Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

b_force schreef:
Niet helemaal, want je wil niet 4 B3S parallel zetten, aangezien je dan wel een erg lage impedantie krijgt.
Dat wordt dan 2 paren (parallel) in serie.
Yannick schreef:
als ik nou 4 B3Sen in serie-parralel zet
Als ik t zo lees, lijkt mij dat Yannick precies hetzelfde bedoelt...
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Inderdaad, serie-parallel. Dus 2 setjes in serie, en die in parallel, of andersom.

Nou was de vraag mer bedoeld vanuit mijn kant.. niet zo zeer op jou projectje betrokken.

Maar klopt mijn redenatie wel?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Huppatee, eerste experimentje. 56 liter gesloten (kast is ooit gemaakt om de vas van een 12 inchert te meten) Anderhalfweg, snijfrequentie 700 hertz.

Wat kan ik dr nu al over zeggen: Anderhalfweg geeft voor mij makkelijk genoeg bass. Ik denk dat de vervorming in het laag wel vrij hoog is, maar dat komt misschien ook omdat de baffle van karton is. En ik stoor me een beetje aan het opbreken rond 8 Khz. Best een leuk speakertje, kan stereo denk ik erg goed klinken.
Bijlagen
b3s.jpg
Laatst gewijzigd door lepain op do 16 aug 2007, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

lepain schreef:
56 liter gesloten
Da's veel. Is 6 liter niet voldoende?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

thefinlux schreef:
lepain schreef:
56 liter gesloten
Da's veel. Is 6 liter niet voldoende?
Ja, deze kist had ik liggen, is iig genoeg. Het definitieve boxje wordt natuurlijk veel kleiner.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

lepain schreef:
Het definitieve boxje wordt natuurlijk veel kleiner.
Hoe klein dan? John Krutke heeft berekend dat een gesloten kast van 3,35 liter optimaal is voor de B3S. Wordt het volume van jouw kast dan ook het dubbele? 2 x 3,35 = 6,7 liter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bij 2 drivers wordt idd het volume 2 x zo groot.

Maar goed, wat is ideaal ?
Het is net wat je wilt hebben en wat je wensen zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Verrekte handig dat Lepain er zelf niet meer over hoeft na te denken :lol:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nou, vooruit, ik ben gaan rekenen met de parameters van Hivi en van John Krutke:

Hivi raadt aan om een box van 2 liter te gebruiken, met de parameters van Hivi zelf levert dit een Qtc van 1,25 op. De fc is dan 107,3 hertz, de f3 is 78 hertz.
Met de parameters van John Krutke levert 2 liter een Qtc van 1,18 op, de fc is dan 124 hertz, de f3 is 91,7 hertz.

Ik heb ook berekent hoe groot het boxje moet zijn om een Qtc van 1,1 te krijgen:
Hivi parameters: 4,01 liter, fc = 94,6 hz, f3 = 71,5 hz
John Krutke: 3,8 liter, fc = 115,5 hz, f3 = 93,8 hz

Deze gegevens zijn natuurlijk voor 1 driver. Het volume van mijn box wordt denk ik dus tussen de 4 en 8 liter. De genoemde 6,7 liter zou wel eens het beste compromis kunnen zijn tussen afmetingen en laag.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Goed ik heb hem even getest in een mini box, fullrange.

En ik ben nu helemaal overtuigd dat dat ding gewoon absoluut niet full-range te gebruiken is.

Zelfs met een RL circuitje in serie klink het gewoon nog te schel.
Dan blij ik liever bij mijn W3-871S, die klink full-range veel beter.

Hoewel het midden gebied van de B3S veel en veel fijner is :)
(zeg maar gerust heel goed :) )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

En ik heb nog een pittig speakertje gevonden voor ons speakerkes :D

http://www.aq1.hu/pepperhorn.pdf
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
Toevallig heb ik dat experiment vandaag ook gedaan.

En ehm, die W3-871S geeft veel en veel meer bas.

Wel moet ik zeggen dat je bij de W3-871S door het papieren membraan veel meer de kast zelf hoort.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Misschien heb ik het gemist, maar zijn er al .frd en/of .zma files beschikbaar van de B3S jes? Ik kan ook zelf gaan meten, maar voor een eerste simulatie is het wel makkelijk om alvast wat meetdata te hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Niet echt, dit hangt natuurlijk nogal van je baffle af.

Je kan wel de grafiek van de B3S (oneindig grote baffle) overtrekken.
Echter is dit niet helemaal wat je in het echt zult zien.
(lees; eigenlijk helemaal niet :P )

Ik heb hier een spl file die ik over getrokken heb.
Ik zal binnekort de meting zelf een posten, dan kan je de verschillen zien :)
Bijlagen
B3S spl.rar
(2.77 KiB) 112 keer gedownload
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Afbeelding

Zo ook goed?
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

bedankt steven en bart! hier kan ik wel wat mee.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

impedantie zou je trouwens zelf moeten meten, dat is nogal afhankelijk van je ontwerp (open baffle, gesloten, br etc etc etc )
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Ik heb m'n meetmicrofoon maar eens uit de kast getrokken en wat metingen gedaan aan de B3S. De B3S zit ik een 8cm breed kastje. Een meting is close range (ongeveer 1 cm), de andere is op ruim 40 cm genomen. Tevens heb ik een zipje bijgevoegd met .frd files van de twee metingen en een getraced .zma filetje (van zaphaudio.com)
Bijlagen
B3S_Metingen.zip
(14.35 KiB) 59 keer gedownload
SingleB3S_40cm_8cmBaffle.gif
SingleB3S_40cm_8cmBaffle.gif (14.52 KiB) 1873 keer bekeken
SingleB3S_1cm_8cmBaffle.gif
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeer mooie meting !

Mag ik vragen in wat voor kast dit is ?
(volume, hoogte breedte etc)

Mijn metingen waren nmlk met een 2 weg MTM (d'appolito dus) wel wat anders)
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

b_force schreef:
zeer mooie meting !

Mag ik vragen in wat voor kast dit is ?
(volume, hoogte breedte etc)

Mijn metingen waren nmlk met een 2 weg MTM (d'appolito dus) wel wat anders)
Kast is misschien een groot woord...
opgevuld met BAF, alle openingen met tape afgedicht, afmetingen: 8 x 11 x 21 cm = 1,8 liter
Bijlagen
HPIM1830.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hahaha, gewoon de verpakkings doos gebruikt :P
Ook erg origineel :)

Overigens is die dichtbij meting natuurlijk anders.
Je 40cm meting klopt al beter zie ik. Ik had een meting van bijna 1 meter.

Bij de dichtbij meting zie je hoe hard hij opbreekt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oke, mijn ideeën over wat te doen met de b3s lopen nogal uiteen.

Daar ik goede ervaringen heb gehad met de kleine visaton breedbander in een spiral horn, was dat ook mijn eerste uitgangspunt. een platte spiral horn die het laag wat oppept, waar volgens mij toch behoefte naar is.

Maar ook het idee om een TL te maken speelt nog door mijn hoofd.
Dat het geheel moet worden aangevuld met een tweeter is mij al duidelijk.

Ik had de luze om nog 4 stuks extra b3s'jes te kopen, dus heb nu in totaal 8 stuks...

Het idee wat nu op tafel ligt is een rechte taps toelopende TL met 4 stuks B3S en 1 tweeter. het lage rendement van de hi-vi's speelt zeker een rol, gezien de 82 db versus de 90 db van de tweeters die ik wil gebruiken.
Dat zijn een paartje infinity polycell tweeters, waar ik jaren met super veel plezier naar heb geluisterd.

Hoe de TL nu eigenlijk moet worden ontworpen is nog een licht raadsel.
Met simulatie software heb ik ontwerpjes getoverd welke wel degelijk de line aanpassen aan het aantal units erin. Daar tegenover staat onder andere het rambo project van sietse, welke de Sd ongewijzigd laat.

Mijn eerste ontwerpje heeft nu een line van 1x SD naar 0.5 SD. En dan tel ik alle units bij elkaar op. een kleine impressie alvast is hier te zien.
Slank (12cm) en lang (110cm).
Tips zijn meer dan welkom natuurlijk. klein hoeft het niet te worden, dit model vind ik erg netjes, en heb reeds soortgelijke speakers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bart schreef:
Met simulatie software heb ik ontwerpjes getoverd welke wel degelijk de line aanpassen aan het aantal units erin. Daar tegenover staat onder andere het rambo project van sietse, welke de Sd ongewijzigd laat.
Dat wordt een leuke slanke kast.
Maar inderdaad, ik lap alles aan me laars wat betreft al die gegevens, behalve de Fs, het frequentie bereik en het rendement. Ook ben ik er nu van overtuigd, dat bij gebruik van meerdere woofs, het oppervlak van de line gelijk kan blijven aan het oppervlak van één woofer. Dit gezien het resultaat van o.a. de Quadro's en de Macho's. Ik denk echter ook, dat een groter oppervlak geen nadelige gevolgen zal hebben. Maar dat is dus een " nattevingerwerk " bewering.
Dus Bart, als je die vier units serie/parr. zet zal het wel werken en zit je qua impedantie ook gunstig. Hoe het klankmatig zal uitpakken blijft, vind ik, toch altijd een gokje, ondanks computerprogramma's en zo.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou dan met zo'n TL, MTM gaan (eigenlijk dus MMTMM), ik denk dat zoiets erg mooi gaat uitpakken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”