DD8 MkII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Boerenterprise

DD8 MkII

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb zin om met een volgend project te beginnen. Nu heb ik vorige zomer de Hatt MkIII voor mijn pa gemaakt en zowel hij als ik zijn zeer onder de indruk van dit kleine speakertje. Voor mijzelf zit ik te denken om de DD8 MkII te maken. Net even een maatje meer/ volwassenener, zeg maar. Ik zal dan wel voor de staande variant gaan. Voornamelijk voor de looks, maar ook vanwege plus in de basregionen.

Hebben mensen op dit forum ervaring met deze speaker en wil je deze delen met mij/ anderen? Als je wilt, schrijf het dan in dit draadje.

Helemaal top zou zijn als iemand (in de buurt van Zwolle) er een setje spelend heeft staan, waar ik ze een keer zou mogen beluisteren.

M.v.g.

Chris
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb de versie van Zaphaudio. Dezelfde units, maar dus een ander filter. Klinkt prima en is wat mij betreft een aanrader. De versie van Tony ken ik niet.
Rade

Bericht door Rade »

Hallo Chris,

Ik heb een set DD8-MkII spelend staan.
Het is de (grijs gespoten) speaker die Tony op zijn site heeft staan. Deze foto is bij mij thuis gemaakt.

Je mag wel een keer komen luisteren als je wil. Ik woon in de buurt van Doetinchem.

Groeten,

Erwin
Boerenterprise

Hallo Erwin,

Bedankt voor het aanbod. Lijkt me zeker een keer leuk, alleen even kijken wanneer we beide kunnen.
Zou je tot die tijd je ervaringen tot nu toe willen omschrijven?

Alvast bedankt,

Chris
Boerenterprise

Weinig mensen ervaring met deze speaker?

Chris
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Je omschrijft het eigenlijk zelf al goed aan het begin van deze topic. Het karakter van de HATT maar dan volwassener. Een wat steviger fundament en meer dynamiek, en ze kunnen wat harder. :)
Boerenterprise

Kleine update.

Inmiddels ben ik wezen luisteren bij Erwin en heb geconcludeerd dat het toch echt zeer fijne speakers zijn. De drivers zijn dan ook al besteld en de tekeningen wordt hard aan gewerkt. Alleen helaas is mijn tekenprogramma gecrashed. Dus nog geen tekeningen ter verduidelijking. Het is in ieder geval een Soup achtige kast. Omdat ik dit zo mooi vind. Ik heb contact gehad met Tony en daaruit blijkt dat het filter hierdoor wel een wijziging dient te krijgen. Wat precies weet ik nog niet.... wordt aan gewerkt.

Chris
Rade

Bericht door Rade »

Hallo Chris,

Leuk om te horen dat je ze ook daadwerkelijk gaat maken.
Veel plezier met het bouwen! We wachten op de eerste pics.

Groeten,

Erwin
Boerenterprise

Op de onderstaande plaatjes kun je mijn eerste ontwerp zien..... Ik zeg eerste, omdat Tony voor mij het een en ander heeft gesimuleerd, waaruit blijkt dat zo'n kast niet geschikt is voor de DD8-Mk2.

Ik citeer:
Alles wat ik simuleer wordt alleen maar slechter, hij werkt het beste met het originele filter. Met een rechte baffle optimaal, met een schuin achterover hellende baffle ontstaat een lichte dip in het overname gebied en wat kleine uitdovingen helemaal bovenin. Pas als het acoustisch centrum van de tweeter 4cm achter die van de woofer zit en de tweeter omgepoold wordt onstaat weer een optimale som bij de overname tussen de twee drivers. Dat komt in de praktijk neer dat het frontplaat van de tweeter circa 6,5cm achter die van de woofer ligt, of te wel een flink achterover hellende speaker met een hoek van circa 24 graden.

Morgen eerst maar eens op vakantie, misschien doe ik daar wat inspiratie om vervolgens een nieuw ontwerp te maken.

Chris

AfbeeldingAfbeelding
Boerenterprise

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post in dit topic. De vorderingen zijn de volgende:

* Drivers zijn binnen.

* Filter materialen zijn binnen. Gekozen is voor Clarity Cap SA condensatoren en Jantzen Audio folie spoelen. Als bypass wordt de Vishay MKP1837 toegepast.

* Het kast ontwerp is in een gevorderd stadium. Alleen zit ik nog met een aantal vraagstukken, maar daar kom ik wel uit.

Chris

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Ziet er impressed uit.

Ben benieuwd!

Die nieuwe 3d tekening, worden ze dat? Of de voorgaande tekening.

Mooie condensators en spoelen ook!
Boerenterprise

De 2e tekening. Zoals je in mijn vorige post kunt lezen is de eerste kast niet geschikt.

Chris
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

er voor gaan denk ik
die twee tekening is zeer fraai
veel geluk
mvg
audioot
sietse

Bericht door sietse »

Ik vind het tweede ontwerpje ook mooier.
Boerenterprise

Wat denken jullie over het volgende.

De binnen bekabeling van Speakerland:
Wat is jullie ervaring/ advies? Lijkt mij prima spul.

Teflon 0.96 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 0.96 mm2 p/m € 2,25 (voor het hoog)
Teflon 2.08 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 2.08 mm2 p/m

5,00 (voor het laag)

Het filter ga ik extern maken. Nu zit ik te denken om speakon connectoren te gaan gebruiken. Doen of niet.... Ik lees hier namelijk nogal uiteenlopende berichten over?

Alvast bedankt,

Chris
dre

Bericht door dre »

persoonlijk vindt ik de interne kabel van s&co voor het hoog slecht(scherp) voor `t laag gaat `t wel.
ik zou proberen dezelfde draad in je speaker te gebruiken als je gewone speakerkabel.
nlmb

Bericht door nlmb »

De teflonkabel van S&Co is goed bruikbaar, als de speaker echt te scherp klinkt dan is mijn ervaring dat je beter het filter kan afstemmen dan de kabel verwisselen.
japieyo

Bericht door japieyo »

Ik heb dezelfde units besteld en ze zouden eigenlijk al geleverd moeten zijn. Ik ben van plan om ook de zuil variant te bouwen.
Jou kastvorm lijkt exact op wat ik van plan ben, zelfs het zwarte front is hetzelfe. Ik ga dit topic daarom met veel belangstelling volgen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De laatste 3D tekening ziet er erg fraai uit. Moet best iets leuks worden.

Houd je er wel rekening mee, dat de baffle, even hoog en reed wordt, omdat anders je filter niet meer klopt ?
Boerenterprise

De kast is even breed als de originele Tony DD8 MkII. Ook heb ik Tony gevraagd of ik het originele filter kan toepassen. Volgens hem kan dit zonder problemen....

Chris
Boerenterprise

Maar,.......

Wat is jullie mening over de Neutrik connectoren???

Chris
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Boerenterprise schreef:
Maar,.......

Wat is jullie mening over de Neutrik connectoren???

Chris
Goed...
Heb ze veel gebruikt en nooit problemen mee ondervonden.

In het filter van Isis ook gebruikt en functioneerd prima.

Afbeelding
Boerenterprise

Ok, bedankt voor je antwoord.

Chris
StevenW

Bericht door StevenW »

Chris,

Zet die zogenaamde High-End-binnenbekabeling uit je hoofd, scheelt je weer een paar centen. Kan je een lekker High-End-ijsje van kopen. :wink:

Gewone luidsprekerkabel is méér dan goed. Kost geen kloot en er is niets beters. Natuurlijk zijn er exotische materialen voor kabels, maar dat heb je ook voor ijsjes.

Enige waar je een beetje op zou kunnen letten is de diameter van de kabel. Neem niet een hele dunne kabel, that's it.

Succes!
Boerenterprise

Even jullie menig graag.

Ik heb een eerste uitzet gemaakt voor het filter. Wat is jullie mening hier over? (ik doel dan op de stand/ positie van de spoelen) Alle op en aanmerkingen zijn welkom!
De filter onderdelen zijn nu zo gepositioneerd, dat ik alles hardwire kan aansluiten, zonder extra "draad" verbindingen.

Ook heb ik de mal voor de bracing klaar. Nu maar hopen dat het morgen droog ik, dan kan ik eindelijk echt beginnen met het maken van onderdelen.

Chris
Bijlagen
CIMG0448.JPG
CIMG0447.JPG
CIMG0446.JPG
Laatst gewijzigd door Boerenterprise op vr 26 okt 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”