Mysterieuze speaker / merk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Tjah... ik ken het programmatje niet, dus ik kan ook echt niet zeggen of een progje als dit een nauwkeurige graph geeft.
Ervaring daarin heb ik totaal niet.
Dus ja wat betreft de weddenschap: De kans is groot dat ik het afleg, ik geloof zelf ook goed dat er sprake is van een afwijking van een aantal dBtjes. Dus om er op in te gaan is wellicht onverstandig. :oops:

Ik zag dat Bart een tweetal kastjes heeft die vergelijkbaar zijn met deze.
En hij sprak er eerder vol lof over, heb ooit fotos gezien op zijn oude-weblog.
Dan denk ik dat ik deze wel na wil bouwen dan. Hopenlijk sluit deze kast daadwerkelijk het beste aan met de eigenschappen van de woofer.
Het is toch heel wat anders dan de w-bin.

Kun je het CAD-bestandje toesturen a.u.b.?
Meet ik even op of de driver in de achterkamer past.

Hoe ik een dergelijke kast het beste kan bouwen, lees ik wel terug op andere topics. Tips zijn trouwens altijd welkom.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Ik durf een afwijking tot 6 dB op de gesimuleerde grafiek ook wel aan trouwens.....

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Volgens mij heeft er iemand dorst :twisted: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Speakerland schreef:
Ik durf een afwijking tot 6 dB op de gesimuleerde grafiek ook wel aan trouwens.....

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Geld deze uitspraak nu omdat hornresp nietr nauwkeurig is, of omdat de woofer zo oud is, of omdat het een hoorn betreft?

maw, denk je dat een eenvoudige winsid simulatie ook zoveel afwijkt voor een basreflex kastje..?
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Het probleem met veel simulatieprogramma's is dat ze erg onbetrouwbare resultaten leveren omdat er te weinig rekening wordt gehouden met praktijkinvloeden. Daarnaast is de kwaliteit van de input vaak slecht, de data die bij veel luidsprekerunits wordt vermeld is vaak bij elkaar gelogen, zeker bij de goedkopere produkten uit het verre oosten.
Helaas worden hier op het forum alle gesimuleerde resultaten in de meeste gevallen kritiekloos geaccepteerd.

Dit lijkt me nu een mooie gelegenheid om vast te stellen in hoeverre zo'n simulatie betrouwbaar is. Het heeft niets te maken met de leeftijd van de driver.
En een krat bier is nooit weg.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, zeker met simulatie programma's geld rommel in = rommel uit

maar Ruud,
jij schreef:
Het probleem met veel simulatieprogramma's is dat ze erg onbetrouwbare resultaten leveren omdat er te weinig rekening wordt gehouden met praktijkinvloeden.
wat voor soort praktijk invloeden doel je dan op? kastinvloeden? plaatsing poort?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Als je werkelijk een hoorn wilt bouwen voor deze speaker, zou ik voor een Shearer gaan; niet echt klein, maar 'ruim' voldoende laag.

Ik heb er jaren geleden eens twee 18"versies gebouwd als bassectie van een PA. In combinatie met 12" midbins klonk dat geweldig; snoeihard en onvervormd laag.
Een 18"shearer hoorn meet 200 x 90 x 55 cm.

Ik heb nog een tekening liggen voor een 2 x 15" versie, daarvan zou je de helft kunnen bouwen, dan heb je wel minder mondoppervlak, of de hoornaanvang aanpassen aan één 15"speaker.

Groeten, Jan.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

...ja dan zou ik zeggen: zoek maar een hoorntje uit : http://www.party-pa.de/phpBB/viewtopic.php?t=19685
Stukje naar onder scrollen, en zie daar een zee van ontwerpjes. Post van "TheRogue"


Een hoorn-ontwerp behoort exact aangemeten te zijn aan de driver.
Vandaar dat ik geen 'standaard' ontwerp kan gebruiken, corrigeer me als ik het mis heb.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Beatpower schreef:
Een hoorn-ontwerp behoort exact aangemeten te zijn aan de driver.
Vandaar dat ik geen 'standaard' ontwerp kan gebruiken, corrigeer me als ik het mis heb.
Nee, niet elke speaker is geschikt voor elk type hoorn, maar ik heb in het verleden diverse speakers in eenzelfde behuizing gebruikt, zonder noemenswaardige misaanpassingen (muzikant en geen geld, dan moet je wel eens wat...)

Ook de Shearer werkt/klinkt goed met een groot aantal luidsprekers.

Leuke bak links!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

je kanhet beste bij de hoorn blijven die ik getekend heb.
Dit is in feite een folded horn, maar dan simpelweg langer. de manier van vouwen van een hoorn typeert hem vaak. Dit vouwen zoals ik gedaan heb is erg effectief. je gebruikt de achterkamer van de woofer goed etc etc...

Ik ben het trouwens niet mee eens dat je zomaar lukraak een wofertje in een hoorn kan zetten. Of dat je zomaar een hoorntje kan tekenen.
Dat een simulatie niet volledig correct is geloof ik, maar het is de enige houvast die je hebt, dus ga in ieder geval uit van een goede simulatie zoals hier gedaan is.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Ik denk dat ik inderdaad Bart zijn ontwerp aanhoud.
Echter is het alsnog een relatief klein kastje voor een PA driver.
Ik heb het gevoel dat menig folded-horn toch groter en langer is.


Niet negatief bedoeld, maar ik wacht nog even op reacties van anderen over dit ontwerp, voordat ik met productie begin.


Hier nog een linkje met "How to" info voor het ontwerpen van een hoorn.
http://ldsg.snippets.org/HORNS/design.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Voor mijn part ontwerp ik een hoorn die 4 meter lang is..... :?:
Denk eraan dat je hem bouwt, e dat je hem nooi meer van zn plek krijgt!

Een folded horn van 60x80x80 is alles behalve hanteerbaar en licht, dat weet ik uit ervaring al 8)

Bedenk trouwens dat het exponentieel verloop van deze hoorn ervoor zorgt dat als je nu zeg 1 meter lengte erbij neemt, je monoppervlak exponentieel groter wordt. en dan wordt 60x80 bijvoorbeeld al 60x160.

Daarom vroeg ik dus voordat ik begon met dit alles, hoe groot het mocht worden.....
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Haha :D , mobiliteit is ook zeker een belangrijke issue.
Hij hoeft ook niet groot te zijn, zolang het resultaat* maar goed is voor het 'kunnen' van de driver.
* Lomp hard, zo laag mogelijk en een relatief praktische behuizing.

Zijn er verder nog tips voor het bouwen? Aangezien je zelf nagenoeg dezelfde kasten hebt gebouwd. Voor deze kast kan ik wel voor multiplex gaan, aangezien deze stukke minder groot en lastig is dan de W-bin.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Geenius schreef:
Hierbij de data: Thorolf werd destijds door Monacor vertegenwoordigd, jouw driver is de Thorolf THO-3842 en is bedoeld als PA-Hoorn driver. Zandgiet aluminium korf, carbon fiber spreekspoeldrager, 4" spreekspoel, dubbele centrering (waarvan dus 1 aan de voorzijde).

PE = 500 watt RMS
SPL = 114dB
Bl = 51,4 :shock:
Rdc = 6,3ohm
Le = 0,8mH
fs = 35Hz
Sd = 840cm2
Rms = 0,043
Qms = 3,28
Qes = 0,09 :shock:
Qts = 0,09 :shock:
poolplaat dikte = 10mm
wikkelhoogte = 22mm
aanbevolen kast inhoud = 250 liter

Vas wordt niet gegeven maar als ik het terugreken uit de andere parameters zou het 319 liter moeten zijn. Bovendien moet je alle parameters met een korreltje zout nemen, Bl zou volgens berekeningen 31,45 moeten zijn en niet 51,4 zoals zij aangeven. En de SPL kan geen 114dB zijn maar 104dB (zal wel een typo zijn in de datasheet). Tevens geven ze Mms ook niet op maar ik kom uit op 64,24 gram.

Positief is de enorm hoge acceleratie factor van 490, negatief is de extreem lage Qts waardoor hij eigenlijk alleen in een hoorn optimaal presteert. Wil je hem voor hifi gebruiken dan zou je hem in een circa 100 liter kastje kunnen stoppen afgestemd op 35Hz, dat geeft een -3dB punt van 337Hz (geen typo) - maar dat is -3dB t.o.v. 104dB. Als je het uiteindelijke rendement target op 90dB door hem al bij 60Hz flink weg te kappen dan resulteert dit in een -3dB punt van circa 32Hz. Met wat actieve correctie kun je nog lager komen. :wink:
Bij de huidige bl factor heb ik nog mijn vragen:B*L:20.96 Tm.
Op alle frabrieks sheets staat idd BL 51 en spreken vol lof over de aandrijvingsfactor. De driver bleek in de 80er jaren de sterkste te zijn op- hoorn gebied.

Nu is mijn vraag, hebben zij misschien anders gemeten?
Waardoor wordt de BL bepaald bij het t/s meten?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Beatpower schreef:
Ik denk dat ik inderdaad Bart zijn ontwerp aanhoud.
Echter is het alsnog een relatief klein kastje voor een PA driver.
Ik heb het gevoel dat menig folded-horn toch groter en langer is.
De meeste 'kleine' bashoorns zijn niet bedoeld om als 'stand alone' baskast te fungeren (wat niet wil zeggen, dat deze kleine kastjes individueel niet een indrukwekkende SPL kunnen genereren).
Om echt laag te kunnen gaan, moet je vaak twee of meer kasten (per kant) stapelen om een voldoende groot mondoppervlak te krijgen.

Ik heb twee 15" Folded horns (70 x 70 x 70) naar een Fane ontwerp gebouwd, en samen produceren die een zeer bevredigend laag voor mijn elektrieke basgitaar.

Een bevriende band gebruikt vier van deze 'kleine' hoorns als bassectie in hun PA en die heb ik nog nooit over gebrek aan geluidsdruk en laagweergave horen klagen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de cad tekening ligt nu bij beatpower, dus we wachten af.....
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Joow, ga de tekening verwerken, en even onderzoeken hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Dingen als montageluik, isolatie, houtmateriaal etc.etc.

Ik kan alles laten zagen met prof zaag apparatuur.
Een leuk citaat van de heer Hartung zelf:
Als je de hoorn niet stevig maakt en niet absoluut luchtdicht verlijmt, then he will sounds like a trumpet treated as a shotgun!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat klopt als een bus! lucht dicht is een must.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

De driver past niet in de achterkamer van de hoorn, dus zal de hoorn een facelift moeten ondergaan zodat hij wel past.
Bijlage :een PDF tekening van de Thor 3842 driver.
Bijlagen
THO-3842 Thorolf Hartung - Kesten-ISO A4 Title Block (portrait).pdf
(71.95 KiB) 230 keer gedownload
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

oke, de hoorn is iets aangepast. verloop is hetzelfde trouwens.
De lengte is minimaal toegenomen 10cm +/-

De cad file laat de hoorn zien. een lengte van dik 2,6 meter! en een mond van 5000cm2
Dit gaat een serieus baskastje worden!

de maten haal jezelf uit de tekening neem ik aan ?

Heel veel succes met bouwen.
ps het luikje moet je natuurlijk maken in de achterkamer.
zoals ze bij de punnisher doen bijvoorbeeld...

http://speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=12&prjID=18

het beest:
Afbeelding
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Dank je boas!
Ziet er veelbelovend uit.
Tekeningen uitwerken en bouwen maar :P , ben gruwelijk benieuwd wat het gaat worden.

De achterkamer lijkt wel groter geworden, kan dat geen kwaad?

Hoe neem ik die maten over?
: Kan ik die tekening overladen in A-cad?

En als ik het goed begrijp, globaal gezien, is de hoorn speciaal ontworpen naar de T/S eigenschappen van deze driver?
Dus: volume achterkamer, hoornverloop en hoornlengte.

vragen,vragen, vragen, jaah ik wil veeeel weten.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Mijn fout, ik dacht dat ik de cad bestanden had toegevoegd.
EDIT kan geen cad bestanden toevoegen helaas. mag niet.
ik mik hem op de meel.....

Ja de achterkamer is groter geworden inderdaad. Ik realiseerde me niet dat die woofer zo kolossal was namelijk.

Ik heb hornresp gebruikt om de respionce te laten simuleren en vanuit die theoretische simulatie teken je dan een hoorn uit, die je vervolgens probeert te vouwen. Dit lukte allemaal erg goed bij dit drivertje (geen gekke fratsen nodig)

De hoorn modelleer je in hornresp in 4 stukken. (helaas het maximaal aantal segmenten)

Ik neem aan dat je kan zien op de foto dat de hoorn grofweg in 4 elementen is in te delen. elk element begint met een doorsnede en eindigd met een doorsnede. De oppervlakte van de begin en eind doorsnede vul je in in hornresp. (respectievelijk S1 en S2 voor het eerste deel) Dan vul je achter de twee doorsneden de lengte van het segment in.
Het eerste segment laat ik altijd aanvangen rond het midden van de conus van de driver. Dit is echter een ietwat grijs gebied, maar laten we ons niet rijk rekenen met een langere hoorn (die we misschien wel hebben). Enfin, verder vul je het volume van de achterkamer nog in, de rest kun je allemaal ongewijzigd laten (uiteraard heb ik wel de door jou na laten meten TSP ingevoerd)

Zolas je kan zien bestaat de achterkamer nu uit wat meer plankjes.
Het verloop is bijna voleldig exponentieel het laatste deel. Maar ik heb begrepen dat je alles kan laten zagen, dus dan moet dat geen problemen geven (en doen we het meteen goed)

Het verloopje uit de simulatie is trouwens veelbelovend.
Het lijkt alsof hij niet erg laag gaat, maar als je bedenkt dat je op 40 hz nog zulke output hebt weet je welke impact zulke kasten hebben.

enfin, een plotje van de simulatie die ik volgens mij al gegeven heb eenmaal. dit is van de nieuwe siutuatie met iets grotere achterkamer.
Afbeelding

ps de file toont ook bracing welke je niet moet vergeten natuurlijk. succes!
Kastbreedte is trouwens nog steeds 60cm buitenmaat!
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Met deze kast word meteen 4 dB meer gesimuleert. Dat scheelt ineens een hoop.

Komt dat door de langere hoorn, de grotere achterkamer of beide?

Als ik wol in de kast doe, dan is een plexiglas plaatje niet zo'n goed idee, dan zie al dat wol zitten.

Met bracing bedoel je de schuine schotjes weergegeven in elke hoek van de kast?

Is het trouwens geen idee om het begin van de hoorn te versmallen als het ware, net als wat er bij de punisher gebeurt? Om het verloop te optimaliseren. Dit is tevens een verteviging.
http://speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=21

Bij sommige kasten zie ik ook een soort van versteviging in het laatste deel van de hoorn, in het vorm van een raster, is dit bij deze ook aan te raden? Het volume van de hoorn zal daardoor wel iets minder worden, op de plek van de plankjes kan namenlijk geen lucht komen.
http://www.harmony-central.com/ProductI ... 016076.jpg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Beatpower op do 29 nov 2007, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
....EDIT kan geen cad bestanden toevoegen helaas. mag niet.
gewoon ff zippen
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de hogere output kan misschien liggen aan het feit dat ik hem per ongeluk in 1/8 space heb gesimuleerd. (kijk ik voor je na)
1/8 simulatie is een simulatie omstandigheid die je kan invoeren. dit betekend dat de kast dan in een hoek staat. soms wel soms niet reeel dus...

als je plexiglas luiken maakt, dan geen wol erin doen :?:

de bracing die ik aangaf zijn niet die schuine hoeken, maar de bracing zoals jij die aangaf in je foto van de cewin kasten.

een extra verloop maken in het begin van de hoorn is niet noodzakelijk.
De oppevlakte van de doorsnede klopt namelijk al. die hoeft niet smaller.
daarbij zit je driver al halverwege het eerste deel van de hoorn.
Plaats reactie