Nieuwe werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: ma 28 nov 2022, 18:32
2 rolmaatjes :shock:
Ja, waarom denk je anders dat die dingen "maatjes" zijn?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Marp »

ray5150 schreef: ma 28 nov 2022, 11:24
Nu heb ik ook een blikje parketlak van de Sikkens staan (Glitsa), ook water gedragen, Die een heel stuk duurder is, maar ik merk eerlijk gezegd heel weinig verschil tussen deze twee. zowel in gebruik als na het drogen.
Glitsa parketlak is behoorlijk slijtvast en UV-bestendig. Voor een werkbank is dit laatste minder van belang, maar ik ben best nieuwsgierig hoe acceptabel deze eigenschappen zijn bij blanke lak van Action. Hun pigmentlakken scoorden in een consumententest vrij goed t.o.v. gerenomeerde merken, en beter dan wat andere huismerken. Duurzaamheid werd hier niet in meegenomen.

Ik hoop dat we nog eens vernemen hoe het zich op je werkbank heeft gehouden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Kwa duurzaamheid voor een werkbank moet je niet bij de moderne PU lakken zijn. Die zijn wel heel mooi maar ook flinterdun en krassen snel. De moderne Glitsa is bij lange na niet de oude knalharde Glitsa op cellulose basis. Mij bevalt nog het beste gewoon werkbladolie van WOCA: 3 Lagen en het zit voor jaren. Kan tegen water, lichte oplosmiddelen zoals spiritus en olie. Wat ook fijn werkt is ouderwetse jachtlak. Is een echt dikke ouderwetse lak die tegen een stootje kan. Moet je dan wel minstens een weekje laten doorharden.

Maar ok voor Ray is de Action goed genoeg en gelijk heeft ie! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: ma 28 nov 2022, 18:32
2 rolmaatjes :shock:
Nee, 3 zelfs... :mrgreen:
Nog meer rolmaten.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Wat mij betreft was het doel van de laklaag om een beschermlaagje te hebben tegen vloeistoffen, en daaruit volgende vlekken en dergelijke.
Het blijft een werkbank, krasjes, butsjes en dergelijke zijn nu eenmaal onvermijdelijk.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef: ma 28 nov 2022, 18:32
2 rolmaatjes :shock:
Ben je die van jou kwijt ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: di 29 nov 2022, 9:03
Wat mij betreft was het doel van de laklaag om een beschermlaagje te hebben tegen vloeistoffen, en daaruit volgende vlekken en dergelijke.
Het blijft een werkbank, krasjes, butsjes en dergelijke zijn nu eenmaal onvermijdelijk.
Stuk verzinkt staalplaat er op! :mrgreen: Is wel koud 's-winters. Je moet i.d.d. je werkbank niet te mooi willen maken, slaat nergens op. Maar je wilt hem af en toe wel schoon kunnen maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Kappa7 »

Die staal plaat is wel makkelijk met lassen en dergelijke maar als je de bank voornamelijk voor hout gaat gebruiken dan wil je eigenlijk een onbehandeld blad wat niet te hard is.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Marp »

ray5150 schreef: di 29 nov 2022, 9:03
Het blijft een werkbank, krasjes, butsjes en dergelijke zijn nu eenmaal onvermijdelijk.
Butsjes en krasjes voorkom je ook niet met (oer)parketlak. Dat neemt niet weg dat een werkbank in een houten schuur met glas een prachtige testomgeving is voor voordelige lak van Action. Ik informeer t.z.t. nog wel eens hoe het zich heeft gehouden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

We gaan het meemaken, Mario.
Er komt wel ook nog een stukje tapijt op te liggen voor als er aan gitaren gewerkt gaat worden. van de week even achteraan.

Ondertussen een 6 voudige WCD gemonteerd. deze zit met een 3 x 1.5 mm kabel aangesloten.
Stopcontact.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Yep, alleen is het misschien handiger om die voorop de werkbank te schroeven. Snoeren over de werkbank liggen daar nogal eens in de weg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ds23man »

Compromis? Eentje aan de voor en achterzijde? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Ja, je kunt er altijd eentje bij schroeven. Ik heb dat gedaan verdiept op een plank die achter tegen de voorste draagbalk geschroefd is. Er steeds tegenaan stoten is ook geen lol aan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 30 nov 2022, 9:45
Yep, alleen is het misschien handiger om die voorop de werkbank te schroeven. Snoeren over de werkbank liggen daar nogal eens in de weg.
Alles is een compromis.
Als ik een soldeerstation of een Proxxon trafo wil neerzetten tegen het achterschot liggen de kabels ook in de weg als ik een wcd aan de voorkant zou monteren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef: wo 30 nov 2022, 10:16
Pjotr schreef: wo 30 nov 2022, 9:45
Yep, alleen is het misschien handiger om die voorop de werkbank te schroeven. Snoeren over de werkbank liggen daar nogal eens in de weg.
Alles is een compromis.
Als ik een soldeerstation of een Proxxon trafo wil neerzetten tegen het achterschot liggen de kabels ook in de weg als ik een wcd aan de voorkant zou monteren.
:idea:
Misschien die aan de achterkant laten zitten en er voor ook een bij zetten
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef: wo 30 nov 2022, 14:58

:idea:
Misschien die aan de achterkant laten zitten en er voor ook een bij zetten
Dat snap ik wel, maar tegenover de werkbank, aan de wand van de schuur zit al een stopcontact.
Dus dat is niet echt zinvol.
Bovendien vind ik de uitstekende rand aan voorkant veels te handig om dingen met lijmklemmen vast te zetten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Henkjan »

snoeren liggen toch wel in de weg, onafhankelijk van waar je de wcd zet :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: wo 30 nov 2022, 17:18
snoeren liggen toch wel in de weg, onafhankelijk van waar je de wcd zet :lol:
Ja i.d.d. bij sommigen :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Het volgende hoofdstuk.
Op deze foto is goed te zien dat de computerkast te ver uitsteekt om de werkbank tegen het wandrek aan te zetten.
De computer word dus vervangen door een kleiner en sneller exemplaar.
Computer hoek 1.jpg
Beetje opruimen en afstoffen.
Computer hoek 2.jpg
Ik bouw een "zwevend" gedeelte waartegen de nieuwe werkbank aan komt te staan.
Deze komt dus niet strak tegen de oude werkbank aan.

Een begin van het frame.
Computer hoek 3.jpg
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door AntonZ »

ray5150 schreef: ma 05 dec 2022, 13:42
Het volgende hoofdstuk.
Op deze foto is goed te zien dat de computerkast te ver uitsteekt om de werkbank tegen het wandrek aan te zetten.
De computer word dus vervangen door een kleiner en sneller exemplaar.
Ik weet niet hoe hip en snel je het wilt hebben, Fujitsu heeft mooie compacte systeempjes gemaakt. Ik heb er hier thuis al een paar jaar twee in gebruik. Ik meen dat het type Q520 is. Ze waren nog geen €100 per stuk op Tweakers V&A. Verse W10 pro erop (licentie zit er meestal al op) en gaan met het spul.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door AntonZ »

SARK schreef: zo 27 nov 2022, 12:28
DIY
Yep, dat kan reuze handig zijn. Ik heb er een aantal van deze variant liggen. Let op het schuine hoekje eruit, vlakbij het ronde gat: dan heb je geen last van vastlijmen.
l_right_angle_jig2.jpg
Rightanglejigdimensions.jpg
Rightanglejigdimensions.jpg (14.41 KiB) 616 keer bekeken
Right-angle-jigs-hold-cabinet-gable-250x247.jpg
Right-angle-jigs-hold-cabinet-gable-250x247.jpg (15.29 KiB) 616 keer bekeken
052410 Subs2.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Tegen dat vastlijmen helpt ook een strip dik PP afdekfolie er tussen. Of stukje folie van een PP puinzak. Vast zetten met wat plakband.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

AntonZ schreef: ma 05 dec 2022, 21:31
Ik weet niet hoe hip en snel je het wilt hebben, Fujitsu heeft mooie compacte systeempjes gemaakt. Ik heb er hier thuis al een paar jaar twee in gebruik. Ik meen dat het type Q520 is. Ze waren nog geen €100 per stuk op Tweakers V&A. Verse W10 pro erop (licentie zit er meestal al op) en gaan met het spul.
Mijn zoon, wiens hobby computers zijn, heeft een leuk compact machientje geregeld.
Hij zit ook veel op Tweakers, dus best kans dat die daar vandaan komt.
Computer hoek 4.jpg
PC Specs.jpg
De bovenkant van het frame word net zo opgebouwd als de werkbank, dus stukjes 18 mm multiplex, met daarop een afwerklaag van 5.5 mm.
Computer hoek 5.jpg
Computer hoek 6.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef: zo 06 nov 2022, 23:35
Ondertussen had ik iets heel praktisch op woodworking.nl gezien wat ik ook wil maken.
Een smal en verrijdbaar ladenkastje met er bovenop een boorkolom.
Aangezien ik ook een vergelijkbare boorkolom heb lijkt me dit een erg handige oplossing.
De boorkolom gebruik je niet iedere dag, zo kun je hem wegzetten als die niet nodig is.
En eronder is een heleboel opbergruimte voor gereedschap en degelijke.

Boorkolom kastje.png

Ben wat aan het meten en tekenen geweest.
Mijn exemplaar krijgt een breedte en diepte van ongeveer 30 x 30 cm.
Hoogte ongeveer net zo als de werkbank. en er komen 4 laden in te zitten.
Leuk, veel inspiratie, dank je wel.

Met de boorkolomkast ga ik ook aan de slag, staat nu in een hoekje weggestopt en een drama om tevoorschijn te halen, maar ik heb een plekje voor zo'n kast met de kolomboor erop. Groot voordeel is dat ik meteen extra bergruimte heb.

Hoe hoog is het kastje waar jouw boor op komt? Dan heb ik een idee om even rond te kijken, ik denk dat ik even op marktplaats ga snuffelen voor iets gratis/goedkoops...heb niet zoveel resthout liggen en plaatmateriaal is reteduur, dus ik ga iets leuk upcyclen voor weinig geld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Standaard werkhoogte en dus de werkbank is 80 cm. De werkhoogte van een werkbank op maat is wanneer je je onderarm horizontaal houdt, de afstand tussen je elleboog en de vloer.
Plaats reactie