Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dank je Jeroen! Ik hoop ook zo dat die units me niet teleurstellen, dat is eigenlijk nog mijn enige zorg.. Edo (die bouwt het filter) heeft me ook al talloze malen op het hart gedrukt dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken, maar toch..jeroen_d schreef:Geweldig Jasper! Alleen al door het uiterlijk zal hij aan klank winnen, dat werkt echt zo!
De units die je gaat gebruiken zijn soms wat ondergewaardeerd. Ik denk echter dat hier een heel erg goed geluid mee te behalen valt.
Ik blijf wel achter die keuze staan trouwens. Het is hoe je het ook went of keert toch mijn eerste project, en dan is het gewoon niet verstandig om meteen met scanspeak of iets dergelijks aan de gang te willen. Peerless was achteraf gezien ook wel een optie geweest, maar dat lijkt me een prima reden om ook eens aan een volgend project te denken. Toch?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Jasper Joppe Geers schreef:Het is hoe je het ook went of keert toch mijn eerste project, en dan is het gewoon niet verstandig om meteen met scanspeak of iets dergelijks aan de gang te willen. Peerless was achteraf gezien ook wel een optie geweest,
persoonlijk zou ik nu de speakertjes eruit slopen en vervangen door scan speaks en zo!!! alleen het allerbeste!
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Gisteravond is Daniel nog een keer bij me langs geweest, om me mee te helpen met de bekabeling binnenin. Aangezien ik van de speaker een hele puzzel heb gemaakt wil je alle onderdelen in elkaar zetten kon ik er niet aan ontkomen om een deel van de bekabeling tijdens de opbouw te (laten) doen.
Ik ben erachter dat het verhaal bekabeling nog een heel gepruts op zichzelf is, waar je ook serieus voor moet gaan zitten. Tenminste, als je het niet af wilt raffelen. Ik heb zelf de eer gehad om de tweeters te bekabelen, aangezien die als eerste gemonteerd moesten worden. Al in een eerder stadium kwamen we erachter dat die kabel die ik besteld had bij BMM met geen mogelijkheid door de kanaaltjes van de kegel konden. de dag daarna dus maar om andere kabel gefietst, en heb een wat dunnere meegebracht. Gewoon koper weliswaar, maar ik moest iets.
Daarna kon de middentoner gemonteerd worden. De slotbout die ik had laten maken paste perfect, ondanks wat gepiel tijdens de montage. de bout was exact op lengte, waardoor het niet meeviel om de draad juist te pakken met de bout. Uiteindelijk is dat aardig gelukt, en was ik blij dat ik het fineer al een keer in de olie had gezet vanwege de vele vingerafdrukken die anders te zien waren.
Toen was het voor het grootste deel de beurt aan Daniel om de interne bekabeling af te maken. Hier en daar heb ik nog wel een stekkertje eraan gezet, maar uiteindelijk besloot ik om vast de frames af te tekenen voor het speakerdoek wat er nog voor moest.
Aan het eind van de avond was het dan zover; de complete speaker behalve het filter was eindelijk opgebouwd. We konden het niet laten om alvast een paar drivers aan te sluiten, maar de indruk was (uiteraard zou ik willen zeggen) verre van ideaal. Het klonk niet onaardig, maar zonder filter ben je echt nergens. Voor dat hoofdstuk is het de beurt aan Edo!
Bij deze de foto's:
Ik ben erachter dat het verhaal bekabeling nog een heel gepruts op zichzelf is, waar je ook serieus voor moet gaan zitten. Tenminste, als je het niet af wilt raffelen. Ik heb zelf de eer gehad om de tweeters te bekabelen, aangezien die als eerste gemonteerd moesten worden. Al in een eerder stadium kwamen we erachter dat die kabel die ik besteld had bij BMM met geen mogelijkheid door de kanaaltjes van de kegel konden. de dag daarna dus maar om andere kabel gefietst, en heb een wat dunnere meegebracht. Gewoon koper weliswaar, maar ik moest iets.
Daarna kon de middentoner gemonteerd worden. De slotbout die ik had laten maken paste perfect, ondanks wat gepiel tijdens de montage. de bout was exact op lengte, waardoor het niet meeviel om de draad juist te pakken met de bout. Uiteindelijk is dat aardig gelukt, en was ik blij dat ik het fineer al een keer in de olie had gezet vanwege de vele vingerafdrukken die anders te zien waren.
Toen was het voor het grootste deel de beurt aan Daniel om de interne bekabeling af te maken. Hier en daar heb ik nog wel een stekkertje eraan gezet, maar uiteindelijk besloot ik om vast de frames af te tekenen voor het speakerdoek wat er nog voor moest.
Aan het eind van de avond was het dan zover; de complete speaker behalve het filter was eindelijk opgebouwd. We konden het niet laten om alvast een paar drivers aan te sluiten, maar de indruk was (uiteraard zou ik willen zeggen) verre van ideaal. Het klonk niet onaardig, maar zonder filter ben je echt nergens. Voor dat hoofdstuk is het de beurt aan Edo!
Bij deze de foto's:
- Bijlagen
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vandaag ben ik nog druk in de weer geweest om twee roostertjes te maken met speakerdoek. Het wsa eigenlijk mijn bedoeling om hier ook nog wat van het fineer in terug te laten komen, maar dat heb ik laten zitten. Teveel werk voor minder kwaliteit zal ik maar zeggen. Gelukkig heb ik wel de logootjes die Kees (audiomanics) voor me gemaakt had kunnen verwerken!
Eerst maar de plaatjes MDF verzaagd tot ik twee frames had, en die lekker zwart gespoten. Met plezier heb ik er fijn een paar zakkers in verwerkt, dat maakt nu toch niet meer uit, straks zie je daar niks van. In de zon gezet, en na een uurtje waren ze eigenlijk al stofdroog. Vervolgens heb ik het doek er eens bij gepakt (wat ik nu al bijna twee jaar ongebruikt in de kast had liggen!) en ben begonnen op de kopse kanten het doek vast te zetten. Vervolgens aan de zijkanten strak getrokken en om en om vast geniet. Een nietpistool is hierbij een bijzonder plezierig gereedschap mag ik wel zeggen!
Daarna heb ik op de plaats waar ik een vierkantje uitgebeiteld heb een klein kruisje in het doek gesneden, en er een paar druppeltjes secondenlijm in laten lopen. Vervolgens een logootje er in gedrukt, en voila! Klaar is Kees!
In principe is daarmee het hele project nu eindelijk afgerond wat mij betreft. Er is niets meer wat nu nog gemaakt of gerepareerd moet worden, enkel het filterwerk moet dus nog gebeuren, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet al te lang meer zal duren..
Vanaf deze plaats wil ik in elk geval iedereen van het forum bedanken die dit topic heeft gevolgd, en me links en rechts van het nodige advies hebben voorzien. Een paar mensen wil ik niet ongenoemd laten:
Edo,
Voor een heleboel uurtjes vragen aanhoren op MSN, en de bereidheid om het filter voor zijn rekening te nemen; hartelijk dank!
Daniël:
Voor de gezellige uurtjes van laatst, en de moeite die je in de bekabeling hebt gestoken, ik hoop dat ik het een volgende keer zelf kan!
Kees:
Voor je logootjes. Ondanks dat de freesmachine het meeste werk verricht heeft zijn er toch een paar logootjes uitgekomen die mijn speakers helemaal af maakten!
Voor de rest iedereen bedankt die me erdoorheen heeft gesleurd!!!
Bij deze de laatste foto's:
Eerst maar de plaatjes MDF verzaagd tot ik twee frames had, en die lekker zwart gespoten. Met plezier heb ik er fijn een paar zakkers in verwerkt, dat maakt nu toch niet meer uit, straks zie je daar niks van. In de zon gezet, en na een uurtje waren ze eigenlijk al stofdroog. Vervolgens heb ik het doek er eens bij gepakt (wat ik nu al bijna twee jaar ongebruikt in de kast had liggen!) en ben begonnen op de kopse kanten het doek vast te zetten. Vervolgens aan de zijkanten strak getrokken en om en om vast geniet. Een nietpistool is hierbij een bijzonder plezierig gereedschap mag ik wel zeggen!
Daarna heb ik op de plaats waar ik een vierkantje uitgebeiteld heb een klein kruisje in het doek gesneden, en er een paar druppeltjes secondenlijm in laten lopen. Vervolgens een logootje er in gedrukt, en voila! Klaar is Kees!
In principe is daarmee het hele project nu eindelijk afgerond wat mij betreft. Er is niets meer wat nu nog gemaakt of gerepareerd moet worden, enkel het filterwerk moet dus nog gebeuren, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet al te lang meer zal duren..
Vanaf deze plaats wil ik in elk geval iedereen van het forum bedanken die dit topic heeft gevolgd, en me links en rechts van het nodige advies hebben voorzien. Een paar mensen wil ik niet ongenoemd laten:
Edo,
Voor een heleboel uurtjes vragen aanhoren op MSN, en de bereidheid om het filter voor zijn rekening te nemen; hartelijk dank!
Daniël:
Voor de gezellige uurtjes van laatst, en de moeite die je in de bekabeling hebt gestoken, ik hoop dat ik het een volgende keer zelf kan!
Kees:
Voor je logootjes. Ondanks dat de freesmachine het meeste werk verricht heeft zijn er toch een paar logootjes uitgekomen die mijn speakers helemaal af maakten!
Voor de rest iedereen bedankt die me erdoorheen heeft gesleurd!!!
Bij deze de laatste foto's:
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
heb al een paar keer geprobeerd een reactie in een topic te posten, maar het typt wat lastig als je kin elke keer op je toetsenbord ligt
Nu de kasten an sich (zo goed als) af zijn, dan toch een stukje tekst vanuit hier...
Man, man, man..wat een werk, wat een doorzettingsvermogen, maar vooral: wat een resultaat
Ben zeer onder de indruk en ik hoop van harte dat als de speakers straks echt aan het spelen zijn (Edo maakt er vast wel een lekker filter bij), je ook met net zo veel voldoening er naar luistert als dat je zult hebben van het bouwresultaat...Chapeau!
Nu de kasten an sich (zo goed als) af zijn, dan toch een stukje tekst vanuit hier...
Man, man, man..wat een werk, wat een doorzettingsvermogen, maar vooral: wat een resultaat
Ben zeer onder de indruk en ik hoop van harte dat als de speakers straks echt aan het spelen zijn (Edo maakt er vast wel een lekker filter bij), je ook met net zo veel voldoening er naar luistert als dat je zult hebben van het bouwresultaat...Chapeau!
Leuk om je initieel ontwerp en het resultaat naast elkaar te zien
[img ]http://87.212.27.216/jjg/JJGI-SP01.jpg[/ img]
[img ]http://87.212.27.216/jjg/JJGI-SP01.jpg[/ img]
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik heb nu eigenlijk zo'n gevoel van "waarom zou ik er eigenlijk nog aan gaan beginnen... jjg zet als *eerste* project meteen even het masterpiece van het forum in elkaar, wat ik ook maak zal altijd minder zijn"...
absoluut schitterend.
maar iedere druppel motivatie die ik had voor mijn eigen spul is volkomen verdampt...
absoluut schitterend.
maar iedere druppel motivatie die ik had voor mijn eigen spul is volkomen verdampt...
Hahaha, dat valt ook wel mee. Er zijn meer mooie dingen op dit forum, de Concave, en ook de speaker van Sander is erg mooi afgewerkt.anonamemouse schreef:ik heb nu eigenlijk zo'n gevoel van "waarom zou ik er eigenlijk nog aan gaan beginnen... jjg zet als *eerste* project meteen even het masterpiece van het forum in elkaar, wat ik ook maak zal altijd minder zijn"...
absoluut schitterend.
maar iedere druppel motivatie die ik had voor mijn eigen spul is volkomen verdampt...
De luidsprekers van dit topic zijn ook heel fraai gemaakt, maar ik hoop echt dat je het filter net zo goed krijgt. Want dat is niet zo eenvoudig met al die woofers.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
-
snikkeltje
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Wauw, wauw, wauw....
Ik heb vanavond deze hele thread gelezen.... prachtige speakers zeg.
Zelf heb ik net met hakken en zagen een paar TQWT's met breedbanders in elkaar geknutseld. Gewone rechte (saaie) kastjes. Ik ben er blij mee hoor, maar als ik dit zie....
Ik ben een beetje jaloers op de ruimte en het gereedschap dat je tot je beschikking hebt.
Ben benieuwd hoe het straks klinkt als het filter erin zit... enne... neem de tijd om het te laten inspelen hè.... de laatste stap in de geduld training.

Ik heb vanavond deze hele thread gelezen.... prachtige speakers zeg.
Zelf heb ik net met hakken en zagen een paar TQWT's met breedbanders in elkaar geknutseld. Gewone rechte (saaie) kastjes. Ik ben er blij mee hoor, maar als ik dit zie....
Ik ben een beetje jaloers op de ruimte en het gereedschap dat je tot je beschikking hebt.
Ben benieuwd hoe het straks klinkt als het filter erin zit... enne... neem de tijd om het te laten inspelen hè.... de laatste stap in de geduld training.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat is ook zeker de bedoeling! De onderdelen voor een proeffilter zijn nu besteld, en daar ga ik de aankomende weken mee spelen. Edo zit op dit moment erg druk, dus het wordt zowiezo ergens in spetember dat we echt een dagje kunnen gaan meten en vergelijken, dus tot die tijd kunnen de woofertjes alvast 'loskomen'RobertD schreef:
Ben benieuwd hoe het straks klinkt als het filter erin zit... enne... neem de tijd om het te laten inspelen hè.... de laatste stap in de geduld training.
