Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Bericht door SSassen »

Goed, omdat ik vrijwel dagelijks email krijg van forumleden maar ook volslagen vreemden over hoe ze hun UcD versterkers kunnen aanpassen zodat ze nog beter gaan klinken hieronder een eerste insteek van een thread die hopelijk uitgroeit tot een how-to voor het tweaken van Hypex UcD versterkers.

1) Bouw de modules op met een gescheiden voeding.

Het is eigenlijk een must om iedere UcD versterker met ieder z’n eigen voeding op te bouwen, dit betekent dus dat je per versterker module een transformator, gelijkrichter en bufferelco's nodig hebt. Dit vertaalt zich straks terug in een veel breder en dieper stereobeeld en minstens zo belangrijk, voldoende reserve voor iedere versterker, ook bij hogere volumes zitten ze mekaar niet in de weg door het gebruik van gescheiden voedingen links en rechts.

Afbeelding

2) Overbrug de koppelcondensatoren.

Iedere UcD module is differentieel van opzet, dit betekent dat elke module maar liefst twee doorsnee condensatoren in de signaalweg heeft zitten. Mits je bron (CD-speler, tuner, etc.) geen DC (gelijkspanning) op de uitgang heeft staan is dat de meest simpele tweak die je kunt doet. Je kan ze verwijderen en in plaats ervan een stuk draad insolderen, of je overbrugt ze gewoon met een audiofiele klodder soldeer. Heb je wel DC op de ingang staan dan ontkom je niet aan ‘t vervangen van deze door betere, helaas is er weinig ruimte voor bv. polypropyleen condensatoren dus zul je deze er met enig kunst en vliegwerk op moeten monteren.

Afbeelding

3) Vervang de lokale buffercondensatoren.

Elke module, behalve de UcD700, heeft lokaal twee 470uF buffercondensatoren. Alleen bij de UcD700 zijn deze van een prima kwaliteit en eigenlijk niet voor verbetering vatbaar. Bij de UcD400 en de UcD180 zijn dit doorsnee condensatoren en derhalve wel voor verbetering vatbaar. Kandidaat daarvoor zijn een aantal condensatoren, bijvoorbeeld de Vishay/BC Components 136 of de Panasonic FC, maar andere low-esr condensatoren geven wellicht ook goede resultaten. De beste resultaten zijn echter met deze twee types te verwachten. Je kan overigens best de waarde verhogen, tot zo'n 1000uF, daarboven heeft weinig zin, dit is vooral handig als je wat langere kabels gebruikt om de UcD modules mee aan te sluiten.

Afbeelding

4) Vervang de uitgangscondensator.

Iedere UcD modules is voorzien van een L/C filter aan de uitgang, dit zorgt ervoor dat de draaggolf van de versterker uit het uitgangssignaal gefilterd wordt. De condensator kan vervangen worden door een beter type, waardoor de versterker in kwaliteit wint. Echter, d'r zit een maar aan dit verhaal, hoe groter de condensator kwa formaat (de waarde blijft gelijk) hoe meer RF straling de module uitzendt. De condensator fungeert op dat moment als een prima antenne.

Standaard is er bij recente modules een Panasonic polyester condensator gemonteerd die prima functioneert, alleen een MKP doet het net even beter. Helaas past die niet normaal op de module en zal aan de onderkant gemonteerd moeten worden. Goede resultaten zijn geboekt met Rifa PHE450 MKP of Philips 379 (slecht leverbaar). Maak niet de fout door een kleinere condensator parallel te schakelen over de filtercondensator, dit geeft absoluut meer RF-straling en klinkt ook een stuk minder.

Afbeelding

Morgen meer tweaks, ook de wat meer geavanceerde voor de echte doorwinterde SMD knutselaars onder ons. Uiteraard staat vragen vrij, daar is deze thread immers ook voor bedoeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL

Bericht door JuuL »

Geweldige topic weer Sander (en wat kan je mooie fototjes schieten 8) )
Maar ik mis nog een beetje het waarom bij het voedingsgedeelte.
Waarom je bijvoorbeeld twee aparte voedingen wilt hebben ipv 1. Om bijvoorbeeld de gemeenschappelijke impedantie van de gnds zo laag mogelijk te houden en je dus veel minder overspraak krijgt tussen links en rechts. Ook zeker om de spanningsdippen niet aan elkaar door te geven lijkt me. Er zijn vast nog wel meer redenen, wie wat weet vult Sander maar aan zou ik zeggen :D (nietwaar Sander?)

En die audiofiele klodder soldeer, moet dat persee met zilvertin of voldoet loodtin ook? ;);)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Sander,

Cool topic! Even een opmerking: ik dacht dat bij de laatste versies die Panasonic polyester condensator al vervangen is door een beter exemplaar.
Weet je toevallig of dat klopt?

Jan
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Juul,

Er zijn een aantal redenen om voor gescheiden voedingen te kiezen ipv. een enkele. Zo is bijvoorbeeld de PSRR, power supply rejection ratio, van de UcD versterkers niet zo hoog, deze wordt voornamelijk bepaald door de voortrap (de dubble opamp). Hierdoor zijn de modules relatief 'gevoelig' voor variaties in de voedingsspanning. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat als je twee kanalen vanuit een enkele transformator en bufferelco's voed dat er sprake is van modulering van de voedingsspanning door de modules en dat deze gemoduleerde voedingsspanning dus minder schoon is dan als iedere module z'n eigen voeding heeft.

E.a. vertaald zich in de praktijk in een breder stereo-beeld met veel meer diepte en een beter plaatsing van de instrumenten. Een tussenoplossing zou zijn om een enkele transformator te gebruiken maar twee gelijkrichters en twee sets bufferelco's. Gezien de kostprijs van een doorsnee ringkern transformator kan je dan echter beter kiezen voor een volledig gescheiden opzet. Kortom, beknibbel hier niet op, kies gewoon voor twee gescheiden voedingen, die overigens wel gewoon dezelfde netschakelaar en net-entree kunnen gebruiken of in dezelfde kast kunnen zitten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Juul,

Wat soldeer betreft mag je zelf een keuze maken, ik gebruik soldeer met daarin een percentage zilver, maar da's puur op gevoel. Ik heb nimmer verschillen kunnen ontdekken (zowel gehoormatig als mechanisch) tussen soldeertin met zilver, of gewoon doorsnee soldeertin, maar baat 't niet dan schaadt 't ook vast niet toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,

De uitgangscondensator op de foto is nog een oude AVX, mijn UcD180 modules zijn inmiddels ruim een jaar oud. De Panasonic condensatoren worden voor zover ik weet nog steeds gebruikt, maar mocht Hypex een andere condensator gaan gebruiken dan weet ik al welke. Een zeer geschikte kandidaat is namelijk Rifa SMR7.5 en SMR10, dit zijn Polyphenylene sulphide condensatoren (en ja, dat moest ik even Googlen voor de juiste spelling).

Afbeelding

Hierboven even een foto van de Panasonic condensatoren (de bruin-rode) een Vishay/BC 136 en een Panasonic FC condensator. Zoals te zien past de 1000uF Panasonic FC nooit normaal op de UcD180 module, hij is simpelweg te groot, let hier wel op bij aankoop van vervangende condensatoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Je hebt gelijk. Er zit bij mij zo'n "bruine" op.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Leeuwarden schreef:
Ah das de goeie! We krijgen nu levertijden van 16 weken op. Gelukkig hebben we nog een berg liggen en gaan we ze nu alleen maar in de UcD modules gebruiken niet meer in de subwoofer versterkers.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi topic Sander! Hier zat ik op te wachten.

Ik hoop dat mensen zich niet teveel laten verleiden tot technische discussies hier. Wat Sander hier presenteert is gebaseerd op ervaringen van hemzelf en de mensen op diyaudio.com (en misschien nog anderen, dat moet Sander maar vertellen). Ik ga gewoon zelf uitvinden of het beter klinkt met deze modificaties. De tweaks zijn niet duur, daarom voor mij het proberen waard.

Ik heb op diyaudio.com zien rapporteren dat je de 470uF bufferelco's en uitgangsfiltercaps tegelijk moet vervangen, dat anders de resultaten tegen kunnen vallen. Is dat jouw ervaring ook Sander of heb je de tweaks niet afzonderlijk getest?

P.S. mocht Jan-Peter ook nog wat kwijt willen over tweaks, dan houd ik me aanbevolen... Dat diyaudio.com draadje is inmiddels zoo lang, dat is een ramp om daaruit het overzicht te achterhalen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 16 feb 2006, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Maakt een betere uitgangs C echt zoveel uit? Zo'n ferrietspoel lijkt mij veel meer vervormen. De Panasonic FC's zijn idd echt goed. Ben binnenkort van zins om ook aan een UcD180AD te beginnen. Mij lijkt het dan optimaal om het voedingsprintje met de bufferelco's (10 x 1000 uF Panasonic FC) vrijwel tegen de UcD module aan te zetten of er onder.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Alles tegelijk upgraden is geen must, je kan 't ook stapsgewijs doen, dan hoor je de verschillen beter, is alleen wel veel meer werk. Ik heb wel stapsgewijs gewerkt en ben bij twijfel weer teruggegaan naar 't origineel. Jij hebt overigens de Panasonic caps erop zitten, ik afgelopen maandag even gespiekt bij je, dus die kan je gewoon laten zitten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Jan-Peter schreef:
Leeuwarden schreef:
Ah das de goeie! We krijgen nu levertijden van 16 weken op. Gelukkig hebben we nog een berg liggen en gaan we ze nu alleen maar in de UcD modules gebruiken niet meer in de subwoofer versterkers.
Gelukkig. Zou je 4 UCD180AD's (met die caps) willen klaarleggen bij Martin. Ik heb vandaag met mijn bedrijfje voor 25 jaar (!!!) werk gescoord. Ik moet me nu eindelijk maar eens tracteren op (nog meer) van die modules. Downside is dat ik door moet tot na mijn 65e.... (Olééé, olé, olé, oléééé...)
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Gelukkig. Zou je 4 UCD180AD's (met die caps) willen klaarleggen bij Martin. Ik heb vandaag met mijn bedrijfje voor 25 jaar (!!!) werk gescoord. Ik moet me nu eindelijk maar eens tracteren op (nog meer) van die modules. Downside is dat ik door moet tot na mijn 65e.... (Olééé, olé, olé, oléééé...)
Nou gefeliciteerd! We hebben een fikse voorraad liggen dus das voorlopig allemaal nog geen probleem... ;)
Leeuwarden

Thanks. Ik neem wel even contact op met Martin.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

Ja, een fijne polypropyleen (pulse) cap klinkt duidelijk anders, ik kan het 't best omschrijven met 'meer controle' en meer 'rust'. Alleen zijn ze niet normaal te monteren en merk je duidelijk meer HF output (radio/TV kan storen). Een goed alternatief is dan Evox Rifa SMR10, die met een beetje bijbuigen (steek 10 in een steek 7.5 bouwvorm) wel past, alleen zijn deze lastig te krijgen. Wat heel goed klinkt zijn de oude Philips 379 polypropyleen's, da's een gouden tip van Bruno Putzeys. Alleen zijn deze allang uit produktie, dus je lokale elektronicawinkel moet er net een paar op voorraad hebben.

Ik heb nimmer een experiment met zoveel Panasonic FC's gewaagd, dus ben heel benieuwd naar je ervaringen, pas wel twee brugcellen toe en knoop de GND van beide takken pas bij de UcD module aan elkaar. Mijn favoriete elco voor in de voeding is nog steeds de BHC T-network condensator, ook met twee (glass-passivated) brugcellen en juist geimplementeerd, als goede tweede de BHC SlitFoil (zoals ook terug te vinden op de Hypex HG voeding).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Hi Jeroen,

Alles tegelijk upgraden is geen must, je kan 't ook stapsgewijs doen, dan hoor je de verschillen beter, is alleen wel veel meer werk. Ik heb wel stapsgewijs gewerkt en ben bij twijfel weer teruggegaan naar 't origineel. Jij hebt overigens de Panasonic caps erop zitten, ik afgelopen maandag even gespiekt bij je, dus die kan je gewoon laten zitten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ja, dat van die bruine had ik al gezien. Dat is mooi dat ik die kan laten zitten. Maar als ik het goed begrijp zijn 2 stuks 1000uF buffercondensatoren op de UcD180 feitelijk niet mogelijk vanwege de afmeting.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Nee, Panasonic FC past eigenlijk niet op de UcD180, ook kleinere waardes niet, de diameter is nml. voor alle 50 en 63V types in 470 of 1000uF 16-mm, terwijl je slechts ruimte hebt voor 12.5-mm. In principe krijg je ze er wel op maar dan staan ze scheef en zullen ze niet netjes op de print passen. Daarom kan je op de UcD180 het beste de Vishay/BC components 136 nemen, die heeft een diameter van 'slechts' 12.5-mm voor 470uF/50V. De UcD400 heeft wat dat betreft meer ruimte, daar past een 20-mm diameter condensator nog net op.

Vishay/BC components 136, 470uF/50V
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 0776&N=401

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
JuuL

Bericht door JuuL »

SSassen schreef:
Juul,

Wat soldeer betreft mag je zelf een keuze maken, ik gebruik soldeer met daarin een percentage zilver, maar da's puur op gevoel. Ik heb nimmer verschillen kunnen ontdekken (zowel gehoormatig als mechanisch) tussen soldeertin met zilver, of gewoon doorsnee soldeertin, maar baat 't niet dan schaadt 't ook vast niet toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat was eigenlijk een grapje :)
Goed dat jij geen verschil kunt ontdekken, had ook echt niet anders verwacht qua gehoormatig dan he :D

/offtopic
Soldeert die nieuwe tin nog een beetje fijn dan? Verwacht niet dat het er beter op wordt :cry:
/offtopic

Heb btw niet zon UCD, gewoon interesse. Keep up the good work Sander!
Rudy

Bericht door Rudy »

Voor je UCD 180 is er ook nog de optie Rubycon ZL 680uF 50V dia12.5mm hoogte 30mm, serie die beetje on par is met panasonif Fc ( buiten dan dat ie past :) )

Dunno farnell nummer, zoek gewoon rubycon en dan 680uF en 50V aanvinken.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Hi Jeroen,

Nee, Panasonic FC past eigenlijk niet op de UcD180, ook kleinere waardes niet, de diameter is nml. voor alle 50 en 63V types in 470 of 1000uF 16-mm, terwijl je slechts ruimte hebt voor 12.5-mm.
De 390 uF past wel. Zou het zoveel uitmaken tov van 470 uF die er nu op zit? Denk dat de ESR zoiezo er lager van is dan de standaard die er op zit.
sietse

Bericht door sietse »

JuuL schreef:
SSassen schreef:
Juul,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat was eigenlijk een grapje :)
Goed dat jij geen verschil kunt ontdekken, had ook echt niet anders verwacht qua gehoormatig dan he :D

/offtopic
Soldeert die nieuwe tin nog een beetje fijn dan? Verwacht niet dat het er beter op wordt :cry:
/offtopic

Heb btw niet zon UCD, gewoon interesse. Keep up the good work Sander!
Waar ik werkte werd soldeer met silver toegepast in militaire en medische produkten. Het is beter bestand tegen extreme omgevings omstandigheden. ( en het glimt ook nog mooier. :) )
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

Dat scheelt toch 80-uF, ongeveer 17% dus, da's best nog een behoorlijk verschil. Ik heb nooit kleiner dan 470uF geprobeerd, maar de Vishay/BC 136 is ook een hele nette condensator hoor, zeker niet minder dan de Panasonic FC en die past wel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok is zo Sander. Met zoiets tellen ordes dus een factor 2 of meer. Over een tiental procenten hoeven we ons niet druk te maken denk ik. Belangrijker hier is de ESR dan de capaciteit. Wdb zijn die Rubycons van Rudy ook niet verkeerd.

Overigens is een ultra lage ESR hier wel zo'n verbetering voor de klank? Te laag kan ook averechts werken en ringing op de voeding veroorzaken icm de inductie van de voedingsdraden.
Rudy

Bericht door Rudy »

Tja, maar het is natuurlijk ook zo dat THD een gevolg is van de totatle serieweerstand voeding+mosfet, en het feit dat de PSRR in de laatste stage 0 is denk ik dat we dergerlijk winst niet naast ons kunnen laten liggen.

( al dit is zonder feedback natuurlijk, mee feedback word alles verbeterd, maar de beginsituatie is er van afhankelijk )

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is zo Rudy, maar die lage ESR en de capaciteit van de C op de print is alleen relevant bij de schakelfrequentie in dit geval. Voor een lage voedingsimpedantie bij audiofrequenties heb je de elco's op de voedingsprint.

Zou iig toch de ringing op de elco's van het printje checken met een goede scoop. Dat zou meer kunnen verstieren dan dat het goed doet.
Plaats reactie