LTP 3weg Dipool - 'Machistas'
Moderator: Beheerdersteam
Jammer dat ik zo lang op de mid moet wachten.. Partsexpress zit tot december zonder en een Nederlandse zaak besteld pas in Oktober weer..
Ik heb wel nog een dayton midwoofer aangeschaft. Wellicht dat ik die met de neo in een testbaffle zet, om alvast een eerste indruk te krijgen van de dipooltweeter en het afstraalgedrag van een 17cm unit met een forse magneet. In een testbaffle kan ik ook mooi verschillende drivers meten, zodat de beste een plaatsje boven de woofers krijgt! Ik gok erop dat wachten op de Usher 8945P geen slechte zaak is..
Weet iemand wat de afwerkvolgorde is voor het verkrijgen van een superstrakke laklaag?
Ik zat er aan te denken om blankelak spuitbussen te kopen en minimaal 10 lagen lak aan te brengen. Tussendoor schuren met dat zwarte schuurpapier, dat gebruikt moet worden met water. Ik weet alleen niet welke lakken achteraf gepolijst mogen worden.
Er bestaan speciale twee componentenlakken, die keihard worden en gepolijst kunnen worden, maar die lakken moeten door een bedrijf aangebracht worden.
Ik heb wel nog een dayton midwoofer aangeschaft. Wellicht dat ik die met de neo in een testbaffle zet, om alvast een eerste indruk te krijgen van de dipooltweeter en het afstraalgedrag van een 17cm unit met een forse magneet. In een testbaffle kan ik ook mooi verschillende drivers meten, zodat de beste een plaatsje boven de woofers krijgt! Ik gok erop dat wachten op de Usher 8945P geen slechte zaak is..
Weet iemand wat de afwerkvolgorde is voor het verkrijgen van een superstrakke laklaag?
Ik zat er aan te denken om blankelak spuitbussen te kopen en minimaal 10 lagen lak aan te brengen. Tussendoor schuren met dat zwarte schuurpapier, dat gebruikt moet worden met water. Ik weet alleen niet welke lakken achteraf gepolijst mogen worden.
Er bestaan speciale twee componentenlakken, die keihard worden en gepolijst kunnen worden, maar die lakken moeten door een bedrijf aangebracht worden.
Ik ben begonnen met de bandschuurmachine, met een een grove band. Daarmee maakte ik de overgangen glad tussen de latjes. Daarna een fijne band om het geweld van de grove band weg te werken. Met een vlakschuurmachine heb ik het geheel vervolgens fijn afgeschuurd.Paul schreef:Super!
(Hoe) heb je de voorkant netjes vlak gekregen?
Natuurlijk zal ik nog verder schuren met fijnere schuurmaterialen!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb zitten nadenken over een geschikt frame.
Een stalen frame laten maken is natuurlijk het mooiste en duurste, maar een andere manier om een frame te maken is het volgende:
Pvc buizen van 3,5 cm in diameter met een verfbrander in de juiste vorm buigen en vullen met gewapend beton. Ik kan dan ook nog een extra goot aanleggen in die buis, waar extra kabels doorheen lopen.
Het lijkt allemaal erg heftig, maar een 3,5cm buis is niet zo groot.
Het voordeel van beton is het hoge gewicht en dat het ongelovelijk veel druk kan weerstaan. Een nadeel is dat het geen al te grote dwarsdruk, spanning, kan weerstaan. Door het te wapenen, ga je dat nadeel een beetje tegen. (lang leven discovery channel
)
Het is belangrijk om een soort van driehoek te creeeren met de baffle de voet en het frame aan de achterkant, om op die manier het sterkste en stijfste ontwerp te krijgen. Denk maar aan het frame van een race fiets..
Een stalen frame laten maken is natuurlijk het mooiste en duurste, maar een andere manier om een frame te maken is het volgende:
Pvc buizen van 3,5 cm in diameter met een verfbrander in de juiste vorm buigen en vullen met gewapend beton. Ik kan dan ook nog een extra goot aanleggen in die buis, waar extra kabels doorheen lopen.
Het lijkt allemaal erg heftig, maar een 3,5cm buis is niet zo groot.
Het voordeel van beton is het hoge gewicht en dat het ongelovelijk veel druk kan weerstaan. Een nadeel is dat het geen al te grote dwarsdruk, spanning, kan weerstaan. Door het te wapenen, ga je dat nadeel een beetje tegen. (lang leven discovery channel
Het is belangrijk om een soort van driehoek te creeeren met de baffle de voet en het frame aan de achterkant, om op die manier het sterkste en stijfste ontwerp te krijgen. Denk maar aan het frame van een race fiets..
Hoe bedoel je precies? In het midden van een buis een T stuk, om zo een verbinding te kunnen maken tussen de 2 woofers?CarloPJB schreef:Dan zou je ook iets met `n T-stuk kunnen doen voor deze buis........
Ik heb trouwens wel een prijs aangevraagd voor een rvs frame zoals ik het wil. Morgen hoor ik het!
Door heel veel dunne latjes aan elkaar te lijmen krijg je ook een sterke verbinding. Dat brengt wel veel werk met zich mee als dat allemaal ook nog met een bepaalde kromming moet, dus hopelijk valt de prijs van het frame niet al teveel tegen...




F3

F2
Hint! hint!!
Het is zonde denk ik om een midunit van Usher te gebruiken. NIet omdat hij zo slecht is, maar omdat de freq curve niet ultiem is. ALs ik dan toch zoveel moeite steek in de baffle, kan ik beter ook gelijk de juiste mid nemen!
Ik ben nog wel aan het speuren naar een goed(koop) adres, want voor een Accuton koop ik 3, misschien wel 4 ushers.
mvg,
Martijn
Heeft iemand ervaringen met PLUS-Elektronik.de? Het is een duitse internetshop. ( http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm )
Toen ik zei dat ik een goedkoper adres had voor de units zakten ze nog wat met hun prijs, dus ik denk dat ik bij hun de units koop.
Ik heb van Strassacker gehoord dat ze Accuton niet naar het buitenland versturen, vanwege de vele pakketjes die kapot aankwamen. Het blijft keramiek!
Waarschijnlijk heb ik ook een adres gevonden waar ik mijn 50mm RVS frame kan laten maken.
mvg,
Martijn
Toen ik zei dat ik een goedkoper adres had voor de units zakten ze nog wat met hun prijs, dus ik denk dat ik bij hun de units koop.
Ik heb van Strassacker gehoord dat ze Accuton niet naar het buitenland versturen, vanwege de vele pakketjes die kapot aankwamen. Het blijft keramiek!
Waarschijnlijk heb ik ook een adres gevonden waar ik mijn 50mm RVS frame kan laten maken.
mvg,
Martijn
Tony adviseerde iemand op dit forum om via Plus electronics te bestellen. Zo ben ik ook op die site gekomen.nlmb schreef:Tony Gee had laatst een goed adresje voor die dingen. Hij was ooit ook van plan om ze op een open baffle te zetten. Stuur hem een PB zou ik zeggen.
Mijn ervaring met usher (wel een andere woofer) is dat het goed is maar niet ultiem, dus ik kan begrijpen dat je iets anders wilt gebruiken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4506
Ik vroeg me alleen af of iemand er ook daadwerkelijk welleens wat gekocht heeft, al is het maar een caps.
Het is niet zo dat ik ze niet vertrouw, maar dat het verzenden van Accuton units niet helemaal zonder gevaar is, vanwege de breekbaarheid van de conus.
ps. Ze zijn trouwens gekocht
Ik heb daar destijds mijn filter onderdelen en mijn mivoc's subs besteld. Opzich goede levering en vrij vlot ook. Alleen schort het nog wat aan de communicatie. Als je vragen hebt over levertijd of over je pakketje zal jij die moeten stellen. Daar krijg je dan wel weer voor terug dat het antwoord altijd vrij snel is.
Dat stelt me gerust!hovingtim schreef:Ik heb daar destijds mijn filter onderdelen en mijn mivoc's subs besteld. Opzich goede levering en vrij vlot ook. Alleen schort het nog wat aan de communicatie. Als je vragen hebt over levertijd of over je pakketje zal jij die moeten stellen. Daar krijg je dan wel weer voor terug dat het antwoord altijd vrij snel is.
Ik heb het eigenlijk niet zo op internetshops, omdat het allemaal zo massaal is.. Maar ik kreeg inderdaad ook altijd snel antwoord op mijn mail!
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Voor Nederland valt de prijs vaak "mee" die ze hanteren.. 410 euro dacht ik bij speaker en co. Clofis geeft een adviesprijs op van 465 euro..Soundexcel schreef:Speakerland heeft ook Thiel in het pakket.
De prijzen zijn wel een beetje aan de hoge kant.
Bij die bedragen moet je ook gewoon om wat korting vragen, maakt niet uit waar je koopt.. De duitsers zijn daar wat makkelijker in. Ergens anders goedkoper? Dan laten zij de prijs gewoon zakken tot zij de goedkoopste zijn..
(Ik zag net een TNT medewerker met pakketjes gooien
mvg,
Martijn
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Quote :
( Ik zag net een TNT medewerker met pakketjes gooien )
Dat gebeurd altijd en met beetje pech wel een tiental keer .
Zorg voor degelijk verpakking zodat er zonder problemen er meerdere pakketten van kilo of 30 erop kan staan zonder deze ernstig indeukt .
Al vaker zaken verzonden naar diverse forumleden hier en ik weet al geen ander hoe men zaken TNT hufterproof moet inpakken.
Ik zie vaak genoeg dat het mis gaat maar dat kan ook niet anders als er per dag bijna 100000 pakketten hier verhandeld worden .
Groeten Audioslave
( Ik zag net een TNT medewerker met pakketjes gooien )
Dat gebeurd altijd en met beetje pech wel een tiental keer .
Zorg voor degelijk verpakking zodat er zonder problemen er meerdere pakketten van kilo of 30 erop kan staan zonder deze ernstig indeukt .
Al vaker zaken verzonden naar diverse forumleden hier en ik weet al geen ander hoe men zaken TNT hufterproof moet inpakken.
Ik zie vaak genoeg dat het mis gaat maar dat kan ook niet anders als er per dag bijna 100000 pakketten hier verhandeld worden .
Groeten Audioslave
Bij die bedragen moet je ook gewoon om wat korting vragen, maakt niet uit waar je koopt.. De duitsers zijn daar wat makkelijker in. Ergens anders goedkoper? Dan laten zij de prijs gewoon zakken tot zij de goedkoopste zijn..
vind het dom van ze, ze maken uiteindelijk niet alleen hun concurenten kapot maar ook de merken die ze voeren, want alles komt op die manier onder druk te staan. Prijzen laten zakken totdat niemmand nog iets verdient werkt niet, uiteindelijk is de klant weer de dupe, want vaak zijn zulke bedrijven zo failliet en service kunnen ze ook niet meer verlenen omdat dat nou net te veel geld kost
Korting vragen vind ik niet zo raar, een verstandige verkoper zal dan toch een minimale marge in het hoofdhouden.

(Dit neigt naar pornografie
De woofers zitten tijdelijk gemonteerd, zodat ik volgende week wat metingen kan doen.
Als ik een sweep afspeel en aan de baffle voel, gok ik dat de resonantie van de baffle rond de 40 Hz zit. De baffle trilt overal even veel en als ik hem heel stevig vasthoud zelfs in erg geringe mate! Morgen eens op hogere volumes testen, want vooral aan de bovenkant van de baffle zitten waarschijnlijk een paar baffleresonanties.
mvg,
Martijn
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nou.. Als ik wat testsweeps tussen 25 en 60 Hz afspeel op hoog niveau >90dB krijgt de baffle toch wat klappen voor zijn kiezen. Het geheel is erg stijf maar de woofers zetten zich gigantisch hard af tegen de baffle, waardoor die in tegengestelde richting tov de conus beweegt.Martijn M schreef:Keep us informed.
Een stalen frame of een dikke verticale bracing achter de units is dus geen overbodige luxe, maar een must.
Ik heb net een eerste meting gedaan aan de voorkant.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of de meting betrouwwbaar is. Wanneer ik een spectrum analize doe, is die namelijk kaarsrecht. Een impuls respons geeft een meer dipoolkarakter weer.
Kan iemand mij zeggen welke meetmethode de juiste is?

groen is achter geel is voor[/img]
Eerlijk gezegd betwijfel ik of de meting betrouwwbaar is. Wanneer ik een spectrum analize doe, is die namelijk kaarsrecht. Een impuls respons geeft een meer dipoolkarakter weer.
Kan iemand mij zeggen welke meetmethode de juiste is?

groen is achter geel is voor[/img]
