Roger monitor 7.0 >werkelijk zo goed?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Zou zeggen vorm zelf je mening en ga er naar luisteren. Vwb homogeniteit heb ik betere systemen gehoord. Dat waren dan wel meestal monitors, dus tja...
Ik ben het hier ook mee eens. En net zoals Ed zegt: je vindt ze mooi klinken totdat je iets gehoord hebt dat echt mooi homogeen klinkt. Na een jaar of 20 ging ik vorig jaar weer eens bij Remo luisteren: ik was zeker niet onder de indruk. Maar Hybride ....: even de Rogers upgraden door er andere mid/hoog units en een ander filter in te plaatsen is geen sinecure! :shock: Veel experimenteren en ook zeker zelf meten is dan absoluut een must. Anders zou het daar in DenHaag toch ook wel anders klinken..... Maar..... wie niet waagt die niet wint. 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Idd Hans,

Ergens kriebelt het ook wel om die Rogers eens flink aan te pakken met de huidige ervaring en de huidige meetspulletjes.

Om te beginnen zou ik het midcompartiment helemaal naar boven verplaatsen zodat de mid en tweet beter kunnen integreren. En verder zou ik op het front een extra plaat van 30 mm MDF lijmen. En dan eens een ordentelijk filter erbij ....

Maar ik weet ook dat ik daar helemaal geen tijd voor heb en het meer als sport zou zien. Bovendien zou ik ze in mijn huidige woonsituatie helemaal niet kunnen/willen plaatsen.

Ach, mijn leraar duits van destijds zij het al: Oude liefde en koude koffie moet je niet meer willen opwarmen :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn vader heeft dus de oude staan met al een andere woofer erin dan het origineel.

Ik gok zomaar dat het filter wat er nu in zit dus niet helemaal goed is.
De stap om dan ook maar een andere tweeter te plaatsen is zo gedaan.

Hoewel je sowieso al dikke winst haalt door het filter op te waarderen, aangezien de componenten ook al dik 25 jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Een aantal jaren geleden heb ik de SOTA op de kop gebouwd, met een aparte kast voor de mid en tweet er boven op. Ik gebruikte de B139, 5N401 en T120K en een d.m.v. Netcalc en Boxcalc in elkaar gedraaid filter...
Bij meting van het hele bouwsel (+/- 85 kg.) bij Speakerland, bleken midden en hoog perfect op elkaar te zijn afgestemd en er een kleine dip in de overgang tussen laag en mid te zitten. In ieder geval veelbelovend, totdat... de woofer apart gemeten werd.
Onder de 80 Hz gebeurde vrijwel niets meer... :shock:
Ik had tijdens de bouw één van de tussenpanelen voorzien van een geniale (nou ja..) ingeving in de vorm van een Karlsson-spleet. De meer ervaren bouwers onder u voelen hem al aankomen; ik had de hele lijn ver*****. Omdat de kasten waren gebouwd uit 25 mm MDF en nog eens bekleed waren met 6mm triplex, zag ik het niet zitten dit te herstellen en heb de kasten weggegooid. Daarna ben ik me op kleine TL's toe gaan leggen...
De 5N401 en T120K spelen nu nog steeds heel aardig in een gemodde Topas...

Waarmee ik maar aan wil geven dat niet iedere verandering ook meteen een verbetering betekent...

T.D.Z.M.

Frank
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Een Rogers op zijn kop zetten? 'Tis wel een idee :) maar ga je daar dan de mid en tweet bovenop zetten dan komen die wel erg hoog te staan. Op luisterhoogte is toch het aangenaamste; zo'n 70 cm a 90 cm van de vloer.
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Pjotr schreef:
Een Rogers op zijn kop zetten? 'Tis wel een idee :) maar ga je daar dan de mid en tweet bovenop zetten dan komen die wel erg hoog te staan. Op luisterhoogte is toch het aangenaamste; zo'n 70 cm a 90 cm van de vloer.
Wil je er dan een 6-weg van maken :o
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Ik had de onderste sectie van de lijn (de kast staat dus op z'n kop) verlegd naar boven waardoor ervoor een ruimte ontstond voor de mid en tweet. De opening van de lijn wees dus feitelijk schuin naar boven achter de tweet. Daardoor viel het met de luisterhoogte nog wel mee. Jammer genoeg heb ik er geen foto's van.

T.Z.D.M. Frank[/quote]
hashimoto
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 apr 2011, 18:51

Re: Roger monitor 7.0 >werkelijk zo goed?

Bericht door hashimoto »

Ik hoop dat dit oude topic nog gelezen wordt,,

Al jaren heb ik lege Rogers TL kasten bezet met philips 3 weg units!

De zwaarste 12 inch woofers 12225 w8 /ad 0211 sq8 squawkers/ Ribbon philips RT isophase.

Baffle gedubbeld met 18 mm mdf en is nu 36 mm dik.

Origineel Dr.baileys longhair demping .

Zeer strakke afgrondiepe bas tot 19 hz.
Mid wel teruggenomen met 6 db
prachtig zijdezacht hoog en meetechnisch goed getest !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”