GU50 PP versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Vooruit. Nog 1 printje dan. Nixie ingang select. En dan gaat de emmer dicht.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Doosje GU50's besteld voor op de plank, nu de prijs nog laag is
NOS from Russia.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Aan het knutselen geweest vandaag, ingangsselectie met volume regeling gemonteerd. Deze komt rechts achterin de kast te zitten.
De plaatjes waar de trafo's op zitten gemonteerd op de dwarsbalkjes (stonden nog los), 3mm gaatjes getapt in de dwarsbalkjes en vastgeschroefd:
Plaats bepaald voor de Kaku en inschakelvertraging. Kwam uiteindelijk uit onder de ringkerntrafo, als ik ze stapel ken het net met de hoogte en benut ik die optimaal. Gloeitrafo voor de GU50's zit nu onder 1 vd UGT's:
Volgende stap is het voedingsprintje met de elco's monteren. Zoals ik het nu zie komen die voor de gloeitrafo te zitten, even passen en meten hoe het uitkomt.
De plaatjes waar de trafo's op zitten gemonteerd op de dwarsbalkjes (stonden nog los), 3mm gaatjes getapt in de dwarsbalkjes en vastgeschroefd:
Plaats bepaald voor de Kaku en inschakelvertraging. Kwam uiteindelijk uit onder de ringkerntrafo, als ik ze stapel ken het net met de hoogte en benut ik die optimaal. Gloeitrafo voor de GU50's zit nu onder 1 vd UGT's:
Volgende stap is het voedingsprintje met de elco's monteren. Zoals ik het nu zie komen die voor de gloeitrafo te zitten, even passen en meten hoe het uitkomt.
Re: GU50 PP versterker
Leuk aan 't stouwen
Zie dat het vooronder nog leeg is, pas maar op voor kapsijzen
Anne
Zie dat het vooronder nog leeg is, pas maar op voor kapsijzen
Anne
Re: GU50 PP versterker
Daar hebben we zijwieltjes voor uit gevonden Anne 
Krijg je erg stabiele versterker van.
Ik vind wel dar Barry erg mooi aan het bouwen is.
Vooral de ingangsselectie met volume regeling vind ik erg mooi zo.
Krijg je erg stabiele versterker van.
Ik vind wel dar Barry erg mooi aan het bouwen is.
Vooral de ingangsselectie met volume regeling vind ik erg mooi zo.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Bedankt mannen
Gedonder in het vooronder, voeding. Printje opgebouwd, ziet er zo uit:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Klein beetje verkeken op de hoogte van het koelblok, dat zit danig in de weg. Moet het koelblok wel deze afmeting hebben? even terug naar de spijkerplank en houtje touwtje 4 EF184's op gloei gezet. Zal dit eens een tijd aan laten staan, kijken hoe de warmtehuishouding zich houdt... koelblok is SK42 met 50mm hoogte.
Re: GU50 PP versterker
Dat koelblok wordt nauwelijks warm als je de 15V trafospanning hebt.
Gelijkgericht goed 20V en verbruik 300mA, neem 't ruim, 10V verlies geeft 3W warmte.Koelblok iets van 4...5°/W ? dan 12...15° stijging.Zelfs voor stereo-uitvoering met 0,6A is 't nog erg "groots", doordat de spanningsval van de trafo+gelijkrichter dan toeneemt is het nog geen verdubbeling van warmte.
Anne
Gelijkgericht goed 20V en verbruik 300mA, neem 't ruim, 10V verlies geeft 3W warmte.Koelblok iets van 4...5°/W ? dan 12...15° stijging.Zelfs voor stereo-uitvoering met 0,6A is 't nog erg "groots", doordat de spanningsval van de trafo+gelijkrichter dan toeneemt is het nog geen verdubbeling van warmte.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Joe aar right. Input is inderdaad 15V, heb de variac even gebruikt voor het proberen. Stroom is 230mA p/kant, op de multimeter staat 1 kant, dus iets van 500mA samen. Zijn dus 4 EF's aangesloten, stereo.
Staat al even aan, spanningsregelaar wordt iets van 37°C.
Koelblok wat er nu op zit is 4°C/W. De 10V verlies met 500mA geeft 5W, 20°C stijging. Zal hier een graad of 20 zijn, zit ik met de meting iets lager
Kleinste SK42 koelblok is deze, http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4172 , met 6.5°C/W. Zit je op ruim 32°C stijging. Denk dat 1 slag groter, deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1560 een betere keus is, kom ik qua hoogte ook wel mee weg. 5°C/W geeft 25° stijging, denk dat dat 'm wordt. Heb bij ome Dick wat kleiner koelmateriaal besteld, ben er door hier.
Maar dan gaat het wel passen, de redding is weer nabij
Staat al even aan, spanningsregelaar wordt iets van 37°C.
Koelblok wat er nu op zit is 4°C/W. De 10V verlies met 500mA geeft 5W, 20°C stijging. Zal hier een graad of 20 zijn, zit ik met de meting iets lager
Kleinste SK42 koelblok is deze, http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4172 , met 6.5°C/W. Zit je op ruim 32°C stijging. Denk dat 1 slag groter, deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1560 een betere keus is, kom ik qua hoogte ook wel mee weg. 5°C/W geeft 25° stijging, denk dat dat 'm wordt. Heb bij ome Dick wat kleiner koelmateriaal besteld, ben er door hier.
Maar dan gaat het wel passen, de redding is weer nabij
Re: GU50 PP versterker
Krijgen de buisjes wel genoeg ? Volgens datablad gloeistroom 300mA
Anne
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nee inderdaad, spanning is te laag. 5.6V 1 kant, andere kant 5.9V. Multimeter er tussen weg, 6.1 en 6.4V. Die onbalans had ik eerder op de spijkerplank ook al gezien trouwens. Maar dat verschil, ik gebruik van die knijpmeetpennen, misschien dat het daar in zit.
Edit: bedenk net, zit in het hoge (20A) bereik vd multimeter, bereik daaronder is 200mA en net te weinig. Zal de weerstand vd multimeter zijn in dit bereik.
Edit: bedenk net, zit in het hoge (20A) bereik vd multimeter, bereik daaronder is 200mA en net te weinig. Zal de weerstand vd multimeter zijn in dit bereik.
Re: GU50 PP versterker
Dan is er niks aan de hand.Een klein verschil in spanning moet ook niet erg zijn.De buizen werden in de TV serieel gevoed, krijgen ze ook niet allemaal mooi 6,3V.
Anne
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Andere koelblokje gemonteerd, 5°C/W die een 25°C stijging zou moeten geven, 38mm hoog. Uur aan laten staan:
Minder hoog dan verwacht. Spanningen kloppen, andere multimeter gepakt, komt akelig dicht in de buurt van de 300mA van de datasheet.
Lijkt allemaal wel te kloppen. Ik laat het zo, ziet er goed uit... verder met de opbouw.
Minder hoog dan verwacht. Spanningen kloppen, andere multimeter gepakt, komt akelig dicht in de buurt van de 300mA van de datasheet.
Lijkt allemaal wel te kloppen. Ik laat het zo, ziet er goed uit... verder met de opbouw.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ging iets mis met de picjes, nieuwe poging: Verder met de opbouw dus. Het onderdek komt aan de onderkant van de bovenste staf sectie. Staf dat ik gebruikt heb is 15mm dik, Als ik buisvoeten/schakelaar/nixieprint hier direkt op monteer komen ze te diep te zitten. Dit is opgelost door met stand-off's te werken, de buisvoeten zitten op een apart plaatje.
Dit ziet er aan de bovenkant zo uit:
Bijkomend voordeel van deze methode is: Voor alle platen ben ik van een zelfde origin uitgegaan, linksonder. Hierdoor is alles precies op elkaar uitgericht en steken de buizen straks precies door het gat in de bovenplaat en is dat geen gemier achteraf. Bovenplaat erop:
De enige schroeven/bouten die je straks ziet zijn de 4 aan de zijkant om de bovenplaat te bevestigen. Buisjes:
Het lijkt allemaal eenvoudig maar het was een heel gepuzzel
Ben dan ook blij dat alles past.
De zaken die er nog niet in zitten kunnen er nu bij in worden gebouwd, voor- en achterpaneel kan eraan, en de houten zijkanten. Wordt vervolgd!
Dit ziet er aan de bovenkant zo uit:
Bijkomend voordeel van deze methode is: Voor alle platen ben ik van een zelfde origin uitgegaan, linksonder. Hierdoor is alles precies op elkaar uitgericht en steken de buizen straks precies door het gat in de bovenplaat en is dat geen gemier achteraf. Bovenplaat erop:
De enige schroeven/bouten die je straks ziet zijn de 4 aan de zijkant om de bovenplaat te bevestigen. Buisjes:
Het lijkt allemaal eenvoudig maar het was een heel gepuzzel
De zaken die er nog niet in zitten kunnen er nu bij in worden gebouwd, voor- en achterpaneel kan eraan, en de houten zijkanten. Wordt vervolgd!
Re: GU50 PP versterker
Ja we puzzelen wat af............Het lijkt allemaal eenvoudig maar het was een heel gepuzzelBen dan ook blij dat alles past.
Mooi werk Barry
Re: GU50 PP versterker
Ziet er allemaal heel fraai en stevig uit
Moet ie nog van de 1-ste verdiep kunnen vallen zonder kapot te gaan ?
Zie niet helemaal het nut van de eindbuizen op een verhoog, zijn toch lang genoeg ?
Je gaat 'm later hopelijk niet ook helemaal zwart maken
Anne
Zie niet helemaal het nut van de eindbuizen op een verhoog, zijn toch lang genoeg ?
Je gaat 'm later hopelijk niet ook helemaal zwart maken
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Bedankt mannen!
@Anne: dit kan wel een stootje hebben ja
Die eindbuizen op de verhoging is wel nodig, heb het wel geprobeerd maar is geen porem om ze 15mm verzonken te laten zitten. Niet helemaal, hoogte buisvoet komt er nog bij, maar dan nog ziet het er niet uit.
@Demo:
Er is niks mis met Black Painten, maar dacht meer aan:

@Anne: dit kan wel een stootje hebben ja
@Demo:
Re: GU50 PP versterker
Tis een GU50 versterker dus 50 tinten lijkt me een goede keuze.Ah!buis schreef:Over hoeveel shades hebben we het dan![]()
Anne
