LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Bericht door Martijn H »

Na al een maand of 3 stil te zitten begint het weer te jeuken om iets nieuws te ontwerpen! Ik zal over een paar maanden eens beginnen met het project, dat wellicht niet binnen 3 jaar af is.

Ik zit te denken aan een flinke dipool met als tweeter de C24. Als mid de C90 http://www.clofis.nl/nl/thiel/thiel.htm

De woofer (2perkant) vind ik het lastigste, omdat die een spectrum moet bedekken tot minimaal 400 hz. De Ciare NDH 15 lijkt me erg mooi, maar begint boven de 350 Hz bulten te vertonen. http://www.seeburg.net/Ciare_NDH15_4S.pdf
De Aura NS15 lijkt me ook heel leuk, maar zit qua opbouw niet goed in elkaar voor dipool gebruik. De xmax is wel enorm met 2 cm. En zo zal ik nog wel wat woofers afgaan. Vereiste is in ieder geval een xmax van meer dan 10 mm, zodat de dipool een fullranger wordt met behoorlijk wat output.

Het geheel zou ongeveer rond 40, 280 en 2khz gefilterd moeten worden.

Omdat de frequenties onder de 20 Hz ook belangrijk zijn zal er ook wel een gesloten stereosub bij komen om dat deel op te vullen.

Het geheel wordt deels actief deels passief gefilterd en heeft als doel mijn "apocalypsia" systeem te overtreffen. :lol:

Tot zover! 8)

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 01 sep 2008, 17:19, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ga je dat redden met de afstand tot de achtermuur dan :shock:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Ga je dat redden met de afstand tot de achtermuur dan :shock:
ach.. Ik heb ongeveer een meter. In mijn huidige opstelling staan de units ook een meter van de achterwand. En daarnaast gaat het me er vooral om dat ik iets moois heb aan het einde. Of ik er de ruimte voor heb zie ik dan wel! :wink: Kleine moeite om de kamer om te bouwen om meer ruimte te scheppen! :twisted:

Ik heb in ieder geval een heel leuk ontwerp in m'n hoofd!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ok, ben overtuigd :D

Ga je nog iets aparts doen met het materiaal van de DP? Lijkt me echt gaaf om zoiets helemaal in geborsteld RVS te hebben :twisted: :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Ok, ben overtuigd :D

Ga je nog iets aparts doen met het materiaal van de DP? Lijkt me echt gaaf om zoiets helemaal in geborsteld RVS te hebben :twisted: :D
haha.. Ik ben nog lang niet overtuigd :wink:

Nu ben ik ook niet 100% klaar met m'n set. Ik heb nog wel een klein lijstje aan dingen die gedaan moeten worden alvorens ik helemaal klaar ben. (mooie versterkerkasten, mooie luidsprekervoetjes etc)

Het moet een heel sjiek ontwerp worden.. Beetje "kharma-stijl" en een beetje van mezelf. Mooi bijzonder hout of staal/koper/messing icm een hoogglans afwerking bijvoorbeeld.
Misschien denk ik er over 2 jaar wel anders over en maak ik hem uit glas ofzo ! Ik zal wel een keer een schets posten van een idee'tje

Ik heb nog een beetje gegoocheld met allerlei drivers en het lijkt erop dat het goed te doen is om de C90 al rond de 220-270 Hz te crossen met de woofers. Zoals ik het ontwerp nu in mijn hoofd heb heb ik dan ongeveer 120 dB headroom op die frequentie. De C90 lijkt me nu een van de beste middentoners.

Om een 15" woofer te vinden die laag genoeg komt en veel xmax heeft en ook nog eens erg "schoon" tot een 400 Hz doorloopt is het lastigste..
Ik hou de Ciare voorlopig op nummer 1.

mvg,

Montana
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit is ook een goede optie (hoog rendement!):
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... s40_8.html
Gebruikt in deze dipole:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html
Filtering op 250hz.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Misschien dat dit iest voor je is, kost EUR.349,-
http://ncd296.eden1.netclusive.de/speak ... i/zoom.htm

Gaat laag, heeft voldoende Xmax en loopt schoon door tot in het middengebied.

Afbeelding
Afbeelding
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Geenius schreef:
Misschien dat dit iest voor je is, kost EUR.349,-
http://ncd296.eden1.netclusive.de/speak ... i/zoom.htm

Gaat laag, heeft voldoende Xmax en loopt schoon door tot in het middengebied.
Bling bling.... :wink:
Alleen jammer van het rendement Tony. De Visaton kun je passief corrigeren voor de afval, waarna het rendement 90db blijft (initieel 98db).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Geenius schreef:
Misschien dat dit iest voor je is, kost EUR.349,-
http://ncd296.eden1.netclusive.de/speak ... i/zoom.htm

Gaat laag, heeft voldoende Xmax en loopt schoon door tot in het middengebied.
Wat een ding zeg :shock:
Of zoiets nu mooi staat :roll: ?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooi project Montana!
Je bent natuurlijk niet de eerste die een dergelijk highend monsterproject in de planning heeft, maar jou kennende zou je wel eens de eerste kunnen zijn die het tot voltooiing brengt 8).

Ik zou rendement niet bovenaan het belangenlijstje zetten. Luchtverplaatsing, vervorming en het frequentieverloop tot iets boven het werkingsgebied zijn veel belangrijker. Versterkervermogen is niet zo duur. Bovendien is de xmax gauw bereikt zonder de demping van een kast.

EDIT: spelling gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 13 apr 2007, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rendement is inderdaad geen issue, als je dit goed wilt doen moet je het gewoon actief doen. Niet gaan zitten klooien met dikke spoelen voor de 6dB/oct correctie.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Over actief had Montana niks geschreven (sub wel), vandaar het rendement. De Visaton blijft niet te min een mooie woofer voor weinig geld.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

@Jeroen KV, Ook erg mooi, maar met die woofer kom je niet laag in een dipool. Ik wil zeker richting de 30 Hz gaan en onder de Fs valt de woofer in een dipool veel te snel af. Visaton: http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... v/409.html en http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... v/713.html

@tony Die conus ziet er erg leuk uit Tony! Zijn er vervormingsmetingen bekend van de 15sp300ti? Zou ze wel graag willen zien. Als je kijkt naar xmax, Bl/mms verhouding wint de Ciare het wel. De structuur van de korf is ook een stuk opener. Ik dacht dat een zo laag mogelijk RMS het beste is? De Ciare zit op 2,24Kg/s.. twee keer zo laag.

Jij hebt ook ervaring met de C90 van accuton. Ik zie op de site van clofis dat de mid een xmax van 4 mm heeft. Dat lijkt mij erg veel. Weet jij toevallig of dat klopt?



De Aura 15" heeft ook een erg mooi freq verloop:

http://www.aurasound.com/public/pdf/NS15-992-4A.pdf
Aurasound zegt dat de woofer tot 800 Hz te gebruiken is. Er staat ook een simpel vervormingstabelletje bij. Qua looks is de aura wel de mooiste.
In de DNA sequence zit een enkele 15"aurawoofer: :twisted: http://www.dnaudio.com/DNA-Sequence-Speakers.html Jammer dat ik niet kan vinden waar zij de aurasound crossen. Als ik er ook nog stereo sub onderzet met de Aurasound 15"ziet het er wel erg mooi uit naast de dipools. Dan heb je per kant 3 van die woofers met sexappeal :twisted:
Of de witte uitvoering die Kharma gebruikt in hun: http://aidadomicil.free.fr/users_privat ... ne/Sub.jpg

In de K&T stond dacht ik een test van de aurasound 10" en die was vergeleken met o.a. de xxls en een paar andere 10"woofers een van de betere onder en boven de 100 Hz..


Het lijkt me niet meer dan logisch dat het laag actief wordt. Om met een passief filter op 30 Hz de curve recht te krijgen lijkt me erg krom! :wink:


mvg,

Montana
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb begrepen dat dipole laag onder de 40hz eigenlijk niet werkt? Daar zet je de monopole sub in. De Noboxs is vanaf 40hz recht.... passief, daarna valt hij snel af, ideaal voor een monopole sub.

Waarom eigenlijk niet gewoon twee 30 cm woofers van Scanspeak?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Ik heb begrepen dat dipole laag onder de 40hz eigenlijk niet werkt? Daar zet je de monopole sub in. De Noboxs is vanaf 40hz recht.... passief, daarna valt hij snel af, ideaal voor een monopole sub.

Waarom eigenlijk niet gewoon twee 30 cm woofers van Scanspeak?
Ik heb geleerd dat in het sublaag grote goede woofers de kwaliteit van het laag heel erg opkrikken.

De Nobox valt onder de 40 Hz heel snel af, omdat de woofer daaronder niet verder wil. Hij heeft z'n Fs rond dat punt.

Daarnaast is het de bedoeling om zo laag mogelijk te komen met de dipool. Met 2 15"Aura woofer per kant is het mogelijk om tot 20 Hz te komen met een grote output. En als het laag gecontroleerd moet blijven kan je nooit genoeg luchtverplaatsing tot je beschikking hebben.

Afhankelijk van wat de woofer kan zou ik dan tussen de 28 en 35 Hz crossen, maar niet hoger. Een en ander is ook afhankelijk van de kamer waarin hij staat natuurlijk. In veel kamers krijg je geen dipoollaag onder de +/- 28 Hz vanwege de groote.

In ieder geval wordt het geen 12", maar een 15"
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LTP - 3weg Dipool "Nemesis"

Bericht door richard »

Montana schreef:
...LTP - 3weg Dipool "Nemesis"... en heeft als doel mijn "apocalypsia" systeem te overtreffen. :lol:
Zo te zien wil je duidelijkheid maar heb je toch een hoop wrok die je wil vergelden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: LTP - 3weg Dipool "Nemesis"

Bericht door Martijn H »

richard schreef:
Montana schreef:
...LTP - 3weg Dipool "Nemesis"... en heeft als doel mijn "apocalypsia" systeem te overtreffen. :lol:
Zo te zien wil je duidelijkheid maar heb je toch een hoop wrok die je wil vergelden.
Nemesis (Grieks: Νεμεσις, lett. "wraak") is een figuur uit de Griekse mythologie. Zij is de meedogenloze godin van de gerechtigde wraak. Nemesis is ook overgenomen door de Romeinen en behield haar oude naam. Triomferende generaals brachten offers aan haar, en tijdens het keizerrijk was ze de beschermvrouwe van de gladiatoren.

De naam Nemesis is in 1984 gegeven aan een hypothetische rode dwerg of bruine dwerg die rond de zon zou cirkelen op een afstand van 50-100 duizend AE.

Het voorstel is afkomstig van Richard A. Muller, en werd gedaan om een cyclus in massauitsterven van soorten op Aarde te verklaren. Deze cyclus van circa 26 miljoen was eerder gemeld door David Raup en Jack Sepkoski. Volgens de Nemesis-hypothese zou de zon een kleinere ster als begeleider hebben die elke 26 miljoen jaar in de buurt van de Oortwolk zou komen en daar de baan van kometen zou verstoren, waarvan een deel op Aarde terecht komt en zo verantwoordelijk is voor een uitstervingsgolf.

Er zijn nooit directe aanwijzingen voor een dergelijk object gevonden en de cyclus van 26 miljoen jaar in het uitsterven van organismen op Aarde staat ter discussie.

Wel een heftige naam ja.. Wel steeds iets wat met "evil" te maken heeft.

Is meer een grapje!

Ik ben meer dan tevreden met wat ik nu heb :wink: Aanvankelijk is het ook allemaal fantaseren voor de toekomst. Maar wel met een bedoeling dus..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als je naar de distortion grafiekjes van aurasound kijkt zie je dat de 15"het slechtste presteert tot een paar honderd hz. De 12"zit in zijn vervorming 10dB lager boven de 100Hz tot 800HZ.

Zoiets dus: (snel schetsje)

Afbeelding

Moet natuurlijk helemaal ondersteund worden door een frame aan de achterkant. Lijkt me mooi om het front helemaal te bedekken met 3 mm rvs.

115dB hiiiighhh figh :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 20 apr 2007, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

:shock:
NIIICEEE!!!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het ook wel mooi, zeker als je netjes het hout laat frezen bij een van onze freesbroeders of een pro.

Wowly
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

't moet wel een vrij massief ding worden met 2 (stevige) 12" woofers bovenin?

Als je nu eens aan de zijkanten twee steunen maakt, bijvoorbeeld geinspireerd op deze:
Bijlagen
erasmus.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tekening was meer een ongecontroleerde uitbarsting. Het kan best mooi zijn als het goed in verhouding word gebracht en met mooie materialen gemaakt wordt. Een speaker die zo groot en zwaar moet zijn laat ik nog even wachten.. :lol:

De enige manier om iets niet al te fors laten ogen is door een vorm te maken die niet zoveel baffle oppervlakte heeft. Zoiets als: (snelle schets uit de losse hand) 3 12"aurawoofers C90/C24 Met 3 woofers verlies je niet veel output ten opzichte van 4. Ik bedenk me ook dat dipool onder de 35 Hz onmogelijk is in de gem. kamer.

Afbeelding

Dit is ongeveer 135-140 cm hoog. Is deze mooier? :twisted:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Haal er nog een woofer af dan wordt het nog mooier. Wel je huidige monopool subs houden dan voor het laagste octaaf :wink: . En jawel, dan ben je bij mijn opzet aangeland. Met, ahum, in jouw geval ietwat exclusiever drivers.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Uit de test in Hobbyhifi komt de Scanspeak 26W8867T00 als erg goed naarvoren, deze kan met zijn alu conus tot 1000hz ingezet worden (papieren variant 26W8861T00, maar tot 400hz). Geeft veel flexibiliteit, met toch een lage Fs (18hz) en goede Qts voor dipole (0.37). (Kun je er altijd één extra nemen voor een monopole sub voor het gebied < 30hz).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is allemaal te klein. Klinkt te opgefokt. Montana weet inmiddels heel goed wat veel oppervlak doet met het geluid.

Bijvoorbeeld een piano gaat best wel heel laag. Ook de bewegingen van het pedaal geven nogal lage frequenties weer. Alleen, je zegt nooit van een echte piano, jeetje wat een bas komt daaruit. Echter, als je zo'n opgefokte, te kleine woofer, flinke uitslagen laat maken dan ontstaat er een druk in het laag, bij weergave van piano, die gewoon niet natuurlijk is. Bij een grote woofer is het laag er gewoon en luister je niet naar laag, maar gewoon naar een piano. Voor een contrabas gaat dit verhaal precies zo op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”