Okay... toch maar gebouwd

en me daarbij maar niet teveel aangetrokken van de theoretische kant van de zaak

nou ja, voor wat betreft downfiring dan
(Edit: later toch naar horizontaal omgebouwd, deze driver begon uit te zakken.)
Buitenwanden MDF 22 mm. Brace en 'verdikking' frontpanel multiplex 20 mm. Omkasting amp 18 mm spaanplaat / 22 mm MDF (beiden rest materiaal), inhoud ca. 55 liter. (Heb het ergens precies uitgezocht, moet dat nog even terug zoeken). Edit: net uitgezocht, was ca. 55 liter.
Met alle afgeronde hoeken durf ik wel te zeggen dat ie op 55+ kwam...
Lijm deels witte houtlijm, deels plyurethaan (Bison speedkit, vullend).
Met buitenwanden van 22 mm en een tamelijk lichte driver heb ik de bracing supersimpel gehouden.
Bas reflex pijp diameter 50 mm lengte 13 cm, voorzien van afronding (binnenkant) / afschuining (buitenkant). (50 mm is krap, maar gaat omdat ik 1. downfiring werk, en 2. eigenlijk nooit vol vermogen draai.)
Nauwelijks afgestemd (wel even gecheckt, vrijwel exact 25 Hz). Bij zeer grote geluids volumes en frequenties lager dan 30 herz ontstaat er poortruis (maar dan moet je er met je oor in de buurt gaan zitten, en da's niet aangenaam bij dat soort volumes, in de praktijk hoor je er dus niets van). Volgende keer iets grotere baspijp denk ik. Misschien dat ik er nog wat aan ga knutselen, volgens de berekeningen zou de baspijp nu iets te lang zijn, al kan ik dat niet horen (en meetspullen hiervoor heb ik niet).
Edit: het valt me trouwens op dat poortruis (lees: luchtverplaatsing) bij 28 herz het duidelijkst hoorbaar is, terwijl het geheel op 25 hz is afgestemd, en gezien de baspijp diameter ergens op de 23 of zo zou moeten staan. Nu is dat zuiver subjectief, en misschien doen mijn oren het niet zo denderend bij 25... of welke andere frequentie dan ook

Bovendien is deze sub nou niet echt een superzwaar lage tonen ding...
Speaker een (gebruikte) Vifa 25WN250. Amp een chinese XXL uit de keuken van Speakers en Co in Rotterdam (klasse firma en klasse service overigens).
Aangesloten op een Sony 1200ES, wordt gedraaid in combinatie met 2x Magnat Vector 4 (errug oud maar klinken nog steeds goed, ben van plan ze te herbouwen... ooit).
Edit: de Vector 4's zijn vervangen door Magnasphere speakers, die nog iets lager komen. Nu komt de sub maar iets lager dan m'n fronts, als je echter zonder sub draait dan wil de downmix van het LFE kanaal naar de front speakers wel eens minder uitpakken. Met andere woorden: zelfs een gewone speaker op het LFE kanaal *kan* beter klinken dan de LFE over de fronts verdelen. Mijn Sony heeft hier last van, maar ik heb dit al bij meer 5.1 amps gezien.
Heb zowel met als zonder bas reflex poort uitgeprobeerd, met is het volume iets hoger maar nauwelijks de moeite waard. In deze variant kan het dus ook uitstekend dicht.
Resultaat: verbazend goed, tenzij je een absolute bas freak bent. Mijn oude vector 4's haken ergens rond de 40 a 50 hz af, en de sub pakt het heel mooi op. Wie massieve bas zoekt moet verder kijken, wie een LFE zoekt voor weinig centjes die niet al te rampzalig klinkt

kan dit eens proberen. Ik ben vooral erg onder de indruk van de efficienty. Het ding is ca. 100 Watt, maar ik denk dat ik er maximaal 25 of zo van gebruik, anders krijg ik ruzie met de omgeving

)
Oh ja, de voetjes zijn van de lokale ijzerboer, ca. 7 centimeter hoog. Heb een paar verschillende lengtes uitgeprobeerd, evenals spikes. Bij de 'tegel op beton' vloer danste eea. alle kanten op met spikes, en klank verschil was minimaal, zodat ik toch voor rubber ben gegaan. Moet mogelijk de kast nog wel iets verzwaren.
Totale kosten ca. 80 a 90 euro (yeah, right) maar ik moet het nog afwerken... (Verf, primer, enz. enz.)
Edit: nog wat lopen spelen met geluidsnivos... damn, wat kan dat ding hard. Speakers en versterker zijn (specificaties althans) allemaal rond de 100 watt, en de sub zit dus ook rond die waarde. Ik kan 'm echter nauwelijks verder dan een kwart openzetten, heel even vanmiddag op half geprobeerd, en m'n oren toeteren nog na. Niet genoeg hardrock aangehoord in mijn jonge jaren denk ik