DD8 MkII
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
DD8 MkII
Ik heb zin om met een volgend project te beginnen. Nu heb ik vorige zomer de Hatt MkIII voor mijn pa gemaakt en zowel hij als ik zijn zeer onder de indruk van dit kleine speakertje. Voor mijzelf zit ik te denken om de DD8 MkII te maken. Net even een maatje meer/ volwassenener, zeg maar. Ik zal dan wel voor de staande variant gaan. Voornamelijk voor de looks, maar ook vanwege plus in de basregionen.
Hebben mensen op dit forum ervaring met deze speaker en wil je deze delen met mij/ anderen? Als je wilt, schrijf het dan in dit draadje.
Helemaal top zou zijn als iemand (in de buurt van Zwolle) er een setje spelend heeft staan, waar ik ze een keer zou mogen beluisteren.
M.v.g.
Chris
Hebben mensen op dit forum ervaring met deze speaker en wil je deze delen met mij/ anderen? Als je wilt, schrijf het dan in dit draadje.
Helemaal top zou zijn als iemand (in de buurt van Zwolle) er een setje spelend heeft staan, waar ik ze een keer zou mogen beluisteren.
M.v.g.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Kleine update.
Inmiddels ben ik wezen luisteren bij Erwin en heb geconcludeerd dat het toch echt zeer fijne speakers zijn. De drivers zijn dan ook al besteld en de tekeningen wordt hard aan gewerkt. Alleen helaas is mijn tekenprogramma gecrashed. Dus nog geen tekeningen ter verduidelijking. Het is in ieder geval een Soup achtige kast. Omdat ik dit zo mooi vind. Ik heb contact gehad met Tony en daaruit blijkt dat het filter hierdoor wel een wijziging dient te krijgen. Wat precies weet ik nog niet.... wordt aan gewerkt.
Chris
Inmiddels ben ik wezen luisteren bij Erwin en heb geconcludeerd dat het toch echt zeer fijne speakers zijn. De drivers zijn dan ook al besteld en de tekeningen wordt hard aan gewerkt. Alleen helaas is mijn tekenprogramma gecrashed. Dus nog geen tekeningen ter verduidelijking. Het is in ieder geval een Soup achtige kast. Omdat ik dit zo mooi vind. Ik heb contact gehad met Tony en daaruit blijkt dat het filter hierdoor wel een wijziging dient te krijgen. Wat precies weet ik nog niet.... wordt aan gewerkt.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Op de onderstaande plaatjes kun je mijn eerste ontwerp zien..... Ik zeg eerste, omdat Tony voor mij het een en ander heeft gesimuleerd, waaruit blijkt dat zo'n kast niet geschikt is voor de DD8-Mk2.
Ik citeer:
Alles wat ik simuleer wordt alleen maar slechter, hij werkt het beste met het originele filter. Met een rechte baffle optimaal, met een schuin achterover hellende baffle ontstaat een lichte dip in het overname gebied en wat kleine uitdovingen helemaal bovenin. Pas als het acoustisch centrum van de tweeter 4cm achter die van de woofer zit en de tweeter omgepoold wordt onstaat weer een optimale som bij de overname tussen de twee drivers. Dat komt in de praktijk neer dat het frontplaat van de tweeter circa 6,5cm achter die van de woofer ligt, of te wel een flink achterover hellende speaker met een hoek van circa 24 graden.
Morgen eerst maar eens op vakantie, misschien doe ik daar wat inspiratie om vervolgens een nieuw ontwerp te maken.
Chris


Ik citeer:
Alles wat ik simuleer wordt alleen maar slechter, hij werkt het beste met het originele filter. Met een rechte baffle optimaal, met een schuin achterover hellende baffle ontstaat een lichte dip in het overname gebied en wat kleine uitdovingen helemaal bovenin. Pas als het acoustisch centrum van de tweeter 4cm achter die van de woofer zit en de tweeter omgepoold wordt onstaat weer een optimale som bij de overname tussen de twee drivers. Dat komt in de praktijk neer dat het frontplaat van de tweeter circa 6,5cm achter die van de woofer ligt, of te wel een flink achterover hellende speaker met een hoek van circa 24 graden.
Morgen eerst maar eens op vakantie, misschien doe ik daar wat inspiratie om vervolgens een nieuw ontwerp te maken.
Chris


- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post in dit topic. De vorderingen zijn de volgende:
* Drivers zijn binnen.
* Filter materialen zijn binnen. Gekozen is voor Clarity Cap SA condensatoren en Jantzen Audio folie spoelen. Als bypass wordt de Vishay MKP1837 toegepast.
* Het kast ontwerp is in een gevorderd stadium. Alleen zit ik nog met een aantal vraagstukken, maar daar kom ik wel uit.
Chris




* Drivers zijn binnen.
* Filter materialen zijn binnen. Gekozen is voor Clarity Cap SA condensatoren en Jantzen Audio folie spoelen. Als bypass wordt de Vishay MKP1837 toegepast.
* Het kast ontwerp is in een gevorderd stadium. Alleen zit ik nog met een aantal vraagstukken, maar daar kom ik wel uit.
Chris




- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Wat denken jullie over het volgende.
De binnen bekabeling van Speakerland:
Wat is jullie ervaring/ advies? Lijkt mij prima spul.
Teflon 0.96 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 0.96 mm2 p/m € 2,25 (voor het hoog)
Teflon 2.08 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 2.08 mm2 p/m
€
5,00 (voor het laag)
Het filter ga ik extern maken. Nu zit ik te denken om speakon connectoren te gaan gebruiken. Doen of niet.... Ik lees hier namelijk nogal uiteenlopende berichten over?
Alvast bedankt,
Chris
De binnen bekabeling van Speakerland:
Wat is jullie ervaring/ advies? Lijkt mij prima spul.
Teflon 0.96 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 0.96 mm2 p/m € 2,25 (voor het hoog)
Teflon 2.08 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 2.08 mm2 p/m
€
5,00 (voor het laag)
Het filter ga ik extern maken. Nu zit ik te denken om speakon connectoren te gaan gebruiken. Doen of niet.... Ik lees hier namelijk nogal uiteenlopende berichten over?
Alvast bedankt,
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Chris,
Zet die zogenaamde High-End-binnenbekabeling uit je hoofd, scheelt je weer een paar centen. Kan je een lekker High-End-ijsje van kopen.
Gewone luidsprekerkabel is méér dan goed. Kost geen kloot en er is niets beters. Natuurlijk zijn er exotische materialen voor kabels, maar dat heb je ook voor ijsjes.
Enige waar je een beetje op zou kunnen letten is de diameter van de kabel. Neem niet een hele dunne kabel, that's it.
Succes!
Zet die zogenaamde High-End-binnenbekabeling uit je hoofd, scheelt je weer een paar centen. Kan je een lekker High-End-ijsje van kopen.
Gewone luidsprekerkabel is méér dan goed. Kost geen kloot en er is niets beters. Natuurlijk zijn er exotische materialen voor kabels, maar dat heb je ook voor ijsjes.
Enige waar je een beetje op zou kunnen letten is de diameter van de kabel. Neem niet een hele dunne kabel, that's it.
Succes!
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Even jullie menig graag.
Ik heb een eerste uitzet gemaakt voor het filter. Wat is jullie mening hier over? (ik doel dan op de stand/ positie van de spoelen) Alle op en aanmerkingen zijn welkom!
De filter onderdelen zijn nu zo gepositioneerd, dat ik alles hardwire kan aansluiten, zonder extra "draad" verbindingen.
Ook heb ik de mal voor de bracing klaar. Nu maar hopen dat het morgen droog ik, dan kan ik eindelijk echt beginnen met het maken van onderdelen.
Chris
Ik heb een eerste uitzet gemaakt voor het filter. Wat is jullie mening hier over? (ik doel dan op de stand/ positie van de spoelen) Alle op en aanmerkingen zijn welkom!
De filter onderdelen zijn nu zo gepositioneerd, dat ik alles hardwire kan aansluiten, zonder extra "draad" verbindingen.
Ook heb ik de mal voor de bracing klaar. Nu maar hopen dat het morgen droog ik, dan kan ik eindelijk echt beginnen met het maken van onderdelen.
Chris
Laatst gewijzigd door Boerenterprise op vr 26 okt 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.


