Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Een 4 lagen print is voor zoiets relatief eenvoudigs echt overdreven en een paar euro duurder? Minimaal 2x zo duur. Bovendien is de kwaliteit van goedkope Chinese 4-laags proto's erg wisselend. Dus waarom onnodig risico en extra kosten? Met een vier lagen doorlopend koper is het vrijwel niet meer goed met de hand te solderen wegens warmte lek. Dat kan dan beter machinaal. Maar als jij het wilt proberen.... :D Voor meerdere LM3886's parallel zou het wegens de voeding lay-out waarschijnlijk wel naar 4 lagen moeten.
Mijn printen leverancier voor proto's is voor 4-laags een paar euro duurder voor een eurocard formaat dan een tweelaags. En ik heb eerlijk gezegd nog nooit rare dingen meegemaakt met Chinese PCBs op vier lagen en ik doe veel, heel veel, PCBs op +5GHz, dus da's behoorlijk kritisch.

En wat solderen betreft ben ik ook lekker pragmatisch; als de print teveel warmte dissipeert zet je je soldeerbout toch gewoon een flink stuk warmer? :D

Maar goed, als je 't netjes route, en zo ziet het er gezien de foto's inderdaad uit, dan kan je met twee lagen ook prima uit de voeten natuurlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Kun je ons nog verblijden met wat nieuwe foto's, Peter ? :D
(van het opgebouwde prototype, natuurlijk...)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zo is dat. Misschien kun je de printen discussie beter in je eigen topic voeren Sander, het is hier mosterd na de maaltijd.
Dat had ik ook al betreurd (gelukkig hou ik niet zo van mosterd :lol: ).Met enkel een foto is 't niet erg duidelijk hoe de print echt in elkaar zit.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Kun je ons nog verblijden met wat nieuwe foto's, Peter ? :D
(van het opgebouwde prototype, natuurlijk...)
Ja, dat zal wel lukken. Zal vanavond even kijken. De print zit nagenoeg in elkaar. Testen op prestaties heb ik pas eind van de week weer tijd voor.

@Anne, Zo moeilijk is dat toch niet? Als je in staat bent een fatsoenlijk schema te reproduceren kun je de rest ook :D Hint: De 6 via's naast C27 zijn min of meer het centraal sterpunt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
@Anne, Zo moeilijk is dat toch niet? Als je in staat bent een fatsoenlijk schema te reproduceren kun je de rest ook :D Hint: De 6 via's naast C27 zijn min of meer het centraal sterpunt.
Je denkt zeker dat ik niks anders (beters) te doen heb zeker :P
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Eerlijk gezegd niet, nee. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

IMG_2499.jpg
IMG_2502.jpg
Voila! Aantal onderdelen zitten er nog niet op i.v.b. met testen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ds23man »

=D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Meer dan netjes Peter. Benieuwd naar de metingen en de prestaties!

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door SSassen »

Mooi werk Peter, je hebt op onderdelen niet bespaard zie ik; OSCON, mini-MELF, Dale, MKP condensatoren, etc.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Zo da's vlug fraai in elkaar gezet, een dagje vrij genomen ? :lol:
Zonder voorversterker, eerst zien dat de 3886 doet wat moet zeker.
Waarom van die vaste zekeringetjes, of zijn 't PTC ?
Wel heel dikke ingangs-C :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Dan »

:kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
:goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ds23man »

Vandaag hoog water in Den Helder! :lol:

Of is dit ook weer offtopic? :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Nee, geen OSCON Sander maar polymeer hybride, zijn net zo goed of zelfs beter dan OSCON, OSCONS worden niet voor 50V gemaakt (voor zover ze nog gemaakt worden). Verder voor de bypass C's C0G/N0P.
Ah!buis schreef:
Zo da's vlug fraai in elkaar gezet, een dagje vrij genomen ? :lol:
Anne
Nope, een zondagmiddag :P :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 01 dec 2015, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Vandaag hoog water in Den Helder! :lol:

Of is dit ook weer offtopic? :(
Ik ben gewoon erg positief over het feit dat er innovatieve ontwikkelingen zijn.
Ik waardeer de inzet van P&P zeer en hoewel ik inhoudelijk geen bijdrage kan leveren wilde ik dit toch laten blijken.

[Offtopic] Den Helder heeft zijn waterhuishouding in tegenstelling tot veel andere gemeenten zeer goed op orde ;) [/Offtopic]
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door metabaron »

Ziet er goed uit ben benieuwd naar de cijfertjes en de kwaliteiten van de versterker.
Wanneer is de geplande luistersessie :hide:

Dennis
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Hengelo denk ik. Onze recensent Hans, zit even een tijdje in de lappenmand.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Hengelo denk ik. Onze recensent Hans, zit even een tijdje in de lappenmand.
Die leest wel mee met z'n tablet en wat er verder ter beschikking staat.

Die zit dan nu afkickend van de morfine, en een dizzy hoofd te luisteren naar de LM4780 uitvoering van het concept. en wat rustige muziek, om in stemming te komen voor de dag van morgen en overmorgen, dan mag ik hopelijk vrijdag horen dat alles is goed gegaan. [-o< :-#

En dan kan ik hopelijk weer wat meer terugkeren naar het normale ritme van de dag, i.p.v. de timing van de pillen.

Maar wat ik zo zie, ziet het er veelbelovend uit, ben zeker benieuwd hoe het gaat klinken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Ha Peter, met de hand gesoldeerd? Dat is niet te zien :mrgreen: als compliment bedoelt uiteraard :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Pjotr schreef:
Hengelo denk ik. Onze recensent Hans, zit even een tijdje in de lappenmand.
Die leest wel mee met z'n tablet en wat er verder ter beschikking staat.

Die zit dan nu afkickend van de morfine, en een dizzy hoofd te luisteren naar de LM4780 uitvoering van het concept. en wat rustige muziek, om in stemming te komen voor de dag van morgen en overmorgen, dan mag ik hopelijk vrijdag horen dat alles is goed gegaan. [-o< :-#

En dan kan ik hopelijk weer wat meer terugkeren naar het normale ritme van de dag, i.p.v. de timing van de pillen.

Maar wat ik zo zie, ziet het er veelbelovend uit, ben zeker benieuwd hoe het gaat klinken.
Dus zorg dat je in februari helemaal fit bent Hans!!
We gaan naar Hengelo (En ehhhhhh. Eerder beter is natuurlijk echt beter)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Ha Peter, met de hand gesoldeerd? Dat is niet te zien :mrgreen: als compliment bedoelt uiteraard :goedzo:
Had het daar met Knuisje ook al even over. Dit voor mijn doen nog vrij grofstoffelijk :mrgreen: 0603 en 0,5mm pitch en kleiner is vandaag de dag de norm. Het is voornamelijk een kwestie van het juiste soldeer. Ik heb een rolletje 0,35mm harskern soldeer voor dit fijne werk en gebruik dat met mate. Dat doseert niet alleen stukken beter, het neemt ook veel minder warmte op om te smelten en uit te vloeien. Is wel vrij prijzig maar je hebt er maar heel weinig van nodig. En uiteraard een fijne scherpe soldeerpunt die je goed schoon houdt. Zo'n pluk messing/rvs wol werkt hierbij een stuk beter dan een sponsje. Overigens zijn de SMD soldeereilandjes behoorlijk groter gemaakt dan volgens IPC. Scheelt ook een stuk bij handmatig solderen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 01 dec 2015, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Ha Peter, met de hand gesoldeerd? Dat is niet te zien :mrgreen: als compliment bedoelt uiteraard :goedzo:
Had het daar met Knuisje ook al even over. Is voornamelijk een kwestie van het juiste soldeer. Ik heb een rolletje 0,35mm harskern soldeer voor dit fijne werk en gebruik dat met mate. Dat doseert niet alleen stukken beter, het neemt ook veel minder warmte op om te smelten en uit te vloeien. Is wel vrij prijzig maar je hebt er maar heel weinig van nodig. En uiteraard een fijne scherpe soldeerpunt die je goed schoon houdt. Zo'n pluk messing/rvs wol werkt hierbij een stuk beter dan een sponsje. Overigens zijn de SMD soldeereilandjes behoorlijk groter gemaakt dan volgens IPC. Scheelt ook een stuk bij handmatig solderen.
Was me opgevallen inderdaad, het voldoet niet aan IPC maar voor handsolderen is het ideaal, die grotere pads. Snap die aversie hier op het forum tegen SMD ook niet zo :mrgreen: dit is met goed gereedschap tot een uitstekend resultaat te brengen zoals is te zien.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door MarcoSQ »

Kijk nou, gewoon een bijna compleet bestuukte print zónder maanden discussieren/simuleren/twijfelen/enweerterugnaarstart ! Het kán gewoon =D> !

Ben hier erg nieuwsgierig naar ! (De klank en performance dus. De techniek is interessant, maar gaat met soms de pet net ff te boven....maar daar hebben we de Peters voor :) .
Ik begrijp toch goed, dat de bedoeling is om dit uiteindelijk in de (zelfbouw)markt te zetten ? If so -> one interested fellow here !
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Kappa7 »

Is zeker erg netjes geworden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

Ik sluit mij aan bij de voorgaande. zeer netjes uitgevoerd. =D> =D>
Wat ik me wel afvraag over dat SMD solderen is het volgende :
Je gebruikt één hand om het soldeerboutje vast te houden, en in de andere het rolletje soldeer.
Hoe houdt je dan die componenten netjes op hun plek en zorg je ervoor dat het niet scheef gaat zitten ?
Plaats reactie