Oke, mijn ideeën over wat te doen met de b3s lopen nogal uiteen.
Daar ik goede ervaringen heb gehad met de kleine visaton breedbander in een spiral horn, was dat ook mijn eerste uitgangspunt. een platte spiral horn die het laag wat oppept, waar volgens mij toch behoefte naar is.
Maar ook het idee om een TL te maken speelt nog door mijn hoofd.
Dat het geheel moet worden aangevuld met een tweeter is mij al duidelijk.
Ik had de luze om nog 4 stuks extra b3s'jes te kopen, dus heb nu in totaal 8 stuks...
Het idee wat nu op tafel ligt is een rechte taps toelopende TL met 4 stuks B3S en 1 tweeter. het lage rendement van de hi-vi's speelt zeker een rol, gezien de 82 db versus de 90 db van de tweeters die ik wil gebruiken.
Dat zijn een paartje infinity polycell tweeters, waar ik jaren met super veel plezier naar heb geluisterd.
Hoe de TL nu eigenlijk moet worden ontworpen is nog een licht raadsel.
Met simulatie software heb ik ontwerpjes getoverd welke wel degelijk de line aanpassen aan het aantal units erin. Daar tegenover staat onder andere het rambo project van sietse, welke de Sd ongewijzigd laat.
Mijn eerste ontwerpje heeft nu een line van 1x SD naar 0.5 SD. En dan tel ik alle units bij elkaar op. een kleine impressie alvast is hier te zien.
Slank (12cm) en lang (110cm).
Tips zijn meer dan welkom natuurlijk. klein hoeft het niet te worden, dit model vind ik erg netjes, en heb reeds soortgelijke speakers.