Elektuur Audio Special #2

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Jullie weten toch neem ik aan dat deze special door liefhebbers en niet door broodschrijvers wordt gemaakt??
Wat nou Jeroen?

Bedoel je dat ieder zijn copijbijdrage voor nop heeft gedoneerd aan de idealistische en chatatieve instelling Elektuur?
dove

Bericht door dove »

de 'media' in mijn laatste post hier refereerde naar 'allerhande blaadjes' uit Digidoo's gequote tekst, niet specifiek naar Elektuur

Elektuur ken ik niet ('k ben in het algemeen ook niet zo'n lezer van AV-gerelateerde publicaties), en het lijkt me toch dat enige affiniteit met de broodheer op z'n plaats is voor ik voor bewust blad zou gaan schrijven :wink:

Petter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Petter,

Elektuur is een elektronica zelfbouwmagazine en niet speciaal een AV-blad. En ze brengen eens in de zoveel tijd een special uit. De luidsprekerspecials zijn inmiddels beroemd en sinds vorig jaar redigeert Sander een Audiospecial waarin ook versterkers e.d. aan bod komen. Sander moet je misschien maar een presentiexemplaar van de nieuwe uitgave toesturen ;)
sietse

Bericht door sietse »

Tja, een discussie. kijk, ik heb de Elektuur altijd als hobbyblad gezien en ben er ook vele jaren op geaboneerd geweest. Ik denk dat de inhoud van het blad, ook nog al bepaald wordt door redacteuren en hun interesse in de één of andere hobby richting. Ook in vroeger dagen waren er specials met audio projecten die ik erg leuk vond en de versterkers die werden gepubliceerd waren meestal beter dan menige fabrieksversie.
Dat ik niet meer een abonnement heb, is ook een beetje omdat op een gegeven moment het vooral over computer componenten en bijbehorende toestanden ging en me dat nou weer niet interesseerde. Audio was een beetje ver weg. Ondanks dat, nog steeds een prima hobbyblad waarvan we er in Nederland niet te veel hebben.

En ja, de specials van nu. Hardstikke leuk toch dat er artikelen in worden geschreven door hobbygenoten die je kent van de forums en soms zelfs persoonlijk. Als ik zoiets zou kunnen en werd uitgenodigd daarvoor, zou ik mij zeer vereerd voelen. En ervoor worden betaald? Nou, een vergoeding voor als je er veel kosten voor moet maken, Maar die eeuwige roem is ook wel wat.... 8)

Dus Elektuur en hobbygenoten, ga zo voort.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank sietse, je toont een goed begrip van de situatie rond de audio special.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kan het even niet volgen.

De Audiospecial is op zich een uitstekend en lovenswaardig initiatief. Maar het is net als Elektuur een uitgave van uitgeverij Segment. Een commercieel bedrijf als ieder ander. Daar hoeven we toch niet meewarig over te doen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sietse,

Da's inderdaad de insteek van de Audio Special's, voor en door hobbyisten. Importeurs en winkels doen ook vaak een bijdrage, zo ook deze keer en het zou natuurlijk gek zijn dat je een importeur die feitelijk in zo'n artikel ook z'n product aan de man probeert te brengen daarvoor gaat betalen. De hobbyisten doen 't inderdaad ter meerder ere en glorie van zichzelf en voor de eeuwige roem uiteraard. Als het gaat om een kostbaar project of ontwerp wil ik wel met de auteur in kwestie praten over een vergoeding, maar normaliter is dat niet vanzelfsprekend.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Een commercieel bedrijf als ieder ander. Daar hoeven we toch niet meewarig over te doen?
Mee eens. Maar je opmerking was misschien een beetje onduidelijk in de richting van de "uitslovers" die een artikel in dat blad weten te zetten. Wie weet levert het es een keer een nederlands audio zelfbouw blad op die je ideeen van je wil kopen? Ik weet niet hoe dat werkt bij K&T en HH.
De bladen die we nu hebben zijn algemeen in zelfbouw. Ook niks mis mee, maar niet alles wat in die bladen staat is voor iedereen interessant.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik begrijp het punt niet v.w.b. "gemiste kansen". Het is dan wel een Audio Special, maar Elektuur is en blijft een magazine voor Electronica. Akoestiek heeft niets met electronica te maken, dus wie hierin geinteresseerd is, zou zoiets moeten zoeken bij boeken of bladen die zich op audio in het algemeen richten. Wat mij betreft geen sterke opmerking, ook al spreekt akoestiek me beslist wel aan.

Daarnaast kreeg toch iedereen ruimschoots van tevoren de kans om aan te dragen wat hij graag in deze uitgave zag?
dove

Bericht door dove »

de kreet "gemiste kans" heb ik hier neergelegd (Geplaatst: Vr 09 Nov 2007 19:55), echter refereerde ik niet specifiek naar Elektuur (Geplaatst: Vr 09 Nov 2007 20:41)

'AV-gerelateerde publicaties' hebben een 'kans gemist' door te blijven komen met equipment-reviews (daar waar van oudsher het reclame-inkomen vandaan komt ?), terwijl hun lezers al lang met acoustische experimenteren/ingrepen zijn begonnen ! (die weten waar het om gaat: effectieve / efficiënte maatregelen om tot een betere muziekweergave te komen, en met acoustische maatregelen is dit zeker te bereiken)

Elektuur schijnt een electronica hobbyblad te zijn, met enige aandacht voor audio-gerelateerde toepassingen: niet echt een publicatie dat je het ontbreken van aandacht voor acoustiek kwalijk kan nemen, lijkt me, met alle respect (nogmaals, ik ken de uitgave zelf niet)

Petter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vandaar dat ik mensen uitnodig om dan in ieder geval voor de volgende keer de handschoen op te nemen en een bijdrage te doen. Juist omdat Elektuur een commercieel bedrijf is en ze deze special meer faciliteren dan stimuleren, hangt het af van SSassen en welwillende auteurs dat er uberhaupt een Special bestaat. Bij toenemende belangstelling en grotere oplage kan in de toekomst de zaak wellicht anders gaan liggen.
Dank je Jeroen, da's exact hoe 't in elkaar steekt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Of hoe jullie er tegenaan (willen) kijken Sander :roll:

Blijf het vreemd vinden dat een commercieele uitgever geen cent over heeft voor kopij en een beroep doet op je gevoel om een plaatsje in de audiohemel te verdienen. Heb net even het colofon van de AS1 gelezen en daar wordt ik niet vrolijk van.

Dat staat los van het feit dat ik de AS een uitstekend initiatief van je vind Sander maar laat mensen niet voor nop werken.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

#-o Petter: ik begreep niet waarom een opmerking van het andere forum sterk werd gevonden, want ik vind hem niet op zijn plaats vind. Jij sprak echter in het algemeen over aandacht in de media, dus daar was mijn reactie niet op bedoeld. Excuses voor het misverstand

--
En verder trek ik me terug. =P~
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

D'r is, met alle respect, een (groot) verschil tussen professionele schrijvers die kopij aanleveren van goede kwaliteit waar je direct mee aan de slag kunt voor de opmaak en artikelen van hobbyisten die soms sinds de lagere school niet meer dan een paar alinea's op papier hebben gezet. Ik moet als eindredacteur dat in goede banen leiden en zorgen dan er uiteindelijk een bruikbaar en interessant artikel uitkomt. D'r zijn natuurlijk ook auteurs die prima werk leveren, maar met de meeste ben ik wel even zoet geweest.

Als er een vergoeding tegenover moet staan krijgt de hele Audio Special ook een andere insteek. Dan gaat de pet van aardige eindredacteur af en de pet van kreng-van-een-eindredacteur op en ga ik dus echt eisen dat er een prima artikel komt waar ik bijna geen werk aan heb, met goede onderbouwing, idem tekeningen, foto's, etc. en - ook heel belangrijk - dat de deadline ruimschoots wordt gehaald.

Daarmee wordt de toon van zo'n Audio Special heel anders, immers de hobbyisten die graag hun ontwerp eens met een groter publiek willen delen maar met moeite een stuk tekst op papier krijgen haken af. Nu zijn de ontwerpers die én goede en interessante ontwerpen kunnen maken én een goed stuk kunnen schrijven dun gezaaid dus dan wordt 't elk jaar dezelfde mensen die een verhaal afdraaien en dat gaat natuurlijk gauw vervelen. Ik probeer iedere uitgave weer uniek te maken met voor ieder wat wils.

Daarmee is iedereen die een bijdrage wil leveren in feite welkom, mits dit uiteraard interessant is voor de lezers en ook goed is uitgewerkt. Daarmee is de drempel laag en hoop ik daarmee een veel groter publiek te bereiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sander, er schiet me zo ineens eenvraag te binnen: is er overwogen om het onder een andere naam uit te brengen? ik als pure boxenbouwer en totale electronica leek zou normaal niet eens de Elektor bekijken, laat staan kopen... en ik denk de gemiddelde Audiofiel ook niet. of het in samenwerking met een audio- of muziekblad te doen? daar zit toch ook een flinke doelgroep? zomaar een middernachtelijke gedachte....

en nu ga ik echt slapen
dove

Bericht door dove »

Sander

Als ik mezelf voor deze keer even als voorbeeld mag nemen, kan ik me goed voorstellen dat juist het weten dat je kopij een werkbaar (voor jou) en leesbaar / leerzaam (voor de koper) geheel diend te zijn een toch behoorlijk hoge drempel creëerd ('natuurlijke selectie' ?).

Afgezien van mijn jarenlange uitgebreide luister-ervaring en mijn daarop gebaseerde mening is mijn ervaring met ZBA klein (en specifiek, maar dat kan een voor- en een nadeel zijn natuurlijk). Om het over mijn ervaring als schrijver maar helemaal niet te hebben ('geen' namelijk, en 'k denk / schrijf daarbij nog alles in het Engels ook ...) !

En zo zie ik mezelf als een verre van ideale schrijver; dat laat echter, zo hoop ik toch, het in eerste instantie door Digidoo in deze thread aangetipte 'verbetering van akoestiek' als over-due onderwerp in een audio-publicatie aanbevelenswaardig.

Petter
sietse

Bericht door sietse »

Even een vraag en wat meer ontopic, ik heb in mijn handen een Elektuurspecial genaamd, Audio-elektronica & HiFi-luidsprekers. 1990.
Kan het zijn dat er ook uitgaves zijn geweest die alleen de titel HiFi-luidsprekers hadden?
Dit even in verband met die inschakelautomaat die ik wel es heb zitten aandragen.
Ik begrijp dus, dat, als die in herziene vorm weer gepubliceerd zou worden, iemand dat als nieuwe versie zal moeten aandragen?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ja jongens, mosterd na de maaltijd, de beste stuurlui staan aan wal etc. Jullie weten toch neem ik aan dat deze special door liefhebbers en niet door broodschrijvers wordt gemaakt? Van wie van jullie als medeliefhebbers mag Sander volgend jaar een bijdrage verwachten? Zodat we niet nog meer kansen missen?
Ik had het voor dit jaar al beloofd en om allerlei redenen is daar niets van gekomen. Druk met andere dingen. Toch achter de schermen er wel mee bezig geweest, als ik dat zo mag stellen. En ik verwacht er helemaal niets voor terug omdat het in de hobbysfeer moet blijven.

Maar om terug te komen op akoestiek, ik denk dat je dat niet los kunt zien van audio. Het is een heel belangrijk aspect en als hobbyist zou ik daar meer van willen zien. Wellicht volgend jaar, wie weet?

Groet,
Jacco
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Misschien wat vroeg maar ik wil niet te laat zijn!
Zijn er voor de Extrema preamp en de MinimA printjes te koop?
Misschien zelfs kitjes?
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Voor de DHZ akoestiek,

Probeer de vorige twee en de volgende pro audio en video te pakken te krijgen daar staan hele informatieve artikelen in.

Verder is het boek "acoustics and psychoacoustics" een goed naslagwerk.
Ook over design parameters van absorbeer en diffuuseer (is dat een woord) materiaal.

Ik heb erg goede berichten gehoord over de realtraps van Ethan Winer.
Al zijn deze panelen al klaar dus geen uitdaging voor de rechtgeaarde doe het zelver.
Ook zijn er goede oplossingen van Auralex en Primacoustic.

(dit klinkt wel erg als reclame sorry!)

Succes groeten
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Misschien zelfs kitjes?
Ja en nee, je zult dus zelf je onderdelen bij elkaar moeten zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Maar wel pcb's dus! Daar heb ik wel oren naar. Verkoop je ze zelf?
Zo niet waar kan ik ze vinden :roll:

Alvast bedankt voor het luisterplezier met dit mooie ontwerp!
Is dit ook in samenwerking met Bruno of alleen met meneer van Eijndhoven?

(Wat is dat toch met mensen van Phillips en zelfbouwmodules voor audio? Niet dat ik er problemen mee heb :D )

Groeten

Boy Griffioen
sietse

Bericht door sietse »

SSassen schreef:
Misschien zelfs kitjes?
Ja en nee, je zult dus zelf je onderdelen bij elkaar moeten zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik ben een beetje uit de bladen, maar in vroeger dagen kwamen er van Elektuur zelfbouw dingen nog al eens bouwpaketten in de handel bij de elektronica zaken. Nu niet meer zoveel?
sietse

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
Ja jongens, mosterd na de maaltijd, de beste stuurlui staan aan wal etc. Jullie weten toch neem ik aan dat deze special door liefhebbers en niet door broodschrijvers wordt gemaakt? Van wie van jullie als medeliefhebbers mag Sander volgend jaar een bijdrage verwachten? Zodat we niet nog meer kansen missen?
De Rambo's met de twee en halfweg "filosofie" ?
sietse

Bericht door sietse »

De Rambo's met de twee en halfweg "filosofie" ?
Op mijn leeftijd heb wel eens last van opvliegers, weet je wel.... :D
Maar waar ik even aan dacht wordt een beetje lastig, want ik vind dat ik één en ander dan ook ff moet onderbouwen met wat meet gegevems en zo. En dat gaat me toch niet lukken. Dus op naar andere ideeen. :roll:
Plaats reactie