LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jammer dat ik zo lang op de mid moet wachten.. Partsexpress zit tot december zonder en een Nederlandse zaak besteld pas in Oktober weer..

Ik heb wel nog een dayton midwoofer aangeschaft. Wellicht dat ik die met de neo in een testbaffle zet, om alvast een eerste indruk te krijgen van de dipooltweeter en het afstraalgedrag van een 17cm unit met een forse magneet. In een testbaffle kan ik ook mooi verschillende drivers meten, zodat de beste een plaatsje boven de woofers krijgt! Ik gok erop dat wachten op de Usher 8945P geen slechte zaak is..


Weet iemand wat de afwerkvolgorde is voor het verkrijgen van een superstrakke laklaag?

Ik zat er aan te denken om blankelak spuitbussen te kopen en minimaal 10 lagen lak aan te brengen. Tussendoor schuren met dat zwarte schuurpapier, dat gebruikt moet worden met water. Ik weet alleen niet welke lakken achteraf gepolijst mogen worden.

Er bestaan speciale twee componentenlakken, die keihard worden en gepolijst kunnen worden, maar die lakken moeten door een bedrijf aangebracht worden.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Super!

(Hoe) heb je de voorkant netjes vlak gekregen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Super!

(Hoe) heb je de voorkant netjes vlak gekregen?
Ik ben begonnen met de bandschuurmachine, met een een grove band. Daarmee maakte ik de overgangen glad tussen de latjes. Daarna een fijne band om het geweld van de grove band weg te werken. Met een vlakschuurmachine heb ik het geheel vervolgens fijn afgeschuurd.

Natuurlijk zal ik nog verder schuren met fijnere schuurmaterialen!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ziet er schitterend uit 8) Ik hoop dat die van mij ook zo mooi worden!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb zitten nadenken over een geschikt frame.

Een stalen frame laten maken is natuurlijk het mooiste en duurste, maar een andere manier om een frame te maken is het volgende:

Pvc buizen van 3,5 cm in diameter met een verfbrander in de juiste vorm buigen en vullen met gewapend beton. Ik kan dan ook nog een extra goot aanleggen in die buis, waar extra kabels doorheen lopen.
Het lijkt allemaal erg heftig, maar een 3,5cm buis is niet zo groot.

Het voordeel van beton is het hoge gewicht en dat het ongelovelijk veel druk kan weerstaan. Een nadeel is dat het geen al te grote dwarsdruk, spanning, kan weerstaan. Door het te wapenen, ga je dat nadeel een beetje tegen. (lang leven discovery channel :wink: )

Het is belangrijk om een soort van driehoek te creeeren met de baffle de voet en het frame aan de achterkant, om op die manier het sterkste en stijfste ontwerp te krijgen. Denk maar aan het frame van een race fiets..
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Dan zou je ook iets met `n T-stuk kunnen doen voor deze buis........
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
Dan zou je ook iets met `n T-stuk kunnen doen voor deze buis........
Hoe bedoel je precies? In het midden van een buis een T stuk, om zo een verbinding te kunnen maken tussen de 2 woofers?

Ik heb trouwens wel een prijs aangevraagd voor een rvs frame zoals ik het wil. Morgen hoor ik het!

Door heel veel dunne latjes aan elkaar te lijmen krijg je ook een sterke verbinding. Dat brengt wel veel werk met zich mee als dat allemaal ook nog met een bepaalde kromming moet, dus hopelijk valt de prijs van het frame niet al teveel tegen...
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Montana schreef:
CarloPJB schreef:
Dan zou je ook iets met `n T-stuk kunnen doen voor deze buis........
Hoe bedoel je precies? In het midden van een buis een T stuk, om zo een verbinding te kunnen maken tussen de 2 woofers?
=P~ :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
F3
Afbeelding
F2

Hint! hint!! :wink:

Het is zonde denk ik om een midunit van Usher te gebruiken. NIet omdat hij zo slecht is, maar omdat de freq curve niet ultiem is. ALs ik dan toch zoveel moeite steek in de baffle, kan ik beter ook gelijk de juiste mid nemen!

Ik ben nog wel aan het speuren naar een goed(koop) adres, want voor een Accuton koop ik 3, misschien wel 4 ushers.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heeft iemand ervaringen met PLUS-Elektronik.de? Het is een duitse internetshop. ( http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm )

Toen ik zei dat ik een goedkoper adres had voor de units zakten ze nog wat met hun prijs, dus ik denk dat ik bij hun de units koop.

Ik heb van Strassacker gehoord dat ze Accuton niet naar het buitenland versturen, vanwege de vele pakketjes die kapot aankwamen. Het blijft keramiek!

Waarschijnlijk heb ik ook een adres gevonden waar ik mijn 50mm RVS frame kan laten maken.

mvg,

Martijn
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Tony Gee had laatst een goed adresje voor die dingen. Hij was ooit ook van plan om ze op een open baffle te zetten. Stuur hem een PB zou ik zeggen.

Mijn ervaring met usher (wel een andere woofer) is dat het goed is maar niet ultiem, dus ik kan begrijpen dat je iets anders wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
Tony Gee had laatst een goed adresje voor die dingen. Hij was ooit ook van plan om ze op een open baffle te zetten. Stuur hem een PB zou ik zeggen.

Mijn ervaring met usher (wel een andere woofer) is dat het goed is maar niet ultiem, dus ik kan begrijpen dat je iets anders wilt gebruiken.
Tony adviseerde iemand op dit forum om via Plus electronics te bestellen. Zo ben ik ook op die site gekomen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4506

Ik vroeg me alleen af of iemand er ook daadwerkelijk welleens wat gekocht heeft, al is het maar een caps.

Het is niet zo dat ik ze niet vertrouw, maar dat het verzenden van Accuton units niet helemaal zonder gevaar is, vanwege de breekbaarheid van de conus.

ps. Ze zijn trouwens gekocht :shock: Ik heb wel gevraagd of ze de units extra goed verpakken..
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik heb daar destijds mijn filter onderdelen en mijn mivoc's subs besteld. Opzich goede levering en vrij vlot ook. Alleen schort het nog wat aan de communicatie. Als je vragen hebt over levertijd of over je pakketje zal jij die moeten stellen. Daar krijg je dan wel weer voor terug dat het antwoord altijd vrij snel is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

hovingtim schreef:
Ik heb daar destijds mijn filter onderdelen en mijn mivoc's subs besteld. Opzich goede levering en vrij vlot ook. Alleen schort het nog wat aan de communicatie. Als je vragen hebt over levertijd of over je pakketje zal jij die moeten stellen. Daar krijg je dan wel weer voor terug dat het antwoord altijd vrij snel is.
Dat stelt me gerust! :)

Ik heb het eigenlijk niet zo op internetshops, omdat het allemaal zo massaal is.. Maar ik kreeg inderdaad ook altijd snel antwoord op mijn mail!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Spannend! Hoop voor je dat ze snel en compleet aankome!

Jan
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Speakerland heeft ook Thiel in het pakket.
De prijzen zijn wel een beetje aan de hoge kant.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Soundexcel schreef:
Speakerland heeft ook Thiel in het pakket.
De prijzen zijn wel een beetje aan de hoge kant.
Voor Nederland valt de prijs vaak "mee" die ze hanteren.. 410 euro dacht ik bij speaker en co. Clofis geeft een adviesprijs op van 465 euro..

Bij die bedragen moet je ook gewoon om wat korting vragen, maakt niet uit waar je koopt.. De duitsers zijn daar wat makkelijker in. Ergens anders goedkoper? Dan laten zij de prijs gewoon zakken tot zij de goedkoopste zijn..

(Ik zag net een TNT medewerker met pakketjes gooien :shock: )

mvg,

Martijn
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Quote :

( Ik zag net een TNT medewerker met pakketjes gooien )

Dat gebeurd altijd en met beetje pech wel een tiental keer .

Zorg voor degelijk verpakking zodat er zonder problemen er meerdere pakketten van kilo of 30 erop kan staan zonder deze ernstig indeukt .

Al vaker zaken verzonden naar diverse forumleden hier en ik weet al geen ander hoe men zaken TNT hufterproof moet inpakken.

Ik zie vaak genoeg dat het mis gaat maar dat kan ook niet anders als er per dag bijna 100000 pakketten hier verhandeld worden .

Groeten Audioslave
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »


Bij die bedragen moet je ook gewoon om wat korting vragen, maakt niet uit waar je koopt.. De duitsers zijn daar wat makkelijker in. Ergens anders goedkoper? Dan laten zij de prijs gewoon zakken tot zij de goedkoopste zijn..
:roll: Duitsers zijn dan ook totaal geen handels volk :P
vind het dom van ze, ze maken uiteindelijk niet alleen hun concurenten kapot maar ook de merken die ze voeren, want alles komt op die manier onder druk te staan. Prijzen laten zakken totdat niemmand nog iets verdient werkt niet, uiteindelijk is de klant weer de dupe, want vaak zijn zulke bedrijven zo failliet en service kunnen ze ook niet meer verlenen omdat dat nou net te veel geld kost :P

Korting vragen vind ik niet zo raar, een verstandige verkoper zal dan toch een minimale marge in het hoofdhouden. 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding
(Dit neigt naar pornografie :lol: )


De woofers zitten tijdelijk gemonteerd, zodat ik volgende week wat metingen kan doen.

Als ik een sweep afspeel en aan de baffle voel, gok ik dat de resonantie van de baffle rond de 40 Hz zit. De baffle trilt overal even veel en als ik hem heel stevig vasthoud zelfs in erg geringe mate! Morgen eens op hogere volumes testen, want vooral aan de bovenkant van de baffle zitten waarschijnlijk een paar baffleresonanties.

mvg,

Martijn
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tis wel een schoonheid zeg!
Keep us informed 8) .
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prachtstuk!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Martijn M schreef:
Keep us informed 8) .
Nou.. Als ik wat testsweeps tussen 25 en 60 Hz afspeel op hoog niveau >90dB krijgt de baffle toch wat klappen voor zijn kiezen. Het geheel is erg stijf maar de woofers zetten zich gigantisch hard af tegen de baffle, waardoor die in tegengestelde richting tov de conus beweegt.

Een stalen frame of een dikke verticale bracing achter de units is dus geen overbodige luxe, maar een must. :cry: Het is wel zo dat de baffle boven zijn eigen res. frequentie een stuk minder vibreert.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb net een eerste meting gedaan aan de voorkant.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of de meting betrouwwbaar is. Wanneer ik een spectrum analize doe, is die namelijk kaarsrecht. Een impuls respons geeft een meer dipoolkarakter weer.

Kan iemand mij zeggen welke meetmethode de juiste is?

Afbeelding

groen is achter geel is voor[/img]
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziet er goed betrouwbaar uit dit. Ik denk dat er met je spectrumanalyse wat fout gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”