Ja, waarom denk je anders dat die dingen "maatjes" zijn?
Nieuwe werkbank
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Nieuwe werkbank
Glitsa parketlak is behoorlijk slijtvast en UV-bestendig. Voor een werkbank is dit laatste minder van belang, maar ik ben best nieuwsgierig hoe acceptabel deze eigenschappen zijn bij blanke lak van Action. Hun pigmentlakken scoorden in een consumententest vrij goed t.o.v. gerenomeerde merken, en beter dan wat andere huismerken. Duurzaamheid werd hier niet in meegenomen.
Ik hoop dat we nog eens vernemen hoe het zich op je werkbank heeft gehouden.
Re: Nieuwe werkbank
Kwa duurzaamheid voor een werkbank moet je niet bij de moderne PU lakken zijn. Die zijn wel heel mooi maar ook flinterdun en krassen snel. De moderne Glitsa is bij lange na niet de oude knalharde Glitsa op cellulose basis. Mij bevalt nog het beste gewoon werkbladolie van WOCA: 3 Lagen en het zit voor jaren. Kan tegen water, lichte oplosmiddelen zoals spiritus en olie. Wat ook fijn werkt is ouderwetse jachtlak. Is een echt dikke ouderwetse lak die tegen een stootje kan. Moet je dan wel minstens een weekje laten doorharden.
Maar ok voor Ray is de Action goed genoeg en gelijk heeft ie!
Maar ok voor Ray is de Action goed genoeg en gelijk heeft ie!
Re: Nieuwe werkbank
Wat mij betreft was het doel van de laklaag om een beschermlaagje te hebben tegen vloeistoffen, en daaruit volgende vlekken en dergelijke.
Het blijft een werkbank, krasjes, butsjes en dergelijke zijn nu eenmaal onvermijdelijk.
Het blijft een werkbank, krasjes, butsjes en dergelijke zijn nu eenmaal onvermijdelijk.
Re: Nieuwe werkbank
Stuk verzinkt staalplaat er op!
Re: Nieuwe werkbank
Die staal plaat is wel makkelijk met lassen en dergelijke maar als je de bank voornamelijk voor hout gaat gebruiken dan wil je eigenlijk een onbehandeld blad wat niet te hard is.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Nieuwe werkbank
Butsjes en krasjes voorkom je ook niet met (oer)parketlak. Dat neemt niet weg dat een werkbank in een houten schuur met glas een prachtige testomgeving is voor voordelige lak van Action. Ik informeer t.z.t. nog wel eens hoe het zich heeft gehouden.
Re: Nieuwe werkbank
We gaan het meemaken, Mario.
Er komt wel ook nog een stukje tapijt op te liggen voor als er aan gitaren gewerkt gaat worden. van de week even achteraan.
Ondertussen een 6 voudige WCD gemonteerd. deze zit met een 3 x 1.5 mm kabel aangesloten.
Er komt wel ook nog een stukje tapijt op te liggen voor als er aan gitaren gewerkt gaat worden. van de week even achteraan.
Ondertussen een 6 voudige WCD gemonteerd. deze zit met een 3 x 1.5 mm kabel aangesloten.
Re: Nieuwe werkbank
Yep, alleen is het misschien handiger om die voorop de werkbank te schroeven. Snoeren over de werkbank liggen daar nogal eens in de weg.
Re: Nieuwe werkbank
Ja, je kunt er altijd eentje bij schroeven. Ik heb dat gedaan verdiept op een plank die achter tegen de voorste draagbalk geschroefd is. Er steeds tegenaan stoten is ook geen lol aan.
Re: Nieuwe werkbank
Alles is een compromis.
Als ik een soldeerstation of een Proxxon trafo wil neerzetten tegen het achterschot liggen de kabels ook in de weg als ik een wcd aan de voorkant zou monteren.
Re: Nieuwe werkbank
Re: Nieuwe werkbank
Dat snap ik wel, maar tegenover de werkbank, aan de wand van de schuur zit al een stopcontact.
Dus dat is niet echt zinvol.
Bovendien vind ik de uitstekende rand aan voorkant veels te handig om dingen met lijmklemmen vast te zetten.
Re: Nieuwe werkbank
Het volgende hoofdstuk.
Op deze foto is goed te zien dat de computerkast te ver uitsteekt om de werkbank tegen het wandrek aan te zetten.
De computer word dus vervangen door een kleiner en sneller exemplaar.
Beetje opruimen en afstoffen.
Ik bouw een "zwevend" gedeelte waartegen de nieuwe werkbank aan komt te staan.
Deze komt dus niet strak tegen de oude werkbank aan.
Een begin van het frame.
Op deze foto is goed te zien dat de computerkast te ver uitsteekt om de werkbank tegen het wandrek aan te zetten.
De computer word dus vervangen door een kleiner en sneller exemplaar.
Beetje opruimen en afstoffen.
Ik bouw een "zwevend" gedeelte waartegen de nieuwe werkbank aan komt te staan.
Deze komt dus niet strak tegen de oude werkbank aan.
Een begin van het frame.
Re: Nieuwe werkbank
Ik weet niet hoe hip en snel je het wilt hebben, Fujitsu heeft mooie compacte systeempjes gemaakt. Ik heb er hier thuis al een paar jaar twee in gebruik. Ik meen dat het type Q520 is. Ze waren nog geen €100 per stuk op Tweakers V&A. Verse W10 pro erop (licentie zit er meestal al op) en gaan met het spul.
Re: Nieuwe werkbank
Tegen dat vastlijmen helpt ook een strip dik PP afdekfolie er tussen. Of stukje folie van een PP puinzak. Vast zetten met wat plakband.
Re: Nieuwe werkbank
Mijn zoon, wiens hobby computers zijn, heeft een leuk compact machientje geregeld.AntonZ schreef: ↑ma 05 dec 2022, 21:31Ik weet niet hoe hip en snel je het wilt hebben, Fujitsu heeft mooie compacte systeempjes gemaakt. Ik heb er hier thuis al een paar jaar twee in gebruik. Ik meen dat het type Q520 is. Ze waren nog geen €100 per stuk op Tweakers V&A. Verse W10 pro erop (licentie zit er meestal al op) en gaan met het spul.
Hij zit ook veel op Tweakers, dus best kans dat die daar vandaan komt.
De bovenkant van het frame word net zo opgebouwd als de werkbank, dus stukjes 18 mm multiplex, met daarop een afwerklaag van 5.5 mm.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuwe werkbank
Leuk, veel inspiratie, dank je wel.ray5150 schreef: ↑zo 06 nov 2022, 23:35Ondertussen had ik iets heel praktisch op woodworking.nl gezien wat ik ook wil maken.
Een smal en verrijdbaar ladenkastje met er bovenop een boorkolom.
Aangezien ik ook een vergelijkbare boorkolom heb lijkt me dit een erg handige oplossing.
De boorkolom gebruik je niet iedere dag, zo kun je hem wegzetten als die niet nodig is.
En eronder is een heleboel opbergruimte voor gereedschap en degelijke.
Boorkolom kastje.png
Ben wat aan het meten en tekenen geweest.
Mijn exemplaar krijgt een breedte en diepte van ongeveer 30 x 30 cm.
Hoogte ongeveer net zo als de werkbank. en er komen 4 laden in te zitten.
Met de boorkolomkast ga ik ook aan de slag, staat nu in een hoekje weggestopt en een drama om tevoorschijn te halen, maar ik heb een plekje voor zo'n kast met de kolomboor erop. Groot voordeel is dat ik meteen extra bergruimte heb.
Hoe hoog is het kastje waar jouw boor op komt? Dan heb ik een idee om even rond te kijken, ik denk dat ik even op marktplaats ga snuffelen voor iets gratis/goedkoops...heb niet zoveel resthout liggen en plaatmateriaal is reteduur, dus ik ga iets leuk upcyclen voor weinig geld
Re: Nieuwe werkbank
Standaard werkhoogte en dus de werkbank is 80 cm. De werkhoogte van een werkbank op maat is wanneer je je onderarm horizontaal houdt, de afstand tussen je elleboog en de vloer.
