Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ik gebruik enkel twee b3 esjes.. dus van crossen geen sprake .. ik wil ze ongeveer 50 cm van elkaar afplaatsen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

thefinlux schreef:
Bart, kijk even naar het bovenstaande bericht van Ronald_1. We kunnen ze gewoon bij onze buren krijgen. :wink:
Voor wel het dubbele bedrag :P

De B3S heb ik ook al vaker gevonden in Duitsland, en zelfs ook in Nederland (Remo), maar dan betaal je dus dik 15 euro.

Verzenkosten zijn zelfs 15 euro bij dat bedrijf.
Dan heb je dus 2 Dayton tweetertjes voor het totale bedrag van ongeveer 37 euro.

Vind ik nogal een hoop.... tov de woofertjes.

Een beter idee is om er een paar te bestellen bij Parts Express, daar zijn ze maar $4.60.

Sterker nog, als we bij Dayton zelf gaan kijken, is partsexpress de enige dealer.
Dus die Duitse winkel zal ze daar vandaan halen gok ik zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat zijn de verzendkosten van partsesxpress eigenlijk. Ik wil ook een paar van die tweets hebben dus anders kunnen we evt samen bestellen en krijg je ze bij de BBQ in schilde van mij

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

weet niet precies, moet je even kijken bij bv de NEO3PDR inkoopactie.
Of anders die persoon fftjes PBen.
Volgens partsexpress is voor het sturen:
Minimum Order Amount: $50.00
Dan hebben we minimaal 13stuks nodig.

Ik hoop tevens dat ik kan meerijden, zo niet, dan kan ik ook niet op de BBQ komen. (maar dan lossen we het wel op een andere manier op :) )

Overigens heb ik mijn Audaxjes nog, maar ik denk zomaar eens dat die Dayton wel fftjes wat lekkerder klinkt.

De looks zijn sowieso beter :P
Laatst gewijzigd door b_force op za 11 aug 2007, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoe goed is trouwens die Dayton afgeschermd ?

Is wel een must voor mij, omdat hij naast m'n monitor komt te staan.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Kwam dit nog tegen op YouTube:

http://youtube.com/watch?v=uvOTkDcW4r8
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ik geloof bijna niet dat dat laag uit dat speakertje alleen komt....
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Trouwens, ik heb ook wel trek in een paar van die kleine tweatekes van dayton. Zit er nog een inkoop actietje in misschien? Ik lust er wel 7 alvast.

Misschien kan bij deze vast een intressecheck gestart worden?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Maak maar een topic aan als je een groupsbuy wil doen. Het probleem is vaak dat al het gedoe eromheen voor veel mensen te veel moeite is.....helaas.

Wowly
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik doe in ieder geval mee!
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ik zou graag een groupbuy willen organiseren, maar ik ben helaas niet in de financieele mogelijkheid om alles voor te schieten. Ben tenstlotte pas 18 ;).
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb herr weber van de boxen baustelle al gemaild of iets als verkopende partij mee wil doen aan een powerbuy.

Wowly
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Wíe wil er zeer originele open baffle speakers maken met deze B3S'en, en wil graag een enorm stijf en hard materiaal ervoor hebben dat er bovendien wonderschoon uitziet? Ik heb nog 2 schouderbladen liggen waarvan ik denk dat ik ze helaas niet kan gebruiken. :(

Afbeelding

Even fijn opschuren geeft dit als resultaat:

Afbeelding

Het uitkoken is een nogal smerig werkje en ook iets dat veel, heel veel tijd in beslag neemt dus als iemand er nog wat moois van kan maken zou ik ook heel blij zijn.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Hier mijn creatie met de b3s in ruwe vorm. De voet moet ik nog verzwaren
met lood o.i.d. anders valt ie om :shock:
Zoals je kunt zien staat ie naast een needle welke 10 cm hoger is en 2 cm breder. De klank is ( zonder filter ) wat schel en laag is er nauwelijks.

Ik ben van plan om ze als HT speakers naast m'n TV te plaatsen.
Bijlagen
S4022531.jpg
S4022529.jpg
S4022528.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Dat deze kast de neiging heeft tot omvallen verbaast mij niet. Het zwaartepunt zit duidelijk voorbij het steunpunt. Dat wordt flink wat lood dus.

Groeten Walter
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Dat was ook de fun van het ontwerp Walter; dat ie om lijkt te vallen maar uiteindelijk niet doet, hoop ik. :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind hem buitengewoon origineel. Dat schelle, misschien word het wat beter als ie wat "los" is gespeeld?

Is dit een TQWT met een de units gepositioneerd op een specifieke manier? Ik dacht dat zoiets op 1/3 en 2/3 van de lijn moest worden geplaatst?

Wowly
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Dank je, Wowly. Nee het is gewoon een gesloten box, ongeveer 6,5 liter volume.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ik ben net terug van een 'studie'-week-end - geen PC bij de hand, maar Vance Dickason eens goed doorgenomen. k Ga (ook? zo no ff teruglezen deze draad) met 4 B3S een dipool maken en testen( mn meetsysteempje ook voor het eerst toepassen ( is nog niet klaar nu).
De vorm van de baffle wil ik draaibaar maken - en es experimenteren met de afstanden tussen de units en de rand van de baffle.
Nadere berichten volgen.

En - o ja - ik ga een paar houten slakommen bij de Ikea kopen.

Leuk als de units niet zo duur zijn.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik ga twee b3s-en per kant gebruiken. Het wordt een anderhalfwegje, ik wil zo de bafflestep compenseren. De box hou ik zo klein mogelijk, ik dacht aan een liter of vier gesloten. Misschien nog wat kleiner, helemaal gevuld met demping.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hey, ik wil een 3weg zuiltje gaan maken, met de B3S-en als mids, en het Dayton tweetertje dat waarschijnlijk besteld gaat worden. In het laag wil ik een 1 of 2 6" woofertjes gaan gebruiken, aan de achterkant. Maar dan wil ik de woofer aan de achterkant gaan plaatsen. Vroeg me alleen af, vanaf hoeveel HZ het geluid on-directionaal wordt? Kan er even niet meer opkomen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Yannick schreef:
Hey, ik wil een 3weg zuiltje gaan maken, met de B3S-en als mids, en het Dayton tweetertje dat waarschijnlijk besteld gaat worden. In het laag wil ik een 1 of 2 6" woofertjes gaan gebruiken, aan de achterkant. Maar dan wil ik de woofer aan de achterkant gaan plaatsen. Vroeg me alleen af, vanaf hoeveel HZ het geluid on-directionaal wordt? Kan er even niet meer opkomen.
Is afhankelijk van de diameter van het membraan. Hoe kleiner de woofer, hoe hoger de frequentie dat hij gaat bundelen. Linkwitz zei daar volgens mij over dat een speaker gaat bundelen als de golflengte 3 keer zo groot is als de membraandiameter. En kleiner natuurlijk.
In jouw geval vanaf 18 inch, is pakweg 0,45 meter, zo'n 760 hertz.
Als je zorgt dat de b3s het onder die frequentie heeft overgenomen heb je geen last van de bundeling, maar ik heb geen idee of dat ook betekent dat je je woofer aan de achterkant kan maken. Waarom?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Mijn eerste luisterervaringen:

Hoewel de B3S als "Fullrange" door het leven gaat, is hij dat eigenlijk niet. Zonder subwoofer is het gewoon niet goed. Ik mis iets. Warmte en een vol geluid. De B3S kan het niet alleen. Er MOET een subwoofer bij!

De B3S klinkt in een 3l. gesloten behuizing wel open en helder. Ruimtelijk noemt men dit geloof ik. Het middengebied doet ie gewoon lekker. Hierin blinkt de B3S absoluut uit!

Ook de hogere frequenties geeft dit drivertje niet echt goed weer. Ik mis de scherpte en details, hoewel beduidend minder dan het laag.

Het systeem zoals dat ontworpen is door John Krutke is mooi voor HT. Ultiem van muziek (stereo) genieten, lukt mij niet met dit syteem.

Conclusie: De Hi-Vi B3S is een breedbandige middenluidspreker die meer verdient dan een gesloten box van 3 liter.

Een gesloten MTM a la D'appolito en een leuk tweetertje erbij lijkt mij een erg goed systeem voor de B3S. Haal de kwaliteiten van deze driver naar voren en je hebt een erg goed, klein en goedkoop systeem. Aan het werk dus!
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ik wil nog veel leren. Op diverse frequentiesheets zag ik de B3S goed doorlopen tot 20K Hz. Ergens begrijp ik niet dat er en supertweet bij moet, al lijkt het me op mn intuitiel wel logisch(hh).Dat er laag bij moet lijkt me te vatten, gezien dezelfde grafieken. Ik zoek dus ook, passief gefilterde( wil het simpel houden), bas toevoeging.

Een powerbuy voor een fijne woofer?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je ziet off-axis een enorme dip onstaan bij het gebied van 10 Khz. Dit is het gebied dat we nog net horen (de jongeren onder ons nog iets hoger waarschijnlijk) en valt de beleving van de hoge tonen onmiddelijk weg. Tweeter is dus nodig helaas.

Woofer heb je sowieso nodig omdat een dergelijk klein oppervlak niet in staat is tot een serieuze afbeelding van bassen. Misschien dat een goed ontworpen TL er wat uit weet te toveren?

Overigens geeft dat bultje rond de 2 Khz waarschijnlijk wel een hoorbaar "open"en ruimtelijk midden :D

Afbeelding


Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”