Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geweldig Jasper! Alleen al door het uiterlijk zal hij aan klank winnen, dat werkt echt zo!

De units die je gaat gebruiken zijn soms wat ondergewaardeerd. Ik denk echter dat hier een heel erg goed geluid mee te behalen valt.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

jeroen_d schreef:
Geweldig Jasper! Alleen al door het uiterlijk zal hij aan klank winnen, dat werkt echt zo!

De units die je gaat gebruiken zijn soms wat ondergewaardeerd. Ik denk echter dat hier een heel erg goed geluid mee te behalen valt.
Dank je Jeroen! Ik hoop ook zo dat die units me niet teleurstellen, dat is eigenlijk nog mijn enige zorg.. Edo (die bouwt het filter) heeft me ook al talloze malen op het hart gedrukt dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken, maar toch..

Ik blijf wel achter die keuze staan trouwens. Het is hoe je het ook went of keert toch mijn eerste project, en dan is het gewoon niet verstandig om meteen met scanspeak of iets dergelijks aan de gang te willen. Peerless was achteraf gezien ook wel een optie geweest, maar dat lijkt me een prima reden om ook eens aan een volgend project te denken. Toch?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hij is nog niet klaar of zit al aan een volgend project te denken!! :twisted:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Jasper Joppe Geers schreef:
Het is hoe je het ook went of keert toch mijn eerste project, en dan is het gewoon niet verstandig om meteen met scanspeak of iets dergelijks aan de gang te willen. Peerless was achteraf gezien ook wel een optie geweest,
:shock: uhm... je bouwt zo'n SCHITTERENDE kast en dan ga je lopen meuten over "niet verstandig om meteen met scanspeak of iets dergelijks"...
persoonlijk zou ik nu de speakertjes eruit slopen en vervangen door scan speaks en zo!!! alleen het allerbeste! :roll:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

dre schreef:
hij is nog niet klaar of zit al aan een volgend project te denken!! :twisted:
Dat is de eeuwig durende ellende met ontwerpers en andere creatieve geesten... zucht..
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig staat er weer een heel forum achter je als je ook dat project weer aan de wilgen wil hangen :twisted:

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De speakers die je gebruikt zijn prima hoor :)

En weet je, Scanspeaks vind ik ook niet altijd wat. Het is soms net een gelikte popplaat.

Soms is het weleens lekker om ronkende woofers te hebben oid :)

Het heeft zeg maar wat meer charme :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gisteravond is Daniel nog een keer bij me langs geweest, om me mee te helpen met de bekabeling binnenin. Aangezien ik van de speaker een hele puzzel heb gemaakt wil je alle onderdelen in elkaar zetten kon ik er niet aan ontkomen om een deel van de bekabeling tijdens de opbouw te (laten) doen.

Ik ben erachter dat het verhaal bekabeling nog een heel gepruts op zichzelf is, waar je ook serieus voor moet gaan zitten. Tenminste, als je het niet af wilt raffelen. Ik heb zelf de eer gehad om de tweeters te bekabelen, aangezien die als eerste gemonteerd moesten worden. Al in een eerder stadium kwamen we erachter dat die kabel die ik besteld had bij BMM met geen mogelijkheid door de kanaaltjes van de kegel konden. de dag daarna dus maar om andere kabel gefietst, en heb een wat dunnere meegebracht. Gewoon koper weliswaar, maar ik moest iets.

Daarna kon de middentoner gemonteerd worden. De slotbout die ik had laten maken paste perfect, ondanks wat gepiel tijdens de montage. de bout was exact op lengte, waardoor het niet meeviel om de draad juist te pakken met de bout. Uiteindelijk is dat aardig gelukt, en was ik blij dat ik het fineer al een keer in de olie had gezet vanwege de vele vingerafdrukken die anders te zien waren.

Toen was het voor het grootste deel de beurt aan Daniel om de interne bekabeling af te maken. Hier en daar heb ik nog wel een stekkertje eraan gezet, maar uiteindelijk besloot ik om vast de frames af te tekenen voor het speakerdoek wat er nog voor moest.

Aan het eind van de avond was het dan zover; de complete speaker behalve het filter was eindelijk opgebouwd. We konden het niet laten om alvast een paar drivers aan te sluiten, maar de indruk was (uiteraard zou ik willen zeggen) verre van ideaal. Het klonk niet onaardig, maar zonder filter ben je echt nergens. Voor dat hoofdstuk is het de beurt aan Edo!

Bij deze de foto's:
Bijlagen
De tweeter zit al gemonteerd, en de kamer van de middentoner zit hier al vast met de slotmoer.
De tweeter zit al gemonteerd, en de kamer van de middentoner zit hier al vast met de slotmoer.
Hier kun je wat beter zien dat het fineer al een keer in de olie is gezet. De tekening komt er nu wat duidelijker uit, en ik ben nog steeds blij met het fineer wat ik heb gekozen!
Hier kun je wat beter zien dat het fineer al een keer in de olie is gezet. De tekening komt er nu wat duidelijker uit, en ik ben nog steeds blij met het fineer wat ik heb gekozen!
Daniel bezig met de bekabeling..
Daniel bezig met de bekabeling..
DSCN2305.JPG
De baffle wordt er vast op geschroefd..
De baffle wordt er vast op geschroefd..
Ok, er kwam geluid uit, maar vraag niet wat voor geluid!..
Ok, er kwam geluid uit, maar vraag niet wat voor geluid!..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Vandaag ben ik nog druk in de weer geweest om twee roostertjes te maken met speakerdoek. Het wsa eigenlijk mijn bedoeling om hier ook nog wat van het fineer in terug te laten komen, maar dat heb ik laten zitten. Teveel werk voor minder kwaliteit zal ik maar zeggen. Gelukkig heb ik wel de logootjes die Kees (audiomanics) voor me gemaakt had kunnen verwerken!

Eerst maar de plaatjes MDF verzaagd tot ik twee frames had, en die lekker zwart gespoten. Met plezier heb ik er fijn een paar zakkers in verwerkt, dat maakt nu toch niet meer uit, straks zie je daar niks van. In de zon gezet, en na een uurtje waren ze eigenlijk al stofdroog. Vervolgens heb ik het doek er eens bij gepakt (wat ik nu al bijna twee jaar ongebruikt in de kast had liggen!) en ben begonnen op de kopse kanten het doek vast te zetten. Vervolgens aan de zijkanten strak getrokken en om en om vast geniet. Een nietpistool is hierbij een bijzonder plezierig gereedschap mag ik wel zeggen!

Daarna heb ik op de plaats waar ik een vierkantje uitgebeiteld heb een klein kruisje in het doek gesneden, en er een paar druppeltjes secondenlijm in laten lopen. Vervolgens een logootje er in gedrukt, en voila! Klaar is Kees!

In principe is daarmee het hele project nu eindelijk afgerond wat mij betreft. Er is niets meer wat nu nog gemaakt of gerepareerd moet worden, enkel het filterwerk moet dus nog gebeuren, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet al te lang meer zal duren.. :wink:

Vanaf deze plaats wil ik in elk geval iedereen van het forum bedanken die dit topic heeft gevolgd, en me links en rechts van het nodige advies hebben voorzien. Een paar mensen wil ik niet ongenoemd laten:

Edo,
Voor een heleboel uurtjes vragen aanhoren op MSN, en de bereidheid om het filter voor zijn rekening te nemen; hartelijk dank!

Daniël:
Voor de gezellige uurtjes van laatst, en de moeite die je in de bekabeling hebt gestoken, ik hoop dat ik het een volgende keer zelf kan!

Kees:
Voor je logootjes. Ondanks dat de freesmachine het meeste werk verricht heeft zijn er toch een paar logootjes uitgekomen die mijn speakers helemaal af maakten!

Voor de rest iedereen bedankt die me erdoorheen heeft gesleurd!!!

=D> =D> =D>

Bij deze de laatste foto's:
Bijlagen
Eerst nog wat zaagwerk...
Eerst nog wat zaagwerk...
Nog even een vierkantje eruit beitelen..
Nog even een vierkantje eruit beitelen..
Na het lakken maar even in het zonnetje gezet..
Na het lakken maar even in het zonnetje gezet..
Denk dat het zo wel vast genoeg zit..
Denk dat het zo wel vast genoeg zit..
Kruisje maken..
Kruisje maken..
Het logootje paste perfect!
Het logootje paste perfect!
En voila, de frontjes zitten erin.
En voila, de frontjes zitten erin.
DSCN2317.JPG
Tadaa!
Tadaa!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het zijn mooie dingen geworden, dat is zeker waar.

Nu nog het filter, bijna het belangrijkste :)

Overigens vind ik speakers zonder doek meestal mooier, maargoed, ieder zijn smaak :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik kan niet anders zegen als:geweldig mooi project 8)
en nu moet er maar eens muziek uit gaan komen :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jasper, heb je nog een mooie foto met goede belichting van het geheel zonder de frontjes! Ik zie net als b_force graag de units.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Een doekje voor de speakers is wel verstandig als je kleine kinderen en of katten in huis hebt.
Maar ik vind het prima geslaagd , met en zonder doek.
Proficiat Jasper Joppe. =D> =D> =D>
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

wat een schitterend resultaat qua kast, ben benieuwd wat de klank gaat worden.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

heb al een paar keer geprobeerd een reactie in een topic te posten, maar het typt wat lastig als je kin elke keer op je toetsenbord ligt :shock: :lol:

Nu de kasten an sich (zo goed als) af zijn, dan toch een stukje tekst vanuit hier...

Man, man, man..wat een werk, wat een doorzettingsvermogen, maar vooral: wat een resultaat :!: :!: :!:

Ben zeer onder de indruk en ik hoop van harte dat als de speakers straks echt aan het spelen zijn (Edo maakt er vast wel een lekker filter bij), je ook met net zo veel voldoening er naar luistert als dat je zult hebben van het bouwresultaat...Chapeau!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Leuk om je initieel ontwerp en het resultaat naast elkaar te zien :idea:

[img ]http://87.212.27.216/jjg/JJGI-SP01.jpg[/ img]
bestandsbron: http://img101.imageshack.us/img101/4782/nieuwyj5.jpg
bestandsbron: http://img101.imageshack.us/img101/4782/nieuwyj5.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik heb nu eigenlijk zo'n gevoel van "waarom zou ik er eigenlijk nog aan gaan beginnen... jjg zet als *eerste* project meteen even het masterpiece van het forum in elkaar, wat ik ook maak zal altijd minder zijn"...

absoluut schitterend.

maar iedere druppel motivatie die ik had voor mijn eigen spul is volkomen verdampt...
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

anonamemouse schreef:
ik heb nu eigenlijk zo'n gevoel van "waarom zou ik er eigenlijk nog aan gaan beginnen... jjg zet als *eerste* project meteen even het masterpiece van het forum in elkaar, wat ik ook maak zal altijd minder zijn"...

absoluut schitterend.

maar iedere druppel motivatie die ik had voor mijn eigen spul is volkomen verdampt...
Hahaha, dat valt ook wel mee. Er zijn meer mooie dingen op dit forum, de Concave, en ook de speaker van Sander is erg mooi afgewerkt.

De luidsprekers van dit topic zijn ook heel fraai gemaakt, maar ik hoop echt dat je het filter net zo goed krijgt. Want dat is niet zo eenvoudig met al die woofers.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

ik zou het bijna een kunstwerk durven noemen =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Jasper ik kom eraan ! :D :lol:
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Mooi project met een prachtig resultaat!!
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Werkelijk een prachtig resultaat!
En dat voor een eerste project.
Dan is alle moeite toch niet voor niets geweest.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wauw, wauw, wauw.... =P~

Ik heb vanavond deze hele thread gelezen.... prachtige speakers zeg.
Zelf heb ik net met hakken en zagen een paar TQWT's met breedbanders in elkaar geknutseld. Gewone rechte (saaie) kastjes. Ik ben er blij mee hoor, maar als ik dit zie....
Ik ben een beetje jaloers op de ruimte en het gereedschap dat je tot je beschikking hebt.

Ben benieuwd hoe het straks klinkt als het filter erin zit... enne... neem de tijd om het te laten inspelen hè.... de laatste stap in de geduld training.

=D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

RobertD schreef:

Ben benieuwd hoe het straks klinkt als het filter erin zit... enne... neem de tijd om het te laten inspelen hè.... de laatste stap in de geduld training.

=D>
Dat is ook zeker de bedoeling! De onderdelen voor een proeffilter zijn nu besteld, en daar ga ik de aankomende weken mee spelen. Edo zit op dit moment erg druk, dus het wordt zowiezo ergens in spetember dat we echt een dagje kunnen gaan meten en vergelijken, dus tot die tijd kunnen de woofertjes alvast 'loskomen'
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een dikke proficiat Jasper, dit dwingt respect af.

Als ik je op de HEZB tegen kom, trekken we de champagne open, speciaal voor jou!

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”