Post hier je idee met je Hi-Vi B3S
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Voor wel het dubbele bedragthefinlux schreef:Bart, kijk even naar het bovenstaande bericht van Ronald_1. We kunnen ze gewoon bij onze buren krijgen.
De B3S heb ik ook al vaker gevonden in Duitsland, en zelfs ook in Nederland (Remo), maar dan betaal je dus dik 15 euro.
Verzenkosten zijn zelfs 15 euro bij dat bedrijf.
Dan heb je dus 2 Dayton tweetertjes voor het totale bedrag van ongeveer 37 euro.
Vind ik nogal een hoop.... tov de woofertjes.
Een beter idee is om er een paar te bestellen bij Parts Express, daar zijn ze maar $4.60.
Sterker nog, als we bij Dayton zelf gaan kijken, is partsexpress de enige dealer.
Dus die Duitse winkel zal ze daar vandaan halen gok ik zo.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
weet niet precies, moet je even kijken bij bv de NEO3PDR inkoopactie.
Of anders die persoon fftjes PBen.
Volgens partsexpress is voor het sturen:
Minimum Order Amount: $50.00
Dan hebben we minimaal 13stuks nodig.
Ik hoop tevens dat ik kan meerijden, zo niet, dan kan ik ook niet op de BBQ komen. (maar dan lossen we het wel op een andere manier op
)
Overigens heb ik mijn Audaxjes nog, maar ik denk zomaar eens dat die Dayton wel fftjes wat lekkerder klinkt.
De looks zijn sowieso beter
Of anders die persoon fftjes PBen.
Volgens partsexpress is voor het sturen:
Minimum Order Amount: $50.00
Dan hebben we minimaal 13stuks nodig.
Ik hoop tevens dat ik kan meerijden, zo niet, dan kan ik ook niet op de BBQ komen. (maar dan lossen we het wel op een andere manier op
Overigens heb ik mijn Audaxjes nog, maar ik denk zomaar eens dat die Dayton wel fftjes wat lekkerder klinkt.
De looks zijn sowieso beter
Laatst gewijzigd door b_force op za 11 aug 2007, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Wíe wil er zeer originele open baffle speakers maken met deze B3S'en, en wil graag een enorm stijf en hard materiaal ervoor hebben dat er bovendien wonderschoon uitziet? Ik heb nog 2 schouderbladen liggen waarvan ik denk dat ik ze helaas niet kan gebruiken. 

Even fijn opschuren geeft dit als resultaat:

Het uitkoken is een nogal smerig werkje en ook iets dat veel, heel veel tijd in beslag neemt dus als iemand er nog wat moois van kan maken zou ik ook heel blij zijn.

Even fijn opschuren geeft dit als resultaat:

Het uitkoken is een nogal smerig werkje en ook iets dat veel, heel veel tijd in beslag neemt dus als iemand er nog wat moois van kan maken zou ik ook heel blij zijn.
Hier mijn creatie met de b3s in ruwe vorm. De voet moet ik nog verzwaren
met lood o.i.d. anders valt ie om
Zoals je kunt zien staat ie naast een needle welke 10 cm hoger is en 2 cm breder. De klank is ( zonder filter ) wat schel en laag is er nauwelijks.
Ik ben van plan om ze als HT speakers naast m'n TV te plaatsen.
met lood o.i.d. anders valt ie om
Zoals je kunt zien staat ie naast een needle welke 10 cm hoger is en 2 cm breder. De klank is ( zonder filter ) wat schel en laag is er nauwelijks.
Ik ben van plan om ze als HT speakers naast m'n TV te plaatsen.
Ik ben net terug van een 'studie'-week-end - geen PC bij de hand, maar Vance Dickason eens goed doorgenomen. k Ga (ook? zo no ff teruglezen deze draad) met 4 B3S een dipool maken en testen( mn meetsysteempje ook voor het eerst toepassen ( is nog niet klaar nu).
De vorm van de baffle wil ik draaibaar maken - en es experimenteren met de afstanden tussen de units en de rand van de baffle.
Nadere berichten volgen.
En - o ja - ik ga een paar houten slakommen bij de Ikea kopen.
Leuk als de units niet zo duur zijn.
De vorm van de baffle wil ik draaibaar maken - en es experimenteren met de afstanden tussen de units en de rand van de baffle.
Nadere berichten volgen.
En - o ja - ik ga een paar houten slakommen bij de Ikea kopen.
Leuk als de units niet zo duur zijn.
Hey, ik wil een 3weg zuiltje gaan maken, met de B3S-en als mids, en het Dayton tweetertje dat waarschijnlijk besteld gaat worden. In het laag wil ik een 1 of 2 6" woofertjes gaan gebruiken, aan de achterkant. Maar dan wil ik de woofer aan de achterkant gaan plaatsen. Vroeg me alleen af, vanaf hoeveel HZ het geluid on-directionaal wordt? Kan er even niet meer opkomen.
Is afhankelijk van de diameter van het membraan. Hoe kleiner de woofer, hoe hoger de frequentie dat hij gaat bundelen. Linkwitz zei daar volgens mij over dat een speaker gaat bundelen als de golflengte 3 keer zo groot is als de membraandiameter. En kleiner natuurlijk.Yannick schreef:Hey, ik wil een 3weg zuiltje gaan maken, met de B3S-en als mids, en het Dayton tweetertje dat waarschijnlijk besteld gaat worden. In het laag wil ik een 1 of 2 6" woofertjes gaan gebruiken, aan de achterkant. Maar dan wil ik de woofer aan de achterkant gaan plaatsen. Vroeg me alleen af, vanaf hoeveel HZ het geluid on-directionaal wordt? Kan er even niet meer opkomen.
In jouw geval vanaf 18 inch, is pakweg 0,45 meter, zo'n 760 hertz.
Als je zorgt dat de b3s het onder die frequentie heeft overgenomen heb je geen last van de bundeling, maar ik heb geen idee of dat ook betekent dat je je woofer aan de achterkant kan maken. Waarom?
Mijn eerste luisterervaringen:
Hoewel de B3S als "Fullrange" door het leven gaat, is hij dat eigenlijk niet. Zonder subwoofer is het gewoon niet goed. Ik mis iets. Warmte en een vol geluid. De B3S kan het niet alleen. Er MOET een subwoofer bij!
De B3S klinkt in een 3l. gesloten behuizing wel open en helder. Ruimtelijk noemt men dit geloof ik. Het middengebied doet ie gewoon lekker. Hierin blinkt de B3S absoluut uit!
Ook de hogere frequenties geeft dit drivertje niet echt goed weer. Ik mis de scherpte en details, hoewel beduidend minder dan het laag.
Het systeem zoals dat ontworpen is door John Krutke is mooi voor HT. Ultiem van muziek (stereo) genieten, lukt mij niet met dit syteem.
Conclusie: De Hi-Vi B3S is een breedbandige middenluidspreker die meer verdient dan een gesloten box van 3 liter.
Een gesloten MTM a la D'appolito en een leuk tweetertje erbij lijkt mij een erg goed systeem voor de B3S. Haal de kwaliteiten van deze driver naar voren en je hebt een erg goed, klein en goedkoop systeem. Aan het werk dus!
Hoewel de B3S als "Fullrange" door het leven gaat, is hij dat eigenlijk niet. Zonder subwoofer is het gewoon niet goed. Ik mis iets. Warmte en een vol geluid. De B3S kan het niet alleen. Er MOET een subwoofer bij!
De B3S klinkt in een 3l. gesloten behuizing wel open en helder. Ruimtelijk noemt men dit geloof ik. Het middengebied doet ie gewoon lekker. Hierin blinkt de B3S absoluut uit!
Ook de hogere frequenties geeft dit drivertje niet echt goed weer. Ik mis de scherpte en details, hoewel beduidend minder dan het laag.
Het systeem zoals dat ontworpen is door John Krutke is mooi voor HT. Ultiem van muziek (stereo) genieten, lukt mij niet met dit syteem.
Conclusie: De Hi-Vi B3S is een breedbandige middenluidspreker die meer verdient dan een gesloten box van 3 liter.
Een gesloten MTM a la D'appolito en een leuk tweetertje erbij lijkt mij een erg goed systeem voor de B3S. Haal de kwaliteiten van deze driver naar voren en je hebt een erg goed, klein en goedkoop systeem. Aan het werk dus!
Ik wil nog veel leren. Op diverse frequentiesheets zag ik de B3S goed doorlopen tot 20K Hz. Ergens begrijp ik niet dat er en supertweet bij moet, al lijkt het me op mn intuitiel wel logisch(hh).Dat er laag bij moet lijkt me te vatten, gezien dezelfde grafieken. Ik zoek dus ook, passief gefilterde( wil het simpel houden), bas toevoeging.
Een powerbuy voor een fijne woofer?
Een powerbuy voor een fijne woofer?
Je ziet off-axis een enorme dip onstaan bij het gebied van 10 Khz. Dit is het gebied dat we nog net horen (de jongeren onder ons nog iets hoger waarschijnlijk) en valt de beleving van de hoge tonen onmiddelijk weg. Tweeter is dus nodig helaas.
Woofer heb je sowieso nodig omdat een dergelijk klein oppervlak niet in staat is tot een serieuze afbeelding van bassen. Misschien dat een goed ontworpen TL er wat uit weet te toveren?
Overigens geeft dat bultje rond de 2 Khz waarschijnlijk wel een hoorbaar "open"en ruimtelijk midden

Wowly
Woofer heb je sowieso nodig omdat een dergelijk klein oppervlak niet in staat is tot een serieuze afbeelding van bassen. Misschien dat een goed ontworpen TL er wat uit weet te toveren?
Overigens geeft dat bultje rond de 2 Khz waarschijnlijk wel een hoorbaar "open"en ruimtelijk midden

Wowly


