebben.

Ik wist dan van "vroeger "dat deze Visonik David wel leuke dingen zouden zijn, we gaan het meemaken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Walt »

Stond de hele speaker uit fase dan, of werk je met 2 sets kabels, biwiring?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

De oude met 2 sets kabels, rca naar de subwoofer amps, en die stonden wel in fase. Dus het laag was goed aanwezig
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

10.png
Even met de kruimeldief wat rolrand weggezogen :)
11.png
De bedrading is wel erg krap en met een lekker ouderwetse DIN plug, we gaan zien dat we dat wel gelijk wat verbeteren.

Even zien of er nog wat in het magazijn ligt. :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Vandaag eens wat laag spul gespeelt, en dan er eens wat gemeten met de telefoon.
Schermafbeelding 2024-01-23 142605.png
Voor wat het waard is, maar in de verst van de luidsprekers (In de open keuken) hoor je best stevig laag.
En eens even de afstand gemeten, dat is dan 9 meter. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Had ik met de Rogers ook in A'dam destijds: Veel laag in de keuken en veel minder in de woonkamer. En dan zat daar nog een wand met deur tussen keuken en woonkamer :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Op het toilet is het alleen een bonkend laag. :lol:
PXL_20240122_224500126.NIGHT.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op di 23 jan 2024, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door pvanlingen »

Harde keutels?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Voor de oren is het onderschijt wel te maken. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”