GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Vooruit. Nog 1 printje dan. Nixie ingang select. En dan gaat de emmer dicht.
In2.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Doosje GU50's besteld voor op de plank, nu de prijs nog laag is :goedzo: NOS from Russia.
Bijlagen
2015-03-10 14.57.16.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Mooi Barry :P
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Aan het knutselen geweest vandaag, ingangsselectie met volume regeling gemonteerd. Deze komt rechts achterin de kast te zitten.
2015-03-15 15.59.28.jpg
2015-03-15 16.07.49.jpg
De plaatjes waar de trafo's op zitten gemonteerd op de dwarsbalkjes (stonden nog los), 3mm gaatjes getapt in de dwarsbalkjes en vastgeschroefd:
2015-03-15 16.04.55.jpg
Plaats bepaald voor de Kaku en inschakelvertraging. Kwam uiteindelijk uit onder de ringkerntrafo, als ik ze stapel ken het net met de hoogte en benut ik die optimaal. Gloeitrafo voor de GU50's zit nu onder 1 vd UGT's:
2015-03-15 16.06.02.jpg
2015-03-15 16.06.26.jpg
Volgende stap is het voedingsprintje met de elco's monteren. Zoals ik het nu zie komen die voor de gloeitrafo te zitten, even passen en meten hoe het uitkomt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Leuk aan 't stouwen :D
Zie dat het vooronder nog leeg is, pas maar op voor kapsijzen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Kappa7 »

Daar hebben we zijwieltjes voor uit gevonden Anne :rofl:
Krijg je erg stabiele versterker van. :mrgreen:

Ik vind wel dar Barry erg mooi aan het bouwen is.
Vooral de ingangsselectie met volume regeling vind ik erg mooi zo.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mannen :D Gedonder in het vooronder, voeding. Printje opgebouwd, ziet er zo uit:
Bijlagen
2015-03-16 09.39.42.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Klein beetje verkeken op de hoogte van het koelblok, dat zit danig in de weg. Moet het koelblok wel deze afmeting hebben? even terug naar de spijkerplank en houtje touwtje 4 EF184's op gloei gezet. Zal dit eens een tijd aan laten staan, kijken hoe de warmtehuishouding zich houdt... koelblok is SK42 met 50mm hoogte.
Bijlagen
gl 001.jpg
gl 002.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat koelblok wordt nauwelijks warm als je de 15V trafospanning hebt.
Gelijkgericht goed 20V en verbruik 300mA, neem 't ruim, 10V verlies geeft 3W warmte.Koelblok iets van 4...5°/W ? dan 12...15° stijging.Zelfs voor stereo-uitvoering met 0,6A is 't nog erg "groots", doordat de spanningsval van de trafo+gelijkrichter dan toeneemt is het nog geen verdubbeling van warmte.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Joe aar right. Input is inderdaad 15V, heb de variac even gebruikt voor het proberen. Stroom is 230mA p/kant, op de multimeter staat 1 kant, dus iets van 500mA samen. Zijn dus 4 EF's aangesloten, stereo.
Staat al even aan, spanningsregelaar wordt iets van 37°C.
Koelblok wat er nu op zit is 4°C/W. De 10V verlies met 500mA geeft 5W, 20°C stijging. Zal hier een graad of 20 zijn, zit ik met de meting iets lager :D
Kleinste SK42 koelblok is deze, http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=4172 , met 6.5°C/W. Zit je op ruim 32°C stijging. Denk dat 1 slag groter, deze http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1560 een betere keus is, kom ik qua hoogte ook wel mee weg. 5°C/W geeft 25° stijging, denk dat dat 'm wordt. Heb bij ome Dick wat kleiner koelmateriaal besteld, ben er door hier.

Maar dan gaat het wel passen, de redding is weer nabij :proost:
Bijlagen
2015-03-16 15.30.05.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Krijgen de buisjes wel genoeg ? Volgens datablad gloeistroom 300mA :o
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nee inderdaad, spanning is te laag. 5.6V 1 kant, andere kant 5.9V. Multimeter er tussen weg, 6.1 en 6.4V. Die onbalans had ik eerder op de spijkerplank ook al gezien trouwens. Maar dat verschil, ik gebruik van die knijpmeetpennen, misschien dat het daar in zit.
Edit: bedenk net, zit in het hoge (20A) bereik vd multimeter, bereik daaronder is 200mA en net te weinig. Zal de weerstand vd multimeter zijn in dit bereik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Dan is er niks aan de hand.Een klein verschil in spanning moet ook niet erg zijn.De buizen werden in de TV serieel gevoed, krijgen ze ook niet allemaal mooi 6,3V.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Andere koelblokje gemonteerd, 5°C/W die een 25°C stijging zou moeten geven, 38mm hoog. Uur aan laten staan:
2015-03-18 11.04.40.jpg
Minder hoog dan verwacht. Spanningen kloppen, andere multimeter gepakt, komt akelig dicht in de buurt van de 300mA van de datasheet.
2015-03-18 11.08.33.jpg
Lijkt allemaal wel te kloppen. Ik laat het zo, ziet er goed uit... verder met de opbouw.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ging iets mis met de picjes, nieuwe poging: Verder met de opbouw dus. Het onderdek komt aan de onderkant van de bovenste staf sectie. Staf dat ik gebruikt heb is 15mm dik, Als ik buisvoeten/schakelaar/nixieprint hier direkt op monteer komen ze te diep te zitten. Dit is opgelost door met stand-off's te werken, de buisvoeten zitten op een apart plaatje.
deck 010.jpg
deck 006.jpg
Dit ziet er aan de bovenkant zo uit:
deck 002.jpg
deck 007.jpg
Bijkomend voordeel van deze methode is: Voor alle platen ben ik van een zelfde origin uitgegaan, linksonder. Hierdoor is alles precies op elkaar uitgericht en steken de buizen straks precies door het gat in de bovenplaat en is dat geen gemier achteraf. Bovenplaat erop:
deck.jpg
deck 004.jpg
De enige schroeven/bouten die je straks ziet zijn de 4 aan de zijkant om de bovenplaat te bevestigen. Buisjes:
deck 009.jpg
Het lijkt allemaal eenvoudig maar het was een heel gepuzzel :D Ben dan ook blij dat alles past.

De zaken die er nog niet in zitten kunnen er nu bij in worden gebouwd, voor- en achterpaneel kan eraan, en de houten zijkanten. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door rjmulder »

Ziet er allemaal weer strak uit :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

Het lijkt allemaal eenvoudig maar het was een heel gepuzzel :D Ben dan ook blij dat alles past.
Ja we puzzelen wat af............ :mrgreen:

Mooi werk Barry :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GU50 PP versterker

Bericht door ds23man »

=D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Ziet er allemaal heel fraai en stevig uit :kwijl: Moet ie nog van de 1-ste verdiep kunnen vallen zonder kapot te gaan ? :lol:
Zie niet helemaal het nut van de eindbuizen op een verhoog, zijn toch lang genoeg ?
Je gaat 'm later hopelijk niet ook helemaal zwart maken :shock:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

:mrgreen:
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (9.42 KiB) 279 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Kan gebeuren,
dblk.jpg
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mannen!
@Anne: dit kan wel een stootje hebben ja :D Die eindbuizen op de verhoging is wel nodig, heb het wel geprobeerd maar is geen porem om ze 15mm verzonken te laten zitten. Niet helemaal, hoogte buisvoet komt er nog bij, maar dan nog ziet het er niet uit.
@Demo: :rock: :goedzo: Er is niks mis met Black Painten, maar dacht meer aan:
fade.~png.jpg
fade.~png.jpg (9.21 KiB) 249 keer bekeken
:lagge:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Over hoeveel shades hebben we het dan :?
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Over hoeveel shades hebben we het dan :?
Anne
Tis een GU50 versterker dus 50 tinten lijkt me een goede keuze.
Plaats reactie