Elektuur Audio Special #2
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Elektuur Audio Special #2
Beste forumleden,
Namens Elektuur ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen tweede editie van de Audio Special. De Audio Special zal netzoals afgelopen jaar een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen variëerend van eenvoudig tot redelijk complex.
Omdat Elektuur deze tweede Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als (doorwinterde of aspirant) zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.
Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op ssassen@hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Namens Elektuur ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen tweede editie van de Audio Special. De Audio Special zal netzoals afgelopen jaar een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen variëerend van eenvoudig tot redelijk complex.
Omdat Elektuur deze tweede Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als (doorwinterde of aspirant) zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.
Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op ssassen@hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mike,
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... uctID=1956
Uiteraard wordt de nieuwe editie geheel gevuld met nieuwe ontwerpen, dus zeer zeker geen herhaling van zetten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Elektuur Audio Special 1Wat is er in de vorige editie aan bod gekomen? Neem aan dat er wat variatie gewenst is en niet een herhaling van zetten, toch?
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... uctID=1956
Uiteraard wordt de nieuwe editie geheel gevuld met nieuwe ontwerpen, dus zeer zeker geen herhaling van zetten.
Ja, is gewoon via Elektuur te bestellen, maar ligt niet meer in de schappen bij de diverse kiosken etc.Is de vorige audiospecial eigenlijk nog verkrijgbaar?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Dank je, zal ik eens gaan bestellen. Had al wel snel zelf gezocht, maar kom er net achter dat ik in de articles zat te zoeken en niet in de shop
Ik kijk alles vanaf de beginnerskant, puur omdat ik nog zeer weinig ervaring heb. Ik zie in de vorige versie veel kant en klare ontwerpen staan die op zich best zeer interessant zijn.
Van mijn kant zou ik wel eens interessant vinden om een 1-2-3(-4-etc...) stappenplan te vinden over hoe bijv. een filter op te bouwen.
Wat zijn de principes, de terminologie, hoe ga je te werk, wat zijn de valkuilen, wat is een goed uitgangspunt qua basis.
Hetzelfde geldt voor meten; ik lees hier op 't forum het een en ander over meetresultaten en er is en topic over met welke apparatuur en software je het doet. Nu heb ik misschien niet lekker gezocht, maar een gedegen artikel over hoe het meten van luidsprekers en filters in zijn werk gaat, hoe je met een pc, een niet al te dure microfoon en wat software een beginnetje maakt om de principes van het meten onder de knie te krijgen, zou bij mij zeer welkom zijn.
Een soort "hoe bouw ik een harde schijf in mijn pc"-uitleg vanuit de ComputerIdee zal ik maar zeggen.
Wellicht een idee om van scratch een speaker te ontwerpen en bouwen en aan de hand daarvan de uitleg te geven?
Ik kijk alles vanaf de beginnerskant, puur omdat ik nog zeer weinig ervaring heb. Ik zie in de vorige versie veel kant en klare ontwerpen staan die op zich best zeer interessant zijn.
Van mijn kant zou ik wel eens interessant vinden om een 1-2-3(-4-etc...) stappenplan te vinden over hoe bijv. een filter op te bouwen.
Wat zijn de principes, de terminologie, hoe ga je te werk, wat zijn de valkuilen, wat is een goed uitgangspunt qua basis.
Hetzelfde geldt voor meten; ik lees hier op 't forum het een en ander over meetresultaten en er is en topic over met welke apparatuur en software je het doet. Nu heb ik misschien niet lekker gezocht, maar een gedegen artikel over hoe het meten van luidsprekers en filters in zijn werk gaat, hoe je met een pc, een niet al te dure microfoon en wat software een beginnetje maakt om de principes van het meten onder de knie te krijgen, zou bij mij zeer welkom zijn.
Een soort "hoe bouw ik een harde schijf in mijn pc"-uitleg vanuit de ComputerIdee zal ik maar zeggen.
Wellicht een idee om van scratch een speaker te ontwerpen en bouwen en aan de hand daarvan de uitleg te geven?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
mij lijkt het wel handig/leuk om wat tips voor het bouwen te zien (fineren, plaatsing, demping keuze van filter onderdelen etc)
Hoewel het voor de meeste (incl mezelf) niet echt meer nodig is, is het altijd handig voor nieuwkomers/ beginnelingen.
Maar misschien past dit niet echt bij het imago van Elektuur (is vooral elektronica natuurlijk)
Daar naast zijn misschien wat meer theoretische artikelen gewenst. (over speaker en/of audio elektronica )
Die wellicht samen gaan met praktijk proeven oid.
(anders wordt het weer TE theoretisch misschien )
Hoewel het voor de meeste (incl mezelf) niet echt meer nodig is, is het altijd handig voor nieuwkomers/ beginnelingen.
Maar misschien past dit niet echt bij het imago van Elektuur (is vooral elektronica natuurlijk)
Daar naast zijn misschien wat meer theoretische artikelen gewenst. (over speaker en/of audio elektronica )
Die wellicht samen gaan met praktijk proeven oid.
(anders wordt het weer TE theoretisch misschien )
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Die staat op de planningeen superlatieve Pre-amp voor de ExtremA
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
Wat wellicht interessant is...
Harman heeft op haar corporate website een aantal hele interessante white papers staan over o.a subwoofers.
Zie: http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
In bovenstaande white paper wordt onderzocht wat het effect is van een of meerdere subwoofers in een enkele ruimte en wat de beste plaatsing is.
Nu heeft het geen zin om dit artikel te reproduceren, maar het kan wellicht interessant zijn om dit vanuit een iets breder perspectief te bekijken. Momenteel lijkt de trend te zijn groot, groter en grootst wat subs betreft maar feitelijk zou men, in theorie althans, betere resultaten kunnen behalen met meerdere subs.
Vanuit het zelfbouw perspectief bekeken zou het interessant zijn om een ontwerp te maken voor een relatief compacte sub in een gesloten behuizing en om daarbij een monitor luidspreker te ontwikkelen waarbij met name het verhaal rond fase, crossover frequentie meegenomen wordt. Feitelijk ben je dan een drieweg systeem aan het ontwerpen waarbij je het (sub) laag niet door een enkele sub laat weergeven maar door de "kamer" zal ik maar zeggen.
Hier ligt niet mijn expertise maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn op dit forum die dit verder zouden kunnen uitdiepen. Ik denk dat het een actueel topic is, zeker gezien het feit dat bijv. dipoles momenteel ook hot zijn vanwege het unieke afstralingsgedrag. Iedereen is bezig met het verbeteren van de basweergave in de kamer.
Er zijn natuurlijk zat subs en monitors maar het lijkt mij juist interessant om een dergelijk systeem als een geheel te beschouwen en te ontwikkelen....een zelfbouw actieve crossover zou ook nog mooi in het verhaal passen.
Just my 2 cents....
Mvgr,
Richard Krol
Hexateq Audio Visual
Harman heeft op haar corporate website een aantal hele interessante white papers staan over o.a subwoofers.
Zie: http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
In bovenstaande white paper wordt onderzocht wat het effect is van een of meerdere subwoofers in een enkele ruimte en wat de beste plaatsing is.
Nu heeft het geen zin om dit artikel te reproduceren, maar het kan wellicht interessant zijn om dit vanuit een iets breder perspectief te bekijken. Momenteel lijkt de trend te zijn groot, groter en grootst wat subs betreft maar feitelijk zou men, in theorie althans, betere resultaten kunnen behalen met meerdere subs.
Vanuit het zelfbouw perspectief bekeken zou het interessant zijn om een ontwerp te maken voor een relatief compacte sub in een gesloten behuizing en om daarbij een monitor luidspreker te ontwikkelen waarbij met name het verhaal rond fase, crossover frequentie meegenomen wordt. Feitelijk ben je dan een drieweg systeem aan het ontwerpen waarbij je het (sub) laag niet door een enkele sub laat weergeven maar door de "kamer" zal ik maar zeggen.
Hier ligt niet mijn expertise maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn op dit forum die dit verder zouden kunnen uitdiepen. Ik denk dat het een actueel topic is, zeker gezien het feit dat bijv. dipoles momenteel ook hot zijn vanwege het unieke afstralingsgedrag. Iedereen is bezig met het verbeteren van de basweergave in de kamer.
Er zijn natuurlijk zat subs en monitors maar het lijkt mij juist interessant om een dergelijk systeem als een geheel te beschouwen en te ontwikkelen....een zelfbouw actieve crossover zou ook nog mooi in het verhaal passen.
Just my 2 cents....
Mvgr,
Richard Krol
Hexateq Audio Visual
Wat mij ook wel leuk lijkt:
- Baffle-step. Hoe hier rekening mee te houden in je ontwerp met verschillende voorbeelden enzo. Hoe je zelf hier op een simpele manier rekening mee kunt houden maar dan met de achterliggende theorie. Dus iets meer dan: neem de seriespoel voor de woofer 1 maat groter en demp de tweeter iets meer.
- en natuurlijk een heel leuk goed ontwerp van een compacte speaker met genoeg diepgang, niet al te laag rendement, met een eenvoudig filter voor heel weinig geld (<100E p/stuk excl afwerking)
De vorige Special vond ik namelijk echt heel leuk. maar net als het interessant begon te worden, werd er niet verder op ingegaan. Alles was te begrijpen na 1 (soms 2) keer lezen. Ik heb liever te veel info dan te weinig.
- Baffle-step. Hoe hier rekening mee te houden in je ontwerp met verschillende voorbeelden enzo. Hoe je zelf hier op een simpele manier rekening mee kunt houden maar dan met de achterliggende theorie. Dus iets meer dan: neem de seriespoel voor de woofer 1 maat groter en demp de tweeter iets meer.
- en natuurlijk een heel leuk goed ontwerp van een compacte speaker met genoeg diepgang, niet al te laag rendement, met een eenvoudig filter voor heel weinig geld (<100E p/stuk excl afwerking)
De vorige Special vond ik namelijk echt heel leuk. maar net als het interessant begon te worden, werd er niet verder op ingegaan. Alles was te begrijpen na 1 (soms 2) keer lezen. Ik heb liever te veel info dan te weinig.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
De eerste versie gaf t.a.v. de speakers weinig info over ontwerpstappen. Het was meer een beschrijving van het eindproduct i.p.v. een beschrijving van het ontwerpprocess. Meer diepgang t.a.v. de ontwerpstappen en dan met name m.b.t. het filter ontwerp vind ik wenselijk voor een blad van 16 euro.
Daarnaast kwamen inderdaad ESL's maar eigenlijk het hele dipole concept niet aan bod. Meer info over de theorie achter dipole en de ontwerpstappen zou zeker leuk zijn.
Eventueel is een artikel over de toepassing van digitale filters ook altijd interessant!
In iedergeval leuk als er een tweede versie komt!
Daarnaast kwamen inderdaad ESL's maar eigenlijk het hele dipole concept niet aan bod. Meer info over de theorie achter dipole en de ontwerpstappen zou zeker leuk zijn.
Eventueel is een artikel over de toepassing van digitale filters ook altijd interessant!
In iedergeval leuk als er een tweede versie komt!
Een special over hoe (high-end) condensatoren gemaakt worden, waarin ze zich onderscheiden (signaaltechnisch en gehoormatig) en waarom dat zo is. Hierbij ook meenemen hoe de juiste capaciteitswaarde berekend kan worden in verschillende configuraties (impedantie voor en achter de condensator, signaalsterkte).
Wellicht kan er ook een blindtest worden uitgevoerd met zowel geoefende luisteraars en minder geoefende luisteraars om wat 'gevoel' in het artikel te brengen.
Een aardige test-setup lijkt mij een DDDac i.c.m. een Hypex module waarbij de ingangscondensatoren in de Hypex zijn verwijderd. In dit ontwerp is dan de koppelcondensator de enige condensator in de analoge signaalweg. Het effect van de condensator is dan in grote mate opzichzelfstaand.
Wellicht kan er ook een blindtest worden uitgevoerd met zowel geoefende luisteraars en minder geoefende luisteraars om wat 'gevoel' in het artikel te brengen.
Een aardige test-setup lijkt mij een DDDac i.c.m. een Hypex module waarbij de ingangscondensatoren in de Hypex zijn verwijderd. In dit ontwerp is dan de koppelcondensator de enige condensator in de analoge signaalweg. Het effect van de condensator is dan in grote mate opzichzelfstaand.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
kijk, dat is goed om te horen zeg!
wat mij een leuke insteek lijkt, is om de ontwerpen niet te groeperen op type apparaat, maar bijvoorbeeld in sets. dus een mooie platenspeler met een buizenversterker en een sjieke breedbander in een hoorn, een T-amp met gemodde PS-1 en een Stick oid voor de krappe beurs, een super haai-end set, een HT set, een heel hoge WAF set, etc.
wat mij een leuke insteek lijkt, is om de ontwerpen niet te groeperen op type apparaat, maar bijvoorbeeld in sets. dus een mooie platenspeler met een buizenversterker en een sjieke breedbander in een hoorn, een T-amp met gemodde PS-1 en een Stick oid voor de krappe beurs, een super haai-end set, een HT set, een heel hoge WAF set, etc.
en daar ben ik het dus helemaal mee eens.... als het aantal bladzijden vast ligt heb ik liever wat minder artikelen met meer diepgang dan een extra ontwerp.JeroenKV schreef:Meer diepgang t.a.v. de ontwerpstappen en dan met name m.b.t. het filter ontwerp vind ik wenselijk voor een blad van 16 euro.
Mij lijken de voorstellen van richardkrol, JeroenKV, en Henkjan wel wat.
Maar zoals gezegd, voor uitgediepte artikelen heb je wel te maken met het toch beperkt aantal pagina's dat beschikbaar is.
Dus zijn het moeilijke keuzes die Sander op zijn bordje krijgt.
@Sietse
In een Elektuur van 1983 stond een artikel over een inschakelvertraging met DC-beveiliging, met printontwerp.
Als je wilt kan ik je wel een kopie opsturen. Heb er zelf ooit 2 gemaakt, en het werkte goed. Een daarvan zit nog steeds in een subje.
Wel moet je dan ipv. de speakers de voedingsspanning af laten schakelen.
Maar zoals gezegd, voor uitgediepte artikelen heb je wel te maken met het toch beperkt aantal pagina's dat beschikbaar is.
Dus zijn het moeilijke keuzes die Sander op zijn bordje krijgt.
@Sietse
In een Elektuur van 1983 stond een artikel over een inschakelvertraging met DC-beveiliging, met printontwerp.
Als je wilt kan ik je wel een kopie opsturen. Heb er zelf ooit 2 gemaakt, en het werkte goed. Een daarvan zit nog steeds in een subje.
Wel moet je dan ipv. de speakers de voedingsspanning af laten schakelen.
Die heb ik in m'n zelfbouw eindtrap zitten en doet het nog steeds perfect. maar ik bedoel dit:(copie van de vorige keer)@Sietse
In een Elektuur van 1983 stond een artikel over een inschakelvertraging met DC-beveiliging, met printontwerp.
Als je wilt kan ik je wel een kopie opsturen. Heb er zelf ooit 2 gemaakt, en het werkte goed. Een daarvan zit nog steeds in een subje.
****
Hoi, het volgende wil ik toch nog es even onder de aandacht brengen. Onderstaande dxf file heb ik wel eens eerder laten zien en is iets dat ik in vroeger dagen ook daadwerkelijk in een versterkerbak had zitten.
Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als Elektuur hiervan een gemoderniseerde versie zou publiceren met een kleine aanpassing qua voeding.
http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf
Waarom? Welnu, het ding staat altijd op 230 volt aangesloten ook als ie is uitgeschakeld. Standby stand dus. Voorstel van mij is nu om de schakeling in de standby stand te voeden uit een accu. Zodra de boel inschakeld, wordt ook de 230 ingeschakeld, zodat tijdens bedrijf de zaak gewoon op de netvoeding draaid en tegelijkertijd de accu wordt bij geladen.
Aangezien ik zit te broeden of ik in mijn boxen es een keer een paar stevige eindtrappen zal zetten, is deze schakeling bij uitstek geschikt om de eindtrap(pen) te beveiligen en het scheelt schakelaars. Want het schakeld automatisch in en uit wanneer er signaal komt of wegblijft van de voorversterker. En een versterker in de box spaart ruimte in de kast voor wat anders..
****
Het lijkt mij ook zo gek nog niet voor subwoofers.
Edit, heb de printlayout nog voor positief- en negatief printplaat.
Kan vast wel kleiner, is nu 150x130 mm.
Wat zou men vinden van een 3-weg open baffle systeem, passief gefilterd, op basis van 2 stuks Peerless SLS-12 voor het laag, Visaton AL170 voor het midden en B&G NEO3PDR voor het hoog?
Toelichting keuze drivers:
SLS-12: voor dipooltoepassing vind je niet beter voor dezelfde prijs/kwaliteit verhouding, terwijl de baffle niet breder dan 40 cm hoeft te worden.
AL170: zeer zuivere weergave, mooie open basket en relatief kleine magneet, dus goed geschikt voor symmetrisch dipoolgedrag
B&G NEO3: in te zetten vanaf 2000 Hz, ook zeer zuivere weergave en volledig symmetrisch afstraalgedrag.
Totale prijs aan drivers per kant geschat op minder dan €300,- met naar ik inschat een geluidskwaliteit die absoluut top is.
Voor het geheel geen moeilijk baffleconstructie nodig, het zou een stevige niet te dikke baffle worden, licht schuin naar achteren hellend voor een elegant uiterlijk.
Wat denken jullie? Ik zou namelijk wel een artikel over open baffle willen schrijven, maar dan moet er natuurlijk ook een uitgewerkt ontwerp in staan!
Toelichting keuze drivers:
SLS-12: voor dipooltoepassing vind je niet beter voor dezelfde prijs/kwaliteit verhouding, terwijl de baffle niet breder dan 40 cm hoeft te worden.
AL170: zeer zuivere weergave, mooie open basket en relatief kleine magneet, dus goed geschikt voor symmetrisch dipoolgedrag
B&G NEO3: in te zetten vanaf 2000 Hz, ook zeer zuivere weergave en volledig symmetrisch afstraalgedrag.
Totale prijs aan drivers per kant geschat op minder dan €300,- met naar ik inschat een geluidskwaliteit die absoluut top is.
Voor het geheel geen moeilijk baffleconstructie nodig, het zou een stevige niet te dikke baffle worden, licht schuin naar achteren hellend voor een elegant uiterlijk.
Wat denken jullie? Ik zou namelijk wel een artikel over open baffle willen schrijven, maar dan moet er natuurlijk ook een uitgewerkt ontwerp in staan!

