Simpele sub op basis van Vifa 25-WN-250

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blueznl

Simpele sub op basis van Vifa 25-WN-250

Bericht door blueznl »

Edit: zo ziet ie er uiteindelijk uit:
vifa.jpg
vifa.jpg (20.75 KiB) 1386 keer bekeken
(Overige plaatjes aan het einde van de thread.)

Okay, eigenlijk ben ik een soort noob, zeker op speaker gebied :-) dus ik hoop dat jullie het me vergeven.

Ik heb op de kop getikt een Vifa 25-WN-250, welke ik tot een subwoofer wil verwerken. (Ik weet het, niet de meest bijzondere speaker, maar hey, hij was niet duur, en mijn toepassing is niet extreem hifi :-))

Wat zoek ik? De specs van het ding. Kan ze nl. niet vinden op het Internet. Met de specs en de software die ik gevonden heb moet ik toch in staat zijn een basreflexje danwel een sealed ding uit te rekenen...

En dan nu de achtergrond :-) Heb een combinatie van oude en nieuwe spullen. Nu de kids wat groter zijn heb ik het stof van mijn oude stereo afgeblazen en de spullen weer aangesloten. Uiteraard bleek de versterker de tussentijdse verhuizingen niet te hebben overleefd. Niet getreurd, naar de winkel gerend en maar gelijk een multimedia bak gekocht, een Sony 1200ES. Mijn oude Magnat Vector 4 speakers aangesloten, en (ik ben niet zo veeleisend) het klinkt geweldig. In twee kanaals mode...

Helaas klinkt het niet zo goed in DTS en aanverwanten. Ik heb geen sub op dit moment, maar laat de bas weergeven door mijn beide Vector 4's. Het lijkt erop alsof de 'downmix' in deze versterker niet helemaal het LFE kanaal goed kan doorzetten naar mijn Vectors. Ik mis gewoon wat bas.

Mja, wat te doen. Een actief woofertje kopen, of zelf wat bouwen... en dat bouwen, na lange tijd, lijkt me wel weer wat. Nog een keer, in een nutshell, ik heb het ding eigenlijk primair nodig voor het LFE kanaal, aangezien ik muziek eigenlijk altijd in reguliere 2 kanaals mode beluister.

Wie stopt me? :-)
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 19 dec 2011, 11:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Zandor

Bericht door Zandor »

Hoi
fs 25hz
vas164 l
qts .29
qes.31
qms 3.7
vd 194
xl 6mm
sd 346

f3=38hz in een 63liter bassreflexkast
Gr Sander
blueznl

Bericht door blueznl »

Bedankt! Ik gokte al dat het de M25WO-49-08 was :-) Overigens vreet WinISD de parameters niet exact, en klaagt over consistency... Ik heb de Qts door het programma laten uitrekenen tot 0.286... welke parameter is eigenlijk het meest kritisch?
Zandor

Bericht door Zandor »

Hoi
Ik zie net dat in WinISD de beta versie de 25wn250 ook voor komt, met iets andere waarden dan welke ik ook weer van iemand gekregen heb.
Welke de juiste is ? ik zou eerder toch WinISD geloven , mijn gegevens
kwamen met de 2e hands drivers mee en zijn wel erg hetzelfde als de M25WO-49-08.
Gr Sander
blueznl

Bericht door blueznl »

Mogelijk heb ik dan een andere versie van WinIsd? Zie 'm er bij mij niet instaan...
blueznl

Bericht door blueznl »

Okay, ik ga vandaag de spullen halen. Wordt bruto ca. 64 liter inhoud, kubus vorminge kast, uit 10 stukken MDF 22 mm. (Damn, ding wordt groter dan ik dacht.) Amplifier wordt waarschijnlijk de Hypex SD 1.2, die lijkt goed bij de speaker te passen. Kan zijn dat ik voor de twee zijkanten en de bovenkant een ander materiaal kies (MDF gaat nogal snel stuk vind ik). Moet nog even uitpuzzelen of ik de speaker naar beneden mag richten...

Speakers en co, here I come... zucht... dat gaat weer geld kosten, even kijken of ik me vandaag kan beheersen...
dove

Bericht door dove »

blueznl schreef:
Okay, ik ga vandaag de spullen halen. Wordt bruto ca. 64 liter inhoud, kubus vorminge kast, uit 10 stukken MDF 22 mm.
zeker weten dat je 'm vierkant maakt ? dit ivm. lastig te temmen interne reflexies en resonanties

Petter
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Hierbij de spec die ik van speakerland heb gekregen (originele spec sheet):
imp=8ohm
nom power=80watt
music power=120watt
sens=90db
area=346cm2
Re=5,7ohm
Le=2,2mH
Fs=25hz
BL=11Txm
QMS=3,7
QES=0,31
QTS=0,29
Vas=164
blueznl

Bericht door blueznl »

dove schreef:
blueznl schreef:
Okay, ik ga vandaag de spullen halen. Wordt bruto ca. 64 liter inhoud, kubus vorminge kast, uit 10 stukken MDF 22 mm.
zeker weten dat je 'm vierkant maakt ? dit ivm. lastig te temmen interne reflexies en resonanties
Petter
Nou, niet precies vierkant eerlijk gezegd :-) De buitenmaten zijn grofweg 46x46, maar de binnenmaten zijn grofweg 46x40, bovendien komt er nog een brace in, plus een kapje om de amp af te zonderen, dus echt vierkant wordt 'ie niet :)

Even kijken... Buitenmaten hoog 46, breed 46, diep 45, binnenmaten hoog 40, diep 41, breed 36 oid. Da's rond de 60 liter. Doorlaten in de brace en een vals wandje voor de amp maken het mogelijk de exacte inhoud aan te passen. Zal later een tekening plaatsen.

Okay, op naar buiten en spullen halen...
blueznl

Bericht door blueznl »

Heb de spullen, heb wat 22 mm MDF laten zagen (en natuurlijk kloppen niet alle maten, zucht) en een XXL amp van Speakers en Co in Rotterdam.

Heb echter nog een vraagje voor de gemeenschap: kan deze speaker ook 'downfiring' worden gemonteerd? Zo ja, hoe hoog moeten dan de pootjes? (In verband met kids is het wel zo verstandig om de speaker horizontaal te monteren, ie. met de conus evenwijdig aan de vloer, scheelt prikkende vingertjes...)
blueznl

Bericht door blueznl »

... en in aanvulling op de vorige vraag (of downfiring kan of niet) heb ik er nog eentje, of eigenlijk meer dan een :-)

Het probleem is dat ik het niet helemaal precies begrijp, dus een beetje hulp is welkom :-)

Ik heb twee verschillende versies van WinISD gedownload en heb geprobeerd om een en ander te begrijpen. In WinISD Pro bestaat de 25WN250 niet, dus die heb ik volgens bovenstaande gegevens ingevoerd, en ik heb hem nog een keer ingevoerd aan de hand van de informatie uit de 'normale' (oudere?) WinISD. Er zit dusdanig veel verschil in dat het wel aardig zou zijn om zeker te weten wat het ding doet... (Overigens denk ik dat de waardes hier op het forum de juiste zijn, maar dat terzijde.)

Wat ik probeer te begrijpen is de relatie afstem frequentie versus inhoud van de kast. Als je in WinISD een bepaalde 'preset' kiest, komt het programma met verschillende volumes en afstel frequenties. Liggen deze met een vaste relatie tov. elkaar? Met andere woorden, wat gebeurt er als je een box 'te klein' bouwt, moet je dan ook de afstem frequentie aanpassen, of?... Ik ben echt even het spoor bijster :-)
Bijlagen
woofer_1.jpg
blueznl

Bericht door blueznl »

Hmm. Vraag was te moeilijk denk ik :-)

Een eenvoudige dan: dient de versterker module in een subwoofer 'afgeschermd' te zijn van het totale volume, maw. dient deze in een doosje te worden weggebouwd, of steken de onderdelen (print trafo etc.) gewoon in dezelfde ruimte?

Ja, ik weet het, lastig te berekenen en van invloed op het volume, maar tot mijn verbazing zag ik in een paar 'kant en klaar' subwoofers dat met de amp module gewoon in de grote ruimte liet steken. Ik kan me voorstellen dat dat mogelijk gedaan wordt ivm. kosten besparing, danwel koeling. Maar wat is jullie mening?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Of de woofer downfiring kan of niet moet je kijken naar de massa van de konus (Mms) en naar de compliance (Cms). Cms is vaak in mm/N. milimeter per Newton. N=Mms(kg) * 9,82m/s^2
Als je dan N hebt, kun je kijken hoeveel mm de konus naar beneden beweegt als gevolg van de zwaartekracht. Deze afstand moet kleiner zijn van ongeveer 5% van de Xmax

En over die afstemfrequenties: elke afstemming heeft andere eigenschappen. Bv meer diepgang en minder lineair. Of betere belastbaarheid maar miinder diepgang. Of hogere groupdelay maar meer diepgang. Elke afstemming heeft zo z'n voor- en nadelen. In WinISD kun je alle eigenschappen per afstemming bekijken en aan de hand daarvan bekijken wat het best aansluit bij je eisen. Maar aangezien je al een kastgrootte in gedachte hebt, kun je de inhoud van de kast vastzetten (door op 'volume' te klikken zodat deze zwart wordt) en dan kijken wat er gebeurt wanneer je de afstemfrequentie veranderd. Dit kun je in de praktijk namelijk eenvoudig nadoen door de poort langer/korter te maken.

En het is inderdaad aan te raden om de versterker z'n eigen kastje te geven. Dit is steviger, luchtdichter en de versterker wordt niet blootgesteld aan de trillingen/drukverschillen in de kast.
blueznl

Bericht door blueznl »

Okay... toch maar gebouwd :) en me daarbij maar niet teveel aangetrokken van de theoretische kant van de zaak :D nou ja, voor wat betreft downfiring dan :P

(Edit: later toch naar horizontaal omgebouwd, deze driver begon uit te zakken.)

Buitenwanden MDF 22 mm. Brace en 'verdikking' frontpanel multiplex 20 mm. Omkasting amp 18 mm spaanplaat / 22 mm MDF (beiden rest materiaal), inhoud ca. 55 liter. (Heb het ergens precies uitgezocht, moet dat nog even terug zoeken). Edit: net uitgezocht, was ca. 55 liter.
Met alle afgeronde hoeken durf ik wel te zeggen dat ie op 55+ kwam... :D

Lijm deels witte houtlijm, deels plyurethaan (Bison speedkit, vullend).

Met buitenwanden van 22 mm en een tamelijk lichte driver heb ik de bracing supersimpel gehouden.

Bas reflex pijp diameter 50 mm lengte 13 cm, voorzien van afronding (binnenkant) / afschuining (buitenkant). (50 mm is krap, maar gaat omdat ik 1. downfiring werk, en 2. eigenlijk nooit vol vermogen draai.)

Nauwelijks afgestemd (wel even gecheckt, vrijwel exact 25 Hz). Bij zeer grote geluids volumes en frequenties lager dan 30 herz ontstaat er poortruis (maar dan moet je er met je oor in de buurt gaan zitten, en da's niet aangenaam bij dat soort volumes, in de praktijk hoor je er dus niets van). Volgende keer iets grotere baspijp denk ik. Misschien dat ik er nog wat aan ga knutselen, volgens de berekeningen zou de baspijp nu iets te lang zijn, al kan ik dat niet horen (en meetspullen hiervoor heb ik niet).

Edit: het valt me trouwens op dat poortruis (lees: luchtverplaatsing) bij 28 herz het duidelijkst hoorbaar is, terwijl het geheel op 25 hz is afgestemd, en gezien de baspijp diameter ergens op de 23 of zo zou moeten staan. Nu is dat zuiver subjectief, en misschien doen mijn oren het niet zo denderend bij 25... of welke andere frequentie dan ook :) Bovendien is deze sub nou niet echt een superzwaar lage tonen ding...

Speaker een (gebruikte) Vifa 25WN250. Amp een chinese XXL uit de keuken van Speakers en Co in Rotterdam (klasse firma en klasse service overigens).

Aangesloten op een Sony 1200ES, wordt gedraaid in combinatie met 2x Magnat Vector 4 (errug oud maar klinken nog steeds goed, ben van plan ze te herbouwen... ooit).

Edit: de Vector 4's zijn vervangen door Magnasphere speakers, die nog iets lager komen. Nu komt de sub maar iets lager dan m'n fronts, als je echter zonder sub draait dan wil de downmix van het LFE kanaal naar de front speakers wel eens minder uitpakken. Met andere woorden: zelfs een gewone speaker op het LFE kanaal *kan* beter klinken dan de LFE over de fronts verdelen. Mijn Sony heeft hier last van, maar ik heb dit al bij meer 5.1 amps gezien.

Heb zowel met als zonder bas reflex poort uitgeprobeerd, met is het volume iets hoger maar nauwelijks de moeite waard. In deze variant kan het dus ook uitstekend dicht.

Resultaat: verbazend goed, tenzij je een absolute bas freak bent. Mijn oude vector 4's haken ergens rond de 40 a 50 hz af, en de sub pakt het heel mooi op. Wie massieve bas zoekt moet verder kijken, wie een LFE zoekt voor weinig centjes die niet al te rampzalig klinkt 8) kan dit eens proberen. Ik ben vooral erg onder de indruk van de efficienty. Het ding is ca. 100 Watt, maar ik denk dat ik er maximaal 25 of zo van gebruik, anders krijg ik ruzie met de omgeving :-))

Oh ja, de voetjes zijn van de lokale ijzerboer, ca. 7 centimeter hoog. Heb een paar verschillende lengtes uitgeprobeerd, evenals spikes. Bij de 'tegel op beton' vloer danste eea. alle kanten op met spikes, en klank verschil was minimaal, zodat ik toch voor rubber ben gegaan. Moet mogelijk de kast nog wel iets verzwaren.

Totale kosten ca. 80 a 90 euro (yeah, right) maar ik moet het nog afwerken... (Verf, primer, enz. enz.)

Edit: nog wat lopen spelen met geluidsnivos... damn, wat kan dat ding hard. Speakers en versterker zijn (specificaties althans) allemaal rond de 100 watt, en de sub zit dus ook rond die waarde. Ik kan 'm echter nauwelijks verder dan een kwart openzetten, heel even vanmiddag op half geprobeerd, en m'n oren toeteren nog na. Niet genoeg hardrock aangehoord in mijn jonge jaren denk ik :wink:
Bijlagen
sub1.jpg
sub4.jpg
sub3.jpg
sub2.jpg
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 19 dec 2011, 11:49, 8 keer totaal gewijzigd.
4-weg

Bericht door 4-weg »

Met de parameters van Soundexcel zou je m.b.v. LspCAD deze gegevens krijgen.

Afbeelding

Bij een -3dB van 39,32 Hz en een vulling (demping) van 30%.
blueznl

Bericht door blueznl »

4-weg, gebruik je dan dezelfde speaker parameters, of andere? Lijkt op iets heel anders voor mijn leken ogen...

Overigens, wat ik vergeten was te vermelden: mijn woonkomer heeft een verschrikkelijke akoestiek, waarbij een downfiring in de praktijk beter werkt dan een normale speaker. (Mijn woonkamer zit op de 1e verdieping, kale betonnen wanden, een vide met de keuken beneden, en (voor de kijkers) vide aan de linkerzijde, raambekleding achterzijde (bij de vide) lamellen, voorzijde gordijnen / vitrage. Vloer bestaat uit tegels op beton. Arg, ik leef in een life sized transmissie lijn!!!)
4-weg

Bericht door 4-weg »

Ik heb bij de simulatie de parameters gebruikt zoals Soundexcel die in dit topic heeft vermeld.
blueznl

Bericht door blueznl »

Ok. Dan zijn beide programma's het mogelijk niet helemaal met elkaar eens :D Operatie basreflex pijp wijzigen komt eraan...
blueznl

Bericht door blueznl »

Ah! Met de lengte van de baspijp gespeeld (heel veel ellende los te halen en te veranderen, maar goed) en iets anders ontdekt (en eigenlijk niet zo verbazend)... het totale gedrag van de speaker is anders in downfiring mode vs. normale opstelling. (Moet je een downfiring zien als een soort bandpass?)

Zuiver op het gehoor lijkt het geluid iets eerder in te komen (lees: lagere frequentie) bij downfiring dan normaal, maar lijkt het rendement wat minder (lees: lager volume). Grappig is dat bij downfiring de 'te lange' bas poort beter klinkt dan die van de juiste lengte... Dus na al het geknutsel de poort weer op de oorspronkelijke (te lange) lengte er weer in geschroefd...

Voor de experts: bij het dichtmaken van de poort (vaatdoekje :-)) is het verschil met een open poort erg klein. Zou dat komen omdat de poort te lang is en daarom toch al weinig effect heeft? Of zou dat gerelateerd zijn aan de downfiring opstelling?

Voor films klinkt overigens downfiring (op mijn harde vloer) ruimtelijker dan normale opstelling. Voor muziek lijkt het wat minder uit te maken.
blueznl

Re: Specificaties / berekening Vifa 25-WN-250

Bericht door blueznl »

Update. Heb mijn andere build even on-hold gezet, en dus deze sub maar een upgrade gegeven: XXL amp power elcos vervangen om ploppen te verminderen, interieur bekleed met Pritex en bitumen, orientatie van downfiring naar frontfiring veranderd, en de buitenkant gespoten (is minder mooi dan de fotos zouden doen geloven :-) maar absoluut niet storend). Kleur: Toyota Corolla '86 (vond nog twee oude spuitbussen van een jaar of 8 geleden).

De Pritex en bitumen hebben het geheel iets 'doder' gemaakt, maar ik moet zeggen dat de verschillen marginaal zijn. Aangezien deze sub meestal wordt gebruikt als LFE was het zowieso wat minder kritisch wat mij betreft.
110423 001a.jpg
110423 002a.jpg
110423 003a.jpg
110423 004a.jpg
Bodem bitumen, zijwanden en achterwand Pritex, bovenkant (met amplifier sectie, reflex pijpje en wat onregelmatige vormen) deels Pritex, deels kaal. Had op de bodem eerst ook Pritex, maar het klonk beter zonder. (Misschien wat teveel volume verlies?) De speaker is beperkt gebraced, maar zo zwaar is deze driver nou ook weer niet...

Edit: moet overigens zeggen dat hij in films nu minder effect heeft, maar bij muziek beter voldoet. Some you win, some you lose...

Edit: toch nog maar even gespeeld, en downfiring verses front facing nog een keer vergeleken, en ik moet het nog een keer bevestigen... Bij mijn harden vloer (grote tegels op beton) en deze driver zijn film effecten veel sterker aanwezig bij downfiring, ie. voor films werkt bij downfiring beter, voor muziek lijkt frontfiring beter en vult hij keurig netjes aan maar is het film effect wat minder.
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 19 dec 2011, 11:51, 5 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Re: Simpele sub op basis van Vifa 25-WN-250

Bericht door bartsegers »

Mooi geworden !

Eenvoud siert altijd eigenlijk.
Bracing ook mooi opgelost vind ik.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Hier staat je sub,netjes gebouwd hoor,die frontfire bevalt je vast prima?
blueznl

Bericht door blueznl »

Oh, hij past naadloos in het geluidsbeeld, en sluit perfect aan op de Lambda's. De Lambda's geen redelijk ver laag, maar er zit nog net een stukje onder wat deze kleine Vifa oplost.

Maar ja...

Het kan altijd beter :-)

Ik moet je bekennen, als dit ene BR 25WN250'je zo lekker klinkt, dan kan ik niet anders dan extreem verlekkerd kijken naar de Vifa Basis elsewhere in dit forum, waar 2 x 2 x 25WD250's inzitten... aaaaaaahhhhh.... http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=14047

Helaas, budgettair buiten bereik vrees ik (al ga ik nu wel opletten of er ergens ooit nog eentje te koop wordt aangeboden... in combinatie met een ander huis :-)) dus moet ik maar wat anders.

Dit dus: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1520424

Edit 1: front en downward met die Vifa heb ik nogal wat mee lopen rommelen. De Vifa begon uit te zakken, dus downfiring was uiteindelijk simpelweg geen optie.

Edit 2: geschatte kostprijs:

- 2e hands vifa woofer - 10 euro :-)
- xxl amp - 50 euro
- mdf 22 mm - 50 euro
- verf - oude overgebleven spuitbussen - 0 euro ;-P
- voetjes (deurstoppers) - 15 euro
- isolatie materiaal - 25 euro (maar de vraag is of het nodig is)
- overig - 30 euro (pvc buisje, schuurpapier, boutjes, moertjes, lijm)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”