zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Het komt ontspannen over. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Eerst maar eens goed inspelen natuurlijk, maar ben zeer benieuwd naar de verschillen met je huidige dac.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Iedereen die nieuwsgierig is mag langskomen (eventueel met een eigen DAC voor een vergelijk), maak dit dan kenbaar via PB.
Indien het vergelijk geen USB DAC of netwerk DAC betreft, is dan verder nog de eigen streamer nodig.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 26 nov 2022, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik ben zeker nieuwsgierig naar je bevindingen.
Maar naar de opmerking dat je lekker heb zitten luisteren begrijp ik dat je tevreden bent met het resultaat?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik kan in ieder geval melden dat ik zo tevreden ben dat ik een high end versie van de Amanero Combo384 USB naar I2S interface heb besteld. Met betere onboard voedingen en femto klokken. Hopelijk komt het nog voor de kerst binnen. Ondertussen bouw ik alvast rustig een tweede bordje, met de alternatieve optie voor de trafo’s (R3 Jiayin).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat zecht wel genoeg.
Misschien is het ook nog een optie om met de Xmos te testen.
Die vond ik hier net nog wat mooier dan de Amanero.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Die is niet compatibel met het ontwerp. Goed werkende mute pin op 11 is erg belangrijk om harde ploppen te voorkomen. En ik verwacht dat de high end versie van de Amanero ver voorbij gaat aan de standaard Xmos.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Wat is daar over bekend? Ik ben dan niet iop de hoogte van een betere versie van de amanero.

https://amanero.com/
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

https://nl.aliexpress.com/item/40011804 ... 73856%21sh

Als het goed is dan zitten op de nieuwste versie van dit bordje TPS7A47 voedings IC's. Erg mooi.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat zou dan te meten moeten zijn, ik ben dan benieuwd wat Domenico daar van vindt, hij was daar destijds wel pissig om als hij vragen kreeg over namaak/imitatie.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 24 nov 2022, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

LKS heeft dit ontwikkeld in overleg met hem, als ik het goed begrepen heb. Voor hun eigen DAC, maar het bordje wordt ook los verkocht. Je kunt er ook nog een voeding bijkopen als je niet via de USB kabel de 5V voeding wilt pakken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

OK, ben dan wel benieuwd, Gerard Janssen heeft destijds eens de verschillen gemeten met die eerste XMOS kaartjes, en begreep dat er weinig mis was met de Amanero.
Dan moet dit zeker ook te meten zijn als we die informatie zien op het internet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Altijd afwachten natuurlijk wat je precies geleverd krijgt uit China en je moet ook altijd even geduld hebben. Gelukkig is er een goede geld terug garantie als het geleverde niet naar verwachting is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Klopt, ik zag nog zo een soort bordje en dan met een vergelijkbaar verhaal.

https://nl.aliexpress.com/item/40011803 ... 5636%21rec
en deze
https://nl.aliexpress.com/item/10050027 ... 7822%21rec
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: do 24 nov 2022, 21:03
https://nl.aliexpress.com/item/40011804 ... 73856%21sh

Als het goed is dan zitten op de nieuwste versie van dit bordje TPS7A47 voedings IC's. Erg mooi.
Ziet er veel belovend uit.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Wat ik wel een beetje suf vind van de Amanero, is de manier waarop de klokken naar buiten gebracht worden: via een header waar ook de data doorheen gaan, met erg weinig aardpoten en geen enkele afscherming tussen de data en de klokken. Dat lijkt me verre van ideaal als je de klokken schoon wilt houden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Welke bedoel je dan dan de oude of de Chinese brede uitvoering?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

De Amanero Combo384. Ik geloof dat die Italiaans is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

MarcelvdG schreef: vr 25 nov 2022, 9:00
Wat ik wel een beetje suf vind van de Amanero, is de manier waarop de klokken naar buiten gebracht worden: via een header waar ook de data doorheen gaan, met erg weinig aardpoten en geen enkele afscherming tussen de data en de klokken. Dat lijkt me verre van ideaal als je de klokken schoon wilt houden.
Goed punt! Maar of het gehoormatig uitmaakt? Wil je het systematisch gelijk goed doen, prop er dan een paar gebalanceerde LVDS buffertjes op. Ach dat hele klokken en jittergedoe is sowieso poetsen in de marge. 20 jaar geleden toen we de supertentklok moesten hebben heb ik er een aantal opgemeten: Vrijwel alle C-mos oscillators zaten ruim onder de 1 ps en maten niet minder dan de Tentklok. Althans ik kon het niet eens meten toen, zaten onder de meetgrens van de Tek TDS scoop.

En nu is de femtoklok weer in de mode. Afgezien of je daarvan sowieso iets horen gaat, ga je dat zeker niet doen als je die niet ruisarm voedt en netjes gebalanceerd route.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ze worden op de high end versie zeker ruisarm gevoed en als je goed naar de Amanero kijkt zie je dat de twee dsd signalen met daartussen het klok signaal met heel korte verbinding naar de header worden gerouteerd. Pinnen 3, 4 en 5. Voor de high end versie is het identiek anders zou het niet werken.
Amanero2.png
Je zou er voor kunnen kiezen om direct door te solderen zonder header, maar dat vind ik nou echt spijkers op laag water zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Prima! Maar dat was niet het punt van Marcel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dan begrijp ik het niet. De klok die ik aangeef is de enige die naar buiten wordt gebracht. De MCLK uitgang is niet van toepassing met dsd, heb je niet nodig.
Daarbij, van de chip naar de header neemt de afstand tussen de banen van deze symmetrische opzet toe. Vervolgens ga je direct naar de dsd print waar ze noodzakelijkerwijs verder uit elkaar worden getrokken om naar het weerstandsnetwerk te worden geleid.
Voor de rest is alles aardvlak wat via pinnen 8, 13, 14 en 15 wordt verbonden met het aardvlak van de dsd print. Wat zouden ze nou precies beter moeten doen dan? Pinnen 13, 14 en 15 zitten tegenover 3, 4 en 5.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Het zal ook wel meevallen denk ik. Maar als je erg picky op "jitter" bent is gebalanceerd werken wel een must, i.i.g. voor de sampling klok. Als je er meer over wilt weten, Google eens op "Ground bounce".
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 25 nov 2022, 9:31
MarcelvdG schreef: vr 25 nov 2022, 9:00
Wat ik wel een beetje suf vind van de Amanero, is de manier waarop de klokken naar buiten gebracht worden: via een header waar ook de data doorheen gaan, met erg weinig aardpoten en geen enkele afscherming tussen de data en de klokken. Dat lijkt me verre van ideaal als je de klokken schoon wilt houden.
Goed punt! Maar of het gehoormatig uitmaakt? Wil je het systematisch gelijk goed doen, prop er dan een paar gebalanceerde LVDS buffertjes op. Ach dat hele klokken en jittergedoe is sowieso poetsen in de marge. 20 jaar geleden toen we de supertentklok moesten hebben heb ik er een aantal opgemeten: Vrijwel alle C-mos oscillators zaten ruim onder de 1 ps en maten niet minder dan de Tentklok. Althans ik kon het niet eens meten toen, zaten onder de meetgrens van de Tek TDS scoop.

En nu is de femtoklok weer in de mode. Afgezien of je daarvan sowieso iets horen gaat, ga je dat zeker niet doen als je die niet ruisarm voedt en netjes gebalanceerd route.
Ja, die paar femtosecondes gaan het verschil echt niet maken, die picosecondes ook niet overigens.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

LVDS is niet praktisch voor deze toepassing. En gebalanceerd werken heeft op zich niks met het Amanero ontwerp te maken. Dit is vrees ik een theoretische exercitie. Je gaat toch niet bij elk van de 16 schuifregisters op de klok ingang een gebalanceerd ontvangertje plaatsen?

Peter, je hebt natuurlijk wel een punt dat ik geen flauw idee heb tot welk niveau het bij deze layout zin heeft om het klok signaal nog verder jittervrij te maken. Ik ga het meemaken, kan straks mooi A/B vergelijken. En of dan vooral de betere voedingen op de klok dan wel de femtoklok zelf het verschil maakt zal ik nooit weten.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 25 nov 2022, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie