UcD400 - Probleem met de voeding..

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

eindelijk de pics (terwijl ik naar Mahler5 luister)
Bijlagen
DSCN2096-2 nf.JPG
UCD400 front1.jpg
opstelling.jpg
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Mooi hoor!

maar....euh....de handleiding ook gelezen? Men schrijft dit voor... :roll:

Cooling.
Although Hypex UcD modules are based on very efficient Class-D
technology, additional cooling is a must. Mounting the modules on a
sheet of aluminium will provide enough cooling for use under normal
conditions. When the module is used in a closed case, provide
enough airflow by means of ventilation slots etc. When using high
supply voltages it is better to turn the module 90’ for better airflow at
both sides of the circuitboard.

Jan-Peter
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Speciale transparante aluminium behuizing gekocht voor een maandsalaris en dan krijg je zo'n opmerking :wink: 8)

Maar goed; hij heeft wel gelijk: je moet er wel rekening mee houden dat ze wel warm worden, het is geen klasse A, maar een alu blokje, plaat of koelblokje is wel verstandig.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

markje schreef:
Speciale transparante aluminium behuizing gekocht voor een maandsalaris en dan krijg je zo'n opmerking :wink: 8)
Speciale "lexaan" behuizing gekocht, niet voor een maandsalaris,maar voor wel 1 EURO ...bij de kringloop. :lol:
check mijn footer maar eens.

BTW: hij wordt niet warm, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik maar weinig vermogen per UCD (max. ong. 150Watt ?) dissipeer, de VDC=+/- 45V (afgeleid van 2x 31VAC per trafo).

Vanavond doe ik een test (eerst even de buren waarschuwen) hoe warm ie wordt bij "volvermogen" .
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Àadjo schreef:
markje schreef:
Speciale transparante aluminium behuizing gekocht voor een maandsalaris en dan krijg je zo'n opmerking :wink: 8)
Speciale "lexaan" behuizing gekocht, niet voor een maandsalaris,maar voor wel 1 EURO ...bij de kringloop. :lol:
check mijn footer maar eens.

BTW: hij wordt niet warm, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik maar weinig vermogen per UCD (max. ong. 150Watt ?) dissipeer, de VDC=+/- 45V (afgeleid van 2x 31VAC per trafo).

Vanavond doe ik een test (eerst even de buren waarschuwen) hoe warm ie wordt bij "volvermogen" .
Ok, als die maar handwarm wordt is er geen probleem.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik ben benieuwd.
Suggestie: eerst half uurtje CD met veel laag er in spelen. Dan open schroeven en UCD beetpakken. Brandzalf bij de hand houden :( :? .

Als de kast geen ventilatieopeningen heeft, zal het gaandeweg steeds warmer worden.
Vergelijk het maar met een goed geisoleerd huis: even de CV aan is voldoende om het een dag lang warm te houden (ook bij 0 graden buiten). Met deur open en CV uit is het na half uur al weer koud.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Gewoon proberen, de mijne worden handwarm en die zitten tegen een alu plaat van de behuizing geschroefd. Ook na lang redelijk hard worden ze niet echt warm, je kunt je hand er gewoon tegenaan houden.

In het ergste geval kun je altijd nog een rechthoekig gat maken in je behuizing om een koelplaatje te monteren.

Ik neem aan dat je met die 150W niet bedoeld dat ie dat moet dissiperen, want dan kun je wel een blok aluminium laten aanrukken...

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Hier mijn beviningen:

ik heb de versterker 24 uur aan laten staan zonder signaal.
De boutjes waarmee de koelplat aan het plexiglas geschrooefd zijn was behoorlijk warm ! Ik schat 65 graden.

Ik heb er nu 2 stukken alumium vna 7x4 cm 8 mm dik tussen geklemd en de achterwand wat meer open gezet. Temperatuur is nu beter onder controle en bovendien is er nu enige air-flow (morgen checken of dit voldoende is !)
Bijlagen
pic2.JPG
pic1.JPG
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

de oplettende kijker ziet dat de input-aansluitsnoer van de rechter helft gesoldeerd is. Het aansluitblokje bleek defect !

BTW: ik heb nog 50x50 cm 8 mm dik plexiglas over ...

ander topic: de speaker kabels zijn zelf gevlochten TNT triple-T CAT5 kabels, ben ik erg tevreden mee.
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

ook hier: Reuse to the extreme...
Bijlagen
triple-t.jpg
triple-t.jpg (9.3 KiB) 2456 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt...... :?

In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik heb de indruk dat een UcD zonder signaal net zo warm is als met?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Dat idee heb ik ook weleens, misschien dat Jan-Peter daar wat over kan/wil zeggen.

Wat Hans voorstelt is wat ik in gedachten had; ik heb koelblokken om bij mij hetzelfde te doen: koelplaatje aan de buitenkant.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul schreef:
Ik heb de indruk dat een UcD zonder signaal net zo warm is als met?
Zou goed kunnen tot op een bepaald geluidsniveau. 'T ding schakelt immers ook als je geen signaal aanbiedt.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Paul schreef:
Ik heb de indruk dat een UcD zonder signaal net zo warm is als met?
Klopt, in rust is de stroom opname van de UcD400 zo'n 60mA in de plus en zo'n 100mA in de min.Dus bij 2x50V zo'n 8W.

Op dit opgenomen vermogen komt dan het rendement van 93%, als je hardt draait heb je misschien pieken van 100W waarbij het opgenomen vermogen maar 1/10 is. Dus dan komt er nog 10W bij tegen het rendement van 93% is dan nog zo'n 1W.... ;)

Er is dus weinig verschil tussen draaien met muziek aan en zonder muziek.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Hans Nootdorp schreef:
Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt...... :?

In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
Goed idee. Pics volgen later!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

mbt tweaks,

kan het kloppen dat het vervangen van de onboard buffer caps (die 2 grote zeg maar) leidt tot een strakker, droger laag? Dit is namelijk het punt waarop de oude Ad's beter presteren dan de Hg modules die nog niet gemod zijn...
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Je moet hier even zoeken; er is een topic dat alleen maar gaat over aanpassingen aan de UcD's. Hier dus...

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Klopt, ik was niet heel duidelijk, ik bedoelde welk effect deze modificatie bewerkstelligt..

Ik vermoed dus strakker, droger laag en zocht daar bevestiging voor
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Jan-Peter schreef:
Op dit opgenomen vermogen komt dan het rendement van 93%, als je hardt draait heb je misschien pieken van 100W waarbij het opgenomen vermogen maar 1/10 is. Dus dan komt er nog 10W bij tegen het rendement van 93% is dan nog zo'n 1W.... ;)
Kan ik niet rekenen en is 93% van 10W inderdaad "zo'n 1W" ? :?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Paul schreef:
Klopt, ik was niet heel duidelijk, ik bedoelde welk effect deze modificatie bewerkstelligt..

Ik vermoed dus strakker, droger laag en zocht daar bevestiging voor
Misschien dat daar wat van instaat in het topic, anders misschien in een topic bij diy events. Anders iemand pm'en die flink gemod heeft.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Àadjo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt...... :?

In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
Goed idee. Pics volgen later!
na deze regenachteige dag: ziehier het resultaat: goes/voldoende gekoeld (met nieuwe achterwand, dit keer met winkelhaak!)
nb : de ribbeltjes in de foto komen van panelen aan het plafond..
Bijlagen
rev-1.1.jpg
Plaats reactie